خانه
بلاگ
حساب کاربری

انواع ویزا؛ راهنمای انتخاب ویزای مناسب سفر شما

انواع ویزا؛ راهنمای انتخاب ویزای مناسب سفر شما
تاریخ انتشار: 1402/11/3

انواع ویزا را می‌توان از نظر هدف سفر، از لحاظ تعداد ورود و بر اساس روش درخواست طبقه‌بندی کرد. ویزا یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای سفر به کشورهای خارجی باید در نظر داشت. بر اساس نوع سفر و کشور مقصد، ویزاها انواع متفاوتی دارند و تابع الزامات و شرایط گوناگونی هستند. در ادامه به بررسی انواع ویزا و موارد استفاده هرکدام می‌پردازیم، در ادامه با توریک همراه باشید.

مروری بر تعریف ویزا

ویزا چیست؟ ویزا یا روادید مجوزی است که از طرف اداره مهاجرت کشور مقصد، به شهروند خارجی اعطا می‌گردد. برای دریافت ویزای کشور موردنظر باید به سفارت خانه‌های آن مراجعه کنید و فرم درخواست ویزا را پر کنید. اگر در کشور شما کنسولگری کشوری که درخواست ویزای آن را دارید وجود نداشت، به کشورهای همسایه و نزدیک که دارای سفارت خانه کشور موردنظر هستند رجوع کنید.

انواع ویزا از نظر هدف سفر

ویزای توریستی

ویزای توریستی به دارنده این امکان را می‌دهد که فقط برای مقاصد گردشگری و تفریحی وارد یک کشور خارجی شده و برای مدت زمانی از پیش تعیین شده در کشور مقصد بماند. بسته به‌نظام سیاست‌مداری هر کشور، اعتبار ویزای توریستی بین دو هفته تا سه ماه متغیر است. شخصی که ویزای توریستی دارد، حق کار، فعالیت‌های تجاری و تحصیل را در کشور میزبان ندارد.

ویزای کاری

ویزای کاری برای کسانی که درخواست انجام کار در یک کشور دیگر را دارند صادر می‌شود. برای اخذ ویزای کاری بلندمدت، نیاز به داشتن پیشنهاد کاری یا قرارداد از طرف یک کارفرما با تابعیت اصلی در کشور موردنظر است. برای قراردادهای کوتاه‌مدت، ویزای کاری موقت صادر می‌شود. انواع مختلفی از ویزای کاری وجود دارد که به ماهیت کار و مدت اقامت فرد بستگی دارد. ویزای جاب سیکر، امکان اقامت 6-9 ماه، برای متقاضیانی که به دنبال کار در کشور موردنظر هستند را فراهم می‌کند.

ویزای شنگن

ویزای شنگن - انواع ویزا

ویزای شنگن نوعی از ویزاست که برای سفر به کشورهای حوزه شنگن مورد نیاز است. حوزه شنگن شامل 27 کشور اروپایی می‌شود و شهروندان یا تبعه این کشورها برای سفر در این حوزه نیاز به اخذ ویزا ندارند. همچنین افرادی که ویزای یکی از کشورهای این حوزه را داشته باشند می‌توانند به دیگر کشورهای شنگن نیز سفر کنند. برای مثال اگر شخصی ویزای فرانسه را داشته باشد بدون نیاز به اخذ ویزای ایتالیا می‌تواند به این کشور نیز سفر کند. کاربرد اصلی این نوع ویزا برای سفرهای کوتاه مدت به این کشورها با هدف توریستی یا انجام فعالیت‌های تجاری همچون بازدید از واحدهای صنعتی و انعقاد قرارداد همکاری است.

ویزای تجاری

ویزای تجاری، برای افرادی که قصد تجارت یا راه‌اندازی بیزینس در کشور مقصد را دارند صادر می‌شود.

ویزای بازدید

برای دریافت ویزای بازدید، باید دعوت‌نامه‌ای از طرف اقوام و آشنایان ساکن کشور مقصد برای فرد متقاضی ارسال شود.

 

ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی - انواع ویزا

ویزای تحصیلی، برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در یک کشور دیگر را دارند صادر می‌شود. کسب این ویزا، نیازمند به داشتن فرم‌پذیرش از یک مؤسسه آموزشی در کشور مقصد است. هر کشوری قوانین مشخصی برای صدور ویزا به دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته است. مدت اعتبار ویزا  بر اساس مقطع تحصیلی دانشجو و قوانین کشور صادرکننده ویزا، تعیین می‌شود.

ویزای ازدواج

ویزای ازدواج توسط کشورها به اشخاص خارجی که با فرد تابع کشورشان ازدواج کرده باشند داده می‌شود. ارائه مدارکی که ثابت کند فرد خارجی و فرد دارای تبعیت با یکدیگر به‌صورت حقیقی ازدواج کرده‌اند برای دریافت ویزا الزامی است. ازآنجایی‌که می‌توان با داشتن ویزای ازدواج، اقامت دائم کشوری را به دست آورد، بیشتر سیاست‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده‌گری افراد، اقامت دائم را بعد از 3 تا 5 سال زندگی مشترک، به فرد اعطاء می‌کنند.

ویزای زیارتی

ویزای زیارتی، مخصوص افرادی است که برای زیارت اماکن مقدس، قصد ورود به کشور موردنظر را دارند. در اعیاد و شهادت‌ها، افراد با تهیه بلیط کشور موردنظر، به سفارت آن مراجعه و در خواست ویزای خود را ثبت می‌کنند. ثبت و درخواست ویزای زیارتی بین کشورهای اسلامی رواج دارد. دولت ایران ویزای زیارتی را فقط برای پیروان دین اسلام صادر می‌کند. افرادی که ویزای زیارتی دریافت کرده‌اند، امکان تجارت و تحصیل‌کردن با آنرا در کشور مقصد ندارند.

ویزای دیپلماتیک

ویزای دیپلماتیک - انواع ویزا

ویزای دیپلماتیک، تنها برای سیاست‌مدارانی که به دلیل مأموریت‌های دولتی ملزم به سفرهای خارجی یا اسکان در آنجا هستند صادر می‌شود. ارسال دعوت‌نامه از کشور میزبان برای سیاست‌مداران کشوری که خواهان حضور آنها در جلسه هستند کافی نیست، حتماً سیاست‌مداران باید ویزای دیپلماتیک را دریافت کنند. پاسپورت دیپلماتیک، برای مأموران کنسولگری و سیاست‌مداران کشورها صادر می‌شود.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت یک مجوز سفر موقت است که به مسافران اجازه می‌دهد، برای پروازهای غیرمستقیم از آن استفاده کنند. در پروازهای غیرمستقیم مسافران بین کشور مبدأ و مقصد، در فرودگاه کشور دیگری، هواپیمای خود را تعویض می‌کنند؛ نکته مهمی که باید به آن توجه کرد نوع ویزای ترانزیت است؛ اگر مسافران ویزای ترانزیت فرودگاهی داشته باشند می‌توانند در سالن فرودگاه حضور داشته باشند تا نوبت پروازشان برسد.

ویزای مدیا

ویزای مدیا یا فیلم، برای افرادی صادر می‌شود که به هدف ساخت فیلم و مستند و همچنین فیلم‌برداری از همایش‌ها، قصد ورود به کشور موردنظر را دارند. پروسه صدور ویزای مدیا زمان بر است و باتوجه‌به این موضوع، متقاضیان باید اطلاعات تمامی عواملی که در ساخت فیلم حضور دارند به‌اضافه سناریو خود را به کشور مقصد ارسال کنند.

ویزای سرمایه‌گذاری

ویزای سرمایه‌گذاری به افرادی که قصد دارند کسب‌وکار خودشان را در خارج کشور راه‌اندازی کنند و دارای ایده‌های نوین استارتاپی هستند تعلق می‌گیرد. کشورهای جهان اول و پیشرفته، به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این کشور هارا دارند تسهیلات زیادی اعطاء می‌کنند. کشور استرالیا، علاوه بر صدور ویزای سرمایه‌گذاری، امکان اقامت دائمی را برای متقاضیان سرمایه‌گذاری خود به ارمغان آورده است.

ویزای درمانی

ویزای درمانی - انواع ویزا

افرادی که دارای بیماری صعب‌العلاج هستند و توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی را در کشورشان ندارند یا امکانات پزشکی مناسبی در کشورشان وجود ندارد، اقدام به دریافت ویزای درمانی می‌کنند. بیماران پس از تحقیقات و مشورت با کادر درمان، فرم درخواست ویزای کشور مدنظر را پرکرده و پس از تأیید نهایی به آنجا سفر می‌کنند. اعتبار ویزای درمانی حدوداً 3 ماه است که با توجه به شرایط بیمار ممکن است تغییر کند.

انواع ویزا از لحاظ تعداد ورود

ویزای یکبار ورود یا سینگل (Single Visa)

ویزای یکبار ورود یا سینگل (Single Visa)، تنها اجازه یکبار ورود به کشور مقصد را می‌دهد، حتی اگر ویزای شما اعتبار داشته باشد نمی‌توانید دوباره به آن کشور سفر کنید.

ویزای دو بار ورود یا دابل (Double Visa)

اگر ویزای شما از نوع  Double Visa هست، تنها مجوز دو بار سفر به کشور مدنظر را دارید.

ویزای چند بار ورود یا مولتیپل (Multiple Visa)

با داشتن ویزای مولتیپل می‌توانید تا زمانی که اعتبار داشته باشد به کشور موردنظر سفر کنید.

ویزای ترانزیت فرودگاهی (Airport Transit Visa)

مطابق با قوانین کشورهای آمریکا، کانادا و اروپا، اگر فرد مسافر بخواهد از کشور مبدأ به مقصد برود یا بالعکس، و مجبور شود در فرودگاه کشوری میانه هواپیمای خود را عوض کند، باید ویزای ترانزیت کشور واسط را داشته باشد. این ویزا از نوع ترانزیت فرودگاهی هست که فقط مجوز ماندن در فرودگاه را به شما می‌دهد.

انواع ویزا بر اساس روش درخواست

انواع ویزا بر اساس روش درخواست

مراجعه به سفارت

افراد برای ثبت در خواست ویزای خود به‌صورت دستی و تحویل مدارک باید به سفارت خانه‌های کشور مقصد بروند.

ویزای فرودگاهی

برخی کشورها، ویزای ترانزیت فرودگاهی را هنگام درخواست مسافر در فرودگاه صادر می‌کنند. کشورهای مالدیو، عمان، قطر، کنیا و … جز این دسته از کشورها هستند.

ویزای الکترونیک

برای اخذ ویزای بعضی از کشورها دیگر لازم نیست به کنسولگری کشور مقصد بروید و فرم تقاضانامه را پر کنید. امروزه با کمک ویزای الکترونیکی (E-Visa) می‌توانید فرم درخواست ویزا را در هر ساعتی و در هر مکانی که هستید، به‌صورت آنلاین پر کنید. پس از بارگذاری اطلاعات هویتی و مدارک، نتیجه درخواست خود را به‌صورت آنلاین می‌توانید مشاهده کنید. ویزای دبی، روسیه، اندونزی و … از انواع این ویزا هستند که شما می‌توانید با مراجعه به سایت توریک درخواست ویزای خود را ثبت کنید.

کشورهای بدون ویزا

طی بعضی قراردادهایی که بین کشورها بسته می‌شود، احتیاج به داشتن روادید برای سفر توریستی بین دو کشور حذف می‌شود، مثل معاهده ایران با ترکیه یا مالزی. برای مثال در سفر به ترکیه تا 90 روز نیاز به اخذ ویزا نیست و همچنین در صورت سفر به مالزی تا 14 روز نیاز به ویزای مالزی نیست. بعضی کشورها به‌صورت خودکار نداشتن ویزا برای گردشگران را بلامانع دانسته‌اند. لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان را از این لینک ببینید.

به چه افرادی ویزا تعلق نمی‌گیرد؟

باتوجه‌به قوانین مختلف کشورها، افراد دارای سابقه کیفری، بیمارانی با علائم مسری و افراد دیپورت شده و ممنوع‌الورود به کشور، نمی‌توانند هیچ ویزایی را دریافت کنند.

انواع ویزا برای مهاجرت

افرادی که قصد مهاجرت همیشگی به کشوری را دارند می‌توانند درخواست صدور ویزای مهاجرتی را بدهند. ویزای غیرمهاجرتی امکان اسکان موقت فرد در کشور مدنظر را فراهم می‌کند. افراد دارای ویزای غیرمهاجرتی تحت شرایط خاصی مانند کارکردن به مدت 3 تا 5 سال برای یکسری کشورها مانند کانادا، می‌توانند برای تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا اقدام کنند.

سؤالات متداول انواع ویزا

فرد متقاضی باید دارای تأییدنامه پزشک، مبنی بر حاد بودن وضع بیمار و نیاز به درمان داشتن وی، در کشوری باسواد پزشکی بالا هست.
ویزای فرودگاهی امکان اسکان چندروزه در کشور مقصد را فراهم می‌کند. دارندگان ویزای ترانزیت، اجازه خروج از فرودگاه را ندارد.
به کشور و نوع ویزایی که می‌خواهید بستگی دارد.
به نوع ویزایی که می‌خواهید و کشوری که قصد سفر به آن را  بستگی دارد، ممکن است از صد دلار تا هزاران دلار برای گرفتن ویزا هزینه کنید.
0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *