خانه
بلاگ
حساب کاربری

آشنایی با آداب و رسوم کشورهای مختلف در ماه رمضان

آشنایی با آداب و رسوم کشورهای مختلف در ماه رمضان
تاریخ انتشار: 1402/1/6

مسلمانان زیادی در سراسر دنیا زندگی می‌کنند که ماه رمضان براشان اهمیت ویژه‌ای دارد و رسوم مربوط به این ماه مبارک را آنطور که در کشورشان مرسوم است انجام می‌دهند. هر کشور مسلمان‌نشین رسوم مخصوص به خود را برای این ماه دارد. در این مطلب از آژانس توریک قصد داریم چند مورد از این رسوم را بررسی کنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

ماه رمضان در اندونزی

ماه رمضان در اندونزی - سفر در رمضان

 

کشور اندونزی یک کشور مسلمان‌نشین است که ماه رمضان در آن بسیار باشکوه برگزار می‌شود. یکی از رسوم مردم در این کشور این است که خود را یک روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان تمیز می‌کنند. به این سنت که در چند محل در مرکز و شرق جاوا انجام می‌شود؛ سنت Padusan می‌گویند. درواقع این کلمه در زبان جاوایی معنی حمام را می‌دهد.

اجرای این مراسم به این صورت است که مسلمانان دور یک چشمه جمع می‌شوند و از سر تا انگشتان پای خود را درون چشمه می‌شویند. این رسم ارتباط میان فرهنگ و دین مردم اندونزی را به خوبی نشان می‌دهد.

 

ماه رمضان در امارات متحده عربی

ماه رمضان در امارات متحده عربی - سفر در ماه رمضان

 

یکی از سنت‌هایی که در ماه رمضان در کشور امارات اجرا می‌شود، رسم حق‌اللیله است. اماراتی‌ها این روز را درواقع 15 روز قبل از شروع ماه رمضان یعنی در نیمه شعبان جشن می‌گیرند. برخی از اعراب کشور خودمان مثلا مردم خرمشهر، آبادان و شادگان و… هم این جشن را دارند. آنطور که گفته می‌شود، این مراسم از زمان پیامبر اکرم برگزار می‌شده است. مردم برای این روز لباس‌های نوی خود را می‌پوشند و این جشن را بخشی از هویت خود می‌دانند چرا که این مراسم مردمی که در شهرهای مدرن امارات زندگی می‌کنند را به دوران سادگی باز می‌گرداند.

 

 

 

ماه رمضان در ترکیه

ماه رمضان در ترکیه - سفر در ماه رمضان

 

بخش زیادی از مردم کشور ترکیه مسلمان هستند و به همین دلیل هم ماه رمضان را باشکوه برگزار می‌کنند. در این کشور هم رسومی برای این ماه وجود دارد که یکی جذاب‌ترین آنها از زمان عثمانی پابرجاست. کسانی که روزه می‌گیرند صبح زود با صدای طبق از خواب بیدار می‌شوند. درحال حاضر بیش از ۲۰۰۰ طبل نواز هنوز در خیابان‌های ترکیه به صدا در می‌آیند. طبل‌زن‌ها لباس‌های عثمانی مثلا فیز و جلیقه‌ای که هر دو تزئین شده با مضامین سنتی هستند را می‌پوشند و این رسم جالب را اجرا می‌کنند.

 

 

ماه رمضان در مصر

ماه رمضان در مصر - سفر در رمضان

 

یکی از رسومی که مسلمانان کشور مصر در ماه رمضان انجام می‌دهند، رسم فانوس است. در این ماه مردم مصر با روشن کردن فانوس رسم خود را به جا می‌آورند. این سنت از زمان عز‌الدین الله فاطمی، چهارمین خلیفه فاطمی در مصر رایج شد و هنوز که هنوز است مردم آن را انجام می‌دهند. مردم مصر همچنین با تزئین خیابان‌ها به استقبال ماه رمضان می‌روند. چند روز مانده به شروع این ماه خیابان‌ها مملو از جمعیت می‌شوند و مردم انواع خشکبار و شیرینی‌های مخصوص برای این ماه را تهیه می‌کنند.

 

ماه رمضان در تایلند

ماه رمضان در تایلند - سفر در رمضان

 

مسلمانان کشور تایلند هم در ماه رمضان رسوم مخصوص به خود را دارند. در این ماه روحانیونی مشخص می‌شوند تا اعمال ماه رمضان را به جا آورند. معمولا مذهبی‌ها یک روز قبل از شروع ماه رمضان، هنگام غروب آفتاب به بلندترین نقطه شهر می‌روند تا هلال ماه را ببینند. سپس این مساله در رادیو و تلویزیون اعلام رسمی می‌شود و تایلندی‌ها ماه رمضان را آغاز می‌کنند.

 

 

 

ماه رمضان در مالزی

مردم مسلمان مالزی هم ماه رمضان خود را با پخت و تهیه شیرینی‌های سنتی همچون فرنی لامبوک آغاز می‌کنند. درواقع دسر فرنی در ماه رمضان از سفره مردم مالزی دور نمی‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید فرنی در مالزی انواع مختلفی دارد. مثلا در فرنی برنج گوشت چرخ کرده و میگوی خشک استفاده می‌شود و از گل میخک، گل حلقوی، زیره، پوست دارچین هم به‌عنوان ادویه استفاده می‌کنند. این فرنی معمولاً در مسجد به‌صورت گروهی درست می‌شود و سپس آن را میان اطرافیان پخش می‌کنند.

جالب است بدانید آژانس توریک صفر تا صد اقدامات ویزای توریستی مالزی را برای شما انجام خواهد داد و شما عزیزان کافیست که فقط علاقمند به حضور در مراسمات ماه مبارک رمضان این کشور باشید!

 

 

ماه رمضان در لبنان

ماه رمضان در لبنان - سفر در ماه رمضان

 

در کشور لبنان هم مسلمانان با شکوه هرچه بیشتر مراسم ماه مبارک رمضان را برگزار می‌کنند. در این کشور در طول ماه رمضان توپ‌هایی شکلیک می‌شود و در پایان روز زمان افطار را اعلام می‌کنند. پیشینه این رسم به 200 سال پیش زمان سلطنت خوش قدم عثمانی در مصر باز می‌گردد. خوش قدم درحال بررسی یک توپ جنگی هنگام غروب آفتاب بود که توپی به صورت اتفاقی شکلیک شد. مردم تصور کردند که این کار برای مشخص کردن زمان افطار انجام شده است و از آن روز به بعد این کار برای همیشه تکرار شد. لبنان هم این رسم را از مصر گرفت و به فرهنگ خود اضافه کرد.

 

کلام آخر

در مطلب آشنایی با آداب و رسوم کشورهای مختلف در ماه رمضان با جذاب‌ترین رسوم برخی کشورهای مسلمان‌نشین در این ماه آشنا شدیم. بخشی از جذابیت سفر به این است که شما با فرهنگ جایی که بدان سفر می‌کنید آشنا شوید. بنابراین اگر قصد دارید در ماه رمضان به هر کدام این کشورها سفر کنید، حتماً زمانی را هم برای شرکت در این آداب و رسوم کنار بگذارید تا سفرتان جذاب‌تر شود.

اگر رسم دیگری می‌شناسید که در کشورهای مسلمان‌نشین در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود و در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتوانند از آن بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *