خانه
بلاگ
حساب کاربری

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان (آپدیت ۲۰۲۴)

باورت میشه این کشورا ویزا لازم ندارن؟!
تاریخ انتشار: 1401/9/19

این روز‌ها افراد زیادی به سفر به  کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان علاقه نشان می‌دهند. چندین کشور وجود دارند که می‌توان بدون ویزا از ایران به آن‌ها سفر کرد. در واقع این موضوع به اعتبار پاسپورت کشور مقصد بستگی دارد. باید بدانید که ایران از نظر رتبه پاسپورت، در رده ۱۹۱ در بین ۱۹۷ کشور دنیا قرار می‌گیرد. بر اساس این رده‌بندی، کشور‌های سوئد، آلمان و بلژیک در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. سوریه، لیبی، یمن، سودان، اریتره، پاکستان، عراق و افغانستان، تنها کشور‌هایی هستند که در این رده‌بندی پایین‌تر از ایران قرار می‌گیرد.

حالا که درباره ارزش نه چندان بالای پاسپورت کشورمان مطلع شدید، اجازه بدهید که برویم سر اصل مطلب؛ منظورمان کشور‌های بدون ویزا برای ایرانیان است. اگر شما هم  به‌دنبال بهترین کشور‌های بدون ویزا برای ایرانیان هستید، در ادامه این مطلب از شرکت خدمات گردشگری توریک همراه ما باشید.

 

سفر بدون ویزا! شایعه یا واقعیت؟

 

سفر بدون ویزا! شایعه یا واقعیت؟

 

اولین سوالی که احتمالا برای شما پیش می‌آید، این است که آیا اصلا سفر بدون ویزا امکان دارد یا یک شایعه است؟ ما به شما می‌گوییم بله! امکان دارد و شایعه‌ای در کار نیست. در واقع سفر به کشورهای بدون ویزا با توافق بین دو کشور مبدا و مقصد امکان‌پذیر می‌شود. یعنی دو کشور تحت شرایطی با هم به توافق می‌رسند که شهروندان‌شان بدون صدور ویزای توریستی و یا حداقل با اخذ ویزای فرودگاهی بتوانند وارد خاک آن‌ها شوند. یعنی ویزا یا روادید آن‌ها لغو می‌شود.

بعضی از کشور‌ها به هیچ عنوان امکان ورود بدون ویزا را ندارند. در حالی که به بعضی از کشورها بدون نیاز به ویزا می‌توانید به راحتی سفر کنید. در این میان برخی کشور‌های دیگر هم وجود دارند که برای سفر به آن‌ها نیازمند ویزای فرودگاهی هستید. این بدین معناست که  شما بعد از ورود به این نوع کشورها باید با پرداخت هزینه و صدور فوری ویزا، مجوز اقامت در آن‌ها را دریافت کنید.

بهترین کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان!

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان!

 

نوبتی هم که باشد نوبت به معرفی کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایرانی می‌رسد. اول از همه معرفی کشور‌های آسیایی که به اخذ ویزا نیاز ندارند، می‌پردازیم:

  • اولین کشور که مدت زمان مجاز اقامت در آن بیشتر از سایرین است، ارمنستان نام دارد. این کشور که در شمال غربی ایران واقع شده‌است، سهم قابل توجهی از گردشگران و مهاجران ایرانی را نصیب خود کرده‌است.
  • ترکیه یکی دیگر از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان است.همانطور که می‌دانید، ترکیه به علت نزدیکی فرهنگ آن با ایران و مناسب بودن هزینه‌ها، محبوبیت زیاد در بین ایرانیان می‌تواند بهترین کشور بدون ویزا برای ایرانیان باشد. به طوری که تعداد بسیاری از افراد ایرانی به ترکیه سفر کرده و برخی نیز به طور دائم به این کشور مهاجرت می‌کنند.
  • گرجستان نیز جزو کشور‌های آسیایی است که در صورت تمایل می‌توانید آن را برای یک سفر خارجی با عنوان کشور سوم در میان کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان انتخاب کنید.
  • آخرین کشور آسیایی که نیاز به ویزا ندارد، کشور عراق است. هر ساله میلیون‌ها ایرانی برای راهپیمایی اربعین، به این کشور سفر می‌کنند.

با اینکه دبی شهریست در یک کشور آسیایی است اما متاسفانه نمی‌توان بدون ویزا به آن سفر کرد. یعنی شما به عنوان یک توریست خارجی باید ابتدا برای صدور ویزای توریستی دبی اقدام کرده و سپس وارد این شهر رویایی شوید. به‌طور کلی کشور‌های عربی شرایط سخت‌تری را پیش پای گردشگران می‌گذارند.

اما در این بین، بعضی از کشور‌ها هستند که برخلاف کشور‌های بدون ویزا برای ایرانیان، باید ویزای آن‌ها را تهیه کنید. اما این ویزا از نوع فرودگاهی است. یعنی همانطور که گفتیم بعد از ورود به آن‌ها می‌توانید هزینه ویزا را پرداخته و در این کشورها اقامت کنید. کشورهایی مثل جمهوری آذربایجان، کامبوج، لبنان، مالدیو، عمان، و قطر.

سفر به قاره آمریکا بدون ویزا ممکن است؟

 

سفر به قاره آمریکا بدون ویزا ممکن است؟

قاره آمریکا کشور‌های صنعتی را در خود جای داده‌است که با وجود رشد و پیشرفت، زیبایی و شرایط زندگی، طرفداران زیادی در بین گردشگران سراسر دنیا دارند. کشور‌هایی مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا و برزیل که احتمالا اگر نیازی به ویزا برای ایرانیان نداشتند، خود شما هم همین فردا بار سفر به آن مناطق را می‌بستید.

با این حال کشور‌هایی در قاره آمریکا وجود دارند که می‌توانید بدون ویزا وارد آن‌ها شوید. یکی از کشور‌های بدون ویزا برای ایرانیان در آمریکای شمالی، کشور ونزوئلاست. ونزوئلا از معدود کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آمریکای شمالی است. اما در آمریکای جنوبی چندین کشور وجود دارند که می‌توان بدون ویزا به آن‌ها سفر کرد. لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در امریکای جنوبی شامل کشور‌ها، بولیوی، سورینام و توگو هستند.

کشورهای اروپایی بدون ویزا برای ایرانیان

 

کشورهای اروپایی بدون ویزا

اگرچه کشور‌های بدون ویزا برای ایرانیان در اروپا وجود ندارند، اما ناامید نشوید؛ امکانی وجود دارد که می‌توانید شرایطی تقریبا مشابه با آن را تجربه کنید. منظورمان ویزای شنگن است. موضوع سفر به کشورهای اروپایی با سایر کشورها تفاوت دارد. شما برای اینکه بتوانید به اروپا سفر کنید نیازمند به دریافت ویزای شنگن هستید. برای اینکه مطلب به خوبی برای‌تان جا بیفتد، در این بخش در مورد این ویزا و مزیت‌هایی که دارد با شما صحبت می‌کنیم.

ویزای شنگن چیست؟

با داشتن ویزای شنگن، می توانید به ۲۶ کشور اروپایی سفر کنید. در سال ۱۹۸۵ معاهده‌ای بین ۵ تا از کشور‌های اروپایی بسته شد. مکان این گردهمایی، شهری کوچک به نام شنگن در لوکزامبورگ بود. فکر می‌کنیم که تا حالا به دلیل نامگذاری ویزای شنگن پی برده باشید.

این معاهده که در ابتدا ۵ کشور عضو آن بودند، در حال حاضر شامل ۲۶ کشور اروپایی می‌شود. برای اینکه بتوانید ویزا شنگن را دریافت کنید باید به سفارت یکی از کشور‌های اروپایی مراجعه کنید. برای مثال می‌توانید با گرفتن وقت سفارت اسپانیا، و ارائه مدارک مربوطه، ویزای شنگن بگیرید. بعد از انجام این کار بدون هیچ مزاحمتی امکان جابه جایی بین کشور‌های اروپایی را دارید.

انواع ویزای شنگن

به طور کلی چندین نوع ویزای شنگن وجود دارد. ما در اینجا ۳ مورد از مهم‌ترین آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

۱. ویزای یکبار ورود یا یکبار مصرف

 

ویزای یکبار ورود یا یکبار مصرف - کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

اگر این ویزا را داشته باشید با یک محدودیت مواجه هستید. این محدودیت این است که شما تنها یکبار می‌توانید به یکی از کشور‌های محدوده شنگن سفر کنید. بعد از آن ویزای شما منقضی شده و این امکان برای شما وجود نخواهد داشت.

۲. ویزای دوبار ورود

اگر ویزای شنگن دوبار ورود را در دست داشته‌باشید، باز هم محدود می‌شوید. اما این محدودیت کم‌تر است. به طوری که در مدت زمان تعیین شده می‌توانید ۲ بار به محدوده جغرافیایی شنگن ورود کنید. بعد از آن ویزای شما اعتباری نخواهد داشت.

۳. ویزای چند بار ورود یا مالتی

این نوع ویزای سنگن همانطور که از نامش معلوم است محدودیتی ندارد. این یعنی شما امکان ورود و خروج به تعداد دلخواه‌تان از محدود شنگن را دارید. یک محدودیت شامل این ویزا می‌شود و آن زمان مجاز برای اقامت شما در محدوده شنگن است. شما ۳۰ روز امکان اقامت در این محدوده را دارید. اعتبار این مهلت ۳۰ روزه شما تا ۳ ماه باقی خواهد ماند.

یعنی شما ۳ ماه فرصت دارید که از ۳۰ روز اقامت خود استفاده کنید. این اقامت می‌تواند به صورت ۳۰ روزه پشت سر هم باشد یا اینکه به صورت دوره‌ای تا زمان اتمام مهلت سه ماهه از آن بهره ببرید.

اقامت با پاسپورت و بدون ویزا تا چند روز امکان پذیر است؟

 

اقامت با پاسپورت و بدون ویزا تا چند روز امکان پذیر است؟ - کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

 

شما اکنون کشور‌های بدون ویزا برای ایرانیان را به خوبی می‌شناسید. اما سوال مهم دیگری که می‌تواند ذهن شما را مشغول کند این است که اقامت در کشور‌هایی که بدون ویزا می‌توان رفت، تا چه مدت امکان‌پذیر است؟ در حقیقت این موضوع به قوانین و شرایط کشور مورد نظر وابسته بوده و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در ادامه نام مهم‌ترین و محبوب‌ترین کشور‌های  بدون ویزا برای ایرانیان را به همراه مدت زمان مجاز اقامت در آن‌ها برای شما بیان می‌کنیم:

  • ارمنستان: ۹۰ روز
  • گرجستان: ۴۵ روز
  • ترکیه: ۹۰ روز
  • عراق:۳۰ روز
  • دومینیکا: ۲۱ روز
  • ونزوئلا: ۱۵ روز
  • جمهوری آذربایجان: ۳۰ روز
  • کامبوج:۳۰ روز
  • لبنان:۳۰ روز
  • مالدیو: ۳۰ روز
  • عمان:۱۴روز
  • قطر: ۳۰ روز
  • ماداگاسکار:۹۰ روز
  • بولیوی: ۹۰ روز

جمع‌بندی سفر بدون ویزا برای ایرانیان

سفر به کشور‌های مختلف  بدون دریافت ویزا، یکی از مزیت‌های مهم است که هر گردشگری باید مورد توجه قرار دهد. چراکه این موضوع حداقل می‌تواند به کاهش هزینه‌های سفر شما کمک کند. قاره اروپا تنها منطقه‌ای است که در آن کشور‌های بدون ویزا برای ایرانیان را پیدا نمی‌کنید. دلیل آن هم روابط ایران با کشور‌های اروپایی و همینطور رتبه پاسپورت ایران در جهان است.

علاوه بر اروپا، برخی کشور‌های پیشرفته دیگر نیز هستند که اصلا سفارتی در ایران ندارند. مهم‌ترین این کشورها، آمریکا است که برای گرفتن ویزای آن باید به یکی از کشور‌ها مثل ترکیه یا دبی رفته و از طریق سفارت این کشور اقدام به دریافت ویزا نمایید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *