خانه
بلاگ
حساب کاربری

تفاوت ویزا با پاسپورت و مدارک لازم برای دریافت هر یک!

تفاوت ویزا با پاسپورت و مدارک لازم برای دریافت هر یک!
تاریخ انتشار: 1401/10/7

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افرادی که برای اولین بار قصد سفر به کشورهای خارجی دارند پیش آید، این است که تفاوت ویزا و پاسپورت در چیست؟ هر فردی که قصد مهاجرت و یا خروج از کشور به دلایل مختلف را دارد، پیش از هر چیز باید با مفاهیم رایج در این زمینه مانند گذرنامه، پاسپورت، ویزا و… آشنایی داشته و تفاوت ویزا و پاسپورت را بداند. به طور خلاصه می توان گفت، ویزا و پاسپورت دو رکن و مولفه اساسی مهاجرت و خروج از کشور هستند. در ادامه این مقاله از آژانس توریک قصد داریم تا به توضیح پاسپورت، ویزا و تفاوت این دو بپردازیم.

 

پاسپورت چیست؟

 

پاسپورت چیست؟ - تفاوت ویزا با پاسپورت

 

همان‌طور که گفته شد، پاسپورت و ویزا دو رکن اصلی برای سفر به کشور دیگر هستند اما عده‌ای تفاوت ویزا و پاسپورت را به خوبی نمی‌دانند. گذرنامه که اغلب آن را به نام پاسپورت (passport) نیز می‌شناسند، یک سند بین ‌المللی معتبر است که در همه جای جهان از اعتبار بالایی برخوردار می‌باشد. به عبارت بهتر، پاسپورت را می‌توان هویت مسافر یا مهاجر در یک کشور خارجی معرفی کرد. چرا که در پاسپورت مشخصات کامل فرد، اعم از نام و نام خانوادگی و تابعیت یا شهروندی او ثبت شده است.

امکان دارا بودن پاسپورت کشورهای مختلف وجود دارد که در این صورت فرد چند تابعیتی به حساب می‌آید. بدون در دست داشتن پاسپورت، امکان سفر به هیچ کشوری وجود ندارد. چرا که در یک سفر خارجی، می بایست مهر ورود و خروج به هر کشور در ‌پاسپورت ثبت شود. هر پاسپورت از یک صفحه مخصوص درج مشخصات برخوردار است که در قسمت بالای سمت چپ این صفحه، شماره‌ای هشت رقمی به زبان فارسی و در زیر آن شماره‌ای به زبان انگلیسی درج شده است که کد مشخصه کشور تابعه و همچنین شماره پاسپورت فرد هستند. در قسمت دیگری نیز مشخصات هویتی مانند کد ملی، نام و نام خانوادگی و دیگر اطلاعات مرتبط به دارنده پاسپورت نوشته شده است. همچنین، در قسمت پایین پاسپورت نیز تاریخ انقضای آن وجود دارد.

 

 

 

تعریف ویزا

 

تعریف ویزا - تفاوت ویزا با پاسپورت

 

برای ورود به کشور دیگری، نیازمند مجوز هستیم. این مجوز ویزا نامیده می‌شود. ویزا که به آن روادید نیز گفته می‌شود، سندی به دو شکل کاغذی و یا الکتریکی است که به پاسپورت مسافر الصاق می‌شود. ویزا در پاسپورت مسافر و یا مهاجر ثبت شده و به او این امکان را می‌دهد که بتواند در مدت زمانی که در ویزا درج شده، در یک کشور خارجی حضور داشته و یا اقامت داشته باشد.

به عبارت بهتر می‌توان گفت ویزا مجوزی مشروط و قانونی جهت ورود به کشور دیگر و حتی اقامت برای مدتی محدود در آن می‌باشد. فرآیند درخواست ویزا، فرآیندی پیچیده و در عین حال طولانی است و به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. به این صورت که شرایط فرهنگی و روابط سیاسی دو کشور مبدا و مقصد می‌تواند در پروسه اخذ ویزا تاثیر بگذارد.

برای مثال، به دلیل مسائل سیاسی موجود میان دو کشور آمریکا و ایران، اخذ ویزای این کشور برای ایرانیان ممکن است زمان بر بوده و با مشکلاتی همراه باشد و شما برای اخذ ویزا باید اقدام به گرفتن وقت سفارت آمریکا کنید. این در حالی است اخذ ویزای عمان تنها در مدت زمان بسیار کمی، حداکثر ۵ روزه، صادر شود.

 

 

ویزا و پاسپورت چه فرقی دارند؟

 

ویزا و پاسپورت چه فرقی دارند؟

 

همان طور که گفته شد، عده‌ای فرق ویزا با پاسپورت را نمی‌دانند و با این دو اصل اساسی سفر به کشورهای خارجی آشنا نیستند. تا این جا که مفاهیم ویزا و پاسپورت توضیح داده شدند، احتمالا تا حدودی فرق ویزا و پاسپورت را درک کرده‌اید. به‌طور کلی، تفاوت ویزا و پاسپورت را می‌‌توان به این صورت شرح داد که پاسپورت نشان دهنده هویت شما در یک کشور خارجی بوده و به منزله این است که شما فردی از کشور دیگری هستید که اجازه خروج از کشور را دارید.

ویزا نیز مدرکی است که نشان دهنده امکان ورود و همچنین اقامت محدود شما در یک کشور خارجی می‌باشد. دیگر تفاوت ویزا و پاسپورت، در کشور صادر کننده آن‌ها می‌باشد. به این صورت که ویزا مجوز ورود مشروطی است که به وسیله یک کشور خارجی یعنی کشور مقصد صادر شده و پاسپورت مدرکی هویتی برای شناسایی شهروندان در کشور خارجی است که  توسط کشور مبدا یا کشور تابعه مسافر صادر می‌شود.

 

انواع روادید (ویزا)

 

انواع روادید (ویزا) - تفاوت ویزا با پاسپورت

 

برای درک بهتر تفاوت ویزا و پاسپورت، بهتر است با انواع ویزا نیز آشنا شویم. برخلاف پاسپورت که تنها مجوز خروج از کشور می‌باشد، ویزاها انواع مختلفی داشته و با عناوین مختلفی صادر می‌شوند. همین موضوع دلیل تفاوت ویزا و پاسپورت است. چرا که ویزا مجوز ورود فرد به کشور دیگر است و فرد باید هدف ورود خود به کشور دیگر را از طریق ویزایی که درخواست می‌کند تعیین کند.

انواع ویزا به شرح زیر است:

  • روادید یا ویزا معمولاً با عناوین ویزای توریستی، ویزای تجاری، ویزای کاری، ویزای تحصیلی، ویزای درمانی، ویزای نمایشگاهی و … صادر می‌شوند. مهم‌ترین و رایج‌ترین نوع ویزا، ویزای توریستی است. این ویزا مخصوص افرادی است که قصد گردشگری در کشوری خارجی را دارند.اخذ ویزای توریستی فرآیند ساده‌تری دارد. برای مثال توریک به شما کمک می‌کند در کمتر از 7 روز کاری ویزای توریستی دبی را دریافت کنید!
  • ویزای تجاری، یکی دیگر از انواع ویزا است که اغلب به دلیل اهدافی چون تجارت در کشور مورد نظر صادر می‌شود. برای دریافت این نوع ویزا، فرد باید دعوت نامه‌ای از یک شرکت یا کمپانی معتبر در کشور مقصد دریافت کند.
  • نوع دیگری از ویزا، ویزای تحصیلی است که اگرچه پروسه سخت و طولانی دارد، اما از رایج‌ترین ویزاهایی است که افراد برای دریافت آن درخواست می‌دهند. این ویزا اغلب به دانشجویانی که بورسیه شده‌اند داده می‌شود. دانشجویان برای دریافت این نوع ویزا باید از پشتکار، پیشینه علمی، رزومه، مدرک زبان و تمکن مالی برخوردار باشند.
  • ویزای درمانی نیز ویزایی است که به افرادی داده می‌شود که برای درمان و دریافت خدمات درمانی به کشور مربوطه سفر می‌کنند. برای درخواست و دریافت هر یک از این ویزاها حتما باید از یک آژانس ارائه دهنده خدمات ویزای معتبر مانند توریک، کمک بگیرید.

 

 

 

چگونه ویزا بگیریم؟مراحل اخذ ویزا

 

چگونه ویزا بگیریم؟ - تفاوت ویزا با پاسپورت

 

چگونگی دریافت ویزا و پروسه آن از موضوعاتی است که ممکن است برای افرادی که تجربه‌ای در این زمینه ندارند، سوال برانگیز باشد. دریافت ویزا از پروسه ای پیچیده و طولانی برخوردار بوده و مستلزم پیروی از شرایط و قوانینی نیز می‌باشد. قدم اول برای گرفتن ویزا، کمک گرفتن از یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ویزا مانند توریک است. دریافت مشاوره اولیه، اولین اقدام مهمی است که توسط توریک انجام می‌شود. چرا که پیش از هر چیز باید هدف و قصد خود از مسافرت و یا مهاجرت را دانسته و با پتانسیل‌‌ها و قابلیت‌های مختلفی اعم از شغل، سابقه سفر، تملک و میزان گردش مالی، سوابق علمی و تحصیلی که از آن ها برخوردار هستیم آشنا شویم.

مرحله دوم، تکمیل مدارک مورد نیاز است. در پروسه اخذ ویزا، باید مدارکی که توسط سفارت کشور مربوطه درخواست شده را تهیه، ترجمه و سپس به سفارت ارائه کرد. مرحله سوم، گرفتن وقت سفارت است. این کار تنها برای دریافت ویزای برخی کشورها مانند ویزای کانادا یا ویزای شینگن ضروری است. لازم به ذکر است، برای دریافت ویزای کشورهایی مانند کانادا، انگلیس و آمریکا، به‌دلیل عدم وجود سفارت این کشور در ایران، باید از خدمات پیکاپ ویزا بهره گرفت.

مرحله آخر، پیگیری وقت سفارت و در نهایت اخذ ویزا است. نکاتی وجود دارند که در گرفتن ویزا، تاثیرگذار هستند. برخی از این نکات عبارتند از؛ تاریخچه سفر، وضعیت شغلی و تحصیلی، برخورداری از تملک مالی، داشتن سند ملکی و ارائه پرینت گردش حساب بانکی. همچنین دریافت ویزا مستلزم بهره‌مندی و پیروی از شرایطی است. چرا که شرایط و مراحل اخذ ویزا در کشورهای مختلف متفاوت است.

برای نمونه اولین و مهم‌ترین شرط برای گرفتن ویزا، داشتن پاسپورتی با بیش از شش ماه اعتبار است. برای سفر به برخی از کشورها، میزان اعتبار پاسپورت مورد نیاز ۹ ماه است. همچنین، مدارکی که به سفارت ارائه می‌شوند باید مطابق با نوع ویزایی باشند که قصد دریافت آن را دارید. به این صورت که اگر قصد دریافت ویزای تحصیلی یا کاری را دارید، باید مدارک مورد نیاز جهت اعلام و اثبات این موضوع به سفارت کشور مربوطه ارائه شود.

برای مثال برای ویزای تحصیلی، باید مدارکی چون برگه های پذیرش فرد در یک دانشگاه در آن کشور، برای ویزای توریستی دعوتنامه ارسال شده توسط فرد مقیم در آن کشور و برای ویزای تجاری و کاری نیز باید سوابق کاری و دعوتنامه ای از سوی یک شرکت یا کمپانی ضمیمه دیگر مدارک شوند.

 

 

انواع پاسپورت

 

انواع پاسپورت - تفاوت ویزا با پاسپورت

 

پس از آشنایی با انواع ویزا، اکنون برای درک بهتر و بیشتر تفاوت ویزا و پاسپورت بهتر است با انواع پاسپورت نیز آشنا شویم. به طور کلی انواع پاسپورت‌ به سه گروه کلی دسته‌بندی می‌شود:

  • گروه اول پاسپورت هایی عادی و معمولی هستند و به افرادی که با اهداف و مقاصد گردشگری، تجاری و یا تحصیلی به کشور دیگری سفر می‌کنند، داده می‌‌شود.
  • گروه دوم، پاسپورت‌های دیپلماتیک هستند که تنها به افراد سیاستمدار و عالی رتبه داده می‌شوند.
  • گروه سوم نیز پاسپورت‌هایی هستند که پاسپورت‌های خدمت نام داشته و به کارمندان جهت اعزام به سفرهای کاری اعطا می‌شود.

نحوه دریافت پاسپورت

 

نحوه دریافت پاسپورت - تفاوت ویزا با پاسپورت

 

برای ثبت درخواست و دریافت پاسپورت، باید از طریق دفاتر پلیس +10 اقدام کرد. برای این کار کافی است خود شخص متقاضی بعد از تکمیل کردن فرم ارائه شده و ارائه مدارک مورد نیاز، درخواست خود را ثبت کند. بعد از گذشت ده روز از زمان ثبت درخواست، پاسپورت صادر شده و درب منزل فرد ارسال می‌شود.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت پاسپورت عبارتند از؛ اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، کارت پایان خدمت و یا برگه معافیت از خدمت برای آقایان زیر پنجاه سال، عکس رنگی ۳ در ۴ جدید با پس زمینه سفید و رعایت پوشش مناسب برای آقایان و بانوان. در صورتی که مشکل خاص پیش نیاید، اغلب پس از هفت الی بیست روز پس از ثبت درخواست، پاسپورت صادر خواهد شد.

 

 

0 2
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. احمد گفت:

    جالب و مفید