خانه
بلاگ
حساب کاربری

گواهینامه بین المللی و شرایط دریافت آن در سال ۲۰۲۴

گواهینامه بین المللی و شرایط دریافت آن در سال ۲۰۲۳ - توریک

رانندگی در کشورهایی غیر از ایران مستلزم دریافت گواهینامه بین المللی است. گواهی‌نامه‌های بین المللی یا IDP از جمله مدارکی هستند که به کشورهایی که عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی هستند، این اجازه را می‌دهند که در سایر کشورها نیز بتوانند رانندگی کنند. کشور ایران و ۱۹۶ کشور دیگر از اعضای این سازمان هستند که با صدور گواهی‌نامه‌های بین المللی، به متقاضیان این اجازه را می‌دهند که در کشورهای عضو این سازمان رانندگی کنند. اما نحوه دریافت گواهینامه بین المللی به چه صورت است و چه شرایطی دارد؟

 

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

گواهینامه رانندگی بین المللی مدرکی است که در سایر کشورهای عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی بین ۱ تا ۳ سال اعتبار داشته و به متقاضیان این امکان را می‌دهد که در جاده‌های کشورهای عضو این سازمان رانندگی کنند. در صورتیکه شما نیز متقاضی دریافت این گواهینامه هستید، برای دریافت آن نیازی نیست تا به ستاد ناجا یا پلیس +۱۰ یا ستاد مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایید.

در واقع افرادی که قصد دارند این گواهینامه را دریافت کنند، به عنوان توریست در کشورهای مقصد اقامت خواهند داشت، بنابراین باید به سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی کشور مراجعه کرده و نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنند. از این رو اولین مدارکی که برای صدور این‌ گواهینامه مورد نیاز است، پاسپورت و گواهینامه پایه ۳ می‌باشد. در ادامه شرایط مربوط به دریافت گواهینامه بین المللی را بررسی خواهیم کرد.

 

شرایط و نحوه دریافت گواهینامه بین المللی

شرایط و نحوه دریافت گواهینامه بین المللی

 

همانطور که گفتیم، گواهینامه بین المللی رانندگی مدرکی است که به شما این امکان را می‌دهد تا در کشورهای عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی بدون نیاز به گواهینامه آن کشور، رانندگی کنید. صدور این گواهینامه در ایران توسط سازمان گردشگری و اتومبیلرانی کشور انجام می‌شود. فرایند درخواست دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی از این سازمان از طریق حضوری و اینترنتی انجام می‌شود.

اگر قصد دارید به صورت اینترنتی نسبت به دریافت این گواهینامه اقدام کنید، باید بدانید این روند حدود ۷ روز کاری به طول می‌انجامد و پس از تایید مدارک شما، گواهینامه بین المللی از طریق پست به شما ارسال می‌شود. دریافت گواهی‌نامه بین المللی اما به صورت حضوری آسان‌تر از روش اینترنتی بوده و روند تایید مدارک و صدور گواهینامه شما تنها در یک ساعت انجام می‌شود.

 

نحوه دریافت گواهینامه بین المللی به صورت حضوری

مراکز اصلی یا نمایندگی سازمان گردشگری و اتومبیل ‌رانی در تمامی استان‌های کشور وجود دارند. در صورتی‌که متقاضی دریافت گواهینامه بین المللی هستید، برای اطلاع از نزدیک‌ترین نمایندگی سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی می‌توانید به وب سایت  https://gis.taci.ir مراجعه کرده و با انتخاب محل زندگی خود، نزدیک‌ترین نمایندگی به شما نمایش داده می‌شود. پس از مراجعه به نمایندگی این سازمان و ارائه مدارک مورد نیاز از جمله پاسپورت و گواهینامه، می‌توانید نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی خود اقدام نمایید.

همچنین برای پیگیری از روند صدور گواهینامه می‌توانید با شماره  ۰۹۶۲۹ تماس گرفته و از کارشناسان مربوطه در این سازمان راهنمایی بخواهید. در صورتیکه شما قصد سفر به امارات متحده عربی را دارید و می‌خواهید برای ویزای امارات اقدام نمایید، می‌توانید به دفاتر ارائه دهنده خدمات  گردشگری مراجعه کرده و روند دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی را نیز به آن‌ها بسپارید.

 

نحوه دریافت گواهینامه بین المللی به صورت اینترنتی

قبل از اینکه برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنید، باید بدانید که این روند بین  ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد و گواهینامه شما پس از تایید مدارک و صادر شدن به آدرس پستی شما ارسال می‌شود. به منظور اینکه درخواست خود را برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی ثبت کنید، باید ابتدا سایت http://shop.taci.ir  شده و با مطالعه شرایط و قوانین و تایید آن‌ها، روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید. با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در فیلدهای خواسته شده، باید مدارک خود را با کیفیت بالا در وب سایت اسکن کنید.

در پایان نیز با گزینه تایید به صفحه پرداختی هدایت می‌شوید که با پرداخت مبلغ بسیار کم، درخواست خود را تایید می‌کنید. پس از تکمیل فرایند پرداخت، یک کد پیگیری به شما ارائه می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید روند صدور و دریافت گواهینامه خود را از طریق اینترنت پیگیری کنید.

 

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین المللی

از جمله مدارکی که برای دریافت گواهینامه بین المللی مورد نیاز است به شرح زیر است:

 

  • گواهینامه پایه ۳ با اعتبار حداقل یک‌ ماه و کپی آن
  • پاسپورت معتبر و کپی آن
  • یک قطعه عکس

 

لازم است که مدارک ذکر شده را به یکی از نمایندگی‌های سازمان گردشگری و اتومبیل ‌رانی ارائه کنید. پس از پرداخت مبلغی بین  ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و تکمیل فرم مربوط می‌توانید گواهینامه بین‌المللی خود را در عرض یک ساعت دریافت کنید. گواهینامه رانندگی بین المللی که توسط این سازمان برای شما صادر می‌شود، قابل ترجمه به ۷ زبان است که با استفاده از آن می‌توانید در کشورهای مختلف با خیال راحت رانندگی کنید.

توجه داشته باشید که گواهینامه‌های بین المللی با توجه به نوع درخواست متقاضیان به صورت یک و یا سه ساله صادر می‌شوند و امکان تمدید دوباره برای آن‌ها وجود ندارد. در صورت پایان یافتن مدت زمان اعتبار این گواهینامه، برای صدور مجدد آن می‌توانید اقدام نمایید.

 

 

هزینه دریافت گواهینامه بین المللی چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه بین المللی چقدر است؟

 

هزینه صدور و دریافت گواهینامه بین المللی به مدت زمان اعتبار آن بستگی دارد. درصورتیکه شما برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی با اعتبار یک ساله اقدام می‌کنید، باید مبلغ ۱۰۹ هزار تومان و برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی با مدت زمان سه ساله باید مبلغ ۳۳۵ هزار تومان پرداخت نمایید. همچنین در صورتی‌ که قصد دارید برای دریافت گواهینامه بین المللی موتورسیکلت اقدام‌ کنید، باید مبلغ ۱۳۲ هزار تومان به سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی پرداخت کنید.

 

پیش از اینکه برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنید، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

 

۱- قبل از دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی بررسی کنید که کشور مقصدی که قرار است به آن سفر کنید، گواهینامه رانندگی بین المللی را قبول دارد یا نه. برای مثال اگر قصد سفر به کشور تایلند را دارید ‌و برای ویزای تایلند اقدام کرده‌اید، بررسی کنید که آیا این کشور گواهینامه‌های بین المللی را قبول می‌کند یا خیر. برای این منظور می‌توانید از کارشناسان تیم توریک کمک بگیرید.

۲- پس از اینکه گواهینامه رانندگی بین المللی خود را دریافت کردید، باید به عنوان یک راننده تمامی قوانین راهنمای و رانندگی کشور مقصد را بپذیرید و مطابق با آن قوانین عمل کنید.

 

سوالات متداول

 

مدت زمان اعتبار گواهینامه رانندگی بین المللی در کشورهای عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی چقدر است؟

 

مدت زمان اعتبار گواهینامه رانندگی بین المللی در کشورهای عضو سازمان از قوانین آن کشور تابعیت دارد. برای مثال در صورتی‌که قصد دارید به کشور ترکیه سفر کنید، تنها تا ۶ ماه می‌توانید از این گواهینامه استفاده کنید و پس از اتمام زمان اعتبار باید نسبت به تمدید مجدد گواهینامه اقدام نمایید.

 

 

– در کدام کشورها می‌توان با استفاده از گواهینامه بین المللی رانندگی کرد ؟

کشور ایران و ۱۹۶ کشور دیگر در سازمان جهانی اتومبیلرانی عضو هستند و این بدان معناست که با دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی می‌توانید در این کشورها با خیال راحت رانندگی کنید. برای مثال اگر ویزای روسیه، ویزای اندونزی یا حتی وقت سفارت فرانسه برای اخذ ویزا را گرفتید به شما این مژده را می‌دهیم که می‌‌توانید با استفاده از گواهینامه بین المللی در این کشورها رانندگی کنید.

 

 

– در صورت مفقود شدن گواهینامه رانندگی آیا می‌توان مجدد آن را دریافت کرد؟

در صورتی‌ که گواهینامه بین المللی قبلی معتبر باشد، می‌توانید از آن المثنی دریافت کنید، در غیر این صورت نیازی نیست نسبت به دریافت گواهینامه مجدد اقدام کنید.

 

– برای دریافت گواهینامه بین ‌المللی رانندگی به کدام سازمان مراجعه کنیم؟

در صورتی که پاسپورت و گواهینامه پایه ۳ معتبر دارید، می‌توانید به یکی از نمایندگی‌های سازمان‌ جهان ‌گردی و اتومبیلرانی کشور مراجعه کنید.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *