خانه
بلاگ
حساب کاربری

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال 2023

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال 2023

لیست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان که هر ساله توسط شاخص پاسپورت هنلی که با همکاری شرکت مشاوره‌ای Henely and Partners تهیه و منتشر می‌شود، در ابتدای سال 2023 پاسپورت ژاپن را به عنوان قوی‌ترین پاسپورت جهان معرفی کرد. ژاپن برای پنج سال متوالی به تنهایی و یا در کنار سنگاپور رتبه‌ی اول این لیست بود.

شاخص پاسپورت هنلی بر چه اساسی پاسپورت کشورها را رتبه‌بندی می‌کند؟

همانطور که گفتیم قوی‌ترین پاسپورتهای جهان توسط شاخص پاسپورت هنلی رتبه‌بندی می‌شوند و این لیست هر سه ماه یک بار بروزرسانی می‌شود. شرکت مشاوره‌ای Henely and Partners که از 18 سال پیش فعالیت خود را شروع کرده، از داده‌های انحصاری و رسمی انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی (IATA) برای ارزیابی 198 پاسپورت موجود در جهان استفاده می‌کند.

این رتبه‌بندی بر اساس تعداد مقصدهایی که دارندگان پاسپورت می‌توانند بدون نیاز به ویزا به آن دسترسی داشته باشند، تعیین می‌شود. هر کشور برای هر مقصدی که بدون ویزا برای شهروندانش قابل دسترسی باشد یک امتیاز دریافت می‌کند. این یعنی شهروندان این کشور می‌توانند حین ورود به کشور مقصد ویزای ورود، مجوز بازدید و یا مجوز سفر الکترونیکی (ETA) دریافت کنند.

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال 2023

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان کدام هستند؟

طبق آخرین رتبه‌بندی‌ها بر اساس داده‌های رسمی انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی (IATA)، پاسپورت کشور سنگاپور به عنوان قوی‌ترین پاسپورت جهان شناخته می‌شود و ژاپن برای اولین بار در ده سال اخیر به رتبه‌ی دوم این لیست سقوط کرده است. شهروندان سنگاپور با داشتن پاسپورت این کشور می‌توانند به 193 مقصد از 227 کشور دنیا سفر کنند.

رتبه‌ی دوم در اختیار ژاپن قرار دارد. شهروندان ژاپنی می‌توانند بدون داشتن ویزا به 192 مقصد دسترسی داشته باشند.

در ادامه فهرست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، اسپانیا و سوئد مشترکا رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند. شهروندان این کشورها می توانند بدون داشتن ویزا به 191 مقصد گردشگری در دنیا سفر کنند.

رتبه‌ی چهارم لیست در اختیار انگلستان است. انگلستان در سال‌های گذشته عملکرد خوبی در این لیست نداشت. کشوری که در سال 2014 به همراه ایالات متحده آمریکا رتبه اول لیست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را در دست داشت. اما پس از آن با افت قابل توجهی جایگاه خود را به عنوان قوی‌ترین پاسپورت جهان از دست داد و به رتبه شش سقوط کرد.

انگلستان اما در سال 2023 با دو رتبه پیشرفت در کنار دانمارک، ایرلند، اتریش، لوکزامبورگ و هلند رتبه چهارم را در دست دارد. شهروندان این کشورها می‌توانند بدون داشتن ویزا به 190  کشور مقصد سفر کنند.

 فهرست ده پاسپورت معتبر در سال 2023

1. سنگاپور (193 مقصد)

2. ژاپن (192 مقصد)

3. فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، اسپانیا و سوئد (191 مقصد)

4. اتریش، دانمارک، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند و انگلستان (190 مقصد)

5. بلژیک، مالت، نروژ و پرتغال (189 مقصد)

6. استرالیا، نیوزلند و سوییس (188 مقصد)

7. کانادا، جمهوری چک، یونان، لهستان و ایالات متحده آمریکا (187 مقصد)

8. مجارستان (186 مقصد)

9. لیتوانی (185 مقصد)

10. استونی، لتونی، اسلوانی و اسلواکی (182 مقصد)

ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان کدام هستند؟

ضعیف‌ترین پاسپورت جهان اما در اختیار شهروندان افغانستان قرار دارد. پاسپورت افغانستان امکان ورود بدون داشتن ویزا به تنها 27 مقصد را برای شهروندان این کشور مهیا می‌کند. این عدد 166 اختلاف قابل تامل را با سنگاپور به عنوان قوی‌ترین پاسپورت جهان نشان می‌دهد.

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال 2023

در ادامه‌ی لیست ضعیف‌ترین پاسپورت‌ها سوریه با تنها 28 مقصد و عراق با 30 مقصد دیده می‌شوند. پاکستان (33 مقصد)، یمن (34 مقصد)، سومالی (35 مقصد)، فلسطین و نپال (39 مقصد)، کره شمالی، لیبی و بنگلادش (40 مقصد)، سریلانکا و کوزوو (41 مقصد) و لبنان و ایران با تنها 43 مقصد، ده کشور انتهایی لیست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

شاخص باز بودن مرزها؛ شاخصی جدید در سال 2023

برای اولین بار در 18 سال گذشته بنیاد Henely and Partners از شاخصی جدید تحت عنوان شاخص باز بودن مرزها (Openness index) رونمایی کرد. این شاخص رابطه‌ی بین باز بودن مرزهای یک کشور برای ورود مسافران بدون ویزا را در نسبیت با آزادی شهروندان آن کشور برای سفر به مقاصد مختلف بدون ویزا (همان اعتبار پاسپورت) مورد بررسی قرار داد.

20 کشور اول در شاخص باز بودن مرزها به روی مسافران خارجی عموما کشورهای کوچک و جزیره‌ای و یا کشورهای آفریقایی هستند. کامبوج تنها کشوری است که استثنائا نامش در لیست بیست تای اول به چشم میخورد. در این لیست 12 کشور با مرزهای کاملا باز دیده می‌شوند که ویزای ورود و یا امکان ورود بدون ویزا را برای همه 198 پاسپورت در جهان فراهم کرده‌اند. این کشورها شامل بوروندی، جزایر کومور، جیبوتی، گینه بیسائو، مالدیو، میکرونزی، موزامبیک، رواندا، ساموآ، سیشل، تیمور-لست و تووالو هستند.

کشورهایی که کمترین رتبه را در این لیست دارند (بسته ترین مرزها برای ورود مسافران خارجی بدون ویزا) به ترتیب افغانستان، کره شمالی، پاپوآ گینه نو و ترکمنستان هستند. نام لیبی، بوتان، اریتره، گینه استوایی و هند در ادامه لیست بسته‌ترین کشورها به چشم می‌خورد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید ایالات متحده آمریکا در لیست شاخص باز بودن مرزها اصلا رتبه‌ی خوبی ندارد. با وجود اینکه شهروندان آمریکایی امکان سفر بدون ویزا به 187 مقصد از 227 کشور را دارند و پاسپورت ایالات متحده همیشه یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا بوده است، تنها 44 ملیت اجازه عبور از مرزهای این کشور را بدون ویزا خواهند داشت. این باعث شده تا ایالات متحده آمریکا در رتبه 78 شاخص باز بودن قرار داشته باشد.

استرالیا، کانادا، نیوزیلند و ژاپن بعد از ایالات متحده بیشترین اختلاف را در بین سایر کشورهای جهان در رتبه‌بندی قوی‌ترین پاسپورت جهان نسبت به شاخص باز بودن مرزهای خود دارند.

بیشترین میزان اختلاف در اعتبار پاسپورتها در سال 2023

بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، صنعت گردشکری تقریبا یک سالی فلج شد. اما حالا با پشت سر گذاشتن این خاطره هولناک، آمار سفرهای جهانی 75 درصد نسبت به قبل افزایش داشته است. این یعنی در دست داشتن یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا یک مزیت فوق‌العاده برای شهروندان هر کشوری به شمار می‌رود.

به طور کلی در طی 18 سال گذشته روند کلی شاخص اعتبارسنجی پاسپورت‌ها صعودی بوده و دسترسی گردشگران به کشورهای مختلف بدون نیاز به داشتن ویزا افزایش چشمگیری داشته است. میانگین این شاخص از سال 2006 تا به الان دو برابر شده و از عدد 58 به 109 رسیده است.

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال 2023

اما فاصله‌ی بین کشورهایی با معتبرترین پاسپورت جهان و ضعیفترین پاسپورت در سال 2023 بیشتر از هر زمان دیگری است و این یعنی حرکت جهانی به سوی آزادی شهروندان در یک کشور و عدم آزادی برای کشوری دیگر بوده است. در رابطه با افغانستان اشاره کردیم که اختلافی 166 عددی با سنگاپور دارد، این یعنی یک شهروند سنگاپوری 166 انتخاب بیشتر از یک شهروند افغنستانی خواهد داشت.

اما از طرفی دیگر، پیشرفت بعضی از کشورها در این شاخص بسیار قابل توجه بوده و نشانه‌ی بسیار خوبی محسوب می‌شود. به عنوان مثال امارات متحده عربی از سال 2013 تا کنون توانسته 107 مقصد را به امتیاز پاسپورت خود برای ورود بدون ویزا به کشورهای دیگر اضافه کند. امتیازی که رتبه‌ی این کشور را با 44 رتبه پیشرفت طی 10 سال از 56 به رتبه‌ی 12 لیست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان پرتاب کرده است. این عدد تقریبا دو برابر پیشرفتی است که کشور دوم در میان صعودکنندگان این لیست یعنی کلمبیا به آن دست پیدا کرده است. کلمبیا در 10 سال گذشته 28 جایگاه در این لیست صعود داشته و حالا در جایگاه 37 قرار گرفته است.

 

 

آیا اخذ ویزای توریستی این کشورها برای ایرانیان ممکن است؟

این روزها اخذ ویزای برخی کشورها برای ایرانیان سخت شده است و چالش های بسیاری در این زمینه وجود دارد. شما با پاسپورت ایرانی میتوانید به 43 کشور بدون ویزا سفر کنید که در برابر قدرتمندان پاسپورت جهان عدد بسیار پایینی است.

برای اخذ بسیار ساده ویزای توریستی کشورهای مختلف روی توریک حساب کنید. متخصصان توریک با بررسی دقیق شرایط و مدارک موجود شما با مشاوره ویزای رایگان، امکان سنجی اخذ ویزای مورد درخواست شما را انجام داده و در کوتاه‌ترین زمان و بدون هیچ دردسری برای متقاضی ویزا، پروسه درخواست و اخذ ویزای توریستی را انجام داده و نتیجه را به شما اعلام خواهند کرد.

در صورت درخواست ویزای توریستی از توریک شما تنها فرم درخواست ویزا را پر و پس از جلسه مشاوره و ارسال مدارک، فقط منتظر نتیجه درخواست خودتان خواهید ماند.

23 4
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. رسول گفت:

    اینها همه حرف مفت است وقتی شما پول نداشتی باشید سفر کنید دو کشور تو جهان هستند که برای مثلأ کار و آب و هوای خوب میتوان سفر کرد یکیش استرالیا است دیگری آمریکا که هر دو جلو شما را میگیرند آمریکا باید اعتبار بانکی داشته باشی و شغل با در آمد کافی تا اجازه بدهند وارد کشورشان شویی و کم کم ده هزار دلار هم در جیب یا حساب بانکی وگرنه از داخل فرودگاه برت میگردانند میگویند برای کار آمدی نه سفر تو ژاپن یا فنلاند یا نروژ قرض بالا آوردی بیکار هستی آمدی اینجا برای کار و فوری هواپیمای بعدی برت میگردانند.ولی اگر پول داشته باشید با پاسپورت افغانستان هم میتوانی سفر کنی به هر نقطه دنیا که دلت میخواهد. پول بده شرکت های توریستی حتی می آیند تو فرودگاه به استقبالت از طریق ویپ VIP وارد میشوی مشگل پول است نه پاسپورت……

    • touric گفت:

      با سلام.
      اطلاعات این مقاله در مورد ارزش عمومی پاسپورت کشور‌ها نوشته شده است که مبنای اصلی آن کشور‌هایی است که بدون ویزا می‌توان به آن سفر کرد.

  2. رسول گفت:

    من که نرفتم ولی مطمئن هستم پاسپورت قدرتمندم نه تو استرالیا نه تو آمریکا هیچ کمکی به من نمیتواند بکند.خخخخخخ