خانه
بلاگ
حساب کاربری
قصد سفر داری؟ بی دردسر ویزا بگیر

فهرست مطالب

استانبول کارت و هر آنچه باید از آن بدانید!

استانبول کارت و هر آنچه باید از آن بدانید!
تاریخ انتشار: 1403/2/5

موضوع حمل‌ونقل در شهرهای توریستی بسیار اهمیت دارد، شهر استانبول، سیستم حمل‌ونقل عمومی باکیفیت و نسبتاً ارزانی دارد. استانبول کارت، کمک بسیار زیادی به توریست‌ها برای گشت‌وگذار در این شهر کرده است. در ادامه به بررسی کامل استانبول کارت می‌پردازیم.

استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت، یک کارت الکترونیکی است و برای پرداخت کرایه در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر استانبول ترکیه طراحی شده است. علاوه بر شهروندان کشور ترکیه، گردشگران نیز می‌توانند این کارت را تهیه کنند. استفاده از  این کارت باعث کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود. استانبول کارت یک شناسه ۱۶ رقمی دارد و می‌توانید آن را بارها شارژ کنید.

انواع استانبول کارت

انواع استانبول کارت

اگر قصد تهیه استانبول کارت را دارید باید انواع آن را بشناسید. اگر توریست هستید باید Anonymous Istanbul Kart را تهیه کنید. در ادامه به توضیح انواع استانبول کارت می‌پردازیم:

استانبول کارت آبی (Mavi Kart)

برای ساکنین ترکیه مناسب است، دریافت این کارت نیاز به ثبت‌نام دارد. دارندگان این کارت می‌توانند ماهیانه آن را شارژ کنند.

کارت تخفیف‌دار (Indirim Kart)

این کارت ویژه دانشجویان ترکیه است. دانشجویان دارای این کارت می‌توانند هزینه کمتری در هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی بپردازند.

کارت رایگان (Ucretsiz Kart)

در استانبول، کارت رایگان معمولاً برای افراد بالای ۶۵ سال صادر می‌شود.

کارت با استفاده محدود (Sinirli Kullanim Kart)

کارت با استفاده محدود، عموماً برای افرادی صادر می‌شود که زمان کوتاهی را در استانبول سپری می‌کنند؛ مثلا با تور استانبول به این شهر سفر کرده‌اند. حداقل اعتبار این کارت برای افرادی است که یکبار می‌خواهند به استانبول سفر کنند (تک پاس) و حداکثر اعتبار آن برای ۱۰ سفره‌ها (ده پاس) است.

امکانات استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت متعلق به شهرداری استانبول است. دارندگان این کارت می‌توانند از تمامی خدمات حمل‌ونقل شهری متعلق به شهرداری بهره‌مند شوند. به دلیل پرداخت سریع و آسان، بسیاری از ارگان‌ها، مارکت‌ها و شرکت‌ها با این کارت قرارداد تنظیم کرده‌اند. از جمله خدمات استانبول کارت، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پرداخت هزینه بلیت اتوبوس، مترو، تراموا، متروبوس، کشتی‌های داخل شهر و تله‌کابین‌های تفریحی
  • پرداخت هزینه سرویس‌های بهداشتی عمومی
  • پرداخت هزینه پارکینگ‌های عمومی
  • خرید از برخی رستوران‌ها و کافه‌ها و سوپرمارکت‌ها
  • استفاده از استانبول کارت در بازارهای تجاری MultiNet

مزایای استانبول کارت

مزایای استانبول کارت

ازآنجایی‌که استانبول یکی از معروف‌ترین شهرهای توریستی ترکیه است، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو برای گردشگران مقرون‌به‌صرفه است.

کاهش هزینه

از مهم‌ترین مزایای تهیه استانبول کارت، کاهش هزینه‌ها در حمل‌ونقل است. استفاده از این کارت، برای افرادی که برای مدت نسبتاً طولانی در این شهر اقامت دارند مناسب است.

سرعت فراوان

اگر قصد خرید و گردش دارید می‌توانید از مال‌ها، رستوران‌ها و شرکت‌هایی که با این کارت قرارداد دارند دیدن کنید و با این کارت هوشمند، خریدهای خود را سریع‌تر حساب کنید.

استفاده‌های متنوع

استانبول کارت، به ایرانی‌هایی که به این شهر سفر می‌کنند کمک فراوانی می‌کند. با شارژ استانبول کارت می‌توانید از امکانات آن بهره‌مند شوید و با امنیت خاطر خرید کنید و دیگر نگران پول‌های نقد خود نباشید.

از دیگر استفاده‌های استانبول کارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینترنت رایگان در سطح شهر استانبول
  • سرویس کاملاً رایگان از فرودگاه به محل اقامت شما
  • حمل‌ونقل داخل‌شهری با تخفیف
  • امکان بازدید رایگان از اماکن جذاب و دیدنی استانبول
  • راهنمایی و پشتیبانی آنلاین شبانه‌روزی

چگونه استانبول کارت بگیریم؟

چگونه استانبول کارت بگیریم؟

بدون نیاز به ارائه مدارک و به‌راحتی می‌توانید استانبول کارت را از دستگاه‌های فروش بلیت (Biletmatik) خریداری نمایید.

خرید استانبول کارت در فرودگاه استانبول

برای خرید استانبول کارت در فرودگاه شهر استانبول، باید به طبقه منفی ۲ فرودگاه مراجعه کنید. دستگاه‌های فروش بلیت در این طبقه قرار دارند. همچنین می‌توانید با مراجعه به دفاتر اتوبوس‌های فرودگاهی هاواییست، از آنها بخواهید که در خرید استانبول کارت به شما کمک کنند.

خرید استانبول کارت در فرودگاه صبیحا گوکچن

فرودگاه صبیحا گوکچن یکی دیگر از فرودگاه‌های استانبول است. اگر پرواز شما برای این فرودگاه بود، برای دریافت استانبول کارت کافی است از فرودگاه خارج شوید و از کیوسک‌های اطراف، کارت را خریداری کنید.

خرید استانبول کارت از مترو

در مترو نیز می‌توانید از دستگاه‌های فروش بلیت یا از کارکنانی که بلیت می‌فروشند استانبول کارت را تهیه کنید.

خرید استانبول کارت در مرکز شهر

در مرکز شهر نیز می‌توانید با مراجعه به ایستگاه‌های مترو یا اسکله‌ها از دستگاه‌های فروش بلیت (Biletmatik) یا برخی فروشگاه‌ها، این کارت را تهیه کنید. اگر در مکانی علامت Istanbul Card را دیدید، می‌توانید کارت را خریداری کنید.

قیمت استانبول کارت

قیمت استانبول کارت ۵۰ لیر است و در ابتدا معمولاً هیچ پولی به‌عنوان اعتبار ندارد، با این حساب شما باید مبلغی حدود ۶۰-۷۰ لیر برای خرید کارت دارای شارژ اولیه بپردازید. بسته به نوع استانبول کارت، قیمت آن تغییر می‌کند.

چه مقدار می‌توان استانبول کارت را شارژ کرد؟

برای اینکه متوجه شوید به چه میزان استانبول کارت را باید شارژ کنید، پیشنهاد ما این است که تعداد دفعات و مسافت‌هایی که قرار است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید را در نظر بگیرید. همچنین اگر مسافت کوتاهی را سفر کردید، زمان خروج از ایستگاه، کارت را مجدد روی دستگاه بگذارید تا بخشی از هزینه سفر به شما پس داده شود.

استانبول کارت را همیشه به‌اندازه نیازتان شارژ کنید، زیرا دریافت مبلغ باقی‌مانده در کارت، بسیار طول می‌کشد. این را بدانید که هر زمان که شارژ استانبول کارت تمام شود می‌توانید دوباره آن را شارژ کنید.

چگونه استانبول کارت را شارژ کنیم؟

چگونه استانبول کارت را شارژ کنیم؟

برای شارژکردن استانبول کارت به دستگاه‌های Biletmatik مراجعه کنید سپس به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:

  • استانبول کارت خود را در جایگاه مخصوص شیشه‌ای دستگاه قرار دهید.
  • مبلغ موردنظر را به‌صورت اسکناس کاملاً صاف و بدون پارگی وارد دستگاه کنید.
  • اگر از Biletmatik زردرنگ برای شارژ کارت استفاده می‌کنید، تنها می‌توانید اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ لیری را به دستگاه وارد کنید.
  • اگر می‌خواهید بیشتر از ۱۰۰ لیر کارت خود را شارژ کنید از دستگاه‌های آبی‌رنگ استفاده کنید.
  • دستگاه‌های آبی‌رنگ این امکان را به شما می‌دهند که به هر مقدار که خواستید استانبول کارت خود را شارژ کنید. اگر بیش از نیازتان کارت خود را شارژ کردید دستگاه آبی می‌تواند مبلغ اضافی را با اسکناس‌های ۲۰ لیری به شما برگرداند.
  • در آخر دوباره‌کارت خود را روی سطح شیشه‌ای قرار دهید، پس از چند ثانیه استانبول کارت شما به‌اندازه اسکناس‌هایی که به دستگاه دادید شارژ می‌شود. در پایان عملیات، رسید را از دستگاه بگیرید.

استانبول کارت دیجیتال چیست؟

استانبول کارت دیجیتال، به‌صورت اپلیکیشن بر روی تلفن همراه نصب می‌شود. با نصب این اپلیکیشن می‌توانید به‌راحتی و در هر زمان کارت خود را شارژ کنید و از موجودی آن مطلع شوید. برای عبور از گیت‌های ورودی مترو، می‌توانید از کد QR استانبول کارت دیجیتال استفاده کنید.

چگونه از استانبول کارت استفاده کنیم؟

زمانی که می‌خواهید سوار وسایل نقلیه شوید، کارت خود را به دستگاه بکشید اگر موجودی داشته باشید صفحه سبز (کارت ناشناس) رنگ آبی برای (کارت اشتراکی) و رنگ نارنجی (کارت تخفیف) را نشان می‌دهد و دستگاه با صدا تأیید می‌کند که هزینه پرداخت شده است. اگر موجودی کارت کافی نباشد صفحه قرمز می‌شود و اخطار صوتی می‌دهد. اگر از نسخه دیجیتال استفاده می‌کنید کد QR اپلیکیشن را سمت اسکن کد بگیرید. یا با دوربین خود کد QR در ورودی وسایل حمل‌ونقل عمومی را اسکن کنید.

میزان هزینه‌ها با استفاده از استانبول کارت

در هر بار استفاده از استانبول کارت برای پرداخت هزینه وسایل نقلیه عمومی،  ۱۵ لیر از اعتبار کارت شما کم می‌شود. زمانی که از مترو استفاده می‌کنید باید برای خط عوض‌کردن هم دوباره از کارتتان استفاده کنید. اگر برای اولین‌بار از استانبول کارت استفاده کنید به یک اندازه از شارژتان کم می‌شود؛ اگر در طول روز و بافاصله کم از کارت استفاده کنید تخفیف به کارت شما تعلق می‌گیرید.

کرایه با استانبول کارت چقدر است؟

تعرفه‌های استفاده از استانبول کارت در سال ۲۰۲۴ در جدول زیر درج شده است:

وسیله نقلیه قیمت
اتوبوس‌های شهرداری ۱۵ لیر
تراموا ۱۵ لیر
مارمارای ۱ تا ۷ ایستگاه ۱۵ لیر
مارمارای ۸ تا ۱۴ ایستگاه ۱۹ لیر
مارمارای ۱۵ تا ۲۱ ایستگاه ۲۲ لیر
مارمارای ۲۲ تا ۲۸ ایستگاه ۲۵ لیر
مارمارای ۲۹ تا ۳۵ ایستگاه ۲۹ لیر
مارمارای ۳۶ تا ۴۳ ایستگاه ۳۳ لیر
اتوبوس‌های شهری به مقصد فرودگاه ۲۹ لیر
متروباس ۱ ایستگاه ۱۰.۷۴ لیر
متروباس ۲ ایستگاه ۱۲.۸۵ لیر
متروباس ۳ ایستگاه ۱۵ لیر
متروباس ۴ تا ۹ ایستگاه ۱۷.۱۴ لیر
متروباس ۱۰ تا ۱۵ ایستگاه ۱۸.۸۳ لیر
متروباس ۱۶ تا ۲۱ ایستگاه ۱۹.۷۰ لیر
متروباس ۲۲ تا ۲۷ ایستگاه ۲۰.۳۵ لیر
متروباس ۲۸ تا ۳۳ ایستگاه ۲۰.۷۹ لیر
متروباس ۳۴ ایستگاه به بالا ۲۲.۲۶ لیر

چند نفر می‌توانند از یک استانبول کارت استفاده کنند؟

چند نفر می‌توانند از یک استانبول کارت استفاده کنند؟

از یک استانبول کارت حداکثر پنج نفر می‌توانند استفاده کنند. این ویژگی برای کسانی که به‌صورت گروهی سفر می‌کنند بسیار مناسب است. از نکاتی که دررابطه‌با استفاده گروهی از استانبول کارت می‌توان به آن اشاره کرد این است که: استفاده گروهی از یک کارت، امکان بازگشت پول باتوجه‌به مسافت‌های طی شده را غیرممکن می‌کند.

چگونه استانبول کارت را شخصی‌سازی کنیم؟

جهت بهره‌مندی از حمل‌ونقل رایگان در اعیاد ملی ترکیه و یا زمان‌هایی که شهرداری حمل‌ونقل را رایگان اعلام می‌کند نیاز به شخصی‌سازی استانبول کارت دارید تا از تخفیفات بهره‌مند شوید.

برای شخصی‌سازی استانبول کارت لازم است وارد سایت مرتبط شوید و اطلاعات زیر را پر کنید:

  • شماره کارت اقامت ترکیه (کیملیک)
  • نام
  • نام خانوادگی
  • تاریخ تولد
  • ایمیل
  • کد ۱۶ رقمی درج شده روی استانبول کارت
  • شماره‌تلفنی که در ترکیه دارید
  •  درج کد امنیتی در تصویر

بعد از پر کردن موارد فوق، اطلاعات را تأیید کنید و سپس بر روی گزینه «Kaydet» کلیک کنید تا استانبول کارت شما شخصی‌سازی شود. سایت ممکن است استانبول کارت‌های قدیمی را نپذیرد.

پس از سفر، با استانبول کارتمان چه‌کار کنیم؟

استانبول کارت تا دو سال اعتبار دارد. اگر قصد ترک‌کردن استانبول را دارید و نمی‌دانید با این کارت چه‌کار کنید می‌توانید در سفرهای بعدی به استانبول از این کارت استفاده کنید یا به افرادی کارت خود را بدهید که می‌خواهند به استانبول سفر کنند.

نکات مهم درباره استانبول کارت

  • به‌هیچ‌وجه استانبول کارت را در کنار وسایل مغناطیسی مثل تلفن هوشمند قرار ندهید و کارتتان را گم نکنید؛ زیرا مبلغ موجود در کارت قابل عودت نمی‌باشد.
  • بعضی از متروها در استانبول متعلق به شهرداری نیستند، در هنگام ورود و خروج به این خطوط حتماً کارتتان را اسکن کنید؛ چون در غیر این صورت حداکثر هزینه از شارژتان کسر می‌شود.
  • اتوبوس‌های BRT استانبول، بر اساس میزان مسافت، هزینه را کم می‌کنند. هنگام ورود و خروج کارتتان را اسکن کنید.

برای استانبول کارت جایگزینی هم وجود دارد؟

اگر نمی‌خواهید از استانبول کارت استفاده کنید، می‌توانید کارت بلیت تهیه کنید. در کنار ورودی‌های مترو در غرفه‌های ماشین‌های زرد، می‌توانید بلیت برای حمل‌ونقل عمومی پیدا کنید. حداکثر ۱۰ بلیت عبور وجود دارد. به کسانی که استانبول کارت خود را جا گذاشته‌اند یا سفرهای خیلی کوتاه (دو سفر) می‌خواهند داشته باشند خرید بلیت توصیه می‌شود.

کرایه کامل استانبول کارت قیمت
یک پاس ۱۵ لیر
دو پاس ۲۵ لیر
سه پاس ۳۲ لیر
پنج پاس ۴۹ لیر
ده پاس ۸۸ لیر

اپلیکیشن استانبول کارت چیست و چه کاربردی دارد؟

اپلیکیشن استانبول کارت چیست و چه کاربردی دارد؟

اپلیکیشن استانبول کارت، آپشن‌های زیادی دارد که در اینجا به‌صورت مختصر هر کدام را توضیح می‌دهیم:

استفاده از QR کد

زمانی که اپلیکیشن را نصب می‌کنید می‌توانید با موبایل خود به‌جای کارت فیزیکی، هزینه‌ها را پرداخت کنید.

وضعیت کارت

با استفاده از اپلیکیشن استانبول کارت می‌توانید در هر زمان از موجودی کارت، میزان استفاده از کارت و ایستگاه‌هایی که رفتید مطلع شوید.

کمپین‌های تخفیفاتی

می‌توانید از کمپین‌های تخفیفاتی که بر روی استانبول کارت اعمال می‌شود از طریق اپلیکیشن آن مطلع شوید.

شارژ استانبول کارت

علاوه بر اپلیکیشن‌های بانک‌های زراعت و واکیف استانبول که کارت خود را می‌توانید با آنها شارژ کنید، خود اپلیکیشن استانبول کارت، امکان شارژ کارت را برای کاربران خود فراهم کرده است.

شارژ اتوماتیک

شما می‌توانید با دسترسی دادن به اپلیکیشن مشخص کنید، زمانی که موجودی کارت از حدی کم‌تر شود به‌صورت اتوماتیک کارت شما را شارژ کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی راجع به استانبول کارت بدهیم؛ اینکه چه مزایایی دارد، چطور تهیه می‌شود و راجع به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل با استفاده از این کارت صحبت کردیم. شما تجربه استفاده از استانبول کارت را داشته‌اید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *