خانه
بلاگ
حساب کاربری

موزه دبی؛ کشف گذشته شهر

موزه دبی؛ کشف گذشته شهر

شهر دبی، بیشتر به خاطر تجملات و امکانات نوین شهرت دارد، اما فرهنگ و تاریخ این شهر به اندازه بناهای تاریخی ساخته دست بشر که امروزه می‌بینید، جالب است. موزه‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که روایت‌گر تاریخ و گذشته یک شهر و کشور هستند. اگر واقعاً می‌خواهید تاریخ و فرهنگ دبی را نیز کشف کنید، بازدید از موزه دبی، کاری است که در اولویت قرار دارد. این موزه دارای نمایشگاه‌های تاریخی زیادی است که زندگی سنتی قبایل دبی را به تصویر می‌کشد.

در اینجا شما فرصتی برای آشنایی با تاریخ غنی فرهنگی دبی به دست می‌آورید که برخلاف شهر مدرن امروزی است. بازدید از موزه این تصور را ایجاد می‌کند که توسعه اجتماعی و رشد اقتصادی یک امر مداوم است. برای اطلاعات بیشتر پیرامون تاریخچه، مکان‌های دیدنی و دیگر موضوعات پیرامون موزه دبی، در ادامه این مطلب از آژانس توریک با ما همراه باشید.

 


قصد سفر به دبی رو داری؟ همین حالا برای ویزای امارات اقدام کن!

 

 

معرفی موزه دبی

معرفی موزه دبی

 

موزه دبی مکانی است که در آن تاریخ و واقعیت مدرن به طور یکپارچه در هم آمیخته شده و آن را به یک مکان فرهنگی برجسته و تاریخی در دبی تبدیل کرده است. معماری پیچیده در فضای داخلی موزه، عتیقه‌های محلی و آثار باستانی که طی قرن‌ها از کشورهای آسیایی و آفریقایی خرید و فروش می‌شدند، به مجموعه غنی موزه می‌افزایند. هزاران نفر از سراسر جهان از این موزه بازدید می‌کنند تا در مورد تاریخ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم امارات و شهر دبی اطلاعات بیشتری کسب کنند. موزه دبی (به عربی: متحف دبی) مهم‌ترین موزه حاضر در دبی، امارات متحده عربی است و در قلعه الفهیدی (به عربی: حصن الفهیدی) که در سال 1787 ساخته شده و قدیمی‌ترین ساختمان موجود در دبی است، واقع می‌باشد.

 

احداث موزه دبی

این موزه توسط حاکم دبی در سال 1971 و با هدف ارائه سبک زندگی سنتی در امارت دبی افتتاح شد. هنگام ورود، می‌توان قلعه ساخته شده و نمایشگرهای مختلف همراه با آن را مشاهده کرد. از قلعه، مسیری به سمت گالری‌ها وجود دارد که فرهنگ عمومی این سرزمین را به ویژه در دهه 1800 به نمایش می‌گذارد و شامل عتیقه‌های قدیمی و همچنین مصنوعات کشورهای آفریقایی و آسیایی که با دبی تجارت می‌کردند، است. همچنین شامل چندین دیوراما و آثار باستانی به قدمت 3000 سال قبل از میلاد است که زندگی در امارت را پیش از ظهور نفت نشان می‌دهند. در سال 2007، موزه دبی روزانه 1800 بازدیدکننده و سالانه نیز مجموعاً 611840 بازدیدکننده داشت.

 

موقعیت مکانی موزه دبی

مساحت کل موزه نیز 4000 متر مربع است. موزه معروف دبی که در منطقه شلوغ Bur دبی واقع شده است، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این شهر است که یک نگاه اجمالی منحصر به فرد به دوران گذشته امارت و مراحل مختلف دگرگونی دبی و به دنبال آن رونق نفت در دهه 1960 دارد و زندگی روزمره مردم دبی را در آن دوران به تصویر می‌کشد. بازدید از این موزه مراحل مختلف زندگی در دبی، قبل و بعد از رونق نفت را نشان می‌دهد. نمایشگاه‌های واقع در موزه دبی نیز چگونگی پیشرفت شهر در طول سال‌ها بر اساس تمدنی عمیقاً ریشه‌دار را توضیح می‌دهد.

 

اشیاء موجود در موزه دبی

در این موزه، عتیقه‌های قدیمی مانند سفال، سلاح و مقبره‌ها نگهداری می‌شود. همچنین می‌توان قسمت‌های مختلف موزه را که منعکس‌کننده فضای بازارها و خانه‌های سنتی از گذشته است نیز، کاوش کرد. قلعه الفهیدی که موزه دبی را در خود جای داده است، در نوع خود یک مصنوع است، زیرا طی سال‌ها اعتبار خود را از دست نداده است. در درون موزه، مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها را خواهید دید که در داخل موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، مانند نمایشگاه سفال‌ها، مجسمه‌های حیوانات، شیوه باستانی غواصی مروارید، فروشگاه‌های مربوط به اوایل دهه 1950، برخی از آثار باستانی مربوط به 3000 سال قبل از میلاد و موارد دیگر.

موزه دبی از فرودگاه دبی به راحتی قابل دسترسی است و از فرودگاه حدود 8 دقیقه طول می‌کشد تا به آن برسید. از ترمینال 3 فرودگاه می‌توانید با مترو به ایستگاه برجمان بروید. از آنجا یک متروی متصل شما را به ایستگاه الفهیدی می‌رساند. فاصله این ایستگاه تا موزه دبی، حدودا 9 دقیقه است. بهترین زمان برای بازدید از موزه دبی نیز بین ماه‌های نوامبر و آوریل است که آب و هوا نسبتاً خنک‌تر از بقیه ماه‌های سال است. همچنین در این زمان از سال گردشگران می‌توانند شاهد جشنواره‌های بزرگی که در دبی برگزار می‌شوند نیز، باشند. اگر با خواندن این مطلب، علاقه مند سفر به دبی شده‌اید. در قدم اول باید اقدام به دریافت ویزای دبی کنید.

 

 

 

تاریخچه موزه دبی

تاریخچه موزه دبی

 

موزه دبی، در داخل قلعه الفهیدی قرار دارد که تا سال 1896 خانه یک پادشاه بسیار قدرتمند بود. قلعه الفهیدی، قدیمی‌ترین برج دبی است که در حدود سال 1787 و در طی چندین مرحله ساخته شده است و اعتقاد بر این است که قدیمی‌ترین ساختمان دبی است که هنوز هم پا برجاست. این قلعه برای محافظت از مسیرهای رو به خشکی شهر در برابر حملات کاخ حاکم، به عنوان یک پادگان و یک زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در سال 1969 شیخ حمدان بن راشد آل مکتوم، نامه‌ای به شیخ بدر محمد آل صباح، رئیس دفتر دولت در کویت صادر کرد و از یک متخصص موزه برای کمک به تاسیس موزه در دبی، دعوت کرد. این موزه نه تنها مکانی برای دفاع بود، بلکه به عنوان زندان، پادگان و انبار اسلحه نیز به کار برده می‌شد. مرحوم شیخ راشد بن سعید آل مکتوم در سال 1971 قلعه الفهیدی را در طول سلطنت خود بازسازی کرد تا به عنوان یک موزه نمادین برای همیشه تاریخ باستانی عرب را حفظ کند.

موزه دبی دارای نمایشگاه‌های مختلفی است که در آن‌ها سلاح‌های باستانی، مقبره‌ها، نمادهایی از جوامع شهری و سفال‌ها نگهداری می‌شوند. در این موزه خواهید آموخت که مردم دبی چگونه در گذشته در صحرا زندگی می‌کردند، می‌جنگیدند و زندگی روزمره خود را سپری می‌کردند.

 

بخش‌های مختلف موزه دبی

بخش‌های مختلف موزه دبی

 

موزه قدیمی دبی یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های شهر دبی است که کل محوطه اطراف این بنای دیدنی، شامل ساختمان‌های سنتی با برج‌های بادگیر و حیاط‌هایی است که طبق معماری اصلی عربی بازسازی شده‌اند. موزه دبی که بخشی از قلعه افسانه‌ای الفهیدی در دبی است، قدیمی‌ترین ساختمان امارات متحده عربی و یک جاذبه کلیدی در دبی برای علاقمندان به فرهنگ به شمار می‌آید. شگفتی‌های معماری خیره‌کننده موزه به‌عنوان وقایع نگاری آن، از میراث و فرهنگ جهان عرب هستند. این موزه گنجینه‌ای از بناها، اسناد، مقبره‌ها و سایر آثار است که تصویری واضح از اولین سکونتگاه‌های دبی را به نمایش می‌گذارد. در موزه دبی، بخش‌های مختلفی وجود دارند که در ادامه برخی از آن‌ها معرفی می‌شوند.

 

 

 

بخشی با نمادهای بازار‌های خرید در گذشته

نمی‌توان انکار کرد که مراکز خرید دبی از بهترین مراکز خرید جهان هستند، اما آیا فکر کرده‌اید که خرید در اوایل دهه 1950 چگونه بوده است؟ موزه دبی یک بخش بازار با نماد‌هایی در اندازه واقعی از فروشگاه‌ها و تجار در بازار قدیمی دبی دارد. ورود به این گالری شما را به دهه 1950 می‌برد، جایی که می‌توانید فروشندگان فروشگاه‌های مختلف را در حال خرید و فروش کالا ببینید.

 

خانه و مسجد سنتی

خانه و مسجد سنتی - موزه دبی

 

موزه تاریخی دبی دارای نمایشگاه‌هایی است که نشان دهنده نمادی از خانه‌ها و مساجد سنتی است. این گالری دارای خانه‌های قدیمی و برج‌های بادگیر است که نشان می‌دهد چگونه ساختمان‌ها و سازه‌ها در طول سال‌ها در دبی تکامل یافته‌اند.

 

نمایشگاه غواصی مروارید در موزه دبی

نمایشگاه دریا در موزه دبی نشان می‌دهد که چگونه دریا و منابع طبیعی آن به شکوفایی اقتصاد دبی کمک کرده‌اند. صنعت غواصی و ماهیگیری مروارید سهم بزرگی در شکل دادن به دبی مدرن داشته‌اند. بندر باستانی دبی به عنوان یک مسیر تجاری مهم عمل می‌کرد که به صورت هنرمندانه در نمایشگاه‌های مختلف این موزه توضیح داده شده است. بخش نمایشگاه دریا، روش‌های کشتی‌سازی را نشان می‌دهد که ماهیگیران و تاجران محلی استفاده می‌کردند.

 

سایت باستان شناسی القصیس

سایت باستان شناسی القصیس - موزه دبی

 

بزرگترین نمای موزه، سایت باستان شناسی القصیس است که مراحل مختلف تاریخ باستان شناسی دبی را منعکس می‌کند. آثار به جا مانده از جمیرا، الکواسیس و سایر مکان‌ها به سال‌های 2000 تا 1000 قبل از میلاد برمی‌گردد و منعکس کننده گذشته باشکوه جهان عرب است.

 

 

 

مکان‌های دیدنی نزدیک موزه دبی

دبی مکان‌های تاریخی زیادی دارد که در طول سال بازدیدکنندگان از نقاط مختلف جهان را مجذوب خود می‌کند. در این بخش، برخی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در نزدیکی موزه دبی آورده شده‌اند:

 

نهر دبی

نهر دبی یک کانال آبی بزرگ است که امکان قایق سواری خصوصی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. یک و نیم ساعت قایق سواری در شب در امتداد نهر دبی، به شما این امکان را می‌دهد تا شهر قدیمی و جدید دبی را تماشا کنید. همچنین می‌توانید از کروز دیدنی Dhow که در طول روز به عنوان یک نمایش سرگرمی برای گردشگران برگزار می‌شود نیز دیدن کنید. نهر دبی حدود 0.2 کیلومتر از موزه دبی فاصله دارد.

 

هندی لین

هندی لین یک کوچه شلوغ کوچک درست در کنار نهر دبی است که مغازه‌های کوچکی را در خود جای داده و اقلام عبادی برای گردشگران هندو در آن فروخته می‌شوند. می‌توانید در این مکان از معبد معروف سای بابا و گورودوارا نیز دیدن کنید.

 

مرکز فرهنگی شیخ محمد

برای گردشگرانی که علاقه مند به یادگیری فرهنگ امارات هستند، بازدید از این مکان، ضروری است. این مرکز اهمیت فرهنگی جهان عرب را از طریق برنامه‌های مختلفی که برای آموزش مردم محلی برگزار می‌شود، به گردشگران نشان می‌دهد.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *