خانه
بلاگ
حساب کاربری

جذاب‌ و سنتی‌ترین بازارهای جهان؛ مرکز هنر و تنوع

جذاب‌ترین بازارهای جهان؛ مرکز هنر و تنوع
تاریخ انتشار: 1402/1/15

اگرچه این روزها بسیاری از مردم در سراسر جهان تمایل دارند تا از مراکز خرید لوکس و جدید ساخته شده، اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند، اما کماکان عده‌ای وجود دارند که در میان سنت و مدرنیته، سنت را انتخاب می‌کنند و گزینه اول آن‌ها برای خرید کردن، بازارهای سنتی و قدیمی است. از این رو آشنایی با جذاب‌ترین بازار‌های جهان، همیشه مورد علاقه گردشگران و مسافران است.

بازارها همیشه و در همه جای جهان، از زنده‌ترین و همچنین زیبا‌ترین مکان‌های هر شهر و کشور هستند که نمادی از فرهنگ و تاریخچه آن کشور بوده و معرف هنر، معماری و پیشینه آن کشور نیز هستند. بازار‌ها محل تلاقی فرهنگ‌ها، ‌آداب و رسوم و سنت‌های مختلف هستند و مکانی برای شناخت بیشتر مردمان یک کشور می‌باشند. بازار را می‌توان مهم‌ترین مکان هر شهری دانست که در آن می‌توان خلاصه‌ای از تاریخ، فرهنگ،هنر و اقتصاد یک کشور را مشاهده کرد.

بسیاری از گردشگران نیز بر این باور هستند که بازدید از بازار‌های یک کشور و گشت و گذار در آن‌ها، از بهترین تجربه‌هایی است که می‌توان در سفر داشت. در همین راستا، در این مطلب از آژانس توریک قصد داریم تا به معرفی جذاب‌ترین بازار‌های جهان پرداخته و هر یک از آن‌ها را به اختصار شرح دهیم.

 

۱. بازار بزرگ؛ استانبول، ترکیه

Kapalıçarşı

Kapalıçarşı

 

بازار بزرگ ترکیه در شهر استانبول که به زبان ترکی Kapalıçarşı به معنی بازار سرپوشیده و همچنین Büyük Çarşı به معنای بازار بزرگ نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده در جهان است که دارای 61 خیابان سرپوشیده و بیش از 4000 مغازه است. مساحت کلی این بازار، 30700 متر مربع است که روزانه بین 250000 تا 400000 فرد از آن بازدید می‌کنند.

بازار بزرگ ترکیه در سال 2014، با 91,250,000 بازدید کننده سالانه، در فهرست پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری جهان قرار گرفت و همچنین به عنوان یکی از اولین مراکز خرید جهان نیز در نظر گرفته می‌شود. بازار بزرگ ترکیه به عنوان یکی از جذاب‌ترین بازارهای جهان، در داخل شهر محصور شده استانبول، در منطقه فاتح و در محله‌ای به همین نام یعنی (Kapalıçarşı) واقع شده است و تقریباً از غرب به شرق، بین مساجد بیازیت و نوروسمانیه امتداد دارد.

ساخت و ساز این بازار، اندکی پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانی‌ها آغاز شد و بخشی از یک ابتکار گسترده‌تر برای تحریک و ایجاد رونق اقتصادی در استانبول بود. این بازار، تا زمان بازسازی پس از زلزله‌ای که در سال 1894 رخ داد، هیچ مغازه‌ای نداشت و در دو طرف جاده، بازرگانان روی دیوان‌های چوبی جلوی قفسه‌های خود می‌نشستند و محصولات خود را می‌فروختند. این در زبان ترکی دولپ به معنای غرفه نامیده می‌شد. رئیس انجمن صنعتگران بازار بزرگ ترکیه مدعی شد که این مجموعه در سال 2011 و در سال تولد 550 سالگی آن، پربازدیدترین بنای تاریخی جهان بوده است.

 

 

 

۲. بازار چاتوچاک؛ بانکوک، تایلند

بازار چاتوچاک؛ بانکوک، تایلند

Chatuchak

 

تایلند، کشوری با گردشگران بسیار زیاد است که سالانه میزبان مسافران زیادی از سراسر جهان است. بازار چاتوچاک تایلند نیز یکی از مکان‌هایی است که گردشگران زیادی به آن علاقه مند هستند. بازار چاتوچاک، یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازارهای بانکوک و همچنین از جذاب‌ترین بازارهای جهان است که دارای مغازه‌ها و غرفه‌های مختلفی است که در آن‌ها، اقلام سنتی و محلی مختلفی مانند میوه‌های گرمسیری، سبزیجات تازه، صنایع دستی سنتی، نقاشی، پوشاک، لوازم خانگی، حیوانات خانگی و هر محصولی که فکرش را بکنید، به فروش می‌رسند.

بازار چاتوچاک، مساحتی بیش از ۱۴هکتار دارد که حدوداً ۹۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ غرفه و مغازه مختلف را نیز در خود جای داده است. اگر قصد سفر به تایلند و بازدید از این بازار را دارید، در وهله اول باید اقدام به دریافت ویزای تایلند کنید.

 

 

 

۳. بازار ChinaTown؛ سنگاپور

بازار ChinaTown؛ سنگاپور

ChinaTown

 

خیابان چاینا تاون، یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین مناطق کشور سنگاپور است که بازاری بسیار گسترده در آن وجود دارد. این بازار به قدری گسترده و بزرگ است که مغازه‌ها و غرفه‌های مختلف آن، تمام خیابان‌های پاگودا (Pagoda Street)، خیابان ترنگگانو (Trengganu Street)، ساگو لین (Sago Lane)، خیابان اسمیت (Smith Street) و خیابان تمپل (Temple Street) را شامل شده است. در بازار ChinaTown که از جذاب‌ترین بازارهای جهان به شمار می‌آید، چندین غرفه مختلف وجود دارد که در آن‌ها، اقلام مختلفی مانند پوشاک، لوازم خانگی، صنایع دستی و لوازم الکترونیکی به فروش می‌رسد.

این بازار خیابانی، مکان بسیار عالی برای خرید سوغاتی‌های سنگاپور است. همچنین، در خیابان اسمیت این بازار، غذاهای سنتی و محلی مختلفی سرو می‌شوند که می‌توان طعم غذایی بی نظیر را در آن چشید. معماری بسیار متفاوت و زیبا و فانوس‌های قرمز رنگی که در بازار آویزان شده‌اند، علاوه بر منظره‌ای بسیار منحصر به فرد و زیبا برای عکس گرفتن، فرهنگ غنی و پیشینه تاریخی سنگاپور را نیز به نمایش می‌گذارند.

 

 

 

۴. بازار Krisna Oleh Oleh؛ بالی

بازار Krisna Oleh Oleh؛ بالی

Krisna Oleh Oleh

 

بالی در کنار مراکز خرید لوکس، بازارهای مختلفی نیز دارد. اگر به خرید از بازارهای خیابانی علاقه‌مند هستید، بازار کریسنا اوله اوله در بالی، انتخاب بسیار خوبی است. برخلاف اغلب بازارهای خیابانی، بازار کریسنا اوله اوله، بازاری آرام‌تر و مرتب‌تر است که در میان مردم محلی، به بازار کریسنا بالی شناخته می‌شود. در این بازار، انواع مختلفی از اجناس محلی بالی مانند باتیک و صنایع دستی و همچنین غذاهای سنتی و تنقلات بسیار خوشمزه وجود دارد.

بازار کریسنا اوله اوله را می‌توان یک مکان فوق‌العاده برای خرید در بالی معرفی کرد که همه روزه از صبح زود تا پاسی از شب دایر بوده و به عنوان گردشگر می‌توان سوغاتی‌های خوبی را از آن تهیه کرد. این بازار، دارای موقعیت مکانی بسیار خوبی برای گردشگران نیز می‌باشد، چرا که از فرودگاه بین المللی Ngurah Rai International Airport بالی، تنها پانزده دقیقه فاصله دارد. رفتن به بالی نیز مستلزم دریافت ویزای بالی است که می‌توانید برای دریافت آن از طریق توریک که یک شرکت ارائه دهنده خدمات ویزا است، اقدام کنید.

 

۵. بازار خان الخلیلی؛ قاهره، مصر

بازار خان الخلیلی؛ قاهره، مصر

Khan el-Khalili

 

مصر، کشوری تاریخی است که بازارها و بناهای آن نمادی از تاریخ و فرهنگ آن هستند. بازار خان الخلیلی، یکی از معروف‌ترین بازارهای کشور مصر است که پیشینه‌ی آن به سال ۱۳۸۵ میلادی مربوط می‌شود. این بازار، از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری قاهره است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. نام بازار خان الخلیلی، از یکی از افراد بسیار قدرتمندی که در قرن چهاردهم می‌زیسته، گرفته شده است. این بازار که یکی از جذاب‌ترین بازارهای جهان است، به واسطه، صنایع دستی و سوغاتی‌های شرقی و سنتی که در آن به فروش می‌رسد، بسیار مشهور است.

خیابان‌های این بازار دارای طرح مارپیچی شکلی هستند که یادآور بازارهای سنتی قرون وسطایی می‌باشند. امروزه نیز در این بازار، علاوه بر مغازه‌های مختلف، قهوه‌خانه‌ها و دکه‌های غذافروشی نیز در سراسر بازار وجود دارند که می‌توان طعم غذا‌های سنتی و قهوه‌‌های عربی را در آن‌ها چشید. مسجد الحسینی و دانشگاه الازهر نیز دو بنای معروفی هستند که در بازار خان الخلیلی قرار دارند.

 

۶. بازار pan jia yuan؛ پکن، چین

بازار pan jia yuan؛ پکن، چین

Pan Jia Yuan

 

بازار pan jia yuan، از معروف‌ترین بازارهای کشور چین است که در غرب خیابان پن جیااویان چیائو شهر پکن واقع شده و به عنوان بازار ویژه فروش صنایع دستی، شناخته می‌شود. گردشگران زیادی از سراسر جهان، برای خرید عتیقه جات و کلکسیون‌های آنتیکی که به امپراطوری‌های قدیمی مختلف چین متعلق هستند، به این بازار سنتی رفته و از آن بازدید می‌کنند. دیگر اقلامی که در این بازار وجود دارند، شامل انواع ظرف و ظروف چینی، اجناس چوبی، جواهرات و زیور آلات سنتی چینی، سنگ‌های قیمتی، لباس‌های سنتی چینی و غیره می‌باشد.

برای سفر به کشور چین، می‌توانید از طریق توریک که یک شرکت ارائه دهنده خدمات مختلف مربوط به ویزا مانند اخذ ویزا و گرفتن وفت سفارت کشور‌های مختلف است، اقدم به دریافت ویزای چین کنید.

 

۷. بازار Chandni Chowk؛ دهلی نو، هند

بازار Chandni Chowk؛ دهلی نو، هند

Chandni Chowk

 

کشور هند، کشوری با پیشینه تاریخی بسیار عمیق و فرهنگی متفاوت است که معماری و نقاط مخالف کشور، بیانگر این موضوع هستند. در کشور هند، بازارهای سنتی مختلفی به صورت شبانه و دائمی وجود دارد که گردشگران علاقه فراوانی به آن‌ها از خود نشان می‌دهند. بدون شک معروف‌ترین و قدیمی‌ترین بازار خرید دهلی از زمان مغول، بازار Chandni Chowk است که به بخش‌های مختلفی (بازار موتی، بازار چور، پارانته ولی گالی، بازار موتی و غیره) تقسیم می‌شود.

این بازار، هر روزه از ساعت 10 صبح تا 8 شب دایر است و در آن، اقلام مختلفی مانند جواهرات، کتاب، لوازم الکترونیکی، لوازم التحریر، کیف‌های گلدوزی شده، پارچه‌های پنبه‌ای و ابریشم، میوه‌های خشک، لباس‌های محلی، ادویه جات و سوغاتی‌های هند به فروش می‌رسند. برای سفر به کشور هند، در وهله اول باید اقدام به دریافت ویزای هند کنید.

 

۸. بازار Rot Fai؛ بانکوک، تایلند

بازار Rot Fai؛ بانکوک، تایلند

Rot Fai

 

بازار‌های شبانه بانکوک از هیجان انگیزترین و محبوب‌ترین قسمت‌های این شهر به حساب می‌آیند که مورد علاقه گردشگران هستند. یکی از شناخته شده‌ترین این بازار‌ها، بازار روت فای است که بزرگترین بازار‌های بانکوک شناخته شده و در پشت مرکز خرید Seacon Square، در Srinakarin Soi 51 قرار دارد. این بازار به 3 بخش بازار، انبار و عتیقه‌جات Rod’s تسیم می‌شود. منطقه بازار همان چیزی است که به طور سنتی به عنوان یک بازار شبانه در تایلند شناخته می‌شود و بیش از 2000 غرفه با محصولات مختلف من جمله پوشاک تا لوازم خانگی در آن وجود دارد.

بخش‌های Warehouse Zone و عتیقه‌جات Rod’s نیز، بخش‌های واقعاً جالبی هستند که اجناس دست دوم منحصر به فرد، اقلام سرگرم کننده‌ای مانند دوربین‌های قدیمی و دوچرخه، کلکسیون‌ها و یادگاری‌ها در آن‌ها به فروش می‌رسند.

 

۹. بازار Osh Bazaar؛ قرقیزستان

بازار Osh Bazaar؛ قرقیزستان

Osh Bazaar

 

بازار اوش یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بیشکک، پایتخت قرقیزستان به شمار می‌رود که در بخش غربی شهر قرار گرفته است. در بازار اوش می‌توان مواد غذایی و خوراکی‌های مختلف، انواع مختلفی از سوغاتی‌های قرقیزستان، لوازم خانگی و حتی ابزار آلات موسیقی را پیدا کرد.

در بخش کالاهای ملی و سنتی کشور قرقیزستان نیز، بازدیدکنندگان می‌‌توانند هر آنچه را که معرف فرهنگ مردم قرقیزستان است تهیه کنند. به عنوان مثال لباس‌های بومی قرقیزی‌ها، صندوق‌های چوبی و گهواره‌های محلی که نمادی از تاریخ و فرهنگ این کشور هستند.

 

۱۰. بازار Ka Vucciria؛ لاپرمو، ایتالیا

بازار Ka Vucciria؛ لاپرمو، ایتالیا

Ka Vucciria

 

ایتالیا نیز از کشورهایی با پیشینه تاریخی عمیق است که در معماری و بافت شهرهای آن می‌توان این موضوع را دریافت. بازارهای این کشور نیز نمادی از تاریخ و فرهنگ آن هستند. یکی از معروف‌ترین بازارهای ایتالیا، بازار Ka Vucciria در شهر لاپرمو است که بازاری بسیار شلوغ و پر جنب و جوش می‌باشد.

در این بازار، مردمی با فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف به چشم می‌خورند و بیشتر حس بازارهای کشورهای خاورمیانه‌ای را تلقی می‌کند. در نقاط مختلف این بازار افرادی وجود دارند که در حال زدن طبل و خواند آوازهایی به زبان عربی هستند. در حال گشت و گذار در بازار Ka Vucciria، بوی غذا‌های سنتی مختلفی به مشام می‌رسد.

 

۱۱. بازار El Rastro؛ مادرید، اسپانیا

بازار El Rastro؛ مادرید، اسپانیا

El Rastro

 

اسپانیا نیز شهری مملو از رنگ و فرهنگ غنی است. بازار ال راسترو یکی از بازارهای سنتی و معروف شهر مادرید در اسپانیا است که نشان‌گر این موضوع می‌باشد. بازار ال راسترو، تحت عنوان یکشنبه بازار در میان بومیان این منطقه شناخته می‌شود و اجناس موجود در آن، با کم‌ترین قیمت به فروش می‌رسند.

این بازار، برای کسانی که به بازدید و خرید کردن از بازارهای سنتی و گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های محله‌های قدیمی علاقه دارند، انتخاب بسیار خوبی است. در ال راسترو، اقلامی مانند پوشاک، عتیقه‌جات، ظرف و ظروف و دیگر اجناس وجود دارند.

 

 

 

۱۲. بازار بزرگ تهران؛ تجلی تاریخ پایتخت

بازار بزرگ تهران؛ تجلی تاریخ پایتخت

Grand Bazaar

 

بازار بزرگ تهران (Grand Bazaar)، یک بازار تاریخی قدیمی در شهر تهران، پایتخت ایران است که به چندین راهرو به طول 10 کیلومتر تقسیم شده است که در هر یک از آن‌ها، اقلام و اجناس مختلفی به فروش می‌رسند. این بازار دارای ورودی‌های مختلفی است که سبز میدان ورودی اصلی آن است. مناطق اطراف تهران حداقل از هزاره ششم پیش از میلاد پیشینه تاریخی دارند، این در حالی است که ساخت و سازهای بازار مانند در ایران به طور کلی به هزاره چهارم پیش از میلاد برمی‌گردد.

به همین دلیل، به سختی می‌توان به طور دقیق گفت که این بازار برای اولین بار در چه زمانی ساخته شد، اما در قرن‌های پس از فتح ایران توسط مسلمانان، مسافران از رشد تجارت در منطقه‌ای که اکنون بازار فعلی است، خبر دادند. بخش‌های قدیمی بازار معمولاً از نظر سبک معماری مشابه یکدیگر هستند، در حالی که بخش‌های اضافه شده در قرن بیستم اغلب به‌طور قابل توجهی متفاوت به نظر می‌رسند.

در بازار بزرگ تهران که از جذاب‌ترین بازارهای جهان به شمار می‌آید، هر آنچه که می‌خواهید را می‌توانید پیدا کنید. چرا که این بازار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در هر یک از آن‌ها، اقلام و اجناس مخصوصی به فروش می‌رسند.

 

۱۳. بازار Jemaa el-Fna؛ مراکش

بازار Jemaa el-Fna؛ مراکش

Jemaa el-Fna

 

سوق‌ها نامی است که به بازارهای خیابانی عربی داده شده است و معمولاً در شهرهای قدیمی که با نام مدینه در سراسر مراکش شناخته می‌‌شوند، یافت می‌شوند. بازار‌های مراکش با توجه به بافت سنتی که دارند، نمادی از تاریخ و فرهنگ این کشور هستند. یکی از این بازارها، میدان جماع الفنا است که از معروف‌ترین بازارهای مراکش و همچنین از جذاب‌ترین بازارهای جهان به شمار می‌آید.

این بازار، در شب‌ها پر جنب و جوش‌تر بوده و رفت و آمد زیادی در آن انجام می‌شود. در این میدان مرکزی، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و غرفه‌های مواد غذایی متعددی وجود دارند. با گشت و گذار در این بازار، عاشق غذاهای سنتی مراکش مانند تاگینه و سوپ حلزون خواهید شد. میدان جماع الفنا همچنین، کانونی برای داستان نویسان نیز است.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *