خانه
بلاگ
حساب کاربری

هر آنچه باید درباره ملکه‌های انگلیس بدانید

هر آنچه باید درباره ملکه‌های انگلیس بدانید - توریک
تاریخ انتشار: 1401/11/23

هیاهوی مرگ ملکه الیزابت دوم را که یادتان هست؟ زندگی ملکه‌های انگلیس همیشه همینقدر جذاب و پر از جار و جنجال بوده و از طرف عده زیادی از مردم جهان، دنبال می‌شد. هر چیزی که مربوط به ملکه‌های انگلیس باشد، از جواهرات و لباس‌ها گرفته تا تصمیمات و سیاست‌هایشان برای دیگران هم مهم می‌شود.

این مساله را به خوبی می‌توانید درباره ملکه الیزابت دوم، به‌خاطر همزمانیش با ما درک کنید. اما دانستن درباره دیگر ملکه‌های انگلستان هم به همان اندازه جذاب است. در این نوشته قصد داریم هرآنچه را که لازم است درباره ملکه‌های انگلیس بدانید، بررسی کنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت توریک همراه باشید.

 

ماری اول ملقب به ماری خونین 1553 تا 1558

ماری اول ملقب به ماری خونین 1553 تا 1558

Mary I of England

 

ماری اول، تنها دختر هنری هشتم از همسر اولش، از ژوئیه ۱۵۵۳ تا پایان عمر ملکه انگلستان بود. اگرچه دوران ملکه بودن ماری کوتاه بود اما در همین دوران کوتاه به دلیل کشتار پروتستان‌ها لقب ماری خونین را گرفت و نامش را در لیست خون‌خواران تاریخی ثبت کرد.

هنری هشتم، مادر ماری را طلاق داده بود تا بتواند با ندیمه او یعنی آن بولین (مادر الیزابت اول) ازدواج کند. آن بولین را در سال 1536 در برج لندن به جرم زنا گردن زدند که البته این جرم هیچگاه ثابت نشد!

اما ماجرای به سلطنت رسیدن ماری هم جالب است. او کسی نبود که هنری هشتم بخواهد به‌عنوان جانشینش انتخاب کنند. بنابراین زمانی که هنری فوت کرد؛ پسرش ادوارد ششم جانشینش شد و تا پایان عمرش یعنی شش سال توانست حکومت کند. پس از مرگ ادوارد، نوه عمه‌اش یعنی جین گری جایگزین او شد. جین 9 روز ملکه انگلستان شد و به همین دلیل لقب ملکه 9 روزه را به او داده‌اند.

ماری در انگلای شرقی طرفدارانش را متحد کرده بود تا به سوی لندن لشکرکشی کنند. جین هم برای اینکه انگلستان را درگیر جنگ‌های داخلی نکند، داوطلبانه به نفع ماری کنار کشید. اما ماری دستور داد گردن جین 16 ساله و همسرش را که پروتستان بودند؛ در برج لندن بزنند.

اقدام بعدی ماری کشتار پروتستان‌ها بود. او با پاپ کاتولیگ‌ها آشتی کرد و زمین‌هایی را که پدرش از کاتولیگ‌ها گرفته بود به آنها بازگرداند. ماری در طول 5 سالی که حکومت کرد که نزدیک به 300 نفر از پروتستان‌ها را اعدام نمود. او در 42 سالگی از بیماری سرطان زهدان درگذشت.

 

 

 

ملکه آن استورات 1702 تا 1707

ملکه آن استورات 1702 تا 1707

Anne Stewart

 

آن استوارت پس از درگذشت خواهرش ماری دوم و شوهر خواهرش ویلیام سوم به تخت نشست. او دختر جیمز دوم و آخرین ملکه از خواندن استوارت بود. در زمان سلطنت آن، انگلستان و اسکاتلند به‌طور کامل باهم متحد شدند. آن همیشه بیمار بود و از سن سی سالگی به بعد این بیماری بیشتر هم شد و خود را با چاقی مفرط نشان داد. آن استوارت 17 بار باردار شد اما نتوانست هیچ وارثی به دنیا آورد و به همین دلیل هم او را آخرین فرد خاندان استوارت می‌دانند.

 

 

 

ویکتوریای عاشق 1837 تا 1901

ویکتوریای عاشق 1837 تا 1901

Queen Victoria

 

ملکه ویکتوریا، یکی از مشهورترین ملکه‌های انگلیس است که از جوانی تا 81 سالگی حکومت کرد و تا پایان عمرش هم ملکه پادشاهی متحد بریتانیا کبیر و ایرلند بود. ویکتوریا همچنین از ۱ ژانویه ۱۸۷۷ تا پایان عمرش هم امپراتریس هند محسوب می‌شد.

به دوره 63 ساله سلطنت این ملکه، دوره ویکتوریایی می‌گویند. او تغییرات اجتماعی و اقتصادی زیادی را در دوره سلطنت خودش ایجاد کرد. البته این مساله که دوره سلطنت او با دوره انقلاب صنعتی همزمان بود نیز بر روی این مساله بی‌تاثیر نیست. شوهرش آلبرت، او را ترغیب می‌کرد تا تغییرات ناشی از انقلاب صنعتی را در انگلیس نیز اعمال کند.

ویکتوریا یکی از ملکه‌هایی بود که سعی داشت در خفا در تصمیمات دولت و وزیران تاثیر بگذارد. این ملکه را با استانداردهای دقیق شخصیش می‌شناختند. ملکه ویکتوریا با عشقش به پسر دایی خود شاهزاده آلبرت شناخته می‌شود. فرزندان این دو با خانواده‌های سلطنتی در سرتاسر اروپا ازدواج کردند و به همین دلیل هم ویکتوریا به مادربزرگ اروپا مشهور است. البته ازدواج‌های فامیلی باعث شد تا این خانواده هموفیلی را در سرتاسر اروپا گسترش دهند.

ملکه ویکتوریا از اولین نخست وزیرش، لرد ملبورن هم به اندازه همسرش تاثیر می‌گرفت. زمانی که ملکه در 18 سالگی سلطنت را تحویل گرفت تا مدتی اداره امور در دست لرد ملبورن بود. ویکتوریا او را مانند پدرش می‌دید و ملبورن هم ارادت خاصی به این ملکه داشت. حتی زمانی که ویکتوریا مجبور شد نخست وزیر را از جناح سیاسی دیگری انتخاب کند مشورتش را با ملبورن قطع نکرد. در سریال ویکتوریای بزرگ بیشتر می‌توانید با این ملکه قدرتمند آشنا شوید.

 

الیزابت دوم 1952-2022

الیزابت دوم 1952-2022

Elizabeth II

 

الیزابت دوم آخرین ملکه انگلیس بود که 70 سال حکومت کرد. او در ابتدای سلطنتش حاکم 32 قلمرو بود اما این تعداد تا پایان سلطنتش به 15 رسید. الیزابت یک ملکه مشروطه بود و در زمان فرمانرواییش تغییرات زیادی در انگلیس ایجاد شد که از میان مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به انتقال قدرت به دولت‌های محلی در بریتانیا، انتقال حاکمیت ملی کانادا به این کشور و استعمارزدایی از آفریقا اشاره کرد.

الیزابت در طول سلطنتش مجبور شد با حاشیه‌های زیادی هم دست و پنجه نرم کند. مثلا مرگ عروسش دایانا، شاهدخت ولز، ازدواج نوه‌اش شاهزاده هری با مدل و بازیگر سابق آمریکایی مگان مارکل و طلاق‌های فرزندانش، نمونه‌ای از این حاشیه‌ها بود. با این حال به طور کلی الیزابت را باید ملکه محبوبی دانست.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ملکه الیزابت دو بار در سال تولدش را جشن می‌گرفت. روز تولد او 21 آپریل است اما بریتانیایی‌ها به طور رسمی، در 11 ژوئن تولد ملکه را جشن می‌گرفتند. نکته جالب دیگر اینکه در زمان تاج‌گذاری ملکه، هنوز 80 درصد از ساکنین کنونی بریتانیا به دنیا نیامده بودند.

ملکه الیزابت هم مانند دیگر شهروندان بریتانیایی در زمان حیاتش مالیات پرداخت می‌کرده است. این درحالی است که پرداخت مالیات برای خانواده سلطنتی اجباری نیست. او یک دستگاه خودپرداز اختصاصی برای خود داشت. ملکه الیزابت کاملاً حقوق متفاوتی با سایر شهروندان بریتانیایی داشته است. مثلاً جالب است بدانید او به‌طور کلی مصونیت قضایی داشته است.

 

 

 

نکات جالبی که باید درباره ملکه‌های انگلیس بدانید!

  • ملکه الیزابت مالک تمام دلفین‌ها، ماهیان خاویاری، گرازهای دریایی و نهنگ‌های آب‌های تحت سلطه بریتانیا بوده است. این قانون در سال 1324 میلادی، در زمان حکومت شاه ادوارد دوم تصویب شد.
  • زمانی که همسر ملکه ویکتوریا فوت کرد، او باقی عمر خود یعنی مدت 40 سال لباس سیاه را از تنش در نیاورد و زیاد مایل نبود در عموم ظاهر شود.
  • ملکه ویکتوریا در جوانی از دخالت‌ها و مراقبت‌های بیش از حد مادرش عذاب می‌کشید اما خودش قصد داشت آخرین دخترش را در تا آخر عمر در خانه نگهدارد. حتی زمانی که او اعلام کرد نامزد کرده است؛ تا شش ماه با او قهر بود بعد شرط گذاشت که باید دخترش و همسرش در کنار او زندگی کنند.
  • بیشتر ازدواج‌های خانواده سلطنتی فامیلی بوده است و به همین دلیل این خاندان هموفیلی را در اروپا گسترش داد.
  • جواهرات و لباس‌های خاندان سلطنتی به مدت 600 سال در برج نگه داشته شده است. به این جواهرات که شامل تاج سلطنتی، تاج کوچک ملکه ویکتوریا، گل سینه یاغوت کبود ملکه ویکتوریا … می‌شوند؛ جواهرات تاج نیز می‌گویند.

 

 

 

کلام آخر

در این مطلب درباره مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ملکه‌های انگلیس حرف زدیم. هر کدام از این افراد ویژگی‌هایی داشته‌اند که باعث شده نامشان در تاریخ جاودان شود. این نوشته تنها اشاره‌ای کوتاه به زندگی این افراد است بنابراین اگر دوست دارید درباره هرکدامشان بیشتر بدانید، باید تحقیق مفصل‌تری انجام دهید.

اگر نکته جالب دیگری درباره ملکه‌های انگلیس می‌دانید که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین در صورتی که قصد سفر به انگلیس، کانادا یا هر کشور دیگر در حوزه بریتانیا یا مستعمره‌های آن را دارید؛ می‌توانید از خدمات آژانس توریک بهرمند شوید!

 

1 4
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سولماز گفت:

    الیزابت اول رو ننوشتید

  2. افراشاهرخی گفت:

    اطلاعات جالبی بودکه تاحالا نشنیده بودم سپاس از مقاله ی خوبتون