خانه
بلاگ
حساب کاربری

انواع ویزای چین | بهترین ویزا برای من کدام است؟

انواع ویزای چین
تاریخ انتشار: 1402/11/17

فرقی ندارد که هدفتان از سفر به چین چه چیزی باشد! در هر صورت، به مجوز مناسب برای سفر به این کشور نیاز دارید. ویزای چین همان مجوز ورود به خاک چین است و پیش از سفر باید برای شما صادر شود. اگر قصد سفر به چین را دارید، حتماً این سوال برایتان پیش می‌آید که کدام ویزا برای شما مناسب است؟ در ادامه به این سوال شما پاسخ می‌دهیم تا راحت‌تر بتوانید برای سفر چین برنامه‌ریزی کنید.

انتخاب ویزای مناسب برای سفر به چین

برای سفر به چین می‌توانید از انواع ویزای چین استفاده کنید اما کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب است؟

انتخاب ویزای مناسب شما برای سفرتان به کشور چین با 3 عامل بستگی دارد:

  1. وضعیت سیاسی اقتصادی فعلی کشور چین
  2. هدف شما از سفر به چین
  3. شرایط فعلی شخص شما

در صورتی که شرایط دولت چین برای ورود افراد به این کشور در بازه زمانی مد نظر شما مطلوب است، باید به فکر بررسی هدف سفرتان باشید.

دولت چین در بازه های زمانی متفاوت بر مبنای شرایط سیاسی اقتصادی خود، پذیرای اهداف مختلف برای اخذ ویزای این کشور بزرگ است.

پس از بررسی دو مورد بالا، باید ببینید که شرایط فعلی شما به چه شکل است و کدام یک از انواع ویزای چین برای شما مناسب است. برای ساده تر شدن این کار در ادامه به بررسی تمامی انواع ویزا پرداخته ایم.

انواع ویزای چین
ویزای توریستی
ویزای بازدید غیر تجاری
ویزای تجاری
ویزای کار
ویزای دانشجویی ویزای X1
ویزای X2
ویزای خدمه و پرسنل
ویزای روزنامه نگاری
ویزای ترانزیت
ویزای دائم
ویزای شخصی ویزای Q1
ویزای Q2
ویزای بستگان خارجی ویزای S1
ویزای S2
ویزای استعداد و مهارت

انواع ویزای چین کدام هستند؟

چند نوع ویزا برای سفر به چین وجود دارد؟ ویزای چین به چهار نوع کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

ویزای دیپلماتیک  چین

ویزای دیپلماتیک چین برای مقامات دولتی، رسمی و سیاسی کشورهای مختلف صادر می‌شود تا بتوانند به چین رفت و آمد کنند.

ویزای حسن نیت چین

ویزای حسن نیت چین برای سفرهای رسمی صادر می‌شود و سفیران سازمان ملل کشورهای مختلف از آن استفاده می‌کنند.

ویزای خدماتی چین

ویزای خدماتی چین برای افرادی صادر می‌شود که برای انجام کارهای غیرسیاسی وارد این کشور می‌شوند.

ویزای معمولی چین

مهم‌ترین و پرطرفدارترین نوع ویزای چین، ویزای معمولی است. این ویزا 16 زیرمجموعه دارد که به منظور سفر، تحصیل، مهاجرت، تجارت و… صادر می‌شود. در ادامه به بررسی زیرمجموعه‌های این ویزا می‌پردازیم تا با شرایط و قوانین اخذ آن آشنا شوید.

انواع ویزای چین

انواع ویزای معمولی چین کدام هستند؟

ویزای معمولی چین انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

ویزای توریستی (ویزای L)

اگر قصد گردشگری در کشور چین را دارید، ویزای L برای شما مناسب است. این ویزا به صورت یک بار ورود، دوبار ورود و چند بار ورود صادر می‌شود. در هر اقامت هم می‌توانید 30 تا 90 روز اقامت داشته باشید.

طبق بررسی کارشناسان اخذ ویزای شرکت توریک، اخذ ویزای توریستی در چند وقت اخیر با چالش‌هایی روبرو شده است. لیست این موارد عبارتند از:

  1. تعداد نفرات درخواست دهنده ویزای توریستی چین باید بیشتر از 5 نفر باشد.
  2. رزرو قطعی هتل
  3. رزرو قطعی پرواز

ویزای توریستی چین در دو برگ به درخواست کننده ویزا تحویل داده خواهد شد و به صورتی لیبلی به روی ویزا درج نخواهد شد. به همین دلیل ممکن است که این سفر به روی سابقه سفر موثر شما تاثیرگذار نباشد.

ویزای بازدید غیرتجاری (ویزای F)

هدفتان از ورود به کشور چین تحقیق، سخنرانی، تبادلات فرهنگی و هر نوع بازدید غیرتجاری دیگر است؟ ویزای F برای شما مناسب خواهد بود. این ویزا به صورت یک بار ورود و دو بار ورود صادر می‌شود و در هر اقامت بین 30 تا 90 روز مجاز به ماندن در چین هستید.

ویزای تجاری (ویزای M)

اگر هدفتان از ورود به چین تجارت و بازرگانی است، ویزای M به درد شما می‌خورد. این ویزا برای افراد مناسب است که به صورت مکرر به چین سفر می‌کنند. اگر از شرکت یا نهاد ثبت شده در چین حقوق نمی‌گیرید، این ویزا مناسب شما است.

به دلیل شرایط فعلی دولت چین و سختی های موجود در اخذ ویزای توریستی چین برای ایرانیان، اخذ ویزای تجاری چین یک گزینه بسیار عالی و بی دردسر است. شما می‌توانید با اخذ این مدل ویزا از جاذبه‌های گردشگری، مراکز خرید، نمایشگاه‌های چین و هر تجربه دیگری لذت ببرید.

ویزای کار (ویزای Z)

ویزای Z برای افرادی مناسب است که در چین کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند. از مزایای این ویزا می‌توان به امکان همراه داشتن خانواده خود اشاره کرد.

ویزای دانشجویی (ویزای X)

اگر هدفتان از سفر به چین تحصیل باشد، ویزای X یا ویزای دانشجویی برای شما مناسب است. این ویزا برای افرادی است که حقوقی کاری دریافت نمی‌کنند و می‌خواهند در این کشور تحصیل یا کارآموزی انجام دهند مناسب است.

ویزای دانشجویی چین به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود:

  • ویزای X1: برای افرادی که قصد اقامت و تحصیل بیش از 180 روز دارند مناسب است.
  • ویزای X2: برای افرادی که قصد اقامت و تحصیل کمتر از 180 روز دارند مناسب است.

ویزای خدمه و پرسنل(ویزای C)

ویزای C برای خدمه و پرسنل کشور چین صادر می‌شود. افرادی که در شرکت‌های راه‌آهن، کشتی‌رانی، قطار و هواپیما مشغول فعالیت هستند باید از این نوع ویزا استفاده کنند. برای اخذ ویزای C کشور چین باید یکی از ارگان‌های حمل‌ونقل مدارک شما را تایید کنند. همچنین باید یک دعوت‌نامه از این ارگان‌ها داشته باشید تا بتوانید ویزای خدمه و پرسنل اخذ کنید.

با اخذ این ویزا می‌توانید بین 7 الی 10 روز در چین حضور داشته باشید. اگر قصد اقامت بیشتر در این کشور را دارید، باید هنگام پر کردن فرم اخذ ویزا دلیل آن را بنویسید و منتظر تاییدیه سفارت چین بمانید.

ویزای روزنامه‌نگاری (ویزای J)

ویزای J چین برای خبرنگاران خارجی که قصد اقامت موقت یا دائم دارند مناسب است.

انواع ویزای J چین به صورت زیر است:

  • ویزای J1: برای خبرنگارانی که قصد اقامت بیش از 1 سال دارند.
  • ویزای J2: برای خبرنگارانی که قصد اقامت کمتر از 30 روز دارند.

انواع ویزای چین

ویزای ترانزیت (ویزای G)

اگر قصد عبور از چین را دارید، ویزای G برای شما مناسب است. شرایط و هزینه آن مانند ویزای L است و به همین دلیل، برخی افراد ترجیح می‌دهند از ویزای توریستی چین به جای ویزای ترانزیت استفاده کنند. با این کار می‌توانند گشت‌وگذاری هم در چین داشته باشند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

ویزای اقامت دائم (ویزای D)

نوع دیگر انواع ویزای چین، ویزای D است. این ویزا برای افرادی مناسب است که می‌خواهند به صورت دائم در کشور چین اقامت داشته باشند. این نوع ویزای چین به عنوان گرین کارت چین هم شناخته می‌شود. اخذ ویزای اقامت دائم چین شرایط و سختی‌های خاص خود را دارد و باید شرایط لازم را داشته باشید.

ویزای شخصی (ویزای Q)

اگر یکی از اعضای خانواده شما اقامت دائم چین را دارد و شهروند چین است، می‌توانید از ویزای D چین استفاده کنید. این ویزا به عنوان ویزای شخصی هم شناخته می‌شود که خودش به دو صورت است:

  • ویزای Q1: این ویزا برای افرادی مناسب است که می‌خواهند بیش از 180 روز در چین بمانند. البته این ویزا یک بار ورود است و پس از ورود به کشور چین، لازم است ظرف مدت 30 روز برای اجازه اقامت اقدام کنید.
  • ویزای Q2: این ویزا برای افرادی مناسب است که قصد بازدید موقت از کشور چین را دارند. این ویزا چند بار ورود است و برای شهروندان کانادایی و آمریکایی 10 سال اعتبار دارد. در هر بار بازدید هم می‌توانید تا 180 در کشور چین اقامت داشته باشید.

ویزای بستگان خارجی (ویزای S)

اگر بستگان شما در کشور چین مشغول کار یا تحصیل هستند، این نوع ویزا برای شما مناسب است.

انواع ویزای S چین به صورت زیر است:

  • ویزای S1: این ویزا یک بار ورود بوده و برای افرادی که می‌خواهند بیش از 180 روز در چین بمانند مناسب است. همچنین پس از ورود به کشور چین با این نوع ویزا باید ظرف مدت زمان 30 روز برای اجازه اقامت اقدام کنید.
  • ویزای S2: این نوع ویزای چین برای اقامت کمتر از 180 روز مناسب است. شهروندان کانادایی و آمریکایی می‌توانند این ویزا را با 10 سال اعتبار دریافت کرده و با هر بار ورود حداکثر 180 روز در چین اقامت داشته باشند.

ویزای استعداد و مهارت (ویزای R)

اگر استعداد یا مهارتی دارید که کشور چین به آن نیاز فوری دارد، ویزای R برای شما مناسب است. با استفاده از این نوع ویزای چند بار ورود می‌توانید اعتبار 5 یا 10 سال استفاده کنید. در هر بار ورود هم نهایتاً تا 180 روز اجازه اقامت خواهید داشت. از مهم‌ترین مزایای ویزای R چین می‌توان به امکان ورود همسر و فرزندان و همچنین زمان سریع دریافت آن اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست انواع ویزای چین

برای دریافت ویزای چین باید پیش از ارسال درخواست مدارک خود را تهیه کنید که شامل موارد زیر است:

 

نام مدرک توضیحات
پاسپورت ارائه اصل پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار، صفحات خالی ویزا، فتوکپی از تمام اطلاعات پاسپورت و صفحه عکس در صورتی که از پاسپورت جدا است
فرم درخواست ویزا ارائه یک فرم تکمیل شده درخواست ویزا با مشخصات فردی دقیق
عکس دیجیتال عکس رنگی، بدون شال و روسری، تمام رخ
مدارک اقامت قانونی و وضعیت اقامت ارائه اصل و فتوکپی ویزای اقامت، مدارک شغلی یا دانشجویی
فتوکپی پاسپورت‌های قبلی چین + ویزای قبلی چین اگر شهروند چین هستید یا تابعیت خارجی آن را دریافت کرده‌اید، ارائه این مدارک الزامی است
مدارک متناسب با نوع ویزای دریافت علاوه بر مدارک بالا، باید مدارک دیگری که برای هر نوع ویزا لازم است را هم ارائه کنید

در صورتی که مدارک شما کامل و بدون ایراد باشد، زمان دریافت ویزای چین کمتر می‌شود.

هزینه انواع ویزای چین چقدر است؟

هزینه ویزای چین به شرایط مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع ویزا
  • عادی یا فوری بودن آن
  • یک بار ورود (سینگل) یا چندبار ورود بودن آن (مالتیپل)

اگر قصد دریافت ویزای توریستی چین را دارید، می‌توانید از طریق سایت توریک اقدام کنید. در کمترین زمان ممکن هزینه و شرایط دقیق دریافت آن به شما ارائه می‌شود.

با توریک، سریع و راحت ویزای توریستی چین دریافت کنید!

اگر قصد دریافت ویزای چین دارید، حتماً برایتان مهم است که اخذ آن چقدر طول می‌کشد. اگر خودتان بخواهید برای دریافت ویزا اقدام کنید زمان بیشتری نیاز است و احتمال آن که ویزای شما ریجکت شود هم بیشتر می‌شود. با استفاده از خدمات توریک به راحتی می‌توانید ویزای چین را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید. همچنین با کمک مشاوره توریک شما می‌توانید در زمینه دریافت ویزای چین مشاوره بگیرید و پیش از درخواست، مدارک خود را کامل کنید تا احتمال ریجکت شدن آن کمتر شود.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *