خانه
بلاگ
حساب کاربری

قدیمی‌ترین کافه‌های جهان: از گراند کافه وین تا کافه نیکو تهران

قدیمی‌ترین کافه‌های جهان: از گراند کافه وین تا کافه نیکو تهران
تاریخ انتشار: 1402/1/29

در طول تاریخ، کافه‌ها و کافی شاپ‌ها علاوه بر اینکه مکانی برای سرو انواع قهوه و نوشیدنی بوده‌اند، مکانی برای تبادل نظر و دورهمی‌های دوستانه نیز بوده‌اند. از اوایل قرن هفدهم، کافه‌ها و‌ کافی شاپ‌ها به عنوان مکان‌هایی که مردم در آن جمع می‌شوند و درگیر انواع تعاملات اجتماعی می‌شوند، به شهرت رسیدند.  آنها به یک محل تجمع عمومی عادی تبدیل شدند که بخش بزرگی از جامعه بود و به عنوان کانونی برای بسیاری از جنبش‌های اجتماعی نیز خدمت می‌کرد.

قدیمی‌ترین کافه‌های جهان هر کدام سبک منحصر به فرد خود را داشته و پر از تاریخچه‌های جذاب هستند که هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در این راهنما از آژانس توریک با معرفی برخی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین کافه‌های جهان همراه ما باشید.

 

Le Procope .۱، پاریس

Le Procope، پاریس - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Le Procope

 

کافه پروکوپ برای اولین بار در سال 1686 تأسیس شد و در اصل یک شرکت سیسیلی (از طریق The Culture Trip) بود. این کافه که به آن Le Procope نیز می‌گویند، مدت‌هاست که نه فقط به یک تجربه قهوه فرانسوی، بلکه بدون شک پاریسی تبدیل شده است. این کافه در اصل نمونه‌ای کلاسیک از کافه لیترر یا کافه ادبیات است. کافه‌های قدیمی مانند کافه پروکوپ در گذشته محل گفتگوهای پرشور، یک بازی شطرنج و اهداف عالی در هنر ادبیات بوده است.

نویسندگان مشهور ادبی مانند ولتر و دیدرو تنها تعدادی از نویسندگان بزرگی بودند که در یکی از صندلی‌های لو پروکوپ می‌نشستند. تا به امروز، میز ولتر همچنان در سطح دوم کافه حفظ شده است. حتی آمریکایی‌هایی مانند بنجامین فرانکلین و توماس جفرسون را می‌توان یافت که در Le Procope مشغول صحبت و‌ گفتگو بوده‌اند. کافه پروکوپ که در اواخر دهه 80 در مکانی همیشه جذاب بازسازی شد، و امروزه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های جهان، بیشتر مورد بازدید گردشگران است.

 

 

 

Café Central .۲، وین

Café Central، وین - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Café Central

 

کافه سنترال یک کافه هاوس سنتی وینی است که در سال 1876 تأسیس شد و توسط معمار معروف هاینریش فون فرستل طراحی شده است.  این کافه یک کانون سیاسی برای برگزاری جلسات و گردهمایی شخصیت‌هایی مانند پیتر آلتنبرگ، آلفرد آدلر و آدولف هیتلر بوده است. این کافه به دلیل شطرنج بازانی که از طبقه اول آن برای بازی‌های خود استفاده می‌کردند، به مدرسه شطرنج نیز معروف است و امروزه نیز میزبان گردشگرانی از سراسر جهان است. اگر شما نیز ویزای اتریش خود را دریافت کرده‌اید و قصد سفر به شهر وین را دارید، حتما از نزدیک این کافه را ببینید و از معماری جذاب و قهوه‌های خوش طعم آن لذت ببرید.

 

۳. کافه نیکوی تهران

کافه نیکوی تهران - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

کافه نیکو

 

کافه نیکوی تهران یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های جهان است که قدمت آن به اواخر دهه 20 بازمی‌گردد. ساختمان این کافه توسط یک معمار ارمنی ساخته شد و از همان اوایل ساخت نیز محل زندگی یک خانواده زرتشتی بود. کافه نیکو یکی از معدود خانه‌های تاریخی تهران است که دارای دو آب انبار درونی و بیرونی بوده است. ساختمان کافه نیکو که با کاربری کافه و کتابفروشی نزدیک به ۹۰ سال است، فعالیت دارد توانسته نخستین جایزه حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند در کشور را به خود اختصاص دهد. بازسازی این کافه تاریخی در دو طبقه از سال 98 آغاز شد و پس از شش ماه به بهره‌برداری رسید. این کافه با معماری اصیل ایرانی و قهوه‌های باکیفیت از گذشته تا به امروز میزبان کافه گردان بسیاری بوده است.

 

 

 

Caffè Florian .۴، ونیز

Caffè Florian، ونیز - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Caffè Florian

 

کافه فلوریان یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های جهان با معماری جذاب است که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ونیز ایتالیا محسوب می‌شود. استفاده از مخمل قرمز، دیوارهای طلاکاری شده و میزهای مرمری، جذابیت مجللی دارد که بدون شک نشان از فرهنگ ونیزی است. این کافه چنان ذوق و جسارت خاصی دارد که کاملاً قابل درک است که چرا از زمان افتتاح آن در سال 1720 به عنوان سنگ بنای ونیز باقی مانده است. کافه فلوریان که در سال 1720 تأسیس شد، قدیمی‌ترین کافه‌ای است که به طور مداوم فعالیت خود را تا به امروز ادامه داده است.

کافه فلوریان ونیز تنها کافه‌ای بود که به زنان اجازه ورود می‌داد و در نتیجه توسط افراد برجسته‌ای مانند چارلز دیکنز، کازانووا و لرد بایرون حمایت می‌شد. با تغییر مالکان، فلوریان دوباره تزئین شد و گسترش یافت تا آثار هنری قابل توجهی که توسط نقاشان و هنرمندان مشهور ایجاد شده بود را، نگهداری کند. اگر ویزای ایتالیا خود را دریافت کرده‌اید و قصد سفر به شهر زیبا و تاریخی ونیز را دارید، حتما از این کافه دیدن کرده و طعم قهوه بی‌نظیر آن را بچشید.

 

Grand Café .۵، وین

Grand Café، وین - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Grand Café

 

کافه‌های وین نقش مهم و تاریخی در شکل گیری فرهنگ مردمان اتریش داشته‌اند و به عنوان یکی از مکان‌های مهم برای جلسات، دورهمی‌های فیلسوف‌ها، نویسندگان، صاحب‌نظران و … محسوب می‌شده‌اند. هتل گرند در وین اتریش، هتلی لوکس و ۵ ستاره است که از سال ۱۸۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. این هتل با ارائه امکانات رفاهی باکیفیت، رویای گردشگران و مسافران از اقامت در وین را به واقعیت تبدیل کرده است.  این هتل دارای ۵ رستوران و ۲ کافه بار است که از گذشته تا به امروز میزبان فیلسوفان، هنرمندان و صاحب‌نظران مهم تاریخ بوده است. هتل گرند وین به‌دلیل موقعیت مکانی خوبی که دارد، میزبان گردشگران مشهوری بوده است.

 

Queen’s Lane Cafe .۶، آکسفورد

Queen's Lane Cafe، آکسفورد - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Queen’s Lane Cafe

 

کافه کوئینز لین در دهه‌های گذشته، دچار تغییراتی شده است، اما با این حال یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین کافه‌های جهان است. این کافه که در خیابان کوئینز لین آکسفورد قرار دارد، ظاهراً برای اولین بار در سال 1654 تأسیس شد و آن را به قدیمی‌ترین کافه شناخته شده اروپا تبدیل کرد. اما این ادعا کمی زیر سوال رفته است. اگرچه اولین کافه آکسفورد در کوئینز لین تأسیس شد، اما کافه کنونی مکان خود را تغییر داده است و تنها از اواخر دهه 70 (از طریق راهنمای آکسفورد) فعالیت خود را آغاز کرده است. با این وجود، تاریخچه کافه و مکان آن را هنوز می‌توان به اواسط قرن هفدهم که توسط مهاجر یهودی-سوری سیرک ژاکوبوس، بنا به گفته کمیته میراث یهودی آکسفورد، تأسیس شد، نسبت داد.

کافه کوئینز لین، که در سال 2009 به QL تغییر نام داد، یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های جهان است و نمای چوبی آن تنها نشانه‌ای از فضای داخلی دنج و ساده کافه است. پنجره‌های بزرگ منظره جذاب و زیبایی از خیابان را به هنگام سرو غذا و قهوه‌هایی مانند کاپوچینو، اسپرسو، و لاته را به نمایش می‌گذارد. اگر ویزای این کشور را گرفتید، توصیه می‌کنیم سری به این کافه بزنید!

 

Antico Caffè Greco .۷، رم

Antico Caffè Greco، رم - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Antico Caffè Greco

 

با فرهنگ تاریخی قهوه ایتالیا جای تعجب نیست که کافه‌های آن در فهرست محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین کافه‌های جهان قرار دارند. Antico Caffè Greco، که به عنوان Caffè Greco شناخته می‌شود، یکی دیگر از مکان‌های تاریخی است که البته در رم واقع شده است.  این کافه برای اولین بار در سال 1760 توسط مردی یونانی به نام نیکولا دلا مادالنا افتتاح شد. چیزی که این کافه را  منحصر به فرد می‌کند، اهمیت آن برای هنرمندان است. موزه متروپولیتن این فرضیه را مطرح می‌کند که نزدیکی کافه به یک آکادمی هنری به کافه کمک کرد تا به اتاق رشد فکری صحنه عکاسی ایتالیا تبدیل شود.

 

 

 

El-Fishawy .۸، قاهره

El-Fishawy، قاهره - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

El-Fishawy

 

کافه El-Fishawy کافه‌ای مورد توجه و محبوب در کشور مصر است که قدمتی طولانی دارد. در واقع آنقدر طولانی که یک سال قبل از حمله ناپلئون به مصر (از طریق میدل ایست آی) درهای آن باز شد. نام کافه الفیشاوی که یک نام خانوادگی است، اکنون توسط نسل هفتم همان خانواده‌ای که آن را افتتاح کردند، اداره می‌شود. این کافه در ابتدا صرفاً به‌عنوان مکانی شروع به کار کرد که افراد می‌توانستند برای صرف قهوه ترکی در آن دور هم جمع شوند. در نهایت این کافه به مکان مورد توجهی تبدیل شد که مورد حمایت افراد مشهوری چون برندگان جایزه نوبل و آخرین فرعون مصر قرار گرفت.

علیرغم قدمت طولانی، El-Fishawy هنوز فضای پر رفت و آمد و شلوغی دارد. در طراحی این کافه، آینه‌هایی غول پیکر، لوسترهایی زیبا و مبلمان تیره رنگی به‌کار برده شده و یک اتاق غذاخوری و تراس کافه نیز در آن وجود دارد. تعداد آینه‌ها در این کافه به قدری زیاد است که فرانسوی‌ها از این کافه به عنوان کافه آینه یاد می‌کنند. در میان تعداد زیادی از عتیقه‌های موجود در این کافه، یک تمساح پرشده‌ نیز وجود دارد که از طرف نخست‌وزیر سودان هدیه داده شده است.

قبل از محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا، در این کافه مشتریان زیادی در حال نوشیدن قهوه بودند و قلیان نیز به صورت 24 ساعته و هفت روزه دایر بود. این کافه بین‌المللی اما امروزه بیشتر محل تجمع مردم محلی است. با این حال، کافه الفیشاوی همچنان با قدرت به میزبانی مشتریان و سرو یک قهوه ترکی عالی و با‌کیفیت ادامه می‌دهد.

 

Frauenhauber .۹، وین

Frauenhauber، وین - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Frauenhauber

 

کافه‌های وینی، کافه‌هایی افسانه‌ای هستند که با دکورهایی زیبا طراحی شده‌اند. کافه تاریخی Frauenhuber، قدیمی‌ترین کافه در وین است که در ساختمانی زرد رنگ با قدمت 1746 ساله واقع شده است. تاریخ می‌گوید که در سال 1720 این کافه خانه‌ای بود که سرآشپز شخصی، ماریا ترزیا، آن را به رستورانی مجلل تبدیل کرد.

در این مکان ولفگانگ آمادئوس موتزارت و لودویگ ون بتهوون قطعات موسیقی‌ شاهکار خود را نواختند. کافه Frauenhuber از سال 1824 شروع به کار کرده است و یک کافه سنتی در شهر وین است که مردم اتریش علاقه زیادی به بازدید از آن دارند. امروزه، کافه Frauenhauber در نزدیکی دویستمین سالگرد تاسیس خود، فضای بسیار لذت بخش و پر آرامشی دارد.

 

Café Tortoni .۱۰، بوئنوس آیرس

Café Tortoni، بوئنوس آیرس - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Café Tortoni

 

آن سوی اقیانوس اطلس یکی از طولانی‌ترین کافه‌های آمریکای جنوبی قرار دارد. کافه گرن تورتونی، که به همان اندازه که از نامش پیداست، باشکوه است. این کافه به سبک پاریسی، نخستین بار توسط یک فرد پاریسی به نام ژان توآن افتتاح شد. ریشه این کافه دقیقاً به کافه‌ای به همین نام در پاریس برمی‌گردد. این در حالی است که کافه فرانسوی مدت زمان زیادی دوام نیاورد، اما کافه آرژانتینی همنام با آن، همچنان در حال میزبانی از مشتریان خود است.

اغلب بازدیدکنندگان این کافه را  در طول تاریخ روشنفکران، هنرمندان و انقلابیون تشکیل می‌دهند که نمی‌توان چنین گذشته‌ای را نادیده گرفت، زیرا در جای جای این کافه عکس‌ها، کتاب‌ها و دیگر اشیای باقی مانده از گذشته وجود دارند. در یک قرن گذشته، از نظر فضای داخلی، کافه تغییر چندانی نکرده است. اما مهمانانی که از کافه بازدید می‌کنند، به شدت متحول شده‌ و  مشتریان محلی به بین المللی، تبدیل شده‌اند.

 

Café du Monde .۱۱، نیواورلئان

Café du Monde، نیواورلئان - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Café du Monde

 

کافه Cafe Du Monde در سال 1862 در بازار نیواورلئان، محله تاریخی و مشهور فرانسه تأسیس شد. برای کسانی که از این منطقه بازدید می‌کنند، کافه دو موند همچنان یک مقصد گردشگری معروف و محبوب است. کافه دو موند متعلق به خانواده فرناندز است. هوبرت فرناندز که در آن زمان صاحب انبار شراب فرناندز بود، این کافه را در می 1942 از فرد کونیگر خرید. در سال 1972، خانواده فرناندز انبار شراب را بستند تا انرژی خود را به کافه دوموند اختصاص دهند.

کافه دو موند یک کافی شاپ سنتی است که منوی آن شامل قهوه کاسنی برشته شده، شیر سفید و شکلاتی، قهوه مشکی یا Au Lait و آب پرتقال تازه است. Beignets که یک دونات مربع شکل فرانسوی پوشیده شده با پودر قند است، معروف‌ترین گزینه موجود در منوی این کافه است. اگرچه نمای بیرونی کافه دو مونده بی ادعا و ساده به نظر می‌رسد، اما با سایه‌‌بان راه راه سبز و سفیدی که دارد، عابران پیاده را به توقف و نوشیدن قهوه در فضای باز دعوت می‌کند.

 

Confeitaria Colombo .۱۲، ریودوژانیرو

Confeitaria Colombo، ریودوژانیرو - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Confeitaria Colombo

 

یکی دیگر از کافه‌های فوق‌العاده زیبای جهان، کافه Rio’s Confeitaria Colombo در برزیل است. Confeitaria Colombo در ریودوژانیرو نه تنها نقطه عطفی از Cidade Maravilhosa است، بلکه یکی از زیباترین کافه‌های جهان نیز به شمار می‌آید. Confeitaria Colombo که در سال 1894 توسط دو مهاجر پرتغالی به نام‌های Joaquim Borges de Meireles و Manuel Jose Lebrao تأسیس شد، خیلی زود به بخشی اساسی از سبک زندگی استعماری ریودوژانیرو تبدیل شد. در سال 1912 فضای داخلی کافه با عناصر هنر نو بازسازی شد.

در سال 1922 نیز کافه به یک طبقه بیشتر گسترش یافته و با شیشه‌های رنگی تزئین شد. فضای داخلی مجلل Confetaria Colombo با میزهای مرمری، مبلمان چوبی حکاکی‌شده و آینه‌های کریستالی بزرگ که از بلژیک، فرانسه و پرتغال آورده شده‌اند، شبیه کافه‌های بزرگ اروپایی است. این مکان در قرن بیستم، محل ملاقات افراد معروفی از طبقات بالا، نویسندگان، هنرمندان و شخصیت‌های دولتی بود.

در این مدت، شخصیت‌های زیادی از قهوه خانه دیدن کردند، از جمله ملکه الیزابت دوم و پادشاه بلژیک آلبرت اول. علیرغم نفوذ اروپایی‌ها، کل کافه دارای فضای استوایی و برزیلی است که در منوی آن نیز منعکس شده و بیشتر خوراکی‌های برزیلی، چه سنتی و چه مدرن را سرو می‌کند. اگر ویزای برزیل را گرفتید و سفری به این کشور داشتید، دیدن این کافه را از دست ندهید!

 

 

 

Caffè Reggio .۱۳، نیویورک

Caffè Reggio، نیویورک - قدیمی‌ترین کافه‌های جهان

Caffè Reggio

 

کافه معروفی که در نیویورک  واقع شده و از شناخته شده‌ترین کافه های جهان است، کافه Reggio است که نام خود با الهام از شهر رجیو کالابریا ایتالیا گرفته است. Caffe Regio در ابتدا قرار نبود یک کافه باشد و به عنوان یک آرایشگاه افتتاح شد. پس از مدتی، مشتریان عمدتاً ایتالیایی-آمریکایی این آرایشگاه، به قهوه اسپرسویی که توسط مالکین آن سرو می‌شد، علاقه‌مند شده و عادت کردند. طولی نکشید که اسپرسوهای معمولی این آرایشگاه با استفاده از دستگاه اسپرسوساز، به اسپرسو‌هایی حرفه‌ای تبدیل شدند و در نهایت نیز آرایشگاه به یک کافه تغییر کاربری داد.

در طول زمان نیز آمریکایی‌ها از قهوه‌ها و فضای کافه خوششان آمد و Caffe Regio نیز به یکی از سنتی‌ترین کافه‌های نیویورک تبدیل شد. حتی برخی می‌گویند که کافه Regio، اولین کافه‌ای بود که کاپوچینو را به ایالات متحده معرفی کرد. صرف نظر از اینکه کافه Regio چه زمانی آغاز به کار کرده است، می‌توان گفت بدون شک یکی از عناصر اصلی حوزه قهوه در نیویورک است. فیلم‌هایی مانند « قسمت دوم پدرخوانده» نشان می‌دهند که این محله و کافه چقدر دوست‌داشتنی هستند.

البته پیش از این‌ها نیز، این کافه محل رفت و آمد شاعران، نویسندگان، سیاستمداران و هنرمندان مدرن آمریکایی زیادی بوده است. اگر قصد سفر به آمریکا و نوشیدن قهوه در این کافه زیبا را دارید، در وهله اول باید به دریافت ویزا و گرفتن وقت سفارت آمریکا، اقدام کنید. برای این کار می‌توانید به آژانس توریک که مرجع رسمی ارائه دهنده انواع خدمات ویزا است، مراجعه کنید.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *