خانه
بلاگ
حساب کاربری

ماه رمضان در دبی: از مراسم دینی تا بازارچه‌های شبانه

تجربه‌ی ناب ماه رمضان در دبی: از مراسم دینی تا بازارچه‌های شبانه
تاریخ انتشار: 1402/1/2

کشور امارات یک کشور عربی است که مراسم ماه رمضان در آن بسیار جدی برگزار می‌شود زیرا دین رسمی مردم این کشور اسلام است. مردم این کشور در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند. دبی در این ماه حال وهوای ویژه‎ای دارد و به همین دلیل شاید سفر به این کشور در این ایام برایتان جالب باشد.

در این ایام فستیوال‌های زیادی هم در مراکز خرید دبی برگزار می‌شود و کسانی که به دنبال خرید ارزان قیمت در این شهر هستند را به سوی خود جذب می‌کند. در قسمت‌های مختلف این شهر مراسم افطاری و سحری برگزار می‌شود. مردم شهر دبی اعتقاد دارند با این کار پیوند برادری بین مسلمان تقویت می‌شود. درواقع ماه رمضان در امارات بسیار جدی گرفته می‌شود و آداب و رسوم جذابی را در این ماه می‌توانید در این کشور ببینید.

اما بدیهی است که سفر به یک کشور مسلمان در ماه رمضان محدودیت‌هایی را هم به همراه دارد که گردشگران باید این محدودیت‌ها را رعایت کنند. در این مطلب قصد داریم برخی از فستیوال‌ها و آداب و رسوم خاص ماه رمضان در دبی را بررسی کنیم. اگر برای شما هم این کسب اطلاعات درباره این موضوع جذاب است و یا قصد سفر به این شهر در ماه رمضان را دارید؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آیا رستوران‌های دبی در ماه رمضان باز هستند؟

آیا رستوران‌های دبی در ماه رمضان باز هستند؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت اغلب رستوران‌های شهر دبی در ماه رمضان باز است. تا چند سال پیش  پوشش مخصوصی روی شیشه‌های رستوران می‌زدند اما از سال 2022 اجرای این قانون را هم اختیاری کردند و شهروندان دبی و گردشگران می‌توانند بدون هیچگونه محدودیتی غذایشان را در رستوران میل نمایند.

مراکز خرید دبی در ماه مبارک رمضان

مراکز خرید دبی در ماه مبارک رمضان

کسانی که به دبی سفر می‌کنند حتما یکی دو روز از سفرشان را به خرید و پاساژگردی اختصاص می‌دهند. ماه مبارک رمضان به خاطر فستیوال‌های خرید مختلفی که در این شهر برگزار می‌شود، زمان مناسبی برای خرید کردن است. اغلب مغازه‌های دبی در این ماه اجناسشان را با تخفیف‌های ویژه ارائه می‌دهند. این تخفیف‌ها آنقدر چشم‌گیر است که بسیاری از افراد در این ایام فقط برای خرید به این شهر سفر می‌کنند.

در این ماه، بازارهای شبانه هم فعال می‌شود و هر شب از 8 شب تا 2 صبح می‌توانید در بازار دبی بچرخید و از اجناس تخفیف خورده خرید کنید. برای علاقمندان به خرید چه چیزی بهتر از این؟

برنامه‌های ویژه ماه رمضان در دبی

برنامه‌های ویژه ماه رمضان در دبی

برای مردم امارات ماه رمضان ماه رحمت، مهربانی و مهمانی خدا است. اگرچه همه کشورهای مسلمان به این ماه اهمیت می‌دهند اما در کشورهای سنی نشین اهمیت این ماه بیشتر می‌شود. ماه رمضان فرصت مناسبی برای دور هم جمع شدن خانواده‌ها و تحکیم روابط خانوادگی است. همچنین در این ایام برنامه ویژه زیادی در دبی برگزار می‌شود که اتفاقا مردم هم از آن استقبال می‌کنند. اگر در ماه رمضان به دبی سفر کردید می‌توانید شما هم در این برنامه‌ها شرکت کنید.

پخش افطاری در خیابان ‌های دبی

پخش افطاری در خیابان ‌های دبی - دبی در ماه رمضان

یکی از رسوم جالبی که در ماه رمضان می‌توانید در شهر دبی ببینید؛ پخش افطاری در خیابان‌هاست. در دوران کرونا به دلیل همه گیری این ویروس این رسم اجرا نمی‌شد و مردم افطارشان را تنها در خانه خود باز می‌کردند اما از سال گذشته خیمه‌های مربوط به افطار بار دیگر در خیابان‌ها برپا شدند. این خیمه‌ها از دو ساعت قبل افطار برپا می‌شوند.

در ماه رمضان دبی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

بازدید از پارک لگولند

لگولند دبی از جمله پارک‌هایی است که وقت‌گذرانی در آن بسیار لذت‌بخش و جذاب است. در ماه رمضان دبی، شلوغی‌ها و صف‌های طولانی بسیار کم‌تر می‌شوند و می‌توانید به همراه کودکتان از ماجراجویی‌ها و جذابیت‌های لگولند لذت ببرید. قلعه اژدها، سینما چهاربعدی، زیردریایی، سواری‌های دونفره و… تنها قسمت کوچکی از تفریحات این پارک هیجان‌انگیز به شمار می‌روند.

پارک موشن گیت

موشن گیت یکی دیگر از پارک‌هایی است که در ماه رمضان در دبي بسیار جذاب است و می‌تواند اوقات خاطره‌انگیزی برای شما به ارمغان بیاورد. این پارک، که یکی از معروف‌ترین شهربازی‌های دبی محسوب می‌شود، به طور موضوعی به هالیوود می‌پردازد و شما را با شخصیت‌های مختلف آشنا می‌کند. موشن گیت ۲۷ سرگرمی متنوع دارد که می‌توانید هر کدام را به‌دلخواه انتخاب کنید و به تماشای تزیینات و چراغ‌های فراوان بپردازید. در این پارک، رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعددی هم وجود دارد که به‌خوبی از شما پذیرایی می‌کنند و می‌توانید سوغاتی و یادگاری‌هایی هم بخرید تا یاد و خاطر این پارک در ذهنتان ماندگار شود.

خوردن افطار در ریورلند

خوردن افطار در ریورلند

ریورلند دبی، پر از رستوران‌هایی است که در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته‌اند و فضایی زیبا و صمیمانه ایجاد کرده‌اند. یکی از بهترین تجربیات در سفر به دبی در ماه رمضان نشستن روی صندلی‌های نرم و راحت یک رستوران است، مخصوصاً اگر Al Mashowa باشد. این رستوران فضایی سنتی با مناظر زیبایی از رودخانه و غذاهای اصیل عربی دارد که بی‌شک تجربه‌ای لذت‌بخش برای شما خواهد بود. غذاهای کلاسیک مثل مرغ ماچبوس، داوود پاشا و باربیکیو با کوفته بره، ماهی شری، بال مرغ و… منوی ویژه ماه رمضان را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که افطار مقرون‌به‌صرفه دبی در ماه رمضان از ۹۵ درهم شروع می‌شود و همچنین برای کودکانی که ۵ تا ۱۰ سال سن دارند، ۴۵ درهم و برای کودکان زیر ۵ سال نیز کاملاً رایگان است.

بازدید از اپرای دبی

اپرای دبی در ماه رمضان یک مهمانی افطاری بی‌نظیر در تالار ضیافت خود دارد که غذاهای اصیل عربی و بین‌المللی را ارائه می‌دهد. با رفتن به این مکان از افطار در محیط سورئال با ایستگاه‌های زنده موسیقی، دسرها، آب‌میوه‌های مخصوص ماه رمضان و… در امان هستید کنید! ملودی‌های عربی و سرگرمی‌های زنده بسیار لذت‌بخش است و هزینه افطار در اپرای دبی از ۵۸۰ درهم برای دو نفر شروع می‌شود.

بازدید از آب‌نمای موزیکال

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که در ماه رمضان یا ماه‌های دیگر می‌توانید انجام دهید، رفتن به آب‌نمای موزیکال است. در کنار دریاچه مصنوعی برج خلیفه، فواره بزرگ و هنرمندانه‌ای وجود دارد که با رقص و موسیقی همه را جذب خود می‌کند. امکان بازدید از این مکان در شب و حتی سحر وجود دارد و می‌توانید یک وعده‌غذایی خوشمزه هم در آنجا میل کنید.

بازدید از برج خلیفه

برج خلیفه به مناسبت ماه رمضان هر روز با نمایش ویژه اذان، نورانی می‌شود و هنگام نماز مغرب و عشا توسط چند مؤذن در طول ماه خوانده می‌شود. هنگام خوانده‌شدن اذان مغرب و عشا، نمایش‌ها نمای بلندترین ساختمان جهان را در بر می‌گیرند. بخشی از اذان – حی علی الصلاة- به شکل چند الگوی رنگارنگ نورانی بر روی نما مشاهده می‌شود.

بازدید از دهکده جهانی

بازدید از دهکده جهانی

دهکده جهانی دبی برای رمضان با صحنه‌های تماشایی خود از خرید تا غذاخوردن و غرفه‌ها همراه است و انواعی از فعالیت‌ها برای کودکان و بزرگسالان دارد. در این مکان می‌توانید سنت‌های کشورهای دیگر را ببینید و با آداب‌ورسوم و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید. دهکده جهانی در تمام آخر هفته‌ها، مراسم افطار سنتی، اجرای زنده، آتش‌بازی‌ها و برنامه‌های متنوعی برای ماه رمضان دارد که ارزش دیدن دارند و برجسته‌ترین آن‌ها ارکستر ۳۰ قطعه‌ای است که دو بار در شب اجرا دارد.

تماشای شلیک توپ

تماشای شلیک توپ در غروب آفتاب، یکی از کارهای منحصربه‌فرد در ماه رمضان دبی است. شلیک توپ در دبی به هنگام افطار، یک سنت قدیمی است که اگر در ماه رمضان در دبی باشید نباید این منظره دیدنی را از دست بدهید. این سنت قدیمی معمولاً در چندین نقطه دبی مثل برج خلیفه، شهر جشنواره دبی، AExpo City Dubai و… اتفاق می‌افتد.

آداب‌ورسوم مردم دبی در ماه رمضان

برخی از آداب‌ورسوم و قوانین ماه رمضان در دبی عبارت‌اند از:

  • پوشش: در ماه رمضان مردم دبی به احترام این ماه معنوی، پوشش مناسب با رمضان را انتخاب می‌کنند.
  • سحری: مردم دبی برای روزه‌داری، سحری خود را با صبحانه‌های سنتی مثل فول، حلوا، خمیر و… آغاز می‌کنند.
  • نماز تراویح: در ماه رمضان در مساجد دبی نماز تراویح با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود. در این نماز هرشب جزء قرآن تلاوت می‌شود و در پایان ماه رمضان قرآن ختم شود.
  • خیریه: مؤسسات خیریه در ماه رمضان دبی بسیار فعال هستند و مردم به شکل سنتی، غذا و کمک‌های مالی به نیازمندان کمک می‌کنند.
  • غذا: در دبی خوردن غذاهای سنتی اماراتی در ماه رمضان محترمانه تلقی می‌شود و غذاهایی مثل محلبیه، بریانی و لقمة القاضی از غذاهای معروف دبی و علی‌الخصوص این ماه هستند.

اقامت در دبی در ماه رمضان

دبی در ماه رمضان با کاهش قابل‌توجه گردشگر و توریست مواجه می‌شود و همین موضوع فرصتی مناسب برای رزرو تور دبی در ماه رمضان و اقامتی مقرون‌به‌صرفه است؛ زیرا هتل‌های لوکس و چند ستاره تخفیف‌های زیادی برای اقامت گردشگران در نظر می‌گیرند. مثلاً سه شب اقامت داشته باشید و در هر اقامت برای دو نفر، یک افطار رایگان دریافت کنید. همچنین می‌توانید از افطارهای مجلل هتل‌ها و مراسم‌های جذاب آن‌ها نیز برخوردار شوید.

حمل‌ونقل عمومی در ماه رمضان در دبی

حمل‌ونقل عمومی در ماه رمضان در دبی

حمل و نقل عمومی دبی در ماه رمضان، تفاوتی ندارد و حمل‌ونقل مثل هر زمان دیگری ادامه می‌یابد. تنها فرق آن با دیگر روزهای سال، خلوتی آن‌ها است. البته توصیه می‌شود که دو ساعت قبل از افطار به مقصد دلخواه خود بروید؛ زیرا هنگام افطار ممکن است کمی شلوغ شود و دچار کمبود تاکسی شوید.

مراسم عید فطر در دبی

اما مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش ماه رمضان در دبی، عید فطر است. این روز را باید درواقع مهم‌ترین عید مردم امارات دانست. اماراتی‌ها از یک هفته قبل شهر و خانه خود را آماده می‌کنند. در امارات 3 روز به خاطر عید فطر تعطیلات اعلام شده است. در این روز مردم بهترین لباس خود را می‌پوشند و به دیدار خانواده و اقوام می‌روند.

ممکن است برایتان جالب باشد که در دو روز اول عید فطر، هر شب ساعت ۹ در چندین نقطه شهر آتش‌بازی‌های باشکوهی برپا می‌شود؛ برای مثال جزیره بلواترز دبی، دهکده جهانی و… از مکان‌های انتخابی برای این امر هستند. در روز عید نماز فطر جمع باشکوهی از افراد در مساجد نماز جماعت برگزار می‌کنند.

همچنین در این روز نمایش‌ها و کنسرت‌های موسیقی زیادی برگزار می‌شود که از سوی خود شهروندان و همچنین گردشگران استقبال زیادی از آن می‌شود. گردشگران در این روز می‌توانند به سراغ تفریحاتی همچون سافاری دبی هم بروند.

قوانین دبی در ماه رمضان برای گردشگران

قوانین دبی در ماه رمضان برای گردشگران

کسانی که در ماه مبارک رمضان به دبی سفر می‌کنند؛ می‌دانند که لازم است قوانینی را رعایت نمایند. درواقع در این ماه، شهر دبی بیشتر به سوی زندگی شبانه می‌رود و بهتر است در روز برای احترام گذاشتن به روزه‌داران کارهایی همچون خوردن و آشامیدن، سیگار کشیدن و آدامس جویدن را انجام ندهید.

در صورتی که مقیم امارات باشید؛ عدم رعایت این قوانین جرم محسوب می‌شود و ممکن است یک سال زندان و 2000 درهمی جریمه داشته باشد. اما مردم دبی به گردشگران و افراد غیرمسلمان سخت نمی‌گیرند. یعنی گردشگران با خیال راحت می‌توانند در رستوران غذا بخورند.

همچنین در این ماه  بهتر است با لباس مناسب و پوشیده‌تر در شهر تردد کنید و به عقاید مردم این شهر احترام بگذارید. بهتر است در این ماه لباس‌هایی را انتخاب کنید که زانوها و شانه‌هایتان را بپوشاند. اما در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها محدودیتی برای پوشش وجود ندارد. سوپرمارکت‌های دبی هم در ماه رمضان مانند روزهای عادی باز هستند و شما می‌توانید خریدتان را انجام دهید.

پیشنهاد می‌شود: موزه دبی؛ کشف گذشته شهر

کلام آخر

در این مطلب درباره دبی در ماه مبارک رمضان حرف زدیم. از آنجایی که مردم این کشور مسلمان هستند شاید تصور کنید که سفر به دبی در این ماه سخت باشد اما این تصور درستی نیست زیرا مردم این کشور به گردشگران سخت نمی‌گیرند. در صورتی که شما هم به قوانین کشور امارات را رعایت کنید، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. بنابراین نگرانی‌هایتان را دور بریزید و برای اخذ ویزای دبی و برنامه‌ریزی سفرتان اقدام کنید.

به جز دبی، شهرها و کشورهای مسلمان نشین زیادی هستند که در ماه رمضان برای سفر گزینه مناسبی هستند. مثلا شما می‌توانید ویزای مالزی را هم دریافت کنید و رسوم این کشور توریستی را هم در ماه رمضان از نزدیک ببینید.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این نوشته بدان اشاره نشد حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتوانند از آن بهره ببرند. امید است این مقاله برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *