خانه
بلاگ
حساب کاربری

مسجد ایا صوفیه؛ تلفیق تاریخ و مذهب

مسجد ایا صوفیه؛ تلفیق تاریخ و مذهب
تاریخ انتشار: 1402/8/20

همه ما ترکیه را به ‌عنوان قطب گردشگری می‌شناسیم که جاذبه‌های متعدد و گوناگونی دارد. شهرهای مختلف این کشور، هر کدام می‌توانند یک مقصد بسیار خوب برای مسافرت و گذراندن وقت تلقی شوند. اقدامات ویژه‌ای که ترکیه در راستای ارتقای گردشگری کشور خود انجام داده است، باعث شده تا تمایل افراد برای اخذ ویزای ترکیه و مسافرت به این کشور به‌مراتب بیشتر شود. در صورتی که شما تور استانبول را برای سفر به این کشور انتخاب کنید، می‌توانید از جاذبه‌های متعدد این شهر دیدن کنید و اوقات مفرحی داشته باشید. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استانبول، مسجد ایاصوفیه است. گردشگران از سرتاسر دنیا، تمایل زیادی برای دیدن مسجد ایا صوفیه دارند که اغلب باعث تجمع افراد در این مکان می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتر و کامل‌تری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

 

مسجد ایا صوفیه در کدام شهر ترکیه است؟

یکی از سؤالاتی که در رابطه با این مسجد ممکن است برای شما پیش آید، این است که در کدام شهر ترکیه واقع شده است. این مسجد در شهر استانبول واقع شده و شما می‌توانید با دریافت تور استانبول، از این مسجد بازدید کنید. در استانبول اماکن و جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد که شما با بازدید از آن‌ها می‌توانید مسافرتی فوق‌العاده پربار و جذاب داشته باشید.

 

مسجد ایا صوفیه در کجا قرار دارد؟

مسجد ایا صوفیه را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کشور ترکیه که در برخی از مواقع به ‌عنوان نماد این کشور در نظر گرفته می‌شود، معرفی کنیم. این مسجد در محله سلطان احمد و میدان ایا صوفیه واقع شده است. منطقه قرارگیری این مسجد، فوق‌العاده توریستی و پر رفت‌وآمد است. مراکز خرید، هتل‌ها و اماکن مختلفی در نزدیکی این مسجد وجود دارند. یکی از همسایگان اصلی این مسجد تاریخی، مسجد سلطان احمد است. این مسجد در بخش اروپایی استانبول واقع ‌شده است. پس اگر هتل شما در این بخش باشد، می‌توانید دسترسی به‌مراتب ساده‌تری هم به آن داشته باشید.

 

دسترسی به مسجد ایا صوفیه

دسترسی به مسجد ایا صوفیه

 

استانبول یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه است؛ از این رو سیستم حمل و نقل عمومی فوق‌العاده قدرتمند و کاملی دارد. این سیستم می‌تواند تمام بخش‌های مختلف شهر را به بهترین نحو ممکن پوشش دهد. نکته قابل ‌توجهی که در این زمینه وجود دارد و شما حتما باید آن را در نظر داشته باشید، هزینه بالای تاکسی در این شهر است. تاکسی‌ها معمولا از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند؛ اما در نهایت شما مجبور می‌شوید هزینه گزافی را برای تاکسی در این شهر پرداخت کنید. از این رو توصیه می‌کنیم برای جابه‌جایی در استانبول، از سایر لوازم نقلیه عمومی استفاده کنید که نتیجه مطلوب‌تری برای شما به همراه داشته باشند. وسایل نقلیه دیگر مانند مترو، اتوبوس و … هم پوشش‌دهی فوق‌العاده‌ای دارند و در این زمینه جای هیچ‌گونه نگرانی برای شما وجود نخواهد داشت.

 

نزدیک‌ترین ایستگاه تراموا و قطار به مسجد ایاصوفیه

برای اینکه بتوانید بهترین مسیر رفتن به مسجد ایا صوفیه را مشخص کنید، باید به نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها در اطراف این مسجد بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه تراموا به این مسجد، ایستگاه سلطان احمد است که شما می‌توانید از خط T1 یا همان باگجیلار-کاباتاش، به آن دسترسی داشته باشید. شما به‌ راحتی می‌توانید از میدان تکسیم با استفاده از قطار کابلی به سمت کاباتش رفته و از آنجا با تراموا به ایستگاه سلطان احمد بروید.

 

آیا می‌توان پیاده به این مسجد رفت؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی شاره کردیم، در نزدیکی این مسجد، هتل‌های متعددی وجود دارد. در صورتی که شما برای اقامت خود از این هتل‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید به ‌راحتی و بدون نیاز به وسایل نقلیه، فقط با چند دقیقه پیاده‌روی، به این مسجد دسترسی داشته باشید. در زمان بازدید از این مسجد توصیه می‌کنیم حتما از مسجد سلطان احمد هم بازدید کنید تا بهره بیشتری از جاذبه‌ها و اماکن گردشگری ترکیه ببرید.

 

ساعات بازدید مسجد ایا صوفیه

ساعات بازدید مسجد ایا صوفیه

 

یکی از اطلاعاتی که باید درباره بازدید از این مسجد داشته باشید، ساعت آن است. این مسجد در فصل‌های سرد سال، از ساعت 9 صبح تا 5 عصر و در بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 7 عصر قابل بازدید است. شهرت فوق‌العاده این بنا، باعث تجمع افراد زیادی در این محل می‌شود. از این رو توصیه می‌کنیم که در ساعاتی اقدام به بازدید از مسجد کنید که احتمال می‌دهید فضای آن خلوت‌تر باشد. از این ساعات می‌توانیم به 9 صبح تا 12 ظهر اشاره کنیم که معمولا زمان بهتری برای بازدید از مسجد ایاصوفیه تلقی می‌شود. همچنین توصیه می‌کنیم در زمان اقامه نماز و شلوغی عصر، برای بازدید از مسجد اقدام نکنید. ضمن اینکه در زمان نماز، ممکن است برخی از قسمت‌ها قابل بازدید نباشند؛ از این رو توصیه می‌کنیم اصلا زمان نماز را برای بازدید از این مسجد انتخاب نکنید.

 

هزینه ورودی مسجد ایا صوفیه

یکی دیگر از نکات مهمی که در این زمینه باید به آن بپردازیم، هزینه ورودی مسجد ایاصوفیه است. هزینه ورودی و بازدید از این مسجد، نسبت به سایر اماکن گردشگری و تفریحی چندان زیاد نبوده و در حدود 100 لیر است. ضمن اینکه کودکان کمتر از 6 سال برای بازدید از این مسجد نیازی به تهیه بلیت نخواهند داشت.

 

نکات مهم بازدید از مسجد ایا صوفیه

فرقی نمی‌کند شما در تور آنتالیا، تور استانبول و یا سایر شهرهای ترکیه باشید، در هر حالت برای بازدید از اماکن مذهبی و اسلامی، باید به اصول اولیه در این زمینه پایبند باشید. مسجد ایاصوفیه هم از جمله مکان‌هایی است که شما در زمان بازدید از آن، باید به برخی از نکات توجه داشته باشید. اولین موضوع در این زمینه مربوط به پوشش افراد است. برای اینکه هیچ‌گونه مشکلی در طول بازدید برای شما پیش نیاید، توصیه می‌کنیم که حتما لباس‌های پوشیده‌تری را برای حضور در این محل انتخاب کنید. پوشش شما در این مسجد باید تا حدی شباهت به پوشش اسلامی داشته باشد. از این رو بهتر است خانم‌ها در این موقعیت شال به همراه داشته باشند.

در زمان بازدید از این مسجد، باید کفش‌های خود را درآورید تا بتوانید از برخی قسمت‌ها دیدن کنید. چنانچه زمان نماز را برای بازدید انتخاب کرده‌اید، به منظور احترام به مسلمانان حاضر در محل، بهتر است سکوت را رعایت کرده و به عقاید افراد احترام بگذارید. همچنین در این زمان برای دسترسی به برخی از قسمت‌های مسجد برای بازدید عمومی، اجازه نخواهید داشت.

 

سخن پایانی

در استانبول شما می‌توانید اماکن و جاذبه‌های متعدد و گوناگونی را در نظر داشته باشید و از آن‌ها دیدن کنید. یکی از بهترین جاذبه‌های این شهر، ایاصوفیه است. این مسجد را می‌توانیم به‌ عنوان یکی از نمادهای کشور ترکیه معرفی کنیم. در بخش‌های قبلی، محل قرارگیری این مسجد، دسترسی به آن و همچنین تمام اطلاعات مورد نیاز برای بازدید را در اختیار شما قرار دادیم تا بتوانید با کمترین مشکل، این کار را انجام دهید. اگر به بازدید از جاذبه‌های مذهبی و اسلامی علاقمندید، می‌توانید با اخذ ویزای دبی و تور دبی از مساجد این شهر نیز بازدید کنید. از دیگر کشورهایی که مساجد زیبا و مثال زدنی‌ای دارد هندوستان است که پیشنهاد می‌کنیم با اخذ ویزای هند و بازدید از این کشور سری به این هنرهای معنوی نیز بزنید!

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *