خانه
بلاگ
حساب کاربری

ریجکت ویزا چیست؟ – از دلایل تا روش رفع آن

ریجکت ویزا چیست؟ - از دلایل تا روش رفع آن
تاریخ انتشار: 1401/9/14

همان‌طور که می‌دانید همه افراد برای مسافرت، مهاجرت ‌و به‌طور کلی ورود به یک کشور دیگر به هر دلیل، به مجوز ورود که همان ویزای آن کشور است نیاز دارد. فرایند اخذ ویزا شرایط و ضوابطی دارد که متقاضی باید از آن‌ها پیروی کرده و مد نظر قرار دهد. گاهی اوقات اشتباهات کوچکی در مسیر این فرآیند می‌تواند منجر به رد درخواست ویزا یا به عبارت بهتر ریجکت ویزا شود. اما چرا ویزا ریجکت می‌شود؟ در این مطلب از آژانس توریک، می‌خواهیم به این موضوع پرداخته و دلایل ریجکت ویزا را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

ریجکت ویزا چیست؟

همان طور که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم، سفر و ورود به یک کشور خارجی مستلزم دارا بودن ویزا است. هر فردی با دلایل مختلفی مانند گردشگری، کار، تحصیل و غیره می‌تواند تصمیم به خروج از کشور و ورود به کشور دیگری بگیرد که در این شرایط حتما باید مطابق با هدف سفر خود ویزا داشته باشد. دریافت ویزا پروسه‌ای تشکیل شده از قوانین و شرایطی است که پیش از سفر باید توسط متقاضی طی شود.

گاهی اوقات وجود یک مشکل حتی به نظر کوچک و کم اهمیت، می‌تواند منجر به رد ویزا یا به تعبیر بهتر، ریجکت ویزا ( Visa Rejection) شود. بنابراین درخواست ویزا باید توسط یک فرد یا شرکت آگاه به شرایط مانند آژانس توریک انجام شده و پروسه آن با دقت طی شود. ریجکت شدن ویزا را می‌توان رد درخواست اخذ ویزا توسط کشور مقصد تعریف کرد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، فرد متقاضی دیگر نمی‌تواند ویزای کشور مورد نظر را دریافت کرده و به آن سفر کند. برای مثال به هنگام ریجکت شدن ویزای کانادا، فرد متقاضی سفر به این کشور، تا زمان رفع مشکل نمی‌تواند به کانادا سفر کند.

ریجکت شدن ویزا می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. اغلب این اتفاق زمانی می‌افتد که فرد نقص مدرک داشته و اطلاعات کاملی را به سفارت ارائه نکرده باشد. در رد شدن ویزا، نامه‌ای به فرد ارسال می‌شود که در آن دلایل ریجکت شدن ویزا بیان می‌شود. در پاسخ به این نامه، فرد باید نامه‌ای شامل اطلاعات کامل درخواست ویزای خود را به سازمان اخذ ویزا ارسال کرده و طی آن به رد شدن درخواست ویزا اعتراض کند. در پایان نیز باید خواهان انجام بررسی‌های لازم برای صحت اطلاعات ارسالی باشد.

برای مثال در رد شدن ویزای هلند، موارد مهمی که باید در داخل نامه اعتراض به ریجکتی ویزا عنوان شوند، عبارتند از موضوع نامه، شماره پرونده ویزا، تاریخ درخواست ویزا و تاریخ رد شدن آن و متن نامه که شامل دلایل ریجکت ویزای هلند، بیان اعتراض و درخواست تجدید نظر می‌باشد.

دلایل عمده ریجکت شدن ویزا

دلایل ریجکت شدن ویزا

همان طور که گفتیم، ریجکت شدن ویزا می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. گاهی اوقات حتی یک بی‌دقتی و مشکل کوچک که به چشم نمی‌آید نیز می‌تواند منجر به رد شدن ویزا شود. برای مثال، یکی از دلایل مهم و اساسی رد شدن ویزاهای ایرانیان، عدم وجود هدف مشخص برای سفر است. چرا که اگر متقاضی مدارک کاملی برای مشخص کردن هدف و برنامه سفر خود نداشته باشد، به احتمال ۸۰ درصد، ویزای او رد خواهد شد.

دلایل دیگری هم برای ریجکتی ویزا وجود دارند که مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

  1. وارد شدن فرد به فرودگاه‌‌هایی غیر قانونی و وجود مهر این فرودگاه‌ها در پاسپورت او. این موضوع می‌تواند منجر به رد شدن ویزا در همه سفارت‌ خانه‌‌های اتحادیه اروپا شود.
  2. عدم برخورداری از تاریخچه سفر. نداشتن سفرهای قبلی هم می‌تواند یکی از دلایل ریجکت شدن ویزا باشد. چرا که اگر پاسپورت فرد مهر ویزا نداشته باشد و یا حتی تعداد سفرهای او کم باشد هم، احتمال ریجکتی ویزا وجود دارد.
  3. داشتن سوء سابقه یا کشف مورد مشکوک. در صورتی که فرد سوء سابقه داشته و در گذشته اقدامات کیفری و جنایی انجام داده باشد و همچنین موارد مشکوکی مانند وضعیت سلامتی، منبع درآمد و … درباره او کشف شود هم ممکن است ویزای او رد شود.
  4. مدارک جعلی و غیر واقعی. در صورتی که فرد مدارکی به سفارت ارائه کند که با هویت واقعی او مغایرت داشته باشد، ویزای او ریجکت می‌شود.
  5. عدم بیان هدف سفر. اگر برای اقامت و یا سفر خود هدف و توضیحات کاملی ارائه نکند، ویزا رد خواهد شد. برای مثال در صورت درخواست ویزای توریستی حتما باید هدف خود از سفر عنوان شود.
  6. پاسپورت نامعتبر یا آسیب دیده. پاسپورت از مدارک بسیار مهمی است که به نوعی نشان دهنده هویت فرد در یک کشور خارجی به حساب می‌آید. بنابراین باید پیش از ارائه به سفارت خانه، از اعتبار و سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد.
  7. عدم برخورداری از تمکن مالی. متقاضی مهاجرت و اقامت در یک کشور خارجی، باید از لحاظ مالی در وضعیت خوبی قرار داشته و مدرک تمکن مالی مطابق با درخواست کشور مقصد را ارائه دهد. در غیر این صورت ویزا با ریجکتی مواجه خواهد شد.
  8. سوابق تحصیلی و یا کاری ضعیف. افرادی که با اهداف تحصیلی و یا شغلی مهاجرت می‌کنند، حتما باید سوابق تحصیلی و کاری استاندارد و متناسب به سفارت ارائه دهند.
  9. ناقص بودن یا نادرست بودن برخی مدارک مهم مانند معتبر نبودن گواهی ازدواج، عدم داشتن بیمه مسافرتی معتبر، عدم ارائه مدارک اقامت، ویزا شینگن نامناسب و غیره.

یکی از مرسوم‌ترین ریجکتی‌ها مربوط به رد شدن ویزای شینگن است. ویزای شینگن در واقع یک ویزای توریستی است که اخذ آن منوط به شرایط خاصی می‌باشد. بنابراین، اگر فرد متقاضی از شرایط مورد نیاز جهت اخذ ویزای شینگن برخوردار نباشد، قطعاً درخواست ویزای او رد خواهد شد. یکی از دلایل رد شدن ویزای شینگن مسائل مالی است. فردی که برای دریافت ویزای شینگن درخواست می‌دهد، حتما باید از توانایی و تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه‌های مربوط به سفر و زندگی در کشور مقصد برخوردار باشد. در صورتی که اطلاعات مالی ارائه شده به سفارت شفاف نباشد و یا مشخص شود که فرد توانایی مالی ندارد، ویزا رد خواهد شد.

مهر ریجکت در پاسپورت چه تاثیری دارد؟

 

مهر ریجکت در پاسپورت چه تاثیری دارد؟

ریجکت ویزا که در آن مقام صادر کننده ویزا اجازه ورود فرد متقاضی به کشور مقصد را صادر نمی‌کند قوانین و شرایطی دارد و فرد نامه‌ای دریافت می‌کند که در آن دلیل ریجکت ویزا عنوان شده و مهری به منزله ریجکت ویزا به روی پاسپورت فرد خورده می‌شود. مهر ریجکت در پاسپورت یکی از قوانین ریجکت ویزا است که سند محکمی بر رد شدن ویزا می‌باشد و از صدور ویزا و سفر فرد به کشور دیگر جلوگیری می کند.

تا زمانی که مهر ریجکت در پاسپورت خورده نشود، هیچ‌کس متوجه این موضوع که کشور مقصد ویزا را رد کرده نخواهد شد. البته این در مورد کشورهای حوزه شنگن متفاوت است چرا که این کشورها از یک سیستم یکسان استفاده می‌کنند که امکان دسترسی به اطلاعات افراد در آن وجود دارد. در این بخش لازم است ذکر کنیم که برای کاهش احتمال ریجکت شدن ویزا و یا رسیدگی به درخواست مجدد در صورت ریجکت شدن، بهتر است از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مربوط به ویزا مانند شرکت توریک کمک بگیرید.

توریک مفتخر است که متقاضیان عزیز را در دریافت ویزاهای گوناگونی از کشورهای مختلف مانند ویزای دبی، ویزا آذربایجان و وقت سفارت آمریکا، انگلستان و غیره همراهی کرده و فرآیند بعضاً پر پیچ و خم اخذ ویزا و ریجکت شدن آن را هموار می‌کند.

روش های رفع ریجکتی ویزا

 

روش های رفع ریجکتی ویزا

اولین کاری که فرد پس از مواجه با ریجکت ویزا و دریافت نامه آن ممکن است انجام دهد، تسلیم شدن و احساس ناامیدی داشتن است. اما باید بدانید که ریجکت ویزا پایان کار نیست و می‌توان با استفاده از راهکارهایی مشکل ریجکت شدن ویزا را حل کرده و ویزای خود را دریافت کرد. برای آنکه بتوان ریجکتی ویزا را حل کرد، بهتر است پیش از هر اقدامی، پرونده درخواست، مدارک ارسال شده و دلایل عنوان شده در نامه ریجکتی که ارسال شده را به‌طور کامل بررسی کنید. چرا که دلایل ریجکت شدن ویزاهای مختلف می‌تواند در جزئیات متفاوت از یکدیگر بوده و با بررسی این جزئیات و حل آن‌ها امکان برگشت ویزای شخص از ریجکتی وجود داشته باشد.

پس از بررسی مدارک و موارد عنوان شده، اعتراض به رد ویزا، دومین و مهمترین اقدامی است که باید انجام شود. برای این کار دو راه پیش روی شماست که با توجه به شرایط مختلف می‌‌توانید مناسب‌ترین راه را انتخاب کنید.

  1. اولین راه اعتراض به ریجکتی ویزا، به وسیله انجام مکاتبات کتبی است. یعنی با ارسال نامه به رد شدن ویزا اعتراض کنید. اعتراض به واسطه نامه کتبی، مهم‌ترین و حساس‌ترین کاری است که بعد از ریجکت شدن ویزا باید انجام دهید. از زمان اعلام ریجکتی ویزا، به مدت چهار هفته فرصت اعتراض کتبی دارید. در این نامه، در ابتدا باید تمامی مشخصات و مدارک ارائه شده به سفارت عنوان شده و سپس تمام مواردی که برای اعتراض وجود دارند، به‌طور کامل در نامه بیان شوند. پس از ارسال نامه، باید منتظر دریافت نتیجه بمانید.
  2. دومین راه اعتراض به ریجکتی نیز، درخواست از فرد دیگری برای اعتراض کردن است. به این صورت که اگر اقوام، خانواده، دوست و یا آشنایی در کشور مقصد دارید می‌‌توانید از او کمک گرفته و درخواست کنید که از حق شما دفاع کند. برای این کار بهتر است فردی انتخاب شود که از دانش و توانایی لازم برای اعتراض به رد شدن ویزا برخوردار باشد. برای مثال، در صورت ریجکت شدن ویزای فرانسه اگر برادر شما در فرانسه زندگی می‌کند، می‌توانید از او برای اعتراض به ویزایتان کمک بگیرید.

در صورتی که ویزای شینگن ریجکت شود، فرد باید تا شش ماه صبر کند تا بتواند مجدداً درخواست ویزای شینگن بدهد. در اعتراض به ریجکت شدن ویزای شینگن اگر بدون بررسی این اقدام انجام شده و ویزا درخواست شود، امکان ریجکت شدن مجدد وجود دارد که در این صورت روند دریافت ویزا پیچیده خواهد شد. بنابراین پیش از هر اقدامی حتما دلایل ریجکتی ویزا و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال اگر وقت سفارت انگلیس گرفته و درخواست ویزا کرده باشید و درخواست شما رد شده باشد، امکان اعتراض و درخواست دوباره برای شما فراهم است.

12 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *