خانه
بلاگ
حساب کاربری

تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه که هرگز فراموش نخواهند شد

تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه که هرگز فراموش نخواهند شد - توریک

وقتی درباره فرانسه صحبت می‌کنیم ناخودآگاه به یاد شهر‌های مدرن و زیبایی‌های آن می‌افتیم، غرق در خیابان‌های زیبا و تمیز آن می‌شویم، برج ایفل را تصور می‌کنیم؛ برجی که نماد شهر پاریس و کل فرانسه به حساب می‌آید. تمدن مدرن و پیشرفته‌ای را در غرب اروپا و مجاورت رود سن تصور می‌کنیم که در جهان نظیر ندارد.

اما آیا فرانسه از ابتدا به همین شکل بوده است؟ فرانسه چگونه به این شکل امروزی در آمده است؟ تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه که این کشور را به چیزی که امروزه ما با همین اسم می شناسیم تبدیل کرده‌اند، چه کسانی هستند؟ در ادامه این مطلب از آژانس توریک با ما همراه شوید تا تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه را که این کشور پیشرفت خود را به آن‌ها مدیون است را بشناسید.

 


قصد سفر به فرانسه رو داری؟ همین حالا برای ویزای فرانسه اقدام کن!

 

 

تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه چه کسانی هستند؟

کشور فرانسه در حقیقت یکی از مناطق تاریخی دنیا با تمدن غنی است. اگر به این کشور سفر کنید بنا‌ها و کلیسا‌های تاریخی زیادی را می‌بینید. این بناها و آثار تاریخی دیگر، هدایایی هستند که از تاریخ فرانسه برای مردم این کشور و حتی جهان به یادگار مانده‌اند. اما مطمئنا کسانی بوده‌اند که در تحقق این تاریخ پر فراز و نشیب فرانسه نقش داشته‌اند. قصد داریم در این بخش افرادی را معرفی کنیم که اثر تعیین کننده در شکل گیری کشور فرانسه گذاشته‌اند.

 

 

 

۱. شاه کلوویس اول

شاه کلوویس اول - تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه

King Clovis I

 

از شاه کلوویس اول، به عنوان اولین پادشاه کشور فرانسه یاد می‌شود. در واقع قبل از او مردم فرانسه تا سال ۵۰۸ میلادی به صورت قبیله‌ای زندگی می‌کردند و خبری از یک حکومت متمرکز که بتواند بر تمام بخش‌های آن مسلط شود، نبود. تا قبل از آن، کشور فرانسه را به عنوان یک کشور شناخته نمی‌شد. این شاه کلوویس اول بود روسای قبایل و حاکمان محلی را از فرانسه بیرون رانده و برای اولین بار یک حکومت در این منطقه تشکیل داد.

او کشور فرانک‌ها را به وجود آورد. در پی اقدامات امپراتور کلوویس یک اتحاد بی‌سابقه بین فرانک‌ها ایجاد شد که همه آن‌ها زیر نظر او قرار داشتند. قوانین را هم شاه تعیین می‌کرد. شاه کلوویس بعد از تسلط بر منطقه گل، شهر پاریس را پایتخت فرانک نامید. اقدامات او باعث رقم خوردن تاثیرگذارترین واقعه در تاریخ فرانسه شد که شکل حکومت در آن را تغییر داد و حکومت موروثی شاهنشاهی را به وجود آورد. با همه این تفاسیر، از شاه کلوویس هم می‌توان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه نام برد.

 

۲. شارلمانی

شارلمانی - تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه

Charlemagne

 

شارلمانی یکی از امپراطوران روم بود که در دوران بعد از شاه کلویس، بر فرانک‌ها، و بخش‌های زیادی از مرکز و غرب اروپا فرمان می‌راند. از او به عنوان یکی از افراد مشهور در فرانسه یاد می‌شود. شارلمانی خودش از نسل فرانک‌ها بود و نزدیکی زیادی به پاپ کلیسای کاتولیک داشت. به همین خاطر است که او را به عنوان امپراتور مقدس روم می‌شناسند. او حتی در بین عده‌ای از افراد، به پدر اروپا معروف است.

دلیل دادن این لقب به شارلمانی این است که او برای اولین بار از زمان  امپراتوران پیشین روم، توانست مناطق زیادی از بخش غربی اروپا را به قلمرو خود اضافه کرده و آن‌ها را متحد و یکپارچه کند. او علاوه بر این‌ها توانست مناطقی را تصرف کند که در هیچ دوره‌ای از امپراتوری روم، تحت سلطه پادشاهان این سلسله نبوده‌اند. با وجود همه این فتوحات و افتخارات شاه شارلمانی، کلیسای ارتدوکس، از او دل خوشی نداشت و او را محترم نمی‌شمرد.

 

 

 

۳. رنه دکارت

رنه دکارت تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه است که در زمینه‌های مختلفی مثل ریاضی، هندسه تحلیلی و فلسفه، صاحب سبک بود. او در علم فلسفه به ارسطو گرایش داشت. دکارت نظریه نر و ماده بودن موجودات را رد کرده و معتقد بود که هر جنسی، ویژگی‌های جنس مخالف را نیز در خود دارد و نمی‌توان آن را مطلقا نر یا ماده به حساب آورد.

علاوه بر این با مسائل دیگر نیز مثل تعریف پدیده‌های طبیعی با استفاده از الوهیت و جاذبه‌های طبیعی مخالف بود و آن را نیز رد می‌کرد. رنه دکارت که یک مسیحی کاتولیک بود دستی در الهیات هم داشت. از نظر او آزادی مطلق از آن خداست. دکارت در طور ۵۴ سال زندگی خود، مدت زیادی را در کشور هلند به علم آموزی و همینطور آموزش پرداخت.

 

۴. لویی چهاردهم

لویی چهاردهم - تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه

Louis XIV

 

لویی چهاردهم نیز از جمله تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه به شمار می‌رود. کلمه لویی به معنی خورشید است و این پادشاه فرانسوی را به این نام می‌شناختند. دوران سلطنت او از اواسط قرن ۱۷ میلادی شروع شد و تا سال ۱۷۱۵ ادامه یافت. لویی چهاردهم تا زمان مرگش در کاخ مجللی در شهر ورسای اقامت داشت و به فرانسه حکومت می‌کرد. در بین پادشاهان کشور‌های مختلف، کمتر کسی پیدا می‌شود که به اندازه سال‌های طولانی حکومت لوی، حکومت کرده باشد.

در زمان این پادشاه تحولات عظیمی در فرانسه رخ داد. او توانست با کمک اشخاص مختلف، از افراد نظامی گرفته تا سیاسی و فرهنگی، حکومت متمرکز خود را در فرانسه تثبیت و کشور را یکپارچه کند. او همچنین نظام فئودالی که تا قرن ۱۷ بر فرانسه حاکم بود را از بین برد و دست آن‌ها را از زمین‌های کشاورزی کوتاه کرد. در نتیجه این اقدامات بود که زمین‌های کشاورزی به دست مردم افتاد و شرایط زندگی آن‌ها تا حد زیادی بهتر شد. لویی چهاردهم با اقداماتی که در طول حکومتش داشت، به یکی از افراد مشهور در فرانسه تبدیل شد.

 

۵. ویکتور هوگو

ویکتور هوگو - تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه

Victor Hugo

 

ویکتور هوگی یک نویسنده برجسته و در واقع جزو تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه بود که در سال ۱۸۰۲ میلادی در بسکانکن به دنیا آمد. او ۶۰ سال در زمینه‌های ادبی مختلفی مثل نمایشنامه نویسی، رمان، مقاله، و شعر فعالیت کرد. فعالیت‌های او به جنبش رمانتیک در ادبیات فرانسه انجامید. آثار او در ژانر‌ها و قالب‌های متنوعی تهیه می‌شد. ژانر‌هایی مثل طنز، خاطرات، سیاست، حماسه، غزل، تاریخ و…. که جزو آثار بسیار برجسته در ادبیات فرانسوی محسوب می‌شوند.

از جمله معروف ترین آثار ویکتور هوگو می‌توان به کتاب بینوایان اشاره کرد که مطمئنا نام آن زیاد به گوش‌تان خورده است. این نویسنده مشهور، آثار دیگری مثل نوتردام و گوژپشت را در کارنامه خود دارد. او نفوذ زیادی هم در حکومت داشت و تلاش بسیاری برای حذف مجازات اعدام از قانون اساسی فرانسه کرد و سرانجام به این هدف هم رسید.

 

 

 

۶. ماری کوری

ماری کوری - تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه

Marie Curie

 

ماری کوری یکی از افراد مشهور در فرانسه است که‌ در سال ۱۸۶۷ در شهر ورشو لهستان به دنیا آمده و زندگی ماجراجویانه خود در دنیای رادیو اکتیو را شروع کرد. او یکی از پیشگامان پژوهش‌های رادیو اکتیو به شمار می‌رود. این فیزیکدان و شیمی‌دان فرانسوی دستاورد‌های زیادی در این زمینه داشت.

شاید تعجب کنید اگر بگوییم که عنصرهای پلوتونیوم و رادیوم توسط این زن شیمی‌دان کشف شدند. با روش‌های ابداعی او، جداسازی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو امکان‌پذیر شد. حاصل ۶۰ سال زندگی ماری موری، دستاوردهای برجسته‌ای بود که او را به یکی از افراد مشهور در فرانسه تبدیل کرد که تاثیرات زیادی در زمینه تحقیقات رادیو اکتیو گذاشت.

 

 

۷. کوکو شانل

کوکو شانل - تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه

Coco Chanel

 

کوکو شانل در سال ۱۸۸۳ در کوکو پا به دنیا گذاشت. او هم یکی دیگر از زنانی است که باید از او در مقاله تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه نام ببریم. این زن در واقع یک تاجر بزرگ بود که به طراحی مد بسیار علاقه‌ داشت. دلیل معروفیت کوکو، ایجاد برندی به نام شانل بود که در جهان معروف است. قبل از شروع جنگ جهانی دوم، یک لباس زنانه اسپرت توسط برند شانل ارائه شد که استقبال زیادی از آن شده و به محبوبیت این برند اضافه کرد.

طراحی‌های خلاقانه‌ای که برند شانل با مدیریت کوکو شانل ارائه می‌کرد، توانست طراحی‌های لباس قدیمی فرانسه را کنار بزند و جای آن‌ها را در جامعه بگیرد. چرا که این طراحی‌های جدید، علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری، راحت‌تر پوشیده می‌شد. همچنین قیمت این لباس‌ها در قیاس با لباس‌های دارای طراحی سنتی، بسیار به صرفه بود. همین مزیت‌ها بود که برند شانل را به یک برند پرطرفدار در زمینه طراحی لباس‌های زنانه تبدیل کرد.

 

۸. زین الدین زیدان

زین الدین زیدان - تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه

Zainuddin Zidane

 

می‌دانیم که اصلا فکرش را نمی‌کردید که این فرد را هم در ردیف تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه قرار دهیم. او همان فوتبالیست افسانه‌ای فرانسوی است که حتی اگر فوتبالی هم نباشید، نام آن را شنیده‌اید. پست تخصصی او مهاجم وسط بود که در این پست به خوبی در زمین می‌درخشید.

او‌ در ۱۹۷۲ در شهر مارسی به دنیا آمد، افتخارات زیادی را در رئال مادرید، از جمله قهرمانی لالیگا و چمپیونزلیگ به دست‌آورد. البته افتخارات این بازیکن بزرگ، تنها در دوران بازیکنی او خلاصه نمی‌شود. زیدان در زمانی که به عنوان سرمربی رئال فعالیت می‌کرد، توانست ۳ بار پشت سر هم در چمپیونز لیگ قهرمان شود. این یک رکورد فوق‌العاده محسوب می‌شود. البته رکورد بیشترین قهرمانی پشت سرهم در این رقابت‌ها هم هنوز به نام تیم رئال مادرید به ثبت رسیده است.

جالب است بدانید که زیدان هنوز هم زندگی فوتبالی خود را به صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهد و چندین مربی دارد تا برنامه‌های تمرینی او را مدیریت کنند.

 

 

۹. ناپلئون بناپارت

ناپلئون بناپارت - تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فرانسه

Napoleon Bonaparte

 

تا اینجا افراد مختلف فرانسوی از پادشاه و نویسنده گرفته تا شیمیدان و فوتبالیست را معرفی کردیم. اما به نظر می‌رسد که یکی از تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه را که جزو مشهورترین آن‌ها هم هست را از قلم انداخته‌ایم. منظورمان همان ناپلئون بناپارت معروف است که در سال ۱۷۶۹ متولد شد. او بعد از تحقق انقلاب فرانسه توانست به امپراتوری این کشور برسد.

اقدامات و قوانینی که ناپلئون بناپارت در قرن ۱۹ میلادی انجام داد، هنوز هم در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و آموزشی فرانسه مشاهده می‌شود. یکی از این اقدامات ارزنده، وضع قانون تحصیلات برای آموزش افراد آگاه و دانا در قشرهای مختلف جامعه از جمله شهروندان عادی بود. ناپلئون در قرن ۱۹ فتوحاتی را در اروپا انجام داد و در نتیجه این فتوحات، قسمت‌های زیادی از غرب اروپا را به قلمرو فرانسه اضافه کرد.

او در سال ۱۸۱۲ در برابر حمله ارتش متفق روسیه، بریتانیا، پرو، فرانسه و اتریش شکست خورده و به جزیره آلبا تبعید شد. البته او بعد از فرار توانست مدتی دیگر بر کشور فرانسه حکومت کند. اما باز هم شکست را پذیرفت و بعد از آن به زندان انداخته شد و در نهایت در گذشت و تنها فتوحات و افتخارات چشمگیر را از خود به جای گذاشت. با وجود این افتخارات می‌توان از او  به عنوان یکی از افراد مشهور در فرانسه نام برد.

 

جمع‌بندی

هرچقدر که در تاریخ فرانسه غرق شوید نام افراد زیادی را می‌شنوید که لایق قرار گرفتن در لیست تاثیرگذارترین افراد در تاریخ فرانسه هستند. اما ما سعی کردیم چند مورد از معروف‌ترین و موثرترین آن‌ها را در تعیین شرایط و اوضاع فرانسه از گذشته تا به امروز را معرفی کنیم. اقدامات این افراد در زمینه‌های مختلف مثل مد، پوشاک، نویسندگی، رادیواکتیو، معماری، فوتبال و … باعث پیشرفت فرانسه و تبدیل آن به این بهشتی که الان می‌بینیم، شده است.

2 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *