خانه
بلاگ
حساب کاربری

عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۳ اعلام شد!

عوارض خروج از کشور
تاریخ انتشار: 1403/4/7

عوارض خروج از کشور همان مبلغی است که هر مسافری پیش از خروج از کشور ملزم به پرداخت آن خواهد بود! به‌خصوص که اگر هدفتان از سفر خارجی گردشگری و تجارت است، باید حتماً آن را پرداخت کنید. این عوارض برای روش‌های مختلف سفر (هوایی، زمینی و دریایی) حساب می‌شود و همه افرادی که قصد خروج از کشور دارند، باید پرداخت کنند.

این عوارض شامل هزینه‌های پرداختی به شهرداری است که البته سازمان مالیات هم هزینه‌ای دریافت می‌کند. بنابراین تمام مسافرانی که قصد خروج از کشور دارند باید آن را به دولت پرداخت کنند تا به حساب شهرداری و اداره مالیات واریز شود.

هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳

هزینه عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۳ در سفر عادی اول ۵۲۰ هزار تومان، سفر عادی دوم ۷۸۰ هزار تومان و سفرهای عادی سوم به بعد ۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان تعیین شد. این هزینه نسبت به سال ۱۴۰۲ به ترتیب با افزایش ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ درصدی همراه بود.

برای سفرهای زیارتی، عوارض خروج زائرین حج تمتع و عمره برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۷۲ هزار تومان تعیین شد. همچنین عوارض خروج زیارتی به صورت هوایی به عراق مبلغ ۴۵ هزار تومان و سفر دریایی یا زمینی به این کشور ۱۵ هزارتومان تعیین شد که نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

عوارض خروج از کشور چیست؟

نکته: در حال حاضر عوارض خروج از کشور طبق سال ۱۴۰۲ دریافت می‌شود و این افزایش قیمت هنوز اجرایی نشده است.

در جدول زیر به تفکیک قیمت عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۳ آورده شده است:

عوارض خروج از کشور در مرتبه اول ۵۲۰ هزار تومان
عوارض خروج از کشور در مرتبه دوم ۷۸۰ هزار تومان
عوارض خروج از کشور در مرتبه سوم ۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان
عوارض خروج از کشور حج تمتع و عتبات ۱۷۲ هزار تومان
عوارض خروج برای زائرین عراق به صورت هوایی ۴۵ هزار تومان
عوارض خروج برای زائرین عراق به صورت زمینی و دریایی ۱۵ هزار تومان

مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج از کشور

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در مورد عوارض خروج از کشور بدانید، مدارک لازم برای آن است. مدارک موردنیاز برای پرداخت عوارض خروج از کشور تنها یک کارت بانکی عضو شتاب است که بتوانید هزینه آن را پرداخت کنید. همچنین باید مشخصات فرد متقاضی به صورت دقیق و معتبر در دسترس باشد و استفاده کنید. چرا که رسید با نام همان فرد صادر می‌شود و تنها همان فرد می‌تواند هنگام خروج از کشور از رسید استفاده کند.

چه کسانی از پرداخت عوارض معاف هستند؟

پرداخت عوارض خروج از کشور شامل همه افراد نمی‌شود و برخی افراد معاف هستند. مهم‌ترین افرادی که نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند، عبارتند از:

  • خدمه سفر: تمام افرادی که به واسطه ماموریت شغلی خود باید از کشور خارج شوند نیازی به پرداخت عوارض ندارند! مانند خدمه پرواز، خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری.
  • دانشجویان: افرادی که در کشور دیگری دانشجو هستند و مجوز تحصیل در آن کشور را دارند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند. البته باید بین رفت‌وآمدهای دانشجوی موردنظر حداقل 3 ماه فاصله باشد.
  • بیماران و جانبازان: افرادی که با استفاده از مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور سفر می‌کنند یا جانباز هستند، از عوارض خروج از کشور 1403 معارف هستند. البته همراهان آن بیمار هم بین 40 الی 60 درصد تخفیف دریافت می‌کنند.
  • زائران کربلا: افرادی که با هدف زیارت از ایران خارج شده و به عراق سفر می‌کنند، نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.
  • سایر افراد فعال در بخش‌های دولتی: اگر بابت انجام ماموریت به خارج از کشور سفر می‌کنید، یک گذرنامه سیاسی دارید یا ویزای خود را از وزارت کار و امور اجتماعی گرفته‌اید نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور نیست.

بنابراین اگر جزء این دسته از افراد هستید، نیازی نیست هزینه پرداخت کنید و تنها داشتن ویزا و پاسپورت معتبر کافی است.

چه کسانی از پرداخت عوارض معاف هستند؟

روش‌های پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای کاربران پیش می‌آید، روش‌های پراخت عوارض خروج از کشور است. در این بخش مهم‌ترین راه‌های پرداخت عوارض خروج از کشور را بررسی می‌کنیم:

پرداخت از طریق شعب بانک ملی

اولین روش پرداخت از طریق شعب بانک ملی است. اگر امکان پرداخت آنلاین ندارید، کافی است به بانک ملی مراجعه کنید که البته امکان پرداخت در شعب مرزی بانک ملی هم وجود دارد. البته با توجه به این که شعب مرزی معمولاً شلوغ است، پیشنهاد می‌کنیم در شعب خلوت شهر خودتان این کار را انجام دهید تا مشکلی پیش نیاید.

 پرداخت از طریق سامانه سداد

سامانه سداد همان سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور است که با همکاری سازمان مالیات و بانک ملی طراحی شده است. با ورود به این سامانه خیلی راحت و سریع می‌توانید اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور 1403 کنید.

پرداخت از طریق کارت‌خوان

در حال حاضر دستگاه‌های کارت‌خوان به سامانه پلیس گذرنامه متصل است و شما امکان پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور را با کمک دستگاه کارتخوان سداد خواهید داشت.

پرداخت از طریق سامانه امور مالیاتی

برای پرداخت عوارض خروج از کشور به راحتی می‌توانید از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی اقدام کنید. برای این کار کافی است وارد درگاه پرداخت اینترنتی این سامانه شده و پرداختتان را انجام دهید. اگر به دنبال روش‌های آنلاین پرداخت عوارض خروج از کشور 1403 هستید، این روش یکی از بهترین گزینه‌ها است.

پرداخت در فرودگاه با دستگاه ATM

از دیگر روش‌های ساده پرداخت عوارض خروج از کشور می‌توان به استفاده از ATM فرودگاه اشاره کرد. فرآیند آن مشابه پرداخت‌های الکترونیکی دیگر بوده و به راحتی امکان‌پذیر است.

روش پرداخت عوارض خروج از کشور

پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های مختلف

از دیگر روش‌های پراخت عوارض خروج از کشور می‌توان به استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف اشاره کرد. تقریباً همه اپلیکیشن‌های پرداخت این امکان را در اختیار شما قرار داده‌اند و می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

آسان‌ترین راه برای پرداخت عوارض خروج از کشور کدام است؟

استفاده از سامانه سداد ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای پرداخت عوارض خروج از کشور است. چرا که این سامانه برای همین کار طراحی شده است و با کمترین دردسر می‌توانید هزینه آن را پرداخت کنید.

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور چقدر است؟

پرداخت در هر سالی که صورت بگیرد، تنها تا پایان همان سال معتبر است. در صورتی که پس از پرداخت عوارض نتوانستید به سفر بروید، جای نگرانی نیست. چرا که با همان رسید در همان سال می‌توانید سفری دیگری بروید.

عوارض خروج از کشور قابل استرداد است؟

اگر به هر دلیلی اشتباهی پرداخت عوارض خروج از کشور انجام دادید یا سفرتان کنسل شد، کافی است درخواست استرداد وجه خروج از کشور را در سایت امور مالیاتی ثبت کنید. البته تنها در صورتی که از روش‌های آنلاین هزینه عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده باشید، امکان استرداد آن وجود دارد.

بهترین زمان برای پرداخت عوارض خروج از کشور چه موقع است؟

با وجود آن که تا 30 دقیقه مانده به سفر هم می‌توانید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم آن را عقب نیندازید. حداقل چند روز قبل از سفر آن را پرداخت کنید تا در صورت بروز مشکل احتمالی، به‌خاطر عدم پرداخت عوارض جلوی شما برای خروج از کشور گرفته نشود. پس در اولین فرصت ممکن پس از قطعی شدن سفرتان آن را پرداخت کنید تا با خیالی آسوده سفر کنید.

عوارض خروج از کشور برای چه سنی است؟

فرقی نمی‌کند که چند سالتان باشد! درهر صورت باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. در حال حاضر پرداخت عوارض خروج از کشور 1403 برای بزرگسالان و کودکان یکسان است. حتی اگر نوزادی همراه شما باشد، باز هم باید هزینه آن را پرداخت کنید.

سایت پرداخت عوارض خروج از کشور

اگر قصد سفر به خارج از کشور را داشتید می‌توانید جهت پرداخت عوارض خروج از کشور به سایت sadadpsp.ir/Tollpayment مراجعه نمایید.

با تکمیل فرم زیر بهترین پیشنهادهای سفر به مقصد دلخواهتان را دریافت کنید.


عوارض خروج از کشور برای کودکان

به‌طور کلی تفاوتی بین عوارض خروج از کشور کودکان با سایر مسافران وجود ندارد و نرخ آن یکسان است؛ این عوارض شامل کودکان زیر ۲ سال نیز شده و به ازای هر فرد با کدملی و بلیط پرواز محاسبه می‌شود.

‌آیا برای سفر به کشورهای بدون ویزا هم باید عوراض خروج از کشور بدهیم؟

بله. عوارض خروج ازکشور ربطی به دریافت ویزا ندارد. شما در صورت خروج از کشور ایران از هر مرز و با هر روشی باید عوارض خروج از کشور را پرداخت نمایید. پرداخت این هزینه برای سفر به کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان هم صدق می‌کند.

‌آیا نوع ویزا بر پرداخت عوارض خروج از کشور تاثیر دارد؟

شما با انواع ویزای الکترونیکی و لیبلی که برای خروج از کشور استفاده می‌کنید باید هزینه یکسانی را پرداخت نمایید.

1 4
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهاجر گفت:

    سلام
    اولین ،دومین،و … خروج از کشور
    در یک سال مد نظر میباشد؟
    یا نه کلأ از اولین خروج یا دومین ،… خروج از کشور کلأ مد نظر است
    سپاس

  2. محمد گفت:

    سلام حج و عمره 132 هزار تومان است (همین الان پرداخت کردم D: )

    • touric گفت:

      سلام محمد جان ممنون از کامنت شما
      بله درسته، مالیات خروج از کشور برای سال ۱۴۰۳ تعیین شده اما همانطور که در مقاله نیز اشاره کردیم، همچنان به نرخ سال ۱۴۰۲ از مسافران دریافت می‌شود.