خانه
بلاگ
حساب کاربری
همین حالا برای ویزا اقدام کن

فهرست مطالب

گواهی عدم سوء پیشینه برای اخذ ویزا + قوانین و شرایط

گواهی عدم سوء پیشینه را از کجا بگیریم؟
تاریخ انتشار: 1402/9/6

گواهی عدم سوء پیشینه یکی از مدارک مورد نیاز در فرآیند دریافت ویزا است که باید در اختیار اداره مهاجرت کشوری قرار دهید که قصد گرفتن ویزای آن را دارید. این گواهی نشان دهنده سوابق کیفری یک فرد در کشور خود می‌باشد و اطلاعات موجود در آن می‌تواند برای دولت کشور مقصد دارای اهمیت باشند. در ادامه در مورد نحوه دریافت این گواهی، اهمیت دریافت آن و مواردی از این دست صحبت خواهیم کرد.

گواهی عدم سوء پیشینه چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند؟

گواهی عدم سوء پیشینه نوعی مدرک ارائه شده توسط دولت برای هر فرد است که نشان دهنده سوابق کیفری فرد مورد نظر در مدت زمان زندگی خود در آن کشور است. در صورتی که فردی به هر دلیلی بازداشت شده باشد این موضوع در سوابق کیفری او ثبت می‌شوند.

البته اینکه موارد ثبت شده تا چه مدت در پرونده فرد باقی بمانند می‌تواند به نوع جرم انجام شده وابسته باشد. موضوعی که در این مقاله از شرکت خدمات گردشگری توریک می‌خواهیم به آن بپردازیم راهنمای گرفتن و ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای درخواست روادید است.

به طور کلی اینکه شما چه جرمی را مرتکب شده باشید ممکن است برای کشور مقصد شما اهمیتی نداشته باشد و شما تنها باید دولت آن کشور را با ارائه این گواهی از سابقه کیفری خود مطلع کنید.

گواهی عدم سوء پیشینه را از کجا بگیریم؟

گواهی عدم سوء پیشینه را از کجا بگیریم؟

گواهی عدم سوء پیشینه را به دو روش مختلف می‌توان دریافت کرد که این دو روش عبارتند از:

دریافت حضوری گواهی

یکی از راه های دریافت این گواهی به شکل حضوری می‌باشد. شما می‌توانید با ارائه مدارک مورد نیاز و مراجعه به مراکز پلیس + ۱۰ گواهی خود را دریافت کنید. بعد از ثبت اطلاعات و انجام بررسی های لازم، گواهی عدم سوء پیشینه شما به آدرسی که مشخص کرده اید پست خواهد شد.

دریافت آنلاین گواهی

یکی دیگر از راه های دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به شکل آنلاین است. می‌توانید با بارگذاری تصویر مدارک مورد نیاز خود در درگاه خدمات الکترونیک قضایی ایران با آدرس https://adliran.ir و بخش سامانه گواهی عدم سوء پیشینه، درخواست خود را ثبت کنید. بعد از بررسی های انجام شده گواهی‌تان برای شما آماده خواهد شد. استفاده از روش آنلاین می‌تواند باعث شود که گواهی خود را سریع‌تر و راحت‌تر از روش حضوری دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت مدرک عدم سوء پیشینه

برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به مدارک مختلفی نیاز دارید که عبارتند از:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • عکس بیومتریک (در صورت نداشتن توسط مراکز پلیس + ۱۰ گرفته می‌شود.)
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • مدارک ثبت کد پستی و نشانی

هزینه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

هزینه دریافت این گواهی می‌تواند به نوع دریافت آن بستگی داشته باشد. در سال ۱۴۰۲ اگر به شکل آنلاین اقدام به درخواست آن کنید، باید ۲۰ هزار تومان بپردازید. در صورتی هم که به شکل حضوری مراجعه کنید باید ۱۵ هزار تومان برای انگشت نگاری، ۲۰ هزار تومان به عنوان هزینه دادرسی، ۴۲ هزار و ۲۲۵ تومان برای احراز هویت و گرفتن عکس بیومتریک و ۳۳ هزار و ۳۸۴  تومان هم برای خدمات دفتر بپردازید.

هزینه ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه

برای ارائه گواهی عدم سوء پیشینه در فرآیند درخواست ویزا باید آن را ترجمه کنید که دارای هزینه های مختلفی می‌باشد. این هزینه ها عبارتند از:

  • ترجمه به انگلیسی (فرمی): ۷۲ هزار تومان که برای هر نسخه اضافی باید ۲۵ درصد از هزینه ترجمه اصلی را بپردازید.
  • ترجمه رسمی (غیر فرمی): ۶۴ هزار و ۸۰۰ تومان
  • هزینه مهر دادگستری برای ترجمه رسمی: ۶۰ هزار تومان
  • هزینه مهر امور خارجه برای ترجمه رسمی: ۱۵ هزار تومان

مدت اعتبار گواهی اثبات عدم سوء پیشینه برای سفارت

این گواهی دارای اعتبار ۶ ماهه است و در صورتی که می‌خواهید از آن برای دریافت انواع ویزا استفاده کنید بهتر است در گرفتن آن عجله نکنید. در صورتی که اعتبار گواهی شما تمام شود باید آن را دوباره ترجمه و ارسال کنید که می‌تواند زمان بر باشد.

نحوه صدور گواهی عدم سوء پیشینه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

  • برای دریافت این گواهی توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور متقاضی باید در سامانه‌ای به نام سامانه میخک با آدرس mikhak.mfa.gov.ir/form/landing.xhtml ثبت نام کنید‌.
  • بعد از ثبت نام در این سایت و ارائه مدارک مورد نیاز، کد پیگیری داده شده را باید ذخیره کنید.
  • در مرحله بعدی باید کد پیگیری خود را به همراه اصل مدارکی که از آنها استفاده کرده اید با خود به نمایندگی های تایید‌شده جمهوری اسلامی ایران در کشور های خارجی ببرید.
  • بعد از این مرحله مدارک شما توسط پلیس بین المللی ناجا بررسی می‌شوند و در نهایت گواهی عدم سوء پیشینه شما صادر می‌شود که می‌توانید آن را از همان نمایندگی دریافت کنید و در ادامه باید آن را به زبان مورد نظر خود ترجمه کنید. برای اینکه گواهی شما با سرعت بیشتری بررسی و صادر شود در ارائه و ارسال مدارک مورد نیاز دقت به خرج دهید.

چگونگی اقدام ایرانیان مقیم کانادا برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

چگونگی اقدام ایرانیان مقیم کانادا برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه - گواهی عدم سوء پیشینه

از آنجایی که سفارت ایران در کشور کانادا فعالیتی ندارد، افرادی که مقیم این کشور هستند باید از روش های جایگزینی برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه خود استفاده کنند که این روش ها عبارتند از:

از طریق ایران

یکی از این روش ها از طریق ایران انجام می‌شود تنها کاری که فرد مقیم کانادا ملزوم به انجام آن است انگشت نگاری کردن در محل سکونت خود است. پدر، مادر یا وکیل فرد هم در صورتی که در ایران زندگی می‌کنند می‌توانند با مراجعه به وزارت امور خارجه در تهران یا پلیس آگاهی در شهرستان ها اقدام به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه فرد کنند.

از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن

در یکی دیگر از روش ها فرد مقیم کانادا می‌تواند گواهی خود را از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن دریافت کند. در صورتی که به این دفتر دسترس داشته باشید که کار شما راحت است اما اگر نمی‌توانید وارد آمریکا شوید و به شکل حضوری اقدام به دریافت گواهی خود کنید باید مراحل مختلفی پشت سر گذاشته شوند که این مراحل عبارتند از:

  1. ثبت درخواست دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در سامانه میخک
  2. پرینت و تکمیل کردن پرسشنامه امور کنسولی (فرم ۰۰۱)
  3. جمع آوری مدارک مورد نیاز که شامل تصویر رنگی از صفحه اول پاسپورت ایرانی، تصویر رنگی از کلیه صفحات شناسنامه، تصویر رنگی از کارت ملی، دو نسخه کارت انگشت نگاری، دو قطعه عکس و رسید پرداخت هزینه‌های مربوطه می‌باشد‌.
  4. در مرحله آخر باید همه مدارک جمع آوری شده را در وبسایت دفتر حافظ منافع ایران به آدرس daftar.org ارسال کنید و منتظر صدور نتیجه نهایی باشید.

نحوه دریافت کارت انگشت نگاری توسط ایرانیان مقیم کانادا

برای اینکه انگشت نگاری لازم را برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه خود انجام دهید باید به مراکز استانی در کشور کانادا مراجعه کنید که در آن زندگی می‌کنید. برای اینکه مراکز نزدیک خود را پیدا کنید هم می‌توانید واژه fingerprint را به همراه شهر محل سکونت خود در گوگل جست و جو کنید.

برای اینکه کارت انگشت نگاری شما دارای اعتبار باشد باید عکس شما هم بر روی کارت ثبت شود که معمولا توسط مراکز مذکور انجام می‌شود اما بهتر است به آن هم توجه کنید. این عکس ممکن است در همان مرکز از شما گرفته شود یا اینکه لازم باید با خودتان چند قطعه عکس به همراه ببرید که به مرکز مورد نظر بستگی دارد. بهتر است که قبل از مراجعه به مراکز مختلف در مورد این موضوع از آنها سوال کنید.

اهمیت گواهی عدم سوء پیشینه برای دریافت ویزای‌ کانادا

دلیل اهمیت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه بررسی آن توسط اداره مهاجرت برای صدور ویزا می‌باشد. در صورتی که شما بخواهید انواع ویزای کانادا را که می‌تواند شامل ویزای مولتی کانادا، اکسپرس اینتری، ویزای تحصیلی و … دریافت کنید لازم است که مدارک خود را به شکل تمام و کمال برای اداره مهاجرت ارسال کنید.

یکی از مدارکی هم که در این شرایط اداره مهاجرت از شما می‌خواهد همین گواهی عدم سوء پیشینه است. دریافت گواهی عدم سوء پیشینه می‌تواند دارای پیچیدگی‌ های خاصی باشد و به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از اقدام برای دریافت ویزا به فکر گرفتن این گواهی باشید.

اگر نتوانستید گواهی عدم سوء پیشینه را برای دریافت ویزای‌ کانادا در مهلت مقرر تهیه کنید، چه اقداماتی را می‌توانید انجام دهید؟

در صورتی که از یک دعوت نامه یا یک درخواست رسمی برای دریافت ویزای خود استفاده می‌کنید معمولا به شما ۶۰ روز فرصت داده می‌شود که بعد از صدور دعوت نامه، اقدام به ارسال مدارک خود کنید که گواهی عدم سوء پیشینه هم یکی از این مدارک می‌باشد. در صورتی که نتوانید گواهی خود را به موقع آماده کنید می‌توانید از یکی از دو راه زیر استفاده کنید:

  • در راه اول شما می‌توانید دعوت نامه خود را رد کنید تا ابتدا گواهی عدم سوء پیشینه شما صادر شود. در این شرایط اگر دعوت نامه شما در ۱۲ ماه اخیر صادر شده باشد شما باید دوباره منظر دریافت دعوت نامه بمانید. این موضوع می‌تواند کمی ریسکی باشد چون که ممکن است دیگر دعوت نامه را دریافت نکنید و فرصت شما به طور کلی از دست برود.
  • در یک روش دیگر می‌توانید با وجود نداشتن گواهی عدم سوء پیشینه همه مدارک خود را مثل حالت عادی برای اداره مهاجرت ارسال کنید. در واقع می‌توانید به جای این گواهی مدارکی که نشان می‌دهند شما برای دریافت آن اقدام کرده اید را برای اداره مهاجرت ارسال کنید. البته باید این موضوع را در نامه ای جداگانه به این اداره توضیح دهید و بعد از اینکه گواهی عدم سوء پیشینه خود را دریافت کردید آن را با تأخیر ارسال کنید.

چه جرائمی در گواهی عدم سو پیشینه درج می‌شود؟

ممکن است تصور کنید که هرگونه دادخواست یا شکایت از هر فردی در سوابق کیفری او ثبت می‌شوند و در نتیجه او با داشتن هرگونه شکایتی در پرونده خود نمی‌تواند گواهی عدم سوء پیشینه را دریافت کند. اما این موضوع صحیح نیست و تنها موارد خاصی وجود دارند که در پرونده کیفری شما ثبت می‌شوند. چند مورد اصلی از این موارد عبارتند از:

  • قتل عمد
  • داشتن سابقه آدم ربایی
  • سابقه زندان بیش از دو سال
  • قاچاق مواد مخدر

چه جرائمی می‌توانند دریافت ویزا را با مشکل مواجه کنند؟

چه جرائمی می‌توانند دریافت ویزا را با مشکل مواجه کنند؟ - گواهی عدم سوء پیشینه

نوع جرائمی که در سوابق کیفری شما ثبت شده اند می‌تواند تاثیر زیادی بر اخذ یا ریجکت شدن درخواست ویزا داشته باشد. در صورتی که جرائم شما جزئی باشند ممکن است که از سابقه کیفری شما چشم پوشی شود اما اگر به خاطر جرائمی که مرتکب شده‌اید تهدید کننده امنیت عمومی کشور تشخیص داده شوید بعید است با درخواست شما موافقت شود.

قتل و تجاوز جنسی از مهمترین جرائمی می‌باشند که می‌توان به آنها اشاره کرد اما وجود کلاهبرداری، سرقت و قاچاق مواد مخدر در سوابق فرد هم احتمال گرفتن ویزا را کاهش می‌دهند. نکته قابل توجه این است که اگر فرد دچار جرائم سنگینی مثل مواردی که گفته شد هم نشده باشد، اما جرائم جزئی و سبک خود را چندین بار تکرار کرده باشد با احتمال کمتری می‌تواند ویزای خود را دریافت کند.

سوالات متداول گواهی عدم سوء پیشینه

دریافت این گواهی در صورتی که به شکل حضوری مراجعه کنید می‌تواند بین ۱ تا ۵ روز زمان بر باشد اما در صورتی که به شکل آنلاین برای دریافت آن اقدام کنید نهایتا تا ۲۴ ساعت می‌توانید گواهی خود را دریافت کنید.
سرعت ترین روش دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، اینترنتی می‌باشد که با مراجعه به درگاه https://adliran.ir امکان‌پذیر است.
0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *