خانه
بلاگ
حساب کاربری

ارز مسافرتی چیست؟ راهنمای درخواست و دریافت ارز دولتی 1403

ارز مسافرتی
تاریخ انتشار: 1403/2/17

تصمیم‌گیری برای سفر با توجه به تغییرات گسترده قیمت ارز یکی از موانع بسیار مهم است. همین مسئله باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری برای سفر کمی سخت باشد اما با وجود ارز مسافرتی، این موضوع تا حدودی قابل رفع است. ارز مسافرتی در واقع ارزی با قیمت کمتر است که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

اگر قصد دریافت ارز مسافرتی را دارید، باید شرایط، مدارک و فرآیند آن در سال 1403 را بدانید! در این مقاله از مجله توریک به بررسی کامل سهمیه ارز مسافرتی برای هر نفر پرداختیم.

ارز مسافرتی چیست؟

در سال‌های اخیر مصوبه‌ای از سمت بانک مرکزی صادر شد تا افرادی که قصد سفر خارجی دارند بتوانند یکبار در سال مقدار مشخصی ارز با مبلغ کمتر از بازار آزاد دریافت کنند! در واقع این ارز، همان کمک هزینه سفر است که به صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر کمک بسیار زیادی می‌کند.

البته لازم به ذکر است که برای سفر به هر مقصدی نمی‌توانید از ارز مسافرتی استفاده کنید! چرا که دولت تنها برای کشورهای خاصی ارز مسافرتی در نظر گرفته است و کشور موردنظر شما باید جزء لیست کشورهای مجاز بانک مرکزی باشد.

اگر بیش از یک بار در سال به سفر خارجی می‌روید، دولت فقط یک بار به شما کمک هزینه می‌دهد و هزینه بقیه سفرها را باید از جیب خودتان بدهید. طبیعتاً برای دریافت این نوع ارز، باید مدارک سفر خود را به دولت ارائه کنید تا امکان دریافت آن را داشته باشید.

مزایای استفاده از ارز مسافرتی

تا چند سال گذشته که تفاوت قیمت ارز بازار آزاد و دولتی مقدار زیادی نبود، شاید استفاده از ارز مسافرتی برای خیلی از افراد اهمیت زیادی نداشت!

خرید ارز ارزان

با رشد قیمت ارز  و جهش پیدا کردن آن، استفاده از آن کمک بسیار زیادی به افراد می‌کند. ارز مسافرتی یک روش برای خرید ارز ارزان به نسبت بازار آزاد است. قیمت ارزان ارز مسافرتی مهم‌ترین دلیلی است که باعث شده تا افرادی زیاد به فکر دریافت آن باشند.

خرید و تبدیل آسان ارز مسافرتی

مزیت دیگر استفاده از ارز دولتی این است که به شما رایج‌ترین پول‌های دنیا نظیر دلار و یورو ارائه می‌شود! این ارزها در تمام کشورهای دنیا به راحتی قابل تبدیل هستند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. بنابراین اگر هنگام دریافت ارز دولتی به شما ارز کشور موردنظر ارائه نشد، به‌جای آن دلار، یورو یا پوند دریافت کنید. پس از سفر به کشور موردنظر به راحتی می‌توانید ارز خود را تبدیل و در آن کشور خرج کنید.

سهمیه ارز مسافرتی برای هر نفر در سال 1403چقدر است؟

تا چند سال گذشته دولت برای همه افراد ارز مسافرتی خاصی را درنظر گرفته بود که مبلغ آن 2200 یورو بود! در واقع فرقی نمی‌کرد که قصد سفر به کدام کشور را دارید یا هدفتان از سفر چه چیزی است. در هر صورت شما همین مقدار یورو را دریافت می‌کردید و به راحتی می‌توانید آن را در کشور موردنظر هزینه کنید.

ارز دولتی چیست؟

در سال‌های گذشته سقف سهمیه ارز مسافرتی کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر سهمیه هر فرد در روش‌های مختلف سفر به صورت زیر است:

  • سفر هوایی به کشورهای نیازمند دریافت ویزا: 1000 یورو
  • سفر زمینی، ریلی و دریایی: 300 یورو

شما می‌توانید به جای دلار یا یورو، معادل آن را به تمامی ارزهای دیگر دریافت کنید. با توجه به این که شما فقط یک بار در سال می‌توانید ارز مسافرتی دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم سهمیه خود را در سفرهای زمینی یا سفر به کشورهای بدون ویزا خرج نکنید.

ارز مسافرتی حجاج چقدر است؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد سفر زیارتی به کشور عربستان را دارید، می‌توانید از ارز مسافرتی بدون محدودیت سنی استفاده کنید. نرخ ارز مسافرتی حجاج در حال حاضر 500 دلار است. البته برای دریافت آن باید حتماً در سایت samah.haj.ir ثبت‌نام کرده و مدارک خود را ارائه کنید. در حال حاضر هم فقط بانک ملی ارز مسافرتی حجاج عرضه می‌کند.

ارز مسافرتی عراق / کربلا چقدر است؟

اگر قصد سفر زیارتی به عراق / کربلا را دارید، پیش از هر چیزی باید در سامانه samah.haj.ir ثبت‌نام و مدارک خود را ارائه کنید. پس از آن می‌توانید از ارز مسافرتی که در حال حاضر برای این کشور 500 دلار است، استفاده کنید. برای دریافت آن باید ابتدا بلیط هواپیما تهیه کنید و قبل از رفتن به فرودگاه، به یکی از شعب ارزی بانک‌های ملی یا ملت بروید. با ارائه مدارک، هزینه ارز مسافرتی را واریز می‌کنید و در فرودگاه، پیش از سفر دریافت خواهید کرد.

ارز مسافرتی ترکیه چقدر است؟

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، ابتدا باید نوع سفر خود (هوایی یا زمینی) را مشخص کنید! متناسب با روش سفر، ارز مسافرتی به شما تعلق می‌گیرد. سقف اعطای ارز مسافرتی برای این دسته از افراد 500 یورو است.

به دستور بانک مرکزی به دلیل نیاز بازار شب عید به ارز مسافرتی، مبلغ ارز مسافرتی از تاریخ 7 اسفند 1402 تا نوروز 1403 به 1000 یورو افزایش پیدا کرده بود. اما مسافرانی که در نوروز 1403 به ترکیه سفر کرده اند مبلغ 500 یورو مصوب را از بانک ملی دریافت نموده‌اند.

شرایط دریافت ارز مسافرتی چیست؟

اگر تصمیم به دریافت ارز مسافرتی گرفته‌اید، باید بدانید که اگر شرایط لازم را نداشته باشید امکان دریافت آن وجود ندارد! اما این شرایط کدام هستند؟ در این بخش از مقاله 3 شرط اصلی که برای دریافت آن به آن نیاز دارید را بررسی می‌کنیم:

ارائه بلیط برای دریافت ارز

برای دریافت آن باید حتماً قصد سفر خارجی داشته باشید! به همین دلیل هنگام دریافت ارز باید بلیط سفر خود را ارائه کنید تا بتوانید از سهمیه خود استفاده کنید.

رده سنی مناسب

برای دریافت ارز مسافرتی باید شرایط سنی مناسب داشته باشید! در واقع دولت آن را به افراد بالای 12 سال ارائه می‌دهد و برای افراد پایین‌تر از این سن امکان ارائه آن وجود ندارد.

امکان دریافت ارز مسافرتی یک بار در سال

شرط دیگری که برای دریافت آن باید رعایت کرده باشید، این است که در سال جاری آن را دریافت نکرده باشید! چرا که در سال فقط یک بار امکان دریافت آن را دارید.

ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که امکان دریافت ارز مسافرتی برای چه کسانی وجود ندارد! به صورت کلی به 3 دسته از افراد تعلق نمی‌گیرد:

  • افراد کمتر از 12 سال
  • ایرانی‌های دو تابعیتی و مقیم خارج از کشور
  • افراد با گذرنامه خدماتی یا سیاسی

بنابراین اگر جزء این دسته از افرادی هستید، وقت خود را برای دریافت ارز مسافرتی تلف نکنید! چرا که در نهایت به شما ارائه نخواهد شد و زمان‌تان هدر می‌رود.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی کدام هستند؟

برای دریافت ارز مسافرتی باید مدارک لازم را ارائه کنید که در جدول زیر آمده است:

اصل و کپی گذرنامه‌ ایرانی شخص پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
ارائه اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی ارائه کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده، تارخ و زمان خرید بلیط
ارائه اصل و کپی کارت ملی یک نسخه کپی از کارت ملی
ارائه رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور ارائه رسید پراخت عوارض خروج از کشور (مبلغ آن بستگی به تعداد سفرهای خارجی شما دارد)
ارائه اصل و کپی ویزا برای سفر به کشورهایی که ویزا نیاز دارند.
تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی تکمیل فرم با نهایت دقت برای جلوگیری از مشکل‌ساز شده در آینده
پرداخت مبلغ ریالی مبادلاتی روز ارز درخواستی و تحویل رسید آن امکان دریافت کارمزد فروش ارز توسط صرافی‌ها
شماره موبایل و حساب بانکی معتبر ارائه شماره تماس و حساب بانکی به نام خودتان

برای دریافت ارز دولتی باید حتماً مدارک بالا را ارائه کنید! در صورت نقص مدارک، نیاز به تکمیل آن خواهید داشت.

نحوه دریافت ارز مسافرتی چگونه است؟

در گذشته برای دریافت ارز مسافرتی با توجه به اعلام بانک مرکزی، باید از طریق سامانه برخط مرکز مبادلات ارز و طلای ایران اقدام می‌کردید! اما در حال حاضر تغییراتی صورت گرفته است که دیگر نیازی به استفاده از این سامانه نیست. بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به شعبه‌های مختلف بانک‌های عامل و ارائه مدارک، آن را دریافت کنید.

در حال حاضر شما می‌توانید از بانک‌های ملی، ملت یا سامان برای دریافت ارز مسافرتی استفاده کنید.

دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی

دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی از طریق 2 روش حضوری و آنلاین انجام می‌شود.

  • نحوه دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی به صورت حضوری

برای دریافت ارز به صورت حضوری می‌توانید به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کنید. با ارائه مدارک به صورت کامل، می‌توانید تا سقف 1000 دلار یا معادل ریالی آن، ارز دریافت کنید. البته لازم به ذکر است که مراجعه حضوری شما به معنی دریافت نقدی ارز در همان لحظه نیست! بلکه باید آن را در گیشه بانک ملی که در فرودگاه وجود دارد، دریافت کنید. همچنین فروش ارز به دارندگان گذرنامه‌های سیاسی یا افراد غیرمقیم امکان‌پذیر نیست.

  • نحوه دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی به صورت آنلاین

روش دیگری که برای دریافت ارز مسافرتی وجود دارد، به صورت آنلاین است! با کمک این روش به صورت 24 ساعته می‌توانید از اپلیکیشن «بله» استفاده کنید. پس از نصب، وارد بخش «بانک من» شوید و سپس گزینه ارز مسافرتی را انتخاب کنید. پس از تکمیل مشخصات خود در این بخش، معادل ریالی ارز موردنظر را پرداخت کنید. به شما یک رسید ارائه می‌شود که از طریق بخش ارز مسافرتی قابل دسترسی است. آن را در فرودگاه ارائه کنید و ارز موردنظر را به صورت نقد دریافت کنید.

چند نکته مهم در مورد دریافت ارز مسافرتی به صورت آنلاین

  • شماره موبایل وارد شده باید متعلق به کد ملی شما باشد.
  • با هر شماره موبایل فقط یک بار امکان خرید ارز وجود دارد.
  • هر مسافر تنها یک بار در سال می‌تواند از این روش استفاده کند.
  • خریدار باید بالای 18 سال باشد.
  • فاصله بین درخواست و خرید ارز مسافرتی باید حداکثر 7 روز باشد.
  • برای ابطال فروش ارز و استرداد وجه ریالی حداکثر 10 روز پس از تاریخ سفر فرصت دارید.

ارز دولتی چیست؟

دریافت ارز مسافرتی از بانک ملت

برای دریافت ارز از بانک ملت باید به یکی از شعب این بانک مراجعه کنید؛ چرا که دریافت ارز مسافرتی از طریق این بانک فقط به صورت حضوری امکان‌پذیر است. پس از آن، باید مدارک خود را به صورت کامل ارائه کنید. در مرحله بعد باید معادل ریالی وجه را پرداخت کنید و در نهایت، رسید حواله از شعبه بگیرید.

برای دریافت ارز به صورت نقدی کافی است در فرودگاه به قسمت باجه بانک ملت مراجعه کنید و آن را دریافت کنید! البته امکان دریافت وجه از طریق پایانه‌های خودپرداز ارزی هم وجود دارد. در این روش، باید به سراغ پایانه‌های خودپرداز بروید و شماره حواله خود را وارد کنید. به همین راحتی اسکناس دریافت می‌کنید.

دریافت ارز مسافرتی از بانک سامان

امکان دریافت ارز مسافرتی از طریق بانک سامان هم وجود دارد که باز هم فقط به صورت حضوری امکان دریافت آن وجود دارد. در این روش باید به یکی از شعب بانک سامان بروید و مدارک خود را تحویل دهید. پس از پرداخت هزینه ریالی، به شما رسید تحویل داده می‌شود که می‌توانید با ارائه آن در فرودگاه، وجه نقد دریافت کنید.

بهترین زمان برای دریافت ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی باید حواستان باشد که پیش از سفر، آن را دریافت کنید! چرا که پس از سفر به شما ارز مربوط به سفر را نمی‌دهند. همچنین باید حداکثر 7 روز به زمان بلیط پرواز خارجی مانده باشد تا بتوانید برای دریافت آن اقدام کنید! بنابراین بهترین زمان برای دریافت 7 روز مانده به سفر است.

اگر می‌خواهید ارز را به صورت نقدی دریافت کنید، حتماً حواستان به ساعت پرواز باشد! چرا که ممکن است فرآیند دریافت ارز به صورت نقد کمی طول بکشد. حداقل چند ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر شوید که با چالش روبرو نباشید.

4 نکته در مورد دریافت ارز مسافرتی

اگر تصمیم به گرفتن این نوع ارز گرفته‌اید، 4 نکته مهم وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید:

  1. نرخ ارز مسافرتی مانند دیگر نرخ‌های ارز همیشه در حال تغییر است! بنابراین اگر در هفته‌های گذشته از کسی شنیده‌اید که آن را با قیمت X دریافت کرده است، انتظار نداشته باشید که شما هم با آن قیمت دریافت کنید. دلیل آن هم این است که قیمت آن تغییر کرده است و هنگام پرداخت هزینه آن، متناسب با قیمت روز هزینه از شما دریافت می‌شود.
  2. برای دریافت ارز به منظور سفر زیارتی، حتماً باید در پرتال سازمان حج و زیارت نام شما وجود داشته باشد.
  3. برای دریافت ارز باید حتماً متقاضی حضور داشته باشد! بنابراین اگر یک خانواده 3 نفره قصد دریافت این نوع ارز را دارند، باید همه آن‌ها به همراه مدارک لازم حضور داشته باشند.
  4. اگر گذرنامه خود را عوض کرده باشید، لازم است گذرنامه قبلی خود را هم به متصدی صرافی ارائه کنید تا بررسی شود.

با دریافت ارز مسافرتی، هزینه کمتری نسبت به ارز آزاد پرداخت کنید!

ارز مسافرتی یکی از ارزهایی است که دولت برای افرادی که قصد سفر دارند، در نظر گرفته است. اگر قصد سفر به یکی از کشورهای دیگر را دارید، به راحتی می‌توانید از ارز مسافرتی استفاده کنید. چرا که با هزینه کمتر ارز موردنظر را تهیه می‌کنید و می‌توانید آن را در کشور مقصد خرج کنید.

اگر سوالی در مورد ارز مسافرتی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

2 8
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Sepehr shumbai گفت:

    مطلب مفیدی بود .

    • touric گفت:

      ممنون از همراهیتون دوست عزیز 🌹

      • یوسف گفت:

        سلام وعرض ادب
        امکان دریافت دلار دولتی و دلار مسافرتی وجود دارد من ۲۱۰۰دلار دولتی رو گرفتم میتونم دلار مسافرتی ۵۰۰دلار رو هم بگیرن ممنون از شما

        • touric گفت:

          با سلام به شما توریکی عزیز.
          دریافت ارز دولتی مانعی برای دریافت ارز مسافرتی به وجود نمی‌اورد.
          با رازوی موفقیت برای شما.

        • پیوند یحیی پور گفت:

          سلام
          وقتتون بخیر
          میتونم بپرسم ارز مسافرتی رو از کجا تهیه کردید؟

          • touric گفت:

            با سلام.
            روند درخواست و دریافت ارز مسافرتی در بخش “نحوه دریافت ارز مسافرتی چگونه است؟” پاسخ داده شده.
            با تشکر از نظر شما.

  2. علی گفت:

    سلام فرمودید برای ابطال ارز واسترداد وجه ریالی ۱۰ روز وقت داریم.لطفا بفرمایید کجا بریم و چگونه.

    • touric گفت:

      با سلام به شما توریکی عزیز.
      برای ابطال درخواست خود می توانید از وبسایت یا اپلیکیشنی که درخواست خود را صادر نمودید اقدام نمایید.
      با تشکر از نظر شما.