خانه
بلاگ
حساب کاربری
قصد سفر داری؟ بی دردسر ویزا بگیر

فهرست مطالب

راهنمای پیگیری درخواست روادید برای ایرانیان

یگیری درخواست روادید
تاریخ انتشار: 1403/2/19

پیگیری درخواست روادید به معنای پیگیری وضعیت پرونده تا زمان دریافت روادید است. در فرآیند دستیابی به ویزا یا روادید، یکی از مراحل مهم و در عین حال موضوعی که ممکن است با چالش‌هایی روبرو شوید، پیگیری وضعیت صدور ویزا است.

دریافت روادید به سرعت رخ نمی‌دهد و ممکن است نیاز به صبر و بردباری داشته باشد، زیرا زمان و روند صدور ویزا معمولاً متغیر است و قابل پیش‌بینی نیست. در این مطلب از مجله گردشگری توریک با نحوه پیگیری درخواست روادید همراه ما باشید.

پیگیری ویزا یا پيگيري رواديد به چه معنا است؟

پیگیری وضعیت ویزا به مجموعه اقدامات حضوری یا آنلاینی اشاره دارد که شما با انجام آن‌ها قادر به پیگیری پیشرفت کار و بررسی پرونده ویزای خود از طریق سفارت، کنسولگری یا نهادهای مرتبط مانند VFS هستید. این اقدامات به شما اطلاع می‌دهند که پرونده شما در چه مرحله‌ای از بررسی قرار دارد و آیا ویزای شما تأیید شده است یا خیر.

به عنوان مثال، اگر به آلمان مهاجرت می‌کنید و تمام مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا را ارسال کرده‌اید، پیگیری درخواست روادید به معنای انتظار نظر دولت مقصد درباره امکان یا عدم امکان دستیابی به ویزای شینگن است. این پیگیری ممکن است از طریق ویزامتریک (کارگزار امور درخواست مهاجرت به آلمان) انجام شود و نتیجه‌ی درخواست ویزای شما از طریق این راه به شما اطلاع داده خواهد شد.

چگونگی پیگیری درخواست روادید

  • وارد سایت evisatraveller شوید.
  • در بخش نکات مهم بر روی تعیین وضعیت درخواست (Check Application Status) کلیک کنید.
  • در صورتی که Track code پیگیری درخواست روادید را دارید وارد کنید و بعد از ثبت Captcha code روی مشاهده (View status) کلیک کنید.
  • در صورتی که Track code را به هر دلیلی ندارید، شماره پاسپورت (Passport number) و ایمیل خود را وارد، Captcha code  را ثبت و روی مشاهده View status کلیک کنید.
  • وضعیت پرونده خود را مشاهده نمایید.

نکات مهم در سایت پیگیری درخواست:

  • در صورت وارد کرد اطلاعات در هر یک از دو روش پیگیری درخواست روادید، گزینه دیگر غیر فعال خواهد شد.
  • کد رهگیری یا Track code در زمان درخواست روادید به ایمیل شما ارسال شده است.
  • کرد رهگیری به صورت QWERTYUIOPAS456F7 (ترکیب حروف لاتین و عدد) است.

پیگیری درخواست روادید برای ایرانیان

چگونگی پیگیری نتیجه ویزا

برای اطلاع از وضعیت ویزای صادر شده یا عدم صدور آن، شما باید به قوانین و مقررات کشور مقصد مهاجرت دقت کنید، زیرا هر کشور دارای رویکرد و الزامات خاصی درباره مهاجرت و ویزا است. بنابراین، استفاده از خدمات یک وکیل مهاجرت ماهر یا وکیل ویزا بسیار حیاتی است، زیرا آن‌ها دارای دانش کافی درباره قوانین مربوط به کشور مورد نظر شما هستند و می‌توانند به شما در مورد مراحل و پیچیدگی‌های پیگیری ویزا راهنمایی کنند.

به طور خلاصه، روش‌های پیگیری وضعیت ویزا شامل مراجعه حضوری به سفارت یا کنسولگری (روش آفلاین)، تماس تلفنی با سفارت (روش آفلاین) و یا پیگیری آنلاین با کد رهگیری است.

مراجعه حضوری به سفارت یا کارگزاری

گاهی قوانین مهاجرت یا روال‌های عملی برخی کشورها به گونه‌ای تعریف شده‌اند که برای دریافت نتایج مربوط به ویزای شینگن یا دیگر انواع ویزا، شما باید به سفارت مراجعه کنید. همچنین، گاهی سفارت کشور مقصد وظایف اجرایی مرتبط با این موضوع را به کارگزارانی مانند VFS، BLS و ویزامتریک واگذار می‌کند، که در واقع، برای استعلام وضعیت ویزای شما، این کارگزاران مورد نیاز هستند.

تماس تلفنی با سفارت یا کارگزاری

تماس تلفنی همچنین می‌تواند گزینه دیگری مناسب برای پیگیری ویزای شینگن یا دیگر ویزاها باشد و شما می‌توانید با سفارت یا کارگزاری مربوطه در ارتباط تلفنی باشید. اما، لازم است توجه داشته باشید که در بخش قابل توجهی از موارد و به ویژه در کشورهای توسعه یافته و با تقاضای بالا برای اجازه اقامت، سفارت‌ها ممکن است به دلایلی از جمله حفظ شان و دیسیپلین یا حجم بالای امور، به پیگیری‌های تلفنی پاسخ ندهند.

بنابراین، ممکن است حتی اگر از اقامت کاری یا اقامت کارآفرینی استفاده کنید، درخواست‌های تلفنی یا ایمیلی شما پاسخ داده نشود و از شما خواسته شود که به کارگزار آن کشور در امور اقامت تماس بگیرید. این نکته مهمی است که در هنگام پیگیری موارد ویزایی باید در نظر داشته شود و امیدواری به دریافت پاسخ دقیق از سفارت را به حداقل برسانید.

پیگیری ویزا با کد رهگیری (روش مرسوم)

پیگیری وضعیت ویزا از طریق VFS یا سایر کارگزاران و سایت سفارت کشور مورد نظر، امروزه یکی از مسیرهای معمول و احتمالاً کمتر چالش برای مسافران است. برای این که وضعیت ویزای خود را پیگیری کنید، ابتدا باید از فیش صادر شده از سوی سفارت، VFS یا کارگزاران مرتبط با ویزا، “Tracking ID” خود را استخراج کنید. سپس با وارد کردن این ID در قسمت مربوطه در سایت آن نهاد، می‌توانید وضعیت خود را بررسی کنید. در بعضی موارد، شما ممکن است بخواهید شماره پاسپورت، تاریخ تولد میلادی، یا اطلاعات دیگری را نیز وارد کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید ویزای ثبت شرکت در کشور لیتوانی را پیگیری کنید، بهترین گزینه VFS است. هرچند سفارت نیز به شما پاسخ خواهد داد، اما معمولاً به شما توصیه می‌شود که با VFS تماس بگیرید. در وب‌سایت VFS، می‌توانید آخرین تغییرات مرتبط با ویزا و راه‌های اقامت خود را بررسی کنید تا بتوانید بهترین پیگیر مجوز مهاجرت ثبت شرکت خود را دنبال کنید.

همچنین روش های دیگری نیز برای پیگیری درخواست روادید وجود دارند که در ادامه به شرح هر یک از ان ها خواهیم پرداخت.

پیگیری درخواست روادید برای ایرانیان

پیگیری درخواست روادید به روش آنلاین

شما می‌توانید با استفاده از روش آنلاین، با مراجعه به وب‌سایت کارگزاری یا سفارت، وضعیت ویزای خود را بررسی کنید. در حال حاضر، بیشتر سفارت‌های کشورهای مختلف از جمله کشورهای شینگن و ویزای کانادا این امکان را به شما می‌دهند. این روش علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، به شما امکان دسترسی و پیگیری 24 ساعته وضعیت ویزا را می‌دهد.

پیگیری درخواست روادید با ایمیل

پیگیری درخواست ویزا از طریق ایمیل می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها باشد، اما این روش کمی زمان‌بر است و سفارت‌ها معمولاً چند روز بعد پاسخ می‌دهند یا ایمیل آماده ارسال می‌کنند. این امر بخاطر حجم زیادی از ایمیل‌های دریافتی از طرف متقاضیان ویزا اتفاق می‌افتد.

به عنوان مثال، پیگیری ویزای استرالیا می‌تواند از طریق ایمیل انجام شود، اما باید منتظر بمانید تا پاسخی از سفارت دریافت کنید که ممکن است چند روز طول بکشد.

پیگیری درخواست روادید با اس ام اس

می‌توانید با اس‌ام‌اس پیگیری درخواست ویزا را انجام دهید. برخی از کارگزاری‌ها مانند “VFS”، “BLS” و ویزامتریک این خدمات را برای متقاضیان خود فراهم کرده‌اند. البته برای استفاده از این خدمات باید هزینه مربوطه را در زمان حضور در کارگزاری پرداخت کنید.

مدارک مورد نیاز برای پیگیری روادید

برای پیگیری وضعیت ویزا به صورت آنلاین، اغلب به کد رهگیری فرم درخواست ویزا “Tracking ID”، شماره پاسپورت، و تاریخ تولد میلادی نیاز دارید.

در برخی از سایت‌ها، به‌جای “Reference Number” که همان کد رهگیری پرونده است، از “Tracking ID” استفاده می‌شود. بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید تا بتوانید به‌درستی وضعیت روادید خود را پیگیری کنید.

پیگیری ویزای شینگن

با توجه به علاقه‌ی گسترده‌ای که مردم کشور ما به مهاجرت به اروپا و اخذ شهروندی کشورهای اتحادیه اروپا دارند، سوال اصلی این است که آیا روش‌های پیگیری ویزا برای شنگن نیز معتبر هستند یا خیر.

پاسخ مثبت است. تمام مسیرها و روش‌هایی که در بالا بیان شدند، در خصوص اتحادیه اروپا هم قابل استفاده است. مهم نیست که برای کدام نوع ویزا اقدام می‌کنید، این روش‌ها به شما کمک خواهند کرد تا وضعیت ویزای خود را پیگیری کنید و نتایج مرتبط با آن را بدست آورید.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما قصد مهاجرت به هلند را دارید و برای اخذ اقامت استارتاپی اقدام می‌کنید. حتی اگر شتاب دهنده کشور مورد نظر شما ایده شما را تایید کند، شما باید به سایت معرفی شده بروید و وقت مصاحبه را تعیین کنید. پس از مصاحبه، می‌توانید وضعیت پذیرش یا رد ویزای خود را از طریق روش‌های پیگیری که در بالا ذکر شد (مراجعه حضوری، تماس تلفنی، وب سایت) بررسی کنید.

پیگیری درخواست روادید برای ایرانیان

پیگیری ویزای تحصیلی

یکی از سوالات متداولی که از کارشناسان تیم های مهاجرتی معمولا می‌پرسند، این است که آیا پیگیری ویزای تحصیلی نیز مانند سایر اقسام ویزاها خواهد بود یا آیا تفاوت مهمی بین آن‌ها وجود دارد؟

در واقع، استعلام وضعیت ویزای تحصیلی نیز مانند دیگر اقسام ویزاها است و تفاوت چندانی در روش پیگیری آن با سایر ویزاها وجود ندارد. بنابراین، تمام نکاتی که در این مقاله ذکر شده است و در خصوص ویزاهای مختلف بیان شده است، برای دانشجویان یا افرادی که در حال آماده‌سازی برای ورود به دوره تحصیلی هستند نیز قابل اعمال است و آن‌ها نیز می‌توانند برای استعلام وضعیت ویزا خود از طریق سفارت یا کارگزاران مرتبط اقدام کنند.

نحوه پیگیری روادید با توجه به سفارت هر کشور

اکثر سفارت‌های جهان از روش آنلاین برای ارائه خدمات پیگیری درخواست ویزا استفاده می‌کنند، اما همچنان روش‌های سنتی مانند تلفن و مراجعه حضوری نیز در دسترس هستند. به عنوان مثال، سفارت آمریکا امکان استفاده از روش آنلاین برای بررسی درخواست ویزا را فراهم می‌کند، اما در صورت مراجعه به سفارت این کشور، می‌توانید با شماره پرونده ویزای خود را پیگیری کنید و از وضعیت آن آگاه شوید.

پیگیری ویزای کشورهای مختلف

اگر اخذ ویزای خود را به شرکت‌های توریستی واگذار کرده‌اید، مناسب است که از طریق همان شرکت‌ها پیگیر وضعیت ویزا باشید. این روش به دلیل داشتن اطلاعات پرونده شما نزد شرکت‌ها موثر است؛ به این معنی که بدون دسترسی به ایمیلی که پرونده شما با آن تشکیل شده است، نمی‌توانید از وضعیت درخواست خود با خبر شوید، و اغلب شرکت‌ها این اطلاعات را به متقاضیان ارائه نمی‌دهند.

پیگیری درخواست ویزا از «‌VFS»

کارگزاری “VFS” مسئول ارائه خدمات کنسولی بسیاری از کشورها در ایران است. شما می‌توانید از طریق سایت این کارگزاری با استفاده از کد رهگیری که بر روی رسید اطلاعات بیومتریک به شما داده شده است، وضعیت ویزای خود را پیگیری کنید. البته می‌توانید از طریق مراجعه حضوری نیز از وضعیت ویزا باخبر شوید، اما تجربه نشان داده که در مراجعه حضوری به دلیل بالا بودن حجم درخواست‌ها و شلوغی کارگزاری، اغلب پاسخی در مورد تأیید یا رد ویزا و مرحله‌ای که پرونده در آن قرار دارد، به شما داده نمی‌شود.

نحوه پیگیری درخواست ویزای کانادا

برای پیگیری درخواست ویزای کانادا، دو روش آنلاین و آفلاین وجود دارد که در اینجا به توضیح هر دو می‌پردازیم.

نحوه پیگیری ویزای کانادا به روش آنلاین:

  1. ابتدا به سایت اداره مهاجرت کانادا به آدرس “canada.ca” مراجعه کنید.
  2. در بخش “Immigration and citizenship” را انتخاب کنید.
  3. در صفحه‌ای که باز می‌شود، بخش “my application” را انتخاب کنید.
  4. سپس بر روی گزینه “Check your application status” کلیک کنید.
  5. نوع ویزایی که درخواست کرده‌اید را مشخص کرده و بر روی “Continue” کلیک کنید.
  6. وارد حساب کاربری خود شوید و در بخش “View the applications you submitted”، گزینه “Check your application status” را انتخاب کنید و با استفاده از کد رهگیری پرونده، وضعیت درخواست ویزای خود را بررسی کنید.

پیگیری درخواست ویزای کانادا از طریق “VFS”:

  1. به سایت کارگزاری “VFS” کانادا مراجعه کرده و یک حساب کاربری ایجاد کنید.
  2. در بالای صفحه، گزینه “Track your application” را انتخاب کنید.
  3. در قسمت وسط صفحه، گزینه “Website” را مشاهده کنید و بر روی “Click here” کلیک کنید تا با وارد کردن کد رهگیری و تاریخ تولد میلادی، وضعیت ویزای کانادا خود را مشاهده کنید.

نحوه پیگیری ویزای کانادا به روش آفلاین:

با مراجعه به سفارتی که از آن ویزا درخواست کرده‌اید، و با ارائه “Pin Code” که در رسید مدارک شما وجود دارد، از وضعیت ویزای کانادا خود با خبر شوید.

نحوه پیگیری درخواست روادید آلمان

برای پیگیری وضعیت ویزای آلمان، شما باید به سایت کارگزاری سفارت آلمان در ایران، یعنی ویزامتریک، مراجعه کنید. در این سایت، در گوشه سمت چپ صفحه اصلی، گزینه “پیگیری درخواست” را مشاهده خواهید کرد. با وارد کردن کد رهگیری و تاریخ تولد خود، می‌توانید از آخرین وضعیت ویزای خود مطلع شوید.

پیگیری درخواست روادید برای ایرانیان

مراحل پیگیری وضعیت ویزای اسپانیا

برای پیگیری وضعیت ویزای اسپانیا، شما باید به سایت کارگزاری “BLS” که مسئولیت سفارت اسپانیا در ایران را برعهده دارد، مراجعه کنید. در این سایت، در قسمت بالای صفحه، گزینه “پیگیری درخواست ویزا” را مشاهده خواهید کرد. سپس با وارد کردن شماره مرجعی که بر روی رسید پرداختی که در روز ثبت درخواست به شما تحویل داده شده است و تاریخ تولد میلادی خود، می‌توانید از آخرین وضعیت ویزای خود مطلع شوید.

پیگیری وضعیت ویزای ایتالیا

پیگیری وضعیت ویزای ایتالیا پس از تغییر کارگزاری سفارت ایتالیا در ایران از طریق وبسایت ویزامتریک انجام می‌شود. برای این منظور، شما باید به سایت ویزامتریک مراجعه کرده و در تب “روش‌های درخواست روادید” به بخش “پیگیری درخواست” وارد شوید. سپس با وارد کردن کد رهگیری و تاریخ تولد خود، می‌توانید اطلاعات وضعیت آخرین ویزای خود را دریافت کنید.

پیگیری وضعیت ویزای سوئد

برای پیگیری وضعیت ویزای سوئد، ابتدا باید به سایت رسمی سفارت سوئد مراجعه کنید زیرا سفارت سوئد در ایران کارگزاری ندارد. در این سایت، در بخش “Migration information” که در قسمت بالای صفحه واقع شده است، به بخش “Swedish Migration Agency” بروید. سپس در بالای صفحه سمت راست، گزینه “CONTACT US” را انتخاب کنید تا به بخش “Check your application without logging in” برسید. با ورود به این بخش و وارد کردن شماره پرونده یا شماره کنترلی که در رسید سفارت یا در ایمیل دریافتی پس از پر کردن فرم درخواست ویزا آمده است، می‌توانید از آخرین وضعیت ویزای خود باخبر شوید.

پیگیری درخواست ویزای انگلستان

برای پیگیری وضعیت ویزای انگلستان، شما باید به سایت کارگزاری سفارت انگلستان در ایران که مانند کشور‌های حوزه شینگن که توسط VFS اداره می‌شود، مراجعه کنید. ابتدا وارد سایت VFS انگلستان شوید و در بالای صفحه گزینه “پیگیری درخواست” را انتخاب کنید. سپس با کلیک بر روی گزینه “وضعیت درخواست ویزای خود را به صورت آنلاین پیگیری کنید”، وارد صفحه پیگیری درخواست می‌شوید و با وارد کردن کد رهگیری خود، می‌توانید وضعیت ویزای خود را بررسی کنید.

پیگیری درخواست روادید برای ایرانیان

پیگیری درخواست ویزای امارات

برای پیگیری درخواست ویزای امارات، شما باید از طریق شرکت‌های توریستی و مسافرتی که اقدام جهت دریافت ویزای دبی را برای شما انجام داده‌اند، اقدام کنید. این شرکت‌ها به عنوان واسطه بین شما و اداره مهاجرت دبی عمل می‌کنند. در صورت بروز هر گونه مشکل یا نیاز به پیگیری در پرونده ویزایتان، کارشناسان این شرکت‌ها با اداره مهاجرت دبی ارتباط برقرار کرده و نتیجه را به شما اعلام خواهند کرد.

پیگیری درخواست ویزای روسیه

برای پیگیری درخواست ویزای روسیه، شما باید از طریق کارگزار مهاجرتی که درخواست ویزای شما را انجام داده است، اقدام کنید. به علت عدم امکان ارسال مستقیم درخواست به سفارت روسیه، کارگزار مسئولیت ارسال و پیگیری این امور را بر عهده دارد. هر زمان که نیاز به پیگیری درخواست ویزای خود داشتید، می‌توانید با شرکت مهاجرتی که پرونده شما در اختیار آن است تماس بگیرید و اطلاعات لازم درباره وضعیت ویزای خود را دریافت کنید.

پیگیری درخواست ویزای آمریکا

برای پیگیری وضعیت ویزای آمریکا، ابتدا باید بدانید که وضعیت ویزای آمریکا به دو مرحله قبل و بعد از مصاحبه تقسیم می‌شود. قبل از مصاحبه، معمولاً یک پیام به ایمیل و اکانتی که در سایت اداره مهاجرت آمریکا ایجاد کرده‌اید، ارسال می‌شود تا شما را در جریان آخرین وضعیت قرار دهد. اما پس از مصاحبه، برای پیگیری وضعیت ویزای خود باید به سایت «ceac.state.gov» مراجعه کنید. پس از ورود به این سایت، با انتخاب نوع ویزا، کشوری که در آن درخواست ویزای خود را ثبت کرده‌اید و وارد کردن کد رهگیری پرونده، می‌توانید وضعیت درخواست ویزای خود را بررسی کنید.

پیگیری درخواست ویزای چین

برای پیگیری وضعیت درخواست ویزای چین، باید به یاد داشته باشید که این کار باید از طریق کارگزاری مختص این امر انجام شود. به همین دلیل، برای پیگیری ویزای چین نیاز است به شرکت مهاجرتی که مسئولیت اخذ ویزای چین شما را بر عهده گرفته است، مراجعه کنید.

پیگیری درخواست روادید برای ایرانیان

پیگیری درخواست ویزای استرالیا

برای پیگیری درخواست ویزای استرالیا، باید از طریق حساب کاربری خود در سایت اداره مهاجرت استرالیا اقدام کنید. این سایت به شما امکان می‌دهد تا از وضعیت ویزای خود مطلع شوید. درخواست شما ممکن است در یکی از وضعیت‌های زیر قرار داشته باشد:

  1. ناقص (Incomplete): این وضعیت نشان دهنده آن است که شما پر کردن فرم درخواست ویزای خود را شروع کرده‌اید، اما آن را تکمیل نکرده‌اید.
  2. آماده برای ارسال (Ready to submit): این وضعیت نشان دهنده آن است که شما درخواست ویزای خود را تکمیل کرده‌اید و می‌توانید آن را ارسال کنید.
  3. ارسال شده (Submitted): این وضعیت نشان می‌دهد که شما درخواست ویزای خود را ارسال کرده‌اید.
  4. دریافت (Received): این وضعیت نشان می‌دهد که درخواست ارسالی شما با موفقیت ثبت شده است.
  5. ارزیابی اولیه (Initial assessment): این وضعیت نشان دهنده آن است که اداره مهاجرت استرالیا در حال ارزیابی اولیه درخواست شما است.
  6. ارزیابی بیشتر (Further assessment): این وضعیت نشان می‌دهد که اداره مهاجرت استرالیا در حال ارزیابی اطلاعات شما برای تصمیم نهایی می‌باشد.
  7. نهایی شده (Finalised): این وضعیت نشان دهنده آن است که اداره مهاجرت استرالیا تصمیم نهایی خود را اتخاذ کرده و از طریق ایمیل یا حساب کاربری به شما اطلاع رسانی خواهد کرد.

سخن پایانی

پیگیری وضعیت روادید از جمله موارد حیاتی در مسیر سفر و مهاجرت است. با استفاده از روش های یاد شده می توانید اقدام به پیگیری روادید خود نمایید. در پایان اگر سوالی در زمینه مطالب یاد شده در یان مطلب دارید می توانید در قسمت کامنت ها با ما و سایر همراهان سایت به اشتراک بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشیم.

0 1
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فیروز گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون 🤩