خانه
بلاگ
حساب کاربری

هزینه سفر به استانبول در اردیبهشت ۱۴۰۳

هزینه سفر به استانبول
تاریخ انتشار: 1403/1/28

با وجود آن که سفر خارجی نسبت به گذشته سخت‌تر شده است؛ اما تقاضا برای آن وجود دارد. حساب و کتاب کردن در سفر، به‌خصوص برای سفرهای خارجی، یکی از کارهای ضروری است که اگر به آن دقت نکنید، ممکن است با چالش‌های بزرگی روبرو شوید. تور ترکیه یکی از بهترین گزینه‌های سفر خارجی است! چرا که ترکیه نزدیک به کشور ما قرار دارد و هزینه‌های سفر به آن نسبت به بسیاری از کشورهای دیدنی دیگر ارزان‌تر است. استانبول یکی از مقصدهای گردشگری ترکیه است که دیدنی‌های زیادی دارد.

حال اگر قصد سفر به استانبول را دارید، احتمالاً یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برایتان پیش می‌آید این است که هزینه سفر به استانبول چقدر است؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل این سؤال بپردازیم تا اگر در حال انتخاب تور استانبول هستید، با دیدگاه بهتری آن را انتخاب کنید.

سفر به استانبول؛ یک سفر فراموش‌نشدنی و جذاب!

شاید از آن دسته افرادی هستید که تابه‌حال سفر خارجی را تجربه نکرده باشید! شاید هم از آن دسته افرادی باشید که همیشه در حال سفر به کشورهای دیگر هستید. درهرصورت، در شرایط فعلی که نرخ ارز باعث سخت‌تر شدن سفر خارجی شده است، احتمالاً سفر به کشورهای اطراف ایران یک گزینه اقتصادی و جذاب محسوب می‌شود. استانبول از آن شهرهای ترکیه است که می‌توانید چند روزی را در آنجا به گشت‌وگذار بپردازید و از سفر خارجی خود با کمترین هزینه نهایت لذت را ببرید.

مهم‌ترین اطلاعات در مورد هزینه سفر استانبول

  • واحد پول ترکیه

اولین مسئله‌ای که در مورد هزینه‌های سفر به استانبول اهمیت دارد، واحد پول ترکیه است. شما نمی‌توانید از دلار و یورو در این کشور برای مخارج روزانه استفاده کنید؛ بلکه باید از طریق صرافی‌های این کشور دلار و یورو را به واحد پول ترکیه تبدیل کنید. واحد پول ترکیه لیر (₺) است. واحد کوچک‌تر از لیر، کروش است که هر لیر برابر با ۱۰۰ کروش خواهد بود.

  • راه‌های تهیه لیر ترکیه

برای خرید لیر ترکیه شما دو راهکار در اختیار دارید؛ اولین راهکار تهیه لیر از صرافی‌های ایران به‌صورت مستقیم است. دومین راهکار، تهیه دلار از صرافی‌های ایران و تبدیل آن به لیر در صرافی‌های ترکیه است. البته بهترین حالت این است که بخشی از پول خود را به لیر تبدیل کنید و بقیه آن را دلار به همراه داشته باشید. در صورت نیاز، به‌راحتی می‌توانید دلارهای خود را به لیر تبدیل کنید.

هزینه‌های سفر به استانبول چقدر است؟

هزینه‌های سفر به استانبول چقدر است؟

بسیاری از گردشگران برای سفر به ترکیه شهر استانبول را انتخاب می‌کنند. استانبول یکی از شهرهای دیدنی ترکیه است که به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر اروپایی و همچنین سومین کلان‌شهر خاورمیانه محسوب می‌شود. برخی از هزینه‌های سفر به شهرهای مختلف ترکیه یکسان است؛ اما برخی هزینه‌های آن فرق می‌کند! استانبول یکی از گران‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شود و در برخی موارد هزینه‌هایتان بیشتر از شهرهای دیگر باشد. در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی بخش‌های مختلف هزینه سفر به استانبول بپردازیم.

هزینه صدور پاسپورت و عوارض خروج از کشور

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد کشور ترکیه باید بدانید، این است که ایرانیان نیازی به گرفتن ویزای توریستی ندارند! البته به‌شرط آن که مدت‌زمان سفر آن‌ها کمتر از ۹۰ روز و هدف سفرشان هم گردشگری باشد؛ بنابراین افراد ایرانی تنها چیزی که برای سفر به استانبول و سایر شهرهای ترکیه نیاز دارند، پاسپورت است. پس اولین هزینه‌ای که برای سفر به استانبول باید پرداخت کنید، هزینه صدور پاسپورت است.

جزئیات هزینه‌های صدور پاسپورت به شکل زیر است:

  • هزینه دریافت فرم‌های ثبت‌نام و شناسه گذرنامه به مبلغ ۵,۰۰۰ تومان
  • هزینه عوارض سازمان شهرداری به مبلغ ۲۰,۰۰۰ تومان
  • هزینه سازمان نیروی انتظامی به مبلغ ۷۵,۰۰۰ تومان
  • هزینه انگشت‌نگاری به مبلغ ۱۵,۰۰۰ تومان
  • هزینه دادرسی به مبلغ ۲۰,۰۰۰ تومان
  • هزینه عکس و احراز هویت به مبلغ ۴۲,۰۰۰ تومان
  • هزینه‌های دفتری به مبلغ ۱۳۴,۰۰۰ تومان
  • هزینه چاپ به مبلغ ۲۰۰,۰۰۰ تومان
  • هزینه انجام خدمات به مبلغ ۳۳,۰۰۰ تومان

به‌صورت کلی در سال ۱۴۰۳ شما باید مبلغ ۴۷۰,۰۰۰ تومان بابت دریافت پاسپورت پرداخت کنید. پس از دریافت پاسپورت، باید بابت خروج از کشور عوارض پرداخت کنید.

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  • خروج از کشور برای بار اول: ۵۲۰ هزار تومان
  • خروج از کشور برای بار دوم: ۷۸۰ هزار تومان
  • خروج از کشور برای بار سوم به بعد: ۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان

بنابراین، اولین هزینه سفر به استانبول مربوط به دریافت پاسپورت و عوارض خروج از کشور است.

هزینه سفر هوایی، ریلی یا زمینی به استانبول

هزینه سفر هوایی، ریلی یا زمینی به استانبول

یکی دیگر از بخش‌های هزینه سفر به استانبول مربوط به هزینه رفت‌وبرگشت است. هزینه رفت‌وبرگشت شما کاملاً بستگی به نوع سفرتان دارد:

سفر با تور استانبول

یکی از اقتصادی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های سفر به استانبول، استفاده از تور استانبول است. تورهای استانبول معمولاً امکانات مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع پرواز، هتل، خدمات آژانس مسافرتی و… اشاره کرد. هر چقدر امکانات بیشتر و نوع پرواز گران‌تر باشد، طبیعتاً هزینه تور هم بیشتر می‌شود.

به‌صورت کلی، هزینه سفر با تور نسبت به زمانی که خودتان به‌صورت شخصی سفر کنید، کمتر خواهد بود. این موضوع نه‌تنها برای هزینه بلیت هواپیما است، بلکه در رزرو هتل هم هزینه کمتری برای شما خواهد داشت.

سفر با هواپیما به استانبول

یکی دیگر از روش‌های سفر به استانبول، با استفاده از هواپیما اما بدون تور است! در این روش همه کارها و هزینه‌ها برعهده خودتان است و هزینه آن هم بیشتر از حالتی است که با تور به استانبول سفر می‌کنید. سفر به استانبول با هواپیما یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های سفر به این کشور است.

شما می‌توانید از طریق سایت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی بلیت هواپیما تهیه کنید و در زمان موردنظر به ترکیه سفر کنید. اگر مدت‌زمان سفرتان مشخص است، بهتر است بلیت را به‌صورت دوطرفه (رفت‌وبرگشت) رزرو کنید تا هنگام بازگشت به مشکل نخورید. بلیت رفت‌وبرگشت استانبول برای هر نفر از میانگین ۷ میلیون تومان در بلیط‌های اقتصادی شروع شده و تا بیش از ۸۰ میلیون تومان در بلیط‌های فرست کلاس ادامه پیدا می‌کند.

سفر با قطار و اتوبوس به استانبول

یکی دیگر از روش‌های سفر به استانبول، استفاده از قطار و اتوبوس است. در این روش هم باید خودتان به‌صورت شخصی سفر به استانبول را تجربه کنید و معمولاً تورهای استانبول از این روش استفاده نمی‌کنند. در حال حاضر سفر به استانبول از دو شهر تهران و تبریز انجام می‌شود و از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه خواهید شد. اگر قصد استفاده از قطار را دارید، لازم است بدانید که مسیر تهران به استانبول مستقیم نیست! بلکه شما باید از تهران به وان بروید، سپس از وان مجدداً با یک وسیله نقلیه موجود در این شهر خودتان را به استانبول برسانید.

برای استفاده از اتوبوس هم می‌توانید در پایانه آزادی تهران و پایانه مرکزی تبریز سوار اتوبوس شوید و به استانبول برسید. هزینه بلیت اتوبوس برای هر نفر حدود ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد؛ بنابراین باتوجه‌به مستقیم بودن مسیر اتوبوس تهران یا تبریز به استانبول، بهتر است از اتوبوس به‌جای قطار استفاده کنید. البته اگر قصد سفر به شهرهای وان یا آنکارا را دارید، روش ریلی بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه خواهد بود.

سفر با ماشین شخصی به استانبول

روش دیگری که برای سفر به استانبول وجود دارد، استفاده از ماشین شخصی است. در این روش نیازی به تهیه بلیت نیست و می‌توانید با استفاده از ماشین شخصی خود به مرز بازرگان بروید. البته لازم به ذکر است که از تبریز تا استانبول حدود ۲۳ ساعت راه در پیش دارید و از تهران تا استانبول باید حدود ۲۴۵۷ کیلومتر مسافت طی کنید. برای عبور از این مرز باید پاسپورت و مدارک خودروی خود را ارائه کنید. به‌صورت کلی، شما باید حدود ۱۰ هزار لیر بابت سفر با ماشین شخصی خود به استانبول هزینه کنید.

هزینه رزرو هتل در استانبول

هزینه رزرو هتل در استانبول

یکی دیگر از مواردی که در هزینه سفر به استانبول نقش بسیار مهمی دارد، رزرو هتل است. در شهر استانبول انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. شما می‌توانید هتل ۳ ستاره انتخاب کنید و اقامت اقتصادی‌تری داشته باشید یا این که هتل ۵ ستاره انتخاب کنید و اقامت بهتری داشته باشید؛ بنابراین هزینه رزرو هتل کاملاً بستگی به انتخاب و سلیقه شما دارد که کدام گزینه را انتخاب کنید.

به‌طورکلی هزینه اقامت در هتل‌های استانبول به‌صورت زیر است:

  • هزینه اقامت در هتل‌های ۲ ستاره استانبول: از ۳۵۰ لیر تا ۱۰۰۰ لیر
  • هزینه اقامت در هتل‌های ۳ ستاره استانبول: از ۶۰۰ لیر تا ۱۸۰۰ لیر
  • هزینه اقامت در هتل‌های ۴ ستاره استانبول: از ۱۵۰۰ لیر تا ۳۰۰۰ لیر
  • هزینه اقامت در هتل‌های ۵ ستاره استانبول: از ۳۰۰۰ لیر تا ۱۳۰۰۰ لیر
  • هزینه رزرو هاستل: از شبی ۲۰۰ تا ۸۰۰ لیر
  • هزینه رزرو اقامتگاه یا مهمان‌خانه استانبول: ۱۸۰ تا ۱۵۰۰ لیر

اگر باهدف تفریح و گردش به استانبول می‌روید، هتل‌ها انتخاب مناسبی هستند. اگر باهدف خرید و اقامت طولانی‌مدت به استانبول می‌روید، اقامت در سوئیت، آپارتمان، هاستل و مهمان‌خانه‌ها گزینه بهتری است.

هزینه خوراکی، غذا و رستوران در استانبول

هزینه خوراکی، غذا و رستوران در استانبول

یکی از مهم‌ترین دلایلی که شهر استانبول شهرت زیادی دارد، به‌خاطر غذاهای خوشمزه و رستوران‌های معروفی است که در این شهر قرار دارد. در کافه و رستوران‌های این شهر انواع غذاهای معروف ترکیه نظیر کباب، لاح‌معجون، مانتی، بورک، سیمیت و… وجود دارد. طعم بی‌نظیر این غذاها به گردشگران اجازه نمی‌دهد که به‌سادگی از کنار آن عبور کنند.

هزینه غذا و رستوران در شهر استانبول به‌صورت زیر است:

  • هزینه رستوران‌های ارزان در استانبول به‌ازای هر نفر: از ۵۰ لیر به بالا
  • هزینه رستوران‌های متوسط در استانبول به‌ازای هر نفر: از ۱۰۰ لیر به بالا
  • هزینه رستوران‌های لوکس در استانبول به‌ازای هر نفر: از ۱۵۰ لیر به بالا
  • هزینه فست‌فود نظیر مک‌دونالد در استانبول به‌ازای هر نفر: از ۳۵ لیر به بالا

بنابراین، هزینه غذا و رستوران در استانبول کاملاً به نوع غذا، نوع رستوران و سلیقه شما بستگی دارد. همچنین ممکن است بخواهید از شهر خارج شوید و نیاز به تهیه خوراکی‌های دیگری هم داشته باشید.

هزینه میوه و خوراکی در استانبول به‌صورت زیر است:

  • بطری آب‌معدنی ۱.۵ لیتری: ۲ لیر
  • نان: ۳.۵ لیر
  • برنج (یک کیلو): از ۱۵ لیر
  • سینه مرغ (یک کیلو): از ۴۵ لیر
  • تخم‌مرغ (۶ عدد): ۱۴ لیر
  • موز (یک کیلو): ۹ لیر
  • پرتقال (یک کیلو): ۷ لیر
  • سیب (یک کیلو): ۶.۵ لیر
  • خیار (یک کیلو): ۱۵ لیر
  • گوجه‌فرنگی (یک کیلو): ۵ لیر
  • هویج (یک کیلو): ۷ لیر

انتخاب خوراکی‌های مختلف در هزینه سفر به استانبول تأثیر زیادی دارد و اگر می‌خواهید سفر اقتصادی داشته باشید، باید در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

هزینه حمل‌ونقل درون‌شهری در استانبول

هزینه حمل‌ونقل درون‌شهری در استانبول

استانبول یکی از شهرهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود و طبیعتاً گشت‌وگذار در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. برای گشت‌وگذار در استانبول باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید؛ نظیر اتوبوس، مترو، قطارهای شهری، کشتی، تاکسی دریایی و تواموا. همچنین امکان استفاده از تاکسی‌های آنلاین نظیر اوبر (Uber) هم در این شهر وجود دارد.

به‌صورت کلی هزینه حمل‌ونقل درون‌شهری به‌صورت زیر است:

  • هزینه مترو استانبول: برای تک‌سفره ۱۵ لیر و بلیت رفت‌وبرگشت ۲۵ لیر.
  • هزینه اتوبوس استانبول: ۲.۶ لیر به‌ازای هر بار سوارشدن به اتوبوس
  • هزینه اجاره خودرو استانبول: ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو (بستگی به نوع خودروی موردنظر دارد)
  • هزینه تاکسی استانبول: ورودی ۱۰ لیر + هر کیلومتر ۶ لیر + هر دقیقه انتظار تاکسی ۰.۳۵ لیر پس از ۵ دقیقه

همان‌طور که مشاهده کردید، هزینه هر کدام از آن‌ها متفاوت است؛ اما همه آن‌ها را می‌توانید از طریق استانبول کارت پرداخت کنید. با استفاده از استانبول کارت می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید؛ چرا که با کمک بلیت الکترونیکی شارژی هزینه کمتری از شما دریافت می‌شود و در نهایت روی هزینه سفر به استانبول تأثیر خواهد داشت.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی استانبول

هزینه بازدید از جاهای دیدنی استانبول

استانبول از شهرهایی است که هر گوشه از آن پر از جاهای دیدنی و بی‌نظیر است؛ بنابراین هنگام برنامه‌ریزی برای سفر حتماً بخشی را به استانبول‌گردی اختصاص دهید تا بتوانید جاهای دیدنی و زیبای آن را ببینید.

برخی از هزینه‌های بلیت ورودی جاهای دیدنی استانبول به‌صورت زیر است:

  • کاخ توپکاپی: ۶۰ لیر ورودی+ بازدید از بخش‌های دیگر با ۳۰ و ۴۰ لیر
  • مسجد ایاصوفیه: به دلیل بازگشایی این محل به‌عنوان مسجد، هزینه ورودی ندارد.
  • کاخ دولمه باغچه: ۴۰ لیر + ۵۰ لیر بابت بازدید از بخش‌های مختلف
  • باسیلیکا سیسترن: ۳۰ لیر
  • آکواریوم سی لایف: ۷۹ لیر

بسیاری از جاهای دیدنی استانبول بدون هزینه هستند؛ بنابراین حتماً تمام بخش‌های دیدنی این شهر را بازدید کنید و لذت ببرید.

هزینه اینترنت و سیم‌کارت

هزینه اینترنت و سیم‌کارت

هنگامی که به ترکیه می‌رسید، اولین کاری که باید انجام دهید خرید سیم‌کارت است! چرا که شما نیاز به تماس‌گرفتن با دوستان و خانواده خود دارید و بدون سیم‌کارت این امر امکان‌پذیر نیست. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ترکیه به‌جای فرودگاه بین‌المللی، از داخل شهر سیم‌کارت خود را تهیه کنید. دلیل آن هم هزینه بسیار کمتری است که در داخل شهر باید پرداخت کنید. تهیه سیم‌کارت ترکیه کار ساده‌ای است و هزینه زیادی برایتان نخواهد داشت! به‌طوری‌که تنها با ۲۲۰ لیر می‌توانید یک سیم‌کارت با ۲۰ گیگابایت اینترنت در اختیار داشته باشید.

اپراتورهای اصلی در ترکیه و هزینه‌های تهیه سیم‌کارت از آن‌ها به‌صورت زیر است:

  • ترکسل (Turkcell): با قیمت ۴۴۰ لیر
  • دافون (Vodafone): با قیمت ۴۹۰ لیر
  • ترک تلکام (Turk telecom): با قیمت ۱۹۰ لیر
  • آوا (Avea): با قیمت ۱۵۰ لیر

شما می‌توانید یکی از اپراتورها را انتخاب و از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

هزینه خرید سوغاتی در استانبول

هزینه خرید سوغاتی در استانبول

اگر قصد خرید سوغاتی دارید، طبیعتاً هزینه سفر به استانبول افزایش پیدا می‌کند! بااین‌حال، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که برای خود، خانواده و دوستان سوغاتی بگیرند و آن‌ها را خوشحال کنند. استانبول مهد برندهای مهم سراسر دنیا است و در آن، می‌توانید سوغاتی‌های بی‌نظیری خریداری کنید. اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید بهتر است از پاساژهای ارزان استانبول خرید خود را انجام دهید.

هزینه برخی وسایل و سوغاتی‌ها در استانبول به‌صورت زیر است:

  • یک جفت کفش با برند معمولی: از ۲۰۰ لیر
  • شلوار جین: از ۸۰ لیر
  • تیشرت مردانه: از ۴۰ لیر
  • پیراهن زنانه: از ۷۰ لیر

برای آن که بتوانید در هزینه سفر به استانبول صرفه‌جویی کنید، بهتر است در ماه‌های حراج به این کشور سفر کنید. در این ماه‌ها می‌توانید همه چیز را با قیمت کمتر تهیه کنید و نهایت استفاده را از این فرصت ببرید.

آیا برای سفر به ترکیه ارز مسافرتی داده می‌شود؟

بله. ارز مسافرتی اختصاص داده شده برای سفر به ترکیه در بهار سال جاری پانصد دلار آمریکا است. برای اطلاع از شرایط دریافت ارز مسافرتی ترکیه به مقاله ارز مسافرتی چیست؟ از مجله گردشگری توریک مراجعه نمایید.

گشت‌وگذار در استانبول با هزینه مناسب

گشت‌وگذار در استانبول یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. سفر به هر شهری لذت خاص خود را دارد؛ اما استانبول یکی از شهرهایی است که هم آسیایی است، هم اروپایی؛ بنابراین می‌توانید فرهنگ‌های مختلفی ببینید و جاذبه‌های دیدنی آن، شما را شگفت‌زده کند. هنگام سفر به این شهر زیبا، یکی از مهم‌ترین مسائل هزینه سفر به استانبول است تا ببینید که باید چقدر پول همراه خود ببرید. در این مقاله به بررسی هزینه‌های سفر به استانبول پرداختیم تا دیدگاه نسبتاً خوبی راجع به هزینه‌های سفر به این شهر پیدا کنید.

شما تجربه سفر به استانبول را داشته‌اید؟ از نظر شما هزینه تمام شده سفر به این شهر چقدر می‌شود؟

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *