خانه
بلاگ
حساب کاربری

گواهی تای؛ سندی برای برگشت شما به کشور

گواهی تای؛ سندی برای برگشت شما به کشور
تاریخ انتشار: 1402/6/11

هنگامی که برای دریافت ویزای یک کشور درخواست می‌دهید، علاوه بر اینکه باید مدارکی مانند تمکن مالی، فیش حقوقی، دعوتنامه و … را ارائه کنید، باید نشان دهید که پیوند قوی با کشور خود دارید و پس از اتمام دوره سفر یا ویزا، به کشور مبدأ بازمی‌گردید و قصد اقامت غیرقانونی و یا پناهندگی به کشور مقصد را نخواهید داشت.

به مدارکی که این ادعا را ثابت می‌کند، گواهی تای گفته می‌شود. در واقع این گواهی سندی برای برگشت شما به کشور مبدأ و یکی از مدارک ضروری است که برای جلوگیری از ریجکتی ویزا به سفارت کشورها ارائه می‌شود. گواهی تای انواع مختلفی دارد که در این راهنما از آژانس توریک به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

گواهی تای چیست؟

تای (Tie) چیست؟ گواهی Tie در واقع سندی برای بازگشت شما به کشور مبدأ است. هنگامی که برای سفر به یک کشور خارجی درخواست ویزا می‌دهید، علاوه بر مدارک هویتی و اثبات توانایی مالی برای اقامت در کشور مقصد، باید مدرکی را به سفارت کشور مربوطه ارائه دهید تا نشان دهد شما رابطه عمیقی با کشور خود دارید و پس از اتمام مدت ویزا و سفر خود قصد دارید به کشور مبدأ برگردید.

درواقع تای ویزا مدارکی است که اغلب از سوی سفارت کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی از متقاضیان درخواست می‌شود و عمده دلیل آن جلوگیری از اقامت غیرقانونی و کاهش پناهنده‌های خارجی است. برای مثال اگر قصد دارید برای دریافت ویزای کانادا، آمریکا و یا ویزای انگلیس اقدام کنید و سفری به این کشورها داشته باشید، علاوه بر مدارک معمول، باید گواهی تای را نیز به سفارت ارائه کنید. ارائه این مدرک نشان می‌دهد که متقاضی قصد اقامت غیرقانونی و یا پناهندگی را ندارد.

 

انواع گواهی تای Tie

یکی از مهم‌ترین مدارکی که می‌تواند باعث ریجکتی ویزای افراد شود، مشکلات مربوط به تای ویزا است. این گواهی در سه نوع تقسیم‌بندی می‌شود که با توجه به شرایط متقاضیان می‌توان هریک از آن‌ها را برای تضمین بازگشت به کشور مبدأ، به سفارت‌ کشورهای خارجی ارائه داد.

انواع گوهی تای به شرح زیر است:

 

۱. گواهی تای برای اثبات وابستگی اجتماعی

یکی از انواع گواهی Tie، اثبات وابستگی اجتماعی از طریق ارائه مدرکی مبنی بر شاغل بودن و یا اداره یک کسب و کار است. اگر شما هم در شرکتی مشغول به کار هستید یا خودتان کسب و کاری را اداره می‌کنید، می‌توانید از طریق ارائه این مدارک به سفارت، بازگشت‌تان به کشور مبدأ را اثبات کنید. شما همچنین می‌توانید مدارک زیر را برای اثبات وابستگی اجتماعی در گواهی تای ارائه کنید:

 

  • ارائه یک بیانیه از کارفرما که وظایف شغلی، نوع کار و حقوق دریافتی شما را مشخص کند.
  • ارائه یک نامه‌ از سمت کارفرما که در آن به شما اجازه داده شده تا مرخصی بدون حقوق داشته باشید.
  • ارائه اسنادی که درآمد و حقوق دریافتی شما را مشخص می‌کند.
  • اسناد و مدارکی که نشان دهنده کسب و کاری است که اداره می‌کنید.

 

علاوه بر ارائه مدارکی برای وابستگی شغلی و اجتماعی، ممکن است تعهد قوی با یک سازمان یا اداره داشته باشید. برای اثبات این وابستگی در گواهی تای، می‌توانید مدارک زیر را ارائه کنید:

 

  • ارائه هرگونه مدرکی که تأیید کند شما عضوی از یک سازمان مهم دولتی هستید.
  • ارائه گواهی از اعضای سازمان که اهمیت عضویت و کار شما برای جامعه را بازگو کند.
  • ارائه اسناد و مدارکی که فعالیت شما را به عنوان یک شخصیت سیاسی و یا فرهنگی ثابت کند.
  • ارائه کد دانشجویی در صورتیکه متقاضی تحصیل در دانشگاه باشید.

 

توجه داشته باشید که مدارک ذکر شده تنها چند نمونه رایج از انوع گواهی تای هستند و شما می‌توانید علاوه بر آن‌ها از هر مدرک دیگری برای اثبات اشتغال و وابستگی اجتماعی به کشور مبدأ استفاده کنید.

 

 

۲. گواهی تای برای اثبات وابستگی اقتصادی

اگر املاک یا دارایی‌های زیادی در کشور مبدأ دارید، می‌توانید با ارائه اسناد معتبر، از آن‌ها برای گواهی تای استفاده کنید. از جمله مدارکی که می‌توانید از آ‌ن‌ها برای اثبات وابستگی اقتصادی در ویزای Tie استفاده کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • ارائه اسناد ملکی مبنی بر خرید خانه یا زمین
  • ارائه رسید پرداخت وام مسکن برای یک دارایی
  • ارائه بیمه نامه برای املاکی که به نام شماست
  • ارائه تمکن مالی و صورتحساب با گردش بالا
  • ارائه اوراقی مبتنی بر سرمایه‌گذاری‌های کلان و پرسود

 

۳. گواهی تای برای اثبات وابستگی عاطفی یا خانوادگی

ارائه مدارکی برای اثبات وابستگی عاطفی و خانوادگی، یکی دیگر از انواع گواهی تای است که ارتباط قوی شما با خانواده را نشان می‌دهد. برای اثبات این موضوع می‌توانید مدارک زیر را ارائه دهید:

 

  • ارائه شناسنامه و مدارک هویتی همسر و فرزندان
  • ارائه سند ازدواج
  • ارائه مدارک پزشکی مبنی بر بیماری یکی از اعضای خانواده
  • ارائه مدرکی مبنی بر تک فرزند بودن
  • کهولت سن پدر و مادر
  • ارائه مدارکی مبنی بر اثبات رابطه صمیمانه متقاضی با اعضای خانواده

 

توجه داشته باشید که نوع درخواست ویزا در متقاضیان بسیار متفاوت است و باتوجه به سن، شرایط اجتماعی و مالی، هر فرد ممکن است مدارک بیشتر و یا کمتری را برای دریافت ویزا ارائه دهد. دانشجویانی که قصد دریافت ویزای کشورهای خارجی مانند ویزای استرالیا، انگلیس، کانادا و … را دارند، وابستگی عاطفی و خانوادگی و یا شناسه دانشجویی خود را به‌عنوان گواهی تای ارائه می‌دهند.

اما افرادی که شاغل هستند و یا وظایف خاصی در یک سازمان دولتی دارند، اغلب نامه‌ای از کارفرما یا اعضای سازمان را به عنوان گواهی تای برای اثبات بازگشت به کشور ارائه می‌دهند. اگر شما هم قصد دارید برای دریافت ویزای کشورهای خارجی اقدام کنید و سفری به این کشورها داشته باشید، می‌توانید کل فرایند دریافت ویزا را به کارشناسان مجرب مجموعه گردشگری توریک بسپارید!

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *