خانه
بلاگ
حساب کاربری

ویزا شینگن؛ از مراحل اخذ تا دلایل ریجکت!

ویزا شینگن؛ از مراحل اخذ تا دلایل ریجکت!
تاریخ انتشار: 1401/9/23

در ابتدا بهتر است اول دقیق بدانیم که ویزا چیست و بعد از آن به توضیح ویزا شینگن می‌پردازیم، ویزا در واقع مجوز ورود به یک کشور است که فرد تبعیت آن‌جا را ندارد، برای مسافرت به برخی از کشورها نیاز به صدور ویزا است مانند: ویزا شینگن، که هر فردی باید شرایط هر کشوری را داشته باشد تا مجوز صدور ویزای آن کشور را دریافت کند و بتواند به آن کشور سفر کند. این قانون، یعنی ارائه گذرنامه و ویزا، بعد از جنگ جهانی اول به عنوان اسناد مسافرتی اجباری شد.

در این مطلب از آژانس توریک به بررسی صفر تا صد ویزای شنگن خواهیم پرداخت.

 

ویزا شینگن

ویزا شینگن

 

برای وارد شدن چه به صورت هوایی چه زمینی و دریایی به حوزه اروپا و شینگن نیاز به ویزا شنگن است. زمان این ویزای اروپا مابین 90 روز تا 180 روز است.

برای گرفتن ویزا اروپا و ورود به مناطق شینگن، اجازه وارد شدن به کل مناطق شنگن گرفته می­‌شود که برای سفر به همه کشورهای شینگن معتبر است و باید از کشوری که مقصد اصلی‌‌ سفر است درخواست شود، مثلا اگر قصد سفر به فنلاند دارید باید درگیر گرفتن وقت سفارت فنلاند شوید و اگر قصد سفر به چند کشور مختلف که عضو شینگن هستند را دارید باید درخواست ویزای خود را به اولین مقصد خود که وارد آن کشور می‌­شوید بدهید.

حال سؤال پیش می آید که چه کسانی می‌توانند بدون محدودیت و بدون دریافت ویزای توریستی اروپا و ویزای شینگن به این شهر‌ها سفر کنند؟

 

  • شهروندان اتحادیه اروپا
  • دارندگان اقامت یکی از کشورهای شینگن
  • شهروندان کشورهای عضو شینگن

 

تاریخچه ویزای شینگن

تاریخچه ویزای شینگن

 

تاریخچه ویزای شینگن به اوایل سال 1957 برمی‌گردد که کشورهای نروژ، دانمارک، فنلاند و اسکاندیناوی قراردادی را بستند تا حمل و نقل بین این کشورها آسان شود پس از حدود 21 سال کشور آلمان و فرانسه ایده جدید را ارائه دادند که در نهایت در سال 1985 این قرارداد، که نام آن برگرفته از دهکده‌ای در لوکزامبورگ است و در موقعیت جغرافیایی آن مرز بین آلمان و فرانسه قرارداد بسته شد، که ما بین کشورهای هلند ، آلمان، لوکزامبورگ، فرانسه و بلژیک شکل گرفت. طبق قرارداد شینگن هر فردی غیر اروپایی که بخواهد در حوزه اقتصادی اروپا، سوئیس، کرواسی، بلغارستان، قبرس یا رومانی باشد باید ویزای شینگن داشته باشد.

 

 

 

ویزای توریستی شینگن

ویزای توریستی شینگن

 

ویزای توریستی شینگن مناسب افرادی است در حال رفت و آمد شهرها و کشورهای عضو شینگن هستند. بدون ویزای شینگن برای رفت و آمد در این شهرها باید به صورت جداگانه مدارک خود را ترجمه و ارسال کنید که با وجود این ویزا نیاز به اینکار نیست و این امر باعث می­‌شود در هزینه و زمان صرفه‌جویی زیادی شود و کارهای سفر شما با سرعت بالاتری پیش برود.

 

کشورهای عضو شینگن

کشورهای عضو شینگن

 

کشورهای عضو شینگن شامل 26 کشور است که شرط ورود و سفر به این کشورها فقط داشتن ویزای شینگن است. اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس. افراد ساکن در این شهرها نیازی به دریافت این ویزا ندارند درواقع رفت و آمد ما بین این شهرها آزاد است.

 

 

 

انواع ویزای شینگن

انواع ویزای شینگن

 

ویزای شینگن انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

۱. ویزای شینگن نوع A :

کشورهایی که نیاز به دریافت ویزای شینگن نوع A دارند عبارتند از (افغانستان – بنگلادش – کنگو – اریتره – ترکیه –  سوریه – سودان – سریلانکا – سومالی- پاکستان – نیجریه – میانمار / برمه – لبنان – اردن- عراق – هند – غنا – اتیوپی)

هزینه درخواست ویزای شینگن نوع A، هفتاد و چهار دلار است که در سفارت‌خانه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

۲. ویزای شینگن نوع B (ترانزیت)

این ویزا برای افرادی است که می‌خواهند از یک منطقه شینگن به منطقه‌ای دیگر از شینگن سفر کنند. این ویزا حق سفر به یک کشور با ماشین یا هواپیما را به شما میدهد. این ویزا که به آن ویزای ترانزیت نیز می‌گویند می‌تواند چند بار صادر شود ولی هر دفعه بیشتر از 5 روز نمی‌تواند باشد.

۳. ویزای شینگن تایپ C

این ویزا برای سفرهای کوتاه به مناطق شینگن است و تاریخ و زمان سفر در ویزا ذکر می­‌شود. ویزای شینگن تایپ C با توجه به هدف سفر شما به سه دسته تقسیم می‌­شود:

تک بار ورود

به افراد اجازه یک بار ورود به محدوده شینگن را در زمان مجاز می‌دهد. حتی اگر این ویزا هنوز هم اعتبار داشته باشد با خروج از کشور ویزا باطل می­‌شود.

 دوبار ورود

اجازه دو بار ورود به محدوده شینگن را در زمان مجاز به فرد می‌دهد. حتی اگر این ویزا هنوز هم اعتبار داشته باشد با خروج از کشور ویزا باطل می­‌گردد.

مولتیپل

این ویزا بدون محدودیت است و فرد می‌تواند هر چند بار که خواست ورود و خروج به کشور را انجام دهد فقط اعتبار این ویزا تا 90 روز در 6 ماه است. روز اول ورود به مناطق شنگن به عنوان اولین روز اعتبار ویزا لحاظ می‌­شود.

 

۴. ویزای شینگن تایپ D

این نوع ویزا برای افراد خاصی است که در حال تحصیل و یا کار در مناطق شینگن هستند و رفت و آمد بسیاری دارند. به این ویزا، ویزای ملی نیز می‌گویند چون می‌توان دوره خاصی را برای کار یا تحصیل و هدف مشخص کرد. این ویزا امکان این را به افراد می‌دهد که بدون نیاز به ویزای اضافی به حوزه شینگن وارد یا خارج شود.

۵. ویزای شینگن نوع LTV

این ویزا برای فرد می‌تواند این محدودیت را ایجاد کند که فقط به کشورهای خاصی از منطقه شینگن سفر کند و اجازه ورود به بقیه کشورهای شینگن را نداشته باشد، با این ویزا اجازه ترانزیت داده نمی­‌شود، این ویزا برای افرادی مناسب است که ملزوم به سفر به منطقه و کشور خاصی هستند و مدارک لازم را ندارند.

 

چگونه ویزا شینگن بگیریم؟

چگونه ویزا شینگن بگیریم؟

 

شرایط گرفتن ویزای شینگن به شکل زیر است:

  1. تمکن مالی – گردش حساب – دعوت‌نامه
  2. حداقل میزان تمکن مالی :  بیشتر از 200 میلیون تومان که بستگی به کشور مقصد و شرایط پرونده متقاضی دارد.
  3. گردش حساب مورد نیاز گردش سه‌ماهه آخر حساب فرد
  4. اخذ ویزا

 

 

مراحل اخذ ویزا شینگن

مراحل اخذ ویزا شینگن جهات مختلفی دارد که انتخاب اشتباه راه باعث ریجکتی فرد می­‌شود چون گرفتن ویزا نیاز به تجربه و تخصص دارد.

که مراحل آن عبارتند از :

  • بررسی مدارک و شرایط متقاضی ویزا
  • گرفتن وقت سفارت کشورهای مختلف عضو شینگن
  • ترجمه مدارک شناسایی و تحصیلی
  • انگشت‌نگاری و ارسال مدارک به سفارت

 

 

مدارک لازم برای ویزای شینگن

 

مدارک شناسایی برای ویزای شینگن از جمله:

  •       شناسنامه
  •       کارت ملی
  •       دو قطعه عکس پرسنلی
  •       گردش حساب

مدارک شغلی از جمله:

  •       سابقه بیمه
  •       فیش حقوق
  •       بیمه مسافرتی

 

 

هزینه گرفتن ویزای شینگن

هزینه ویزای شینگن برای هر فرد بزرگسال معادل 80 یورو برای کودکان نیز 40 یورو است.

اعضای خانواده شهروندان اروپایی، مقامات رسمی دولت، دانش آموزان و دانشجویان که در جهت پژوهش علمی سفر می‌کنند هزینه ویزا برای آنها رایگان است.

 

قوانین مهم اخذ ویزا شینگن

قوانین مهم اخذ ویزا شینگن

 

برای اخذ ویزا سفارتخانه‌ها به چند نکته توجه زیادی می‌کنند :

  1. مدارک متقاضی
  2. شرایط سنی متقاضی (در بیشتر مواقع سفارتخانه‌ها سخت گیری بیشتری نسبت به خروج افراد کمتر از 30 سال دارند تا مطمئن شوند به کشور مبدا حتما بر می‌گردند و قصد مهاجرت کامل را نداشته باشند.)
  3. سابقه سفر متقاضی

 

دلایل ریجکت شدن ویزا شینگن

برای خیلی از افراد پیش آمده که بعد از گرفتن وقت سفارت درخواست ویزای شینگن دادند و به هر دلیلی ریجکت شدند، برخی از دلایل ریجکتی را بررسی می‌کنیم:

🔹 دلیل اصلی رد شدن ویزا قانع نشدن مسئول مصاحبه است که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد از مهم‌ترین آن دلیل سفر و مطمئن شدن از بازگشت فرد به کشور مبدا بعد از تمام شدن زمان ویزا است.

🔹 گزینه بعدی ارائه ندادن دلیل موجه فرد و توجیه نکردن مصاحبه کننده در خصوص هدف از سفر، برنامه سفر و …. است.

اگر مسافر بتواند دلیل قطعی برای بازگشت به کشور مبدا مثلا سند ملک، پیوند قوی خانوادگی و…. را بیاورد و بتواند فرد مصاحبه‌گر را قانع کند که به کشور مبدا بر می‌گردد درصد زیادی از ریجکتی را کاهش می­دهد.

 

 

🔹 از دیگر موارد میتوان به ناقص بودن مدارک اشاره کرد که از دلایل رایج بعدی ریجکتی است، مثلا گم کردن شناسنامه یا نداشتن کارت ملی و یا مناسب نبودن عکس پرسنلی و…

🔹 هر‌گونه سابقه کیفری اعم از جزئی‌ترین سابقه هم می‌تواند باعث ریجکتی ویزا شود.

🔹 پاسپورت از مهم‌ترین مدارک اخذ ویزا است که نامفهوم بودن و یا سالم نبودن آن و حتی خدشه دار شدن جلد پاسپورت می‌تواند تاثیر منفی بگذارد و باعث ریجکت شدن مسافر شود.

🔹 و حتما این را بدانید که بعد از خوردن دو مهر ریجکت دیگر بار سومی وجود ندارد پس حتما از صحت مدارک و موارد بالا اطمینان حاصل کنید.

برای رفع ریجکتی کافیست که علت ریجکت شدن را برطرف کنید نخستین قدم نوشتن نامه اعتراض به ریجکت ویزای شنگن به سفارت مربوط است و می‌توان حتی دو روز بعد از ریجکتی درخواست مجدد ویزا را انجام داد.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *