خانه
بلاگ
حساب کاربری

جاهای دیدنی استانبول؛ شهری که دل‌ها را به رقص می‌آورد

آوازهای مینور به دل استانبول؛ شهری که دل‌ها را به رقص می‌آورد
تاریخ انتشار: 1402/5/17

حتماً تا به حال نام شهر استانبول به گوشتان خورده است، چرا که این شهر در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد و سالانه به دلایل مختلفی از جمله نزدیکی به ایران، تشابه فرهنگی و همچنین زیبایی‌ها و جاهای دیدنی استانبول، ایرانیان زیادی این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. استانبول در کشور ترکیه قرار گرفته و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر تاریخی، فرهنگی و اقتصادی این کشور به شمار می‌آید. شهر استانبول، در سال 2010 تحت عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شده و جزو پنج شهر توریستی جهان شناخته می‌شود. این به دلیل جاذبه‌های گردشگری زیبا و تاریخی فراوانی است که در دل این شهر شگفت‌انگیز قرار دارند. اگر به فکر سفر به استانبول هستید و یا علاقه دارید با دیدنی‌های آن آشنا شوید، ما اینجا هستیم تا در این مقاله، شما را با ۱۰ مورد از جاهای دیدنی استانبول آشنا کنیم. همراه ما باشید!

 

مسجد ایاصوفیه (Aya Sophia Mosque)، معروف‌ترین مکان دیدنی استانبول


اولین مورد از مکان‌های دیدنی استانبول که در این مقاله با آن اشنا می‌شویم، مسجد ایاصوفیه است. مسجد ایاصوفیه را می‌توان معروف‌ترین مکان دیدنی استانبول معرفی کرد که در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد و از اهمیت تاریخی، مذهبی و معماری زیادی برخوردار می‌باشد. مسجد ایاصوفیه، به مدت هزار سال عنوان کلیسای امپراتوری روم شرقی را داشته است، اما در قرن پانزدهم، به وسیله یک معمار عثمانی به نام سینان، به یک مسجد بسیار با‌شکوه و زیبا تبدیل شد. ایاصوفیه از طریق تبدیل آن به مسجد، پس از فتح قسطنطنیه توسط ارتش عثمانی، در قرن بیستم نیز به موزه تبدیل شد و سپس در سال 2020، مجددا به مسجدی فعال تغییر یافت و در تمام این سال‌ها، یکی از ارزشمندترین بناهای دیدنی استانبول باقی مانده است.

آدرس مسجد ایاصوفیه: میدان Aya Sophia، محله Sultanahmet

 

کاخ توپ کاپی (Topkapı Sarayı)، قصری تاریخی

کاخ توپ کاپی (Topkapı Sarayı)، قصری تاریخی - جاهای دیدنی استانبول

Topkapı Sarayı

 

یکی دیگر از مناطق دیدنی استانبول، کاخ توپ کاپی است که مانند مسجد ایا صوفیه، در بخش اروپایی شهر واقع می‌باشد. کاخ باشکوه توپکاپی که اولین بار توسط مهمت فاتح در قرن پانزدهم ساخته شد، در کنار تنگه بسفر، محل زندگی و حکومت امپراتوری عثمانی بود. این کاخ باشکوه و زیبا، با حیاط‌های مجلل که با کاشی‌کاری‌های پیچیده، تصاویر روی دیوار‌ها که با دست نقاشی شده‌اند، تزئینات دوران عثمانی و اتاق‌هایی با تزئینات نقوش‌دار، نمایشی خیره‌کننده از هنر اسلامی را به نمایش می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این کاخ، حرمسرای آن است (جایی که بسیاری از کنیزان و فرزندان سلطان روزهای خود را در آنجا می‌گذرانند). بارگاه دوم، جایی که می‌توانید از میان آشپزخانه‌های بزرگ کاخ عبور کرده و از آن‌ها دیدن کنید. و بارگاه سوم که شامل اتاق‌های شخصی سلطان بوده است. بارگاه سوم همچنین مجموعه‌ای چشمگیر از یادگارهای پیامبر اسلام را نیز به نمایش می‌گذارد و خانه خزانه‌داری امپراتوری، جایی که انباری از اشیاء طلایی درخشان و جواهرات گرانبها در آن نگهداری می‌شدند، می‌باشد.

آدرس کاخ توپ کاپی: جاده Babihümayun، جنب پارک Gülhane

 

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmet Camii)، مسجد آبی استانبول

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmet Camii)، مسجد آبی استانبول - جاهای دیدنی استانبول

Sultan Ahmet Camii

 

مسجد سلطان احمد را می‌توان از دیگر جاهای دیدنی استانبول معرفی کرد که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و به دلیل کاشی‌کاری‌های زیبای داخل آن که مربوط به دوران عثمانی می‌شود، به مسجد آبی معروف است. هدیه معماری سلطان احمد اول به پایتختش، این مسجد زیبا بود که بین سال‌های 1609 تا 1616 ساخته شد و پس از اتمام کار، غوغایی در سراسر جهان اسلام به راه انداخت. چرا که دارای شش مناره (به تعداد مناره‌های مسجد بزرگ مکه) بود. همان طور که گفته شد، این مسجد نام مستعار خود را از تزئینات داخلی خود که با ده‌ها هزار کاشی ایزنیک انجام شده، گرفته است. تمام جلوه فضایی و رنگی فضای داخلی مسجد، آن را به یکی از بهترین دستاوردهای معماری دوران عثمانی تبدیل کرده است. از آنجایی که این مسجد در نزدیکی مسجد ایاصوفیه قرار دارد، یکی از لذت‌های سفر به شهر استانبول، گشت‌و‌گذار در میان باغ‌های بین مسجد آبی و ایاصوفیه و گوش دادن به صدای اذان است.

آدرس مسجد سلطان احمد: منطقه فاتح، محله سلطان احمد

 

آب‌انبار باسیلیکا سیسترن (Yerebatan Sarnıçı)، کاخی وارونه

آب‌انبار باسیلیکا سیسترن (Yerebatan Sarnıçı)، کاخی وارونه - جاهای دیدنی استانبول

Yerebatan Sarnıçı

 

آب انبار باسیلیکا به عنوان یکی از شگفت‌انگیز‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول، یک قصر زیرزمینی عظیم و کاخ مانند است که توسط 336 ستون در 12 ردیف پشتیبانی می‌شود و در زمان‌های گذشته منبع آب امپراتوری امپراتوران بیزانس بوده است. پروژه این اب انبار توسط کنستانتین کبیر آغاز شد و توسط امپراتور ژوستینیان در قرن ششم به پایان رسید. بسیاری از ستون‌های مورد استفاده در ساخت و ساز این آب انبار، از سازه‌های کلاسیک قبلی بازیافت شده و دارای حکاکی‌های تزئینی زیبایی هستند که معروف‌ترین آنها پایه ستون‌های معروف به سنگ‌های مدوسا در گوشه شمال غربی با حکاکی‌های سر مدوسا است. این آب انبار به دلیل شکل ستون‌ها، به قصر وارونه نیز معروف است.

آدرس آب انبار باسیلیکا: جاده Yerebatan، میدان Sultanahmet

 

میدان هیپودروم ( At meydani)، میعادگاه ستون‌های تاریخی

میدان هیپودروم ( At meydani)، میعادگاه ستون‌های تاریخی - جاهای دیدنی استانبول

At meydani

 

شهر استانبول مناطق دیدنی و تاریخی زیادی را در خود جای داده است که یکی از آن‌ها، میدان هیپودرم است که به آت میدانی نیز معروف می‌باشد. میدان باستانی هیپودروم، توسط سپتیمیوس سوروس در سال 203 میلادی ساخته شد و توسط کنستانتین کبیر در سال 330 میلادی نیز تکمیل شد.  این میدان، در دوران امپراطوری بیزانس، صحنه مسابقات و بازی‌های باشکوه اسب‌دوانی و ارابه‌رانی و همچنین درگیری‌های جناحی و مراسم مذهبی و سیاسی بود. اگرچه امروزه چیز زیادی از هیپودروم برای دیدن باقی نمانده است، اما هنوز بخش کوچکی از دیوارهای گالری در ضلع جنوبی میدان، به چشم می‌خورند. در ضلع شمال غربی یک فواره قرار دارد که توسط امپراتور آلمان، ویلیام دوم، در سال 1898 به سلطان عثمانی اهدا شد. علاوه بر این، سه اثر باستانی دیگر در سمت جنوب غربی میدان وجود دارند که هر یک از آن‌ها داستان‌های تاریخی بسیار جالبی را شامل می‌شوند. بنای اول یک ابلیسک مصری به ارتفاع 20 متر از هلیوپولیس است که نوک هرمی دارد. ستون دوم، ستونی به شکل مار است که توسط کنستانتین از دلفی به اینجا آورده شده بود. و ستون سوم، یک ابلیسک سنگی است که در ابتدا با روکش‌های برنزی و طلا پوشیده شده بود تا اینکه توسط سربازان چهارمین جنگ صلیبی در سال 1204، این روکش‌ها به سرقت رفتند. پیشنهاد می‌کنیم  میدان هیپودروم را در لیست جاهای دیدنی استانبول خود قرار دهید.

آدرس میدان هیپودرم: میدان Sultanahmet، بین مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی.

 

موزه باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museum)، مجموعه‌‌ای تاریخی و جهانی

موزه باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museum)، مجموعه‌‌ای تاریخی و جهانی - جاهای دیدنی استانبول

Istanbul Archaeology Museum

 

موزه باستان شناسی استانبول که در فاصله کمی از کاخ توپکاپی قرار دارد،  مجموعه‌ای کامل از آثار باستانی ترکیه و سراسر خاورمیانه را که گستره وسیعی از تاریخ این منطقه را در بر می‌گیرند، گرد هم آورده است. موزه باستان‌شناسی، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول در سراسر جهان است که در آن، سه بخش مجزا وجود دارد که هر یک به طور جداگانه‌ای ارزش بازدید دارند. اولین بخش، موزه شرق باستان است و مجموعه‌ای که بر هنر و میراث پیش از اسلام خاورمیانه متمرکز است را به نمایش می‌گذارد. موزه اصلی باستان‌شناسی، مجسمه‌ها و مقبره‌هایی، از جمله تابوت‌های معروف صیدا که توسط معمار عثمانی، عثمان حمدی بیگ، کشف شده‌اند را در خود جای داده است. همچنین در این بخش، اتاق نمایشگاه استانبول را هم پیدا خواهید کرد که به شما کمک می‌کند با تاریخ وسیع و حماسی این شهر آشنا شوید. سومین ساختمان موزه، غرفه کاشی‌کاری است که توسط معمار معروف، مهمت فاتح ساخته شده است که طیف وسیعی از هنر‌های مربوط به سرامیک را در خود جای داده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر با تور‌های گردشگری مانند تور شهر استانبول و یا تور انتالیا به کشور ترکیه سفر می کنید، علاوه بر رفتن به مکان‌های تفریحی این کشور، بازدید از مکان‌های تاریخی و موزه‌ها را هم حتماً در برنامه سفر خود جای دهید.

آدرس موزه باستان‌شناسی استانبول: کوچه Osman Hamdi Bey Yokusu، پارک Gülhane.

 

بازار بزرگ استانبول (Kapali Çarşı)، از بهترین تجربه‌های خرید در جهان


برای بسیاری از گردشگران، گشت و گذار در بازار‌های استانبول و خرید کردن، به اندازه بازدید از موزه‌ها و جاذبه‌های دیدنی، لذت‌بخش است. بازار بزرگ استانبول، بازاری است که نمی‌توان بدون بازدید از آن، شهر استانبول را ترک کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر با تور استانبول قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، حتما از بازار بزرگ سرپوشیده آن دیدن کنید. این بازار بزرگ سرپوشیده اساساً اولین مرکز خرید جهان است که یک محله کامل شهر را در بر می‌گیرد و با دیوارهای ضخیم بین مسجد نوروسمانیه و مسجد بیازیت احاطه شده است. مسجد بیازیت (ساخته شده در 1498-1505) با دارای معماری الهام گرفته از مسجد ایاصوفیه ساخته است. ورود به بازار از طریق یکی از 11 دروازه آن است که از طریق آن‌ها، به هزارتوی گذرگاه‌های طاق‌دار با مغازه‌ها و غرفه‌هایی که هر سوغاتی و صنایع‌دستی کشور ترکیه را می‌توان در آن‌ها پیدا کرد، می‌رسیم.

آدرس بازار بزرگ استانبول: ابتدای جاده Divanyolu

 

برج دختر ( Kizi Kulesi )، نماد ترکیه

برج دختر ( Kizi Kulesi )، نماد ترکیه - جاهای دیدنی استانبول

Kizi Kulesi

 

از دیگر مراکز دیدنی استانبول، می‌توان به یک برج بسیار زیبا و تاریخی اشاره کرد که برج دختر نام دارد. از برج دختر، تحت عنوان نماد ترکیه هم یاد می‌شود. این برج زیبا و قدیمی، در تنگه بسفر که یک جزیره‌ی معروف با قدمت طولانی است، قرار دارد و بازدید از آن نیازمند سوار شدن به قایق است. تنگه بسفر در دوران امپراتوری روم باستان، به عنوان گمرک، بازرگانی و فانوس دریایی به کار برده می‌شد. بدنه برج دختر که ۲۳ متر ارتفاع دارد، ساخته شده از بتن است و بر فراز آن، یک گنبد سنگی وجود دارد. قدمت طولانی این برج نیز به تقریباً هزار سال قبل، یعنی دوران حکومت بیزانس‌ها مربوط می‌شود. از این برج تا به امروز، استفاده‌های مختلفی شده است. برای مثال در دوره‌ای به عنوان گمرک، در دورانی به عنوان برج دفاعی و در یک بازه زمانی به عنوان بیمارستان از این برج استفاده می‌شده است.

 

کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe sarayi)، نمادی از معماری شگفت‌انگیز

کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe sarayi)، نمادی از معماری شگفت‌انگیز - جاهای دیدنی استانبول

Dolmabahçe sarayi

 

کاخ مجلل و باشکوه دولما باغچه، تأثیر آشکار دکوراسیون و معماری اروپایی را بر امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم نشان می‌دهد.این کاخ که یکی از معروف‌ترین نقاط دیدنی استانبول است، توسط سلطان عبدالمجید اول در سال 1854 ساخته و جایگزین کاخ توپکاپی به عنوان اقامتگاه اصلی سلاطین شد. کاخ دولما باغچه همچنین در سالهای تأسیس جمهوری ترکیه، به عنوان یک اقامتگاه رسمی مورد استفاده قرار می‌گرفت و آتاتورک (بنیانگذار ترکیه مدرن) نیز در سال 1938 در این کاخ درگذشت. در فضای داخلی این کاخ، عناصر روکوکو، باروک، نئوکلاسیک و عثمانی، با لوسترهای کریستالی ماموت، استفاده  از طلا، مبلمانی به سبک فرانسوی و سقف‌های نقاشی‌شده ترکیب شده‌اند تا سبکی خیره‌کننده از رنسانس ترکی با شکوه و مجلل را ایجاد کنند.

اگر علاوه بر کشور ترکیه و شهر استانبول، در روزهای باقی مانده تابستان قصد سفر به دیگر نقاط جهان را دارید، توریک همراه شماست. با کمک شرکت گردشگری توریک می‌توانید ویزای کشور‌های مختلف دیگری مانند ویزای دبی، ویزای اندونزی، ویزای آذربایجان، ویزای تایلند و … را به راحتی دریافت کنید.

آدرس کاخ دولما باغچه: بشیکتاش، جاده Dolmabahçe

 

کلیسای چورا (Kariye Müzesi)، مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری تاریخی

کلیسای چورا (Kariye Müzesi)، مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری تاریخی - جاهای دیدنی استانبول

Kariye Müzesi

 

آخرین مورد از دیدنی‌های استانبول که در این مقاله معرفی می‌شود، کلیسای چورا است. Chora در زبان یونانی به معنای “کشور” است و این کلیسای زیبا، درست خارج از دیوارهای شهر قدیمی قسطنطنیه قرار داشته است. اولین بار، کلیسای Chora احتمالاً در قرن پنجم در اینجا ساخته شده است، اما آنچه اکنون می‌بینید ششمین بازسازی این ساختمان است. چرا که این کلیسا در قرن نهم به طور کامل ویران شد و از قرن یازدهم تا چهاردهم چندین تغییر و مرمت را پشت سر گذاشته است. این کلیسا پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانی‌ها به مسجد، و در سال 1945 نیز به موزه تبدیل شد. این بنای تاریخی، بیشتر به دلیل موزاییک‌های  افسانه‌ای قرن چهاردهمی خود که تقریباً دست نخورده در دو گلدسته و به صورت تکه‌تکه در شبستان حفظ شده‌اند و همچنین نقاشی‌های دیواری و گنبدهایش شهرت جهانی دارد.

آدرس کلیسای چورا: خیابان Kariye Cami، Edirnekapı

در نهایت

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تعدادی از جاهای دیدنی استانبول آشنا کنیم. از مساجد و کاخ‌های باشکوه تا موزه‌های غنی و بازارهای پر جنب و جوش، استانبول گنجینه‌ای از تجربیات فراموش‌نشدنی را به شما هدیه می‌دهد.

علاوه بر تاریخ و سنت، استانبول با رستوران‌های شیک، کافه‌های دنج و مراکز خرید متنوع، برای هر سلیقه‌ای جذابیت دارد. گشت و گذار در خیابان‌های مدرن و محله‌های پر جنب و جوش، حال و هوای زندگی امروزی در این شهر را به شما نشان می‌دهد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله، اطلاعات مفیدی راجع به جاذبه‌های گردشگری استانبول کسب کرده باشید و سفری خاطره‌انگیز به این شهر زیبا را تجربه کنید!

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *