خانه
بلاگ
حساب کاربری

با ارزش‌ترین پول‌های جهان در سال ۲۰۲۳

با ارزش‌ترین پولهای جهان در سال 2023 - توریک

این روزها یکی از مسائلی که افراد به آن علاقه نشان می‌دهند، با ارزش‌ترین پول‌های جهان است. انگار این موضوع برای ما ایرانی‌ها مخصوصا در چند سال اخیر جذابیت زیادی پیدا کرده است. به‌طوری که، شاید حاضر باشیم وقت زیادی برای مطالعه درباره ارز‌های ارزشمند دنیا وقت بگذاریم.

البته منظور ما این نیست که ارز یک موضوع بی‌ارزش است. در حالی که قیمت پول یک کشور به طور مستقیم با شرایط اقتصادی آن ارتباط دارد.‌ در واقع هر چه قیمت پول کشور کاهش یابد مشکلات اقتصادی بیشتر شده و تورم بیشتر می‌شود‌. در این مطلب از توریک، به بررسی باارزش‌ترین پول‌های دنیا، به‌طور کامل خواهیم پرداخت.

 

گران‌ترین پول‌های جهان کدامند؟

تعداد زیادی ارز در جهان وجود دارد که ۱۸۰ مورد از آن‌ها توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شوند. چند مورد از این پول‌ها از نظر ارزش پولی، در بالاترین سطح دنیا قرار دارند. اکثر این ارزها، واحد پولی کشور‌های عرب نشین جنوب غرب آسیا هستند. این کشور‌ها با ارزش‌ترین ارز جهان را دارند. چون اولاً به خوبی از صادرات نفت استفاده کرده‌اند. دوماً خبری از تحریم‌های اقتصادی علیه آن‌ها نیست. علاوه بر این‌ها، این کشور‌ها در چند دهه گذشته سرمایه‌گذاری بسیار زیادی روی گردشگری کرده‌اند. البته در کنار این کشور‌ها، کشور‌های پیشرفته غربی نیز حرفی برای گفتن دارند.

در هر صورت در این بخش چند تا از با ارزش‌ترین پول‌های جهان را معرفی می‌کنیم که بیشترین ارزش را در بین ۱۸۰ واحد پولی دنیا دارند:

 

۱. با ارزش‌ترین پول دنیا دینار کویت

دینار کویت، با ارزش‌ترین واحد پولی در دنیا

 

دینار کویت در سال ۱۹۶۱ ارائه شد با ارزش ترین پول دنیا است. طبیعی است که چنین کشوری اقتصاد بسیار قدرتمندی دارد. این اقتصاد پایدار با فروش طلای سیاه به دست آمده است. کویت سهم زیادی از منابع نفتی خلیج فارس را دارد. نرخ بیکاری در این کشور امیر نشین به قدری ناچیز است که می‌توان گفت تقریبا با صفر برابر است. جالب است بدانید که مردم کویت از پرداخت مالیات هم معاف هستند. در مقایسه با دلار آمریکا هم می‌توان گفت که ارزش هر دینار کویت برابر با بیش از ۳ دلار است.  البته با توجه به نوسانات بازار ارز در ایران، ممکن است این قسمت بالا و پایین شود. اگر با صدور ویزای توریستی به کویت بروید، خودتان را در یک کشور متمدن و فوق‌العاده ثروتمند می‌بینید که احتمالا از شهر‌های مدرن و زیبای آن دل نمی‌کنید.

 

نام دینار کویت
سال ارائه ۱۹۶۱
ارزش نسبت به دلار ۳.۲۴ برابر
حدود قیمت به ریال ۱/۶۲۰/۰۰۰

 

۲. دینار بحرین

دینار بحرین - با ارزش‌ترین پول‌های جهان

 

از بین تمام کشورها، رتبه دوم با ارزش‌ترین پول‌های جهان، به بحرین می‌رسد. این کشور هم از ذخایر نفتی برای ارتقا اقتصاد خود از همه جهات تلاش کرده و از این نظر، توانسته در جایگاه بسیار عالی در جهان قرار بگیرد. تا سال ۱۹۶۵، واحد پولی بحرین روپیه بوده، اما در این سال واحد پولی جدیدی به نام دینار برای این کشور معرفی شد که ارزش خیلی زیادی دارد.  بحرین هم از وضعیت اقتصادی خیلی خوبی برخوردار است. به طوری که فرصت‌های شغلی زیادی برای نیروی کار داخلی و خارجی در این کشور وجود دارد.

 

نام دینار بحرین
سال ارائه ۱۹۶۵
ارزش نسبت به دلار ۲.۷ برابر
حدود قیمت به ریال ۱/۳۴۷/۰۰۰

 

 

 

۳. ریال عمان

ریال عمان - با ارزش‌ترین پول‌های جهان

 

ریال عمان سومین پولی است که در لیست با ارزش‌ترین پول‌های دنیا قرار می‌گیرد. تا پیش از این روپیه هند، واحد پولی عمان محسوب می‌شد. اما بعدها واحد پول عمان به ریال تغییر یافت. این کشور توسعه اقتصادی خود را مدیون ذخایر نفتی غنی است که در خلیج فارس دارد. علاوه بر پول، ویزای عمان نیز یکی از باارزش ترین ویزاهای دنیا محسوب می‌شود.

 

 

نام ریال عمان
سال ارائه ۱۹۷۰
ارزش نسبت به دلار ۲.۵ برابر
حدود قیمت به ریال ۱/۳۰۹/۰۰۰

 

 

۴. دینار اردن

دینار اردن - با ارزش‌ترین پول‌های جهان

 

یکی دیگر از با ارزش‌ترین پول‌های جهان، دینار اردن است که در رتبه چهارم این فهرست قرار می‌گیرد؛ کشور اردن از نظر ذخایر نفتی و گازی با دیگر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس برابر نیست. اما با این وجود چهارمین پول ارزشمند در دنیا را دارد. شاید این موضوع را باور نکنید که اردن از نظر قدرت اقتصادی هم اختلاف زیادی با ۳ کشور عربی دارای گران‌ترین پول جهان، دارد. اما به طرز عجیبی رتبه بسیار خوبی از نظر ارزش پولی در جهان به دست آورده است. هر یک دینار اردن، به اندازه ۱٫۴ دلار آمریکا ارزش دارد.

 

نام دینار اردن
سال ارائه ۱۹۵۰
ارزش نسبت به دلار ۱.۴ برابر
حدود قیمت به ریال ۷۱۲/۰۰۰

 

۵. پوند انگلیس

پوند انگلیس - با ارزش‌ترین پول‌های جهان

 

شاید قبل از این که تنبلی را کنار بگذارید و این مقاله را بخوانید، فکر می‌کردید که انگلیس در رتبه اول فهرست با ارزش‌ترین پول‌های جهان و یا حداقل رتبه دوم آن قرار دارد. اما الان فهمیدید که سخت در اشتباه بودید. رتبه پوند انگلیس از نظر ارزش، بعد از ۴ کشور عربی، پنجم جهان است. هر پوند انگلیس به ۱۰۰ پنی تقسیم می‌شود. ارزش یک پوند انگلیس برابر با ۱٫۵ دلار آمریکا است.

 

 

نام پوند انگلیس
سال ارائه ۱۶۹۴
ارزش نسبت به دلار ۱.۵ برابر
حدود قیمت به ریال ۶۳۵/۰۰۰

 

۶. دلار جزیره کیمن

دلار جزیره کیمن - با ارزش‌ترین پول‌های جهان

 

دلار جزایر کیمن که در سال ۱۹۷۲ مورد استفاده قرار گرفت، در رتبه ششم با ارزش‌ترین پول‌های جهان جای دارد. کد ارزی دلار جزایر کیمن KVD است که. مردم این کشور‌ها هیچگونه مالیاتی را به دولت پرداخت نمی‌کنند. هر دلار جزیره کیمن به اندازه ۱٫۲ دلار آمریکا ارزش دارد.

 

 

نام دلار جزایر کیمن
سال ارائه ۱۹۷۲
ارزش نسبت به دلار ۱.۲ دلار آمریکا
حدود قیمت به ریال ۲۵۲/۰۰۰

 

 

۷. یورو اتحادیه اروپا

یورو اتحادیه اروپا - با ارزش‌ترین پول‌های جهان

 

یورو با کد ارزی EUR از جمله ارز‌هایی به شمار می‌رود که اعتبار زیادی در دنیا دارد. رتبه ۷ نشان دهنده یورو در لیست با ارزشترین پول‌های جهان است. یورو که در سال ۱۹۹۹ معرفی شد، قدمت کمتری در مقایسه با بسیاری از ارز‌های دنیا دارد و یک واحد پولی حدید محسوب می‌شود‌. واحد پول اکثر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، سوئیس و هلند، یورو است. یورو در واقع یک قدرت تجاری بزرگ در دنیا محسوب می‌شود که ارزش بیشتری در مقایسه با دلار آمریکا دارد.

 

 

نام یورو اتحادیه اروپا
سال ارائه ۱۹۹۹
ارزش نسبت به دلار ۱.۲ دلار آمریکا
حدود قیمت به ریال ۵۵۱/۰۰۰

 

 

۸. فرانک سوئیس

فرانک سوئیس - با ارزش‌ترین پول‌های جهان

 

مطمئنا آوازه اقتصاد قدرتمند سوئیس به گوش‌تان خورده است. این کشور هم رتبه ۸ گران‌ترین پول جهان را دارد. در حقیقت علاوه بر فرانک یک واحد پولی دیگر نیز در سوئیس به نام لیختن اشتاین رواج دارد. فرانک سوئیس از نظر شکل ظاهری با سایر پول‌عای جهان متفاوت است. چراکه به شکل عمودی به چاپ می‌رسد.

 

 

نام فرانک سوئیس
ارزش نسبت به دلار ۱.۲ برابر
حدود قیمت به ریال ۵۷۰/۰۰۰

 

 

 

۹. دلار آمریکا

دلار آمریکا که اینقدر از بالا رفتن قیمت آن در ایران صحبت می‌شود،  نهمین واحد پولی در بین با ارزشترین پول‌های جهان است. دلار یکی از ارز‌های مهم برای ما ایرانی‌ها است. چرا که ظاهرا تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور ما گذاشته است. از آنجا که ایرانی‌ها طبق عادت، هر روز و هر دم قیمت دلار را چک می‌کنند، مطمئنا خودتان قیمت دلار را می‌دانید. اما ما هم همینطوری از ابن موضوع رد نمی‌شویم.

 

 

نام دلار آمریکا
سال ارائه ۱۷۸۵
حدود قیمت به ریال ۵۰۰/۰۰۰

 

کم ارزش‌ترین ارز جهان کدام است؟

کم ارزش ترین ارز جهان

 

ارزش پول  یکی از مسائل مهم در همه کشور‌ها است که نقش زیادی در رشد و پیشرفت اقتصاد آن‌ها دارد. در این مقاله بحث ما سر گران‌ترین پول‌های جهان بود‌. اما بهتر است کم ارزش‌ترین ارز جهان را هم معرفی کنیم؛ در چندماه اخیر ارزش پول ایران سیر نزولی چشمگیری داشته است. در نتیجه این سیر نزولی، پول ایران را می‌بینیم که کم ارزش‌ترین ارز در جهان است. این موضوع تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور ما خواهد گذاشت.

 

قدیمی ترین واحد پولی

قدیمی ترین واحد پولی

 

در بین همه واحد‌های پولی که به عنوان با ارزش‌ترین پول‌های جهان معرفی کردیم، برخی از آن‌ها حدود ۲۰ سال و برخی دیگر بیشتر از ۷۰ سال از عمرشان می گذرد. اما جالب است که این پول‌ها قدیمی‌ترین ارز دنیا نیستند. بلکه این پوند انگلیس است که قدمتی فراتر از این‌ها دارد. پوند انگلیس یکی از پول‌های معتبر در دنیا است که سال‌های زیادی از معرفی آن می‌گذرد.

 

جمع‌بندی

قیمت پول هر کشور، قدرت اقتصادی و خلاصه وضعیت آن کشور از نظر اقتصادی را نشان می‌دهد. پایین بودن قیمت ارز تبعات زیادی از جمله تورم را در پی دارد. چرا که قیمت کالاهای صادراتی آن کشور کاهش می‌یابند و در مقابل آن، کالاهای وارداتی که مردم کشور مصرف کننده آن‌ها هستند، افزایش قیمت خواهند داشت.

با توجه به این موضوع می‌توانید به اهمیت ارزش پول پی ببرید و بفهمید که کاهش ارزش آن چه پیامد‌های منفی برای کشور دارد. در بین کشورهایی که از آن‌ها نام بردیم، جای امارات خالی بود. هرچند ویزای دبی و بازدید از این کشور و شهرهای آن همیشه تقاضای زیادی از سوی گردشگران دارد، اما از نظر ارزش پولی، جایی در این لیست ندارد.

 

 

20 4
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ابراهیم رحیمی گفت:

    مطالب بسیار عالی

    • touric گفت:

      ممنون از همراهیتون دوست عزیز 🌹

    • علی گفت:

      واقعاجای تاسف داره من ب عنوان ی ایرانی وقتی میبینم ارزش پولم ازافغانستان کمترع.دوست دارم زمین بازبشه وفروبرم توزمین.نمیخوام بگم افغان ها مشکلی دارن ها.ن منظورم اینه ک تاچندسال قبل افغان هامیومدن کشوربایک ماه کارکردن میرفتن توکشورشون خونه دارمیشدن.اماحالا پول اوناباارزش ترازماست

  2. سجاد گفت:

    از ماست که بر ماست …