خانه
بلاگ
حساب کاربری

غذاهای تایلندی؛ مزه‌ای که فراموش نمی‌کنید!

غذاهای تایلندی؛ مزه‌ای که فراموش نمی‌کنی! - توریک
تاریخ انتشار: 1401/12/13

تایلند یکی از قطب‌های گردشگری در جنوب شرق آسیا است که غذاهای فوق‌العاده‌ای دارد. مگر می‌شود به کشوری مثل تایلند با غذاهای خوشمزه و جورواجور بروید اما هوس یک شکم گردی توپ در رستوران‌های این کشور را نکنید. اکثر غذاهای تایلند جزو غذاهای بومی این کشور بوده و از فرهنگ دیگری به آن وارد نشده است. دلیل این موضوع این است که کشور تایلند تاکنون مستعمره هیچ کشوری نبوده است که بخواهد چیزی وارد این کشور و فرهنگ آن شود.

امروزه غذا در کشور تایلند از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که به عنوان جزوی جدایی ناپذیر از فرهنگ غنی این کشور تبدیل شده است. در ادامه این مقاله از آژانس گردشگری توریک، اطلاعات کاملی درباره بهترین غذاهای تایلند ارائه می‌دهیم که در سفر، به تایلند به عنوان یک راهنمای کاربردی و مؤثر، به درد شما خواهد خورد.

 

 

محبوب‌ترین غذاهای تایلند

با دریافت ویزای تایلند، باید خود را برای بازدید از یک کشور زیبا و نوش جان کردن غذاهای خوش عطر و طعم آن آماده کنید. مزه و طعم غذای تایلندی اغلب تند و تیز است. اصلی‌ترین موادی که در بیشتر غذاهای این کشور از آن استفاده می‌شود، برنج است. در غذاهای این کشور طعم‌های مختلف ترکیب شده و طعم و مزه‌های خاصی را به وجود می‌آورند. از نظر تعداد و تنوع غذایی در تایلند، باید به شما بگویم که این کشور به قدری غذاهای گوناگون دارد که اصلاً امکان چشیدن همه آن‌ها برای شما وجود ندارد. چون اگر بخواهید همه غذاهای تایلند را امتحان کنید باید وقت زیادی صرف کنید و هزینه‌های زیادی نیز بپردازید.

به همین جهت است که شما باید با بهترین غذا‌های این کشور آشنا شده و آن‌ها را تست کنید. با وجود غذاهای لذیذی که اکثر آن‌ها در جهان معروف هستند، باید انتظار یک تجربه عالی و منحصر به فرد را از رستوران گردی در کشور پر نقش و نگار تایلند داشته باشید. این بخش از مقاله به معرفی لذیذ‌ترین غذاهای تایلندی اختصاص دارد.

 

۱. تام یام گونگ Tom yum goong

 تام یام گونگ Tom yum goong - غذاهای تایلندی

Tom yum goong

 

تام یام گونگ، یکی از غذا‌های تایلند است که در دسته سوپ‌ها قرار می‌گیرد. این غذا سوپ میگو است که طعم بسیار لذیذی دارد. دلیل به وجود آمدن چنین طعمی، ترکیب ادویه‌جات متنوع از جمله فلفل، موسیر، سنبل، سبزی‌های خشک شده و دیگر ادویه‌های تند است. عطر و طعم خوشمزه و خواستنی به تام یام گونگ می‌دهند. قارچ و میگو مواد اصلی هستند که در این سوپ لذیذ استفاده می‌شوند. این سوپ را معمولاً با نوعی سس مخصوص میل می‌کنند که بسیار خوشمزه می‌شود‌. به طوری که می‌توانیم به شما قول بدهیم که خوردن از این غذا سیر نمی‌شوید.

 

 

 

۲. خائو پد khao pad

خائو پد khao pad - غذاهای تایلندی

khao pad

 

خائو پد، یکی از غذا‌های غیر دریایی است که نوش جان کردن آن باعث ایجاد تنوع در غذاهای تایلندی می‌شود. چون اکثر غذا‌های خوشمزه تایلند، جزو غذا‌های دریایی هستند‌. شاید بتوان خائو پد را معروف‌ترین غذای تایلند نامید. این غذا که از ترکیب برنج با تخم مرغ، مرغ و ادوی‌جات و پیاز درست می‌شود‌، طعم و مزه تند و تیزی ندارد. البته ترکیب این مواد به همین سادگی نیست. بلکه نیاز به مهارت دارد. چون برای پختن غذایی مثل خائو پد باید مواد به شیوه‌ای با هم ترکیب شوند که بهترین طعم و مزه را به وجود بیاورند.

این غذا با توجه به اینکه طعم و مزه نه چندان تندی دارد، برای افراد علاقه‌مند به غذا‌هایی با طعم ملایم گزینه‌ای عالی و مناسب محسوب می‌شود که در هر رستورانی در تایلند می‌توانید آن را سفارش داده و نوش جان کنید.

 

 

 

۳. پد تای Pad Thai

پد تای pad-thai - غذاهای تایلندی

Pad Thai

 

پد تای یکی دیگر از غذاهای تایلند است که مزه بسیار خوبی دارد. پد تای در واقع نوعی نودل محسوب می‌شود که در جهان شهرت دارد. افراد زیادی هستند که به این غذای ساده و سبک علاقه دارند. روش پخت نودل پد تای به این صورت است که در ابتدا رشته‌های نودل را سرخ می‌کنند. بعد از انجام این کار، برای طعم دادن به آن، مواد مختلفی از جمله میگو، تخم مرغ، پیاز، سس مخصوص، بادام زمینی و چاشنی های گوناگونی را به آن اضافه می‌کنند.

این ترکیب در کنار هم غذایی را به وجود می‌آورند که انگشتان‌تان را هم با آن می‌خورید. به همین دلیل است که پد تای توانسته در جهان به این حد از شهرت و محبوبیت برسد. اصلاً نگاه کردن به ظاهر این غذا، شما را ترغیب به خوردن آن می‌کند. چون شکل و ظاهر آن برای افراد، وسوسه کننده بوده و اشتهای آنها را باز می‌کند.

 

۴. یام نوا Yum Nua

یام نوا Yum Nua - غذاهای تایلندی

Yum Nua

 

یام نوا، یکی از غذاهای تایلند است که در سفر به این کشور حتما باید امتحان کنید. این غذا با اینکه ترکیب اصلی آن گوشت است، اما در تایلند به عنوان یک سالاد محسوب می‌شود. عجیب‌تر اینکه اگر این سالاد را میل کنید تا ساعت‌ها سیر بوده و شکم‌تان میل به غذا نخواهد داشت. برای تهیه یام نوا، نیاز به گوشت گاو دارید. برای دادن عطر و طعم به این غذا نیز از ادویه‌جات مختلفی استفاده می‌شود. این ادویه‌جات شامل فلفل نعنا، پیاز و میوه‌هایی مثل لیمو ترش هستند. یام نوا برای کسانی که ذائقه سازگاری با غذا‌های تند و تیز دارند مناسب است.

چون وجود ادویه‌های گفته شده، نشان دهنده عطر و طعم تند و تیز غذای یام نوا است که در بین مردم کشور تایلند طرفداران زیادی دارد.

 

۵. سام تام Som tam

سام تام Som tam - غذاهای تایلندی

Som tam

 

سام تام یک سالاد مقوی و خوشمزه است که برخی از افراد حتی آن را خوشمزه‌ترین غذای تایلند به حساب می‌آورند. این سالاد در نوع خود، در جهان رقیب ندارد. در اکثر کشور‌های جهان، سالاد سام تام، طبخ می‌شود. چون این سالاد شهرت زیادی در جهان داشته و در سال‌های اخیر علاقه‌مندان زیادی در نقاط مختلف دنیا پیدا کرده است. این سالاد خوشمزه را می‌توان هم با میگو و هم با خرچنگ درست کرد. این بستگی به سلیقه آشپز و ذائقه افرادی که قرار است این غذا را بخورند، بستگی دارد.

سالاد سام تام یک غذای مقوی است که اغلب از میگو بادام زمینی درست می‌شود. علاوه بر این دو مورد، سبزیجات و ادویه‌جاتی مثل سیر، لوبیا سبز، هویج، کلم و میوه‌های استوایی مثل انبه نیز جزو مواد تشکیل دهنده سالاد سام تام هستند. با وجود چنین ترکیباتی، سام تام تنها یک سالاد نیست. بلکه می توانید به آن به عنوان یک وعده غذایی کامل و دهن پرکن نگاه کنید. به خاطر تنوع مواد موجود در این سالاد، هنگام نوش جان کردن آن، احساس می‌کنید که در حال خوردن انواع مختلفی از غذاها هستید.

به طوری که مزه‌های مختلفی را زیر زبان خود حس می‌کنید. سالاد یا غذای مقوی سام تام به غیر از این که یک غذای خوشمزه است، به خاطر ترکیباتی که دارد، یک غذای سالم هم محسوب می‌شود و مصرف مداوم آن، تاثیر زیادی بر سلامتی شما خواهد گذاشت.

 

 

 

۶. مرغ سبز کاری Gaeng Keow Wan Kai

مرغ سبز کاری Gaeng Keow Wan Kai - غذاهای تایلندی

Gaeng Keow Wan Kai

 

مرغ سبز کاری یکی دیگر از غذاهای تایلند است که شاید از شنیدن اسم آن تعجب کنید. این غذا که در واقع نوعی کاری است روش پخت جالبی دارد. در ابتدا باید مواد اصلی از جمله، شیر نارگیل، مرغ و سس ماهی با هم ترکیب و روی اجاق بپزند. این کار باید تا نرم شدن مرغ ادامه پیدا کند. بعد از آن باید مرغ را از این ترکیب خارج کرده و با افزودن سس به آن، زمان کوتاهی آن را بپزیم.

بعد از آن باید به سراغ خمیر کاری رفته وآن را به شیر نارگیل که تا الان جوشیده و غلیظ شده است اضافه کنیم. در نهایت همه مواد پخته شده، با هم ترکیب و موادی مثل برگ لیمو و ریحان به آن‌ها اصاقه می‌شود تا طعم لذیذی بگیرند و آماده خوردن شوند. اگر ذائقه شما با این ترکیب سازگار باشد، می‌توانید با خوردن کاری مرغ سبز، یک دل سیر از عزا در بیاورید.

 

۷. گائنگ دائنگ Gang Dang Curry

گائنگ دائنگ Gang Dang Curry - غذاهای تایلندی

Gang Dang Curry

 

گائنگ دائنگ آخرین موردی است که به عنوان یکی از غذاهای تایلند به شما معرفی می‌کنیم. معنی نام این غذا در زبان مردم تایلند، یعنی مرغ قرمز که با روش متفاوت از مرغ سبز پخته می‌شود. این غذا هم مانند مرغ سبز نوعی کاری با مزه و طعم شیرین است که  مزه آن را هیچوقت فراموش نخواهید کرد. دلیل نام‌گذاری این نوع کاری به مرغ قرمز، وجود گوشت قرمز در ترکیبات آن است. اصلی‌ترین ماده در ترکیب گائنگ دائنگ، شیر نارگیل است که به همراه خمیر کاری استفاده می‌شود.

این غذا هم مانند بسیاری دیگر از غذاهای تایلندی، با سبزیجات و سس ماهی، خوش طعم می‌شود. در کشور تایلند معمولاً در کنار این کاری، کمی برنج هم به صورت جداگانه می‌پزند و بعد از آماده شدن کاری، آن‌ها را باهم میل می‌کنند.

 

ذائقه غذایی مردم تایلند

اگر دقت کرده باشید اکثر غذاهای تایلندی که معرفی کردیم، دارای مزه تند و تیزی هستند. این مزه تند و تیز به خاطر ادویه‌جات و سبزیجات و میو‌های متنوعی است که تایلندی‌ها به هر غذا می‌ریزند. در واقع ذائقه غذایی مردم تایلند با دیگر نقاط جهان کاملا تفاوت دارد. این موضوع ریشه در فرهنگ تمدنی غنی این کشور باستانی دارد.

مردم تایلند در طعم غذا همیشه سعی می‌کنند آن را طوری طعم بدهند که همه مزه‌ها، مثل مزه‌های ترش، شیرین، تلخ، شور، تند و … را به صورت همزمان در خود داشته باشد. به همین دلیل است که در غذا‌های تایلند، ادویه‌ها و سبزیجاتی با طعم و مزه ناسازگار اضافه می‌کنند. آن‌ها همچنین به زیبایی غذا بسیار اهمیت می‌دهند. غذاهای آن‌ها اغلب از نظر شکل ظاهری نیز زیباست و شما را به شدت وسوسه می‌کنند. همچنین مردم تایلند که مردمی اجتماعی و پر جنب و جوش هستند، عادت دارند که غذا را به صورت گروهی و دسته جمعی میل کنند به طوری که تا مجبور نباشند، غذا را به تنهایی نمی‌خورند.

 

1 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *