خانه
بلاگ
حساب کاربری
قصد سفر داری؟ بی دردسر ویزا بگیر

فهرست مطالب

20 حقیقت جالب درباره برج ایفل!

20 حقیقت جالب درباره برج ایفل
تاریخ انتشار: 1402/3/13

کم‌تر کسی در جهان هست که نام برج ایفل را نشنیده و با آن آشنایی نداشته باشد. برج ایفل (La Tour Eiffel)، یکی از نمادین‌ترین بناهای فرانسه و جهان است که از زمان ساخت آن در سال 1889، توجه همه را به خود جلب کرده است. یکی از حقایق برج ایفل که شاید جالب باشد این است که این برج در اصل به عنوان مرکز نمایشگاه جهانی، به منظور بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه و نشان دادن قدرت صنعت مدرن فرانسه در صحنه جهانی، طراحی شده بود.

پیرامون برج ایفل که یکی از پربازدیدترین بناهای تاریخی در جهان است و تقریباً هفت میلیون بازدیدکننده در سال و بیش از 300 میلیون بازدید کننده در طی سال‌ها فعالیت خود داشته است، حقایق جالبی وجود دارند که با شنیدن آن‌ها حتماً تعجب خواهید کرد. در ادامه این مطلب از آژانس توریک، قصد داریم تا به ۲۰ مورد از حقایق برج ایفل بپردازیم.

 

۱. یک آپارتمان مخفی در بالای برج ایفل وجود دارد!

گوستاو ایفل به هنگام طراحی برج ایفل، هوشمندانه یک آپارتمان خصوصی نیز برای خود در بالای برج در نظر گرفت که در آن مهمانان مشهوری مانند توماس ادیسون را میزبانی می‌کرد. این آپارتمان از آن زمان به مکانی تفریحی در دفتر ایفل تبدیل شده است که با مجسمه‌های مومی او، دخترش و ادیسون تکمیل شده و برای بازدید عموم دایر است.

 

 

۲. برج ایفل را گوستاو ایفل طراحی نکرده است!

برج ایفل را گوستاو ایفل طراحی نکرده است!

 

در حالی که گوستاو ایفل حق نامگذاری برج را به دست‌آورد و به اشتباه همه فکر می‌کنند طراحی این برج توسط او انجام شده است، اما در واقع یکی از اسرار برج ایفل این است که دو مهندس به نام‌های موریس کوچلین و امیل نوگویه که در شرکت او مشغول به کار بودند، بر روی طرح اصلی این برج کار کردند. همچنین معمار فرانسوی استفان ساوستر نیز بر روی ظاهر این پروژه کار کرد تا نگرانی‌های عمومی در مورد ماهیت خشن و سودمند طرح اصلی این برج را از بین ببرد.

 

 

۳. برج ایفل قرار بود بعد از 20 سال خراب شود!

همانطور که قبلا ذکر شد، این برج با هدف نشان دادن قدرت صنعتی فرانسه در طول نمایشگاه جهانی ساخته شد، اما برنامه این بود که پس از 20 سال در سال 1909 آن را خراب کنند. با این حال، گوستاو ایفل به طور هوشمندانه یک آنتن رادیویی و فرستنده تلگراف بی‌سیم را در بالای برج قرار داد که فرانسوی‌ها متوجه شدند این آنتن می‌تواند برای ارتباطات بی‌سیم مفید باشد. دولت نیز در نهایت تصمیم گرفت تخریب آن را کنسل کند.

 

 

 

۴. هیتلر دستور تخریب برج ایفل را داده بود!

هیتلر دستور تخریب برج ایفل را داده بود

 

هنگامی که آلمان در طول جنگ جهانی دوم فرانسه را اشغال کرد، هیتلر دستور داد که برج ایفل را خراب کنند، اما این دستور هرگز اجرا نشد. با این حال، مبارزان مقاومت فرانسوی انتقام خود را گرفتند و کابل‌های آسانسور برج را قطع کردند تا نازی‌ها مجبور شوند از پله‌ها بالا بروند تا پرچم خود را به اهتزاز درآورند.

آلمان از سال 1940 تا 1944 فرانسه را اشغال کرد. در پایان، هیتلر که در آستانه از دست دادن پایتخت به نیروهای متفقین بود، به فرماندار نظامی وقت پاریس، دیتریش فون کولتیتز، دستور داد تا پایتخت و هر آنچه در آن بود، از جمله برج ایفل را نابود کند.

 

 

۵. ساخت برج ایفل در ابتدا با مخالفت‌هایی همراه بود

پیش از ساخت برج ایفل، اعتراضاتی علیه آن توسط افرادی مانند گی دو موپاسان، الکساندر دوما جونیور و دیگر هنرمندان مشهور امضا شده و در یک روزنامه پاریسی منتشر شد. چرا که آنها معتقد بودند که این برج مانند یک دودکش سیاه غول پیکر کارخانه خواهد بود که همه بناهای تاریخی پاریس را تحت الشعاع قرار داده و آثار معماری این شهر را تحقیر می‌کند. پس از ساخت، خوشبختانه برج برخلاف اعتقاد معترضان توانست پروژه‌ای موفقیت‌آمیز باشد.

 

 

 

۶. برج ایفل در گذشته محل یک اداره پست و یک سالن تئاتر بوده است

برج ایفل در گذشته محل یک اداره پست و یک سالن تئاتر بوده است

 

یکی از حقایق برج ایفل این است که این برج در طول سالیان سال، چندین کاربردی داشته است که بسیاری از آنها اکنون از بین رفته‌اند. برای نمونه، می‌توان به دفاتر روزنامه “Le Figaro” در طبقه دوم برج که به مدت شش ماه در سال 1889 در این برج فعالیت می‌کرد، یک اداره پست در طبقه اول و یک تئاتر طراحی شده توسط Sauvestre در طبقه اول برج اشاره کرد.

 

 

۷. از برج ایفل به عنوان یک آزمایشگاه علمی استفاده می‌شد

گوستاو ایفل، یک آزمایشگاه هواشناسی را در طبقه سوم برج ایفل قرار داده و در آنجا مطالعاتی در زمینه فیزیک و آیرودینامیک انجام داد و همچنین یک تونل باد نیز ساخت. سپس او درهای این آزمایشگاه را به روی دانشمندان باز کرد تا از آن برای آزمایش‌های خود استفاده کنند.

 

 

۸. برج ایفل حرکت می‌کند!

برج ایفل حرکت می‌کند!

 

یکی از حقایق برج ایفل این است که اگرچه ساختار عظیم آهنی برج ایفل در برابر باد مقاوم است اما به هنگام طوفان نوسان می‌کند. باد تنها چیزی نیست که می‌تواند این برج عظیم را به حرکت درآورد، بلکه گرمای خورشید نیز بر آن تأثیر گذاشته و باعث می‌شود که آهن منبسط شود و برج در طول ماه‌های گرم به طور متوسط ​​شش اینچ رشد کند.

 


پیشنهاد می‌شود: پارس گردی در ۳ روز

 

 

۹. برج ایفل پوشیده شده از نام دانشمندان است

دانشمندان و مهندسان فرانسوی که در قرن نوزدهم فعالیت می‌کردند هرگز در تاریخ فراموش نمی‌شوند و نه تنها نام خود را به خیابان‌های پاریس قرض داده‌اند، بلکه 72 مورد از آنها بر روی برج ایفل نیز حک شده است. البته در دورانی این نام‌های حکاکی شده پوشانده شد، اما به لطف تلاش یک مرمت‌کار، آنها یک بار دیگر قابل مشاهده شدند و بازدیدکنندگان می‌توانند نام‌هایی مانند فوکو، دوما و پریر را بر روی آن ببینند.

 

 

۱۰. سالیانه برای زیبا نگه داشتن برج ایفل اقداماتی انجام می‌شود

برای زیبا نگه داشتن برج ایفل اقداماتی انجام می‌شود

 

هر هفت سال، حدود 60 تن رنگ بر روی برج ایفل اعمال می‌شود که این نه تنها به اصطلاح La dame de fer ظاهر خوبی به برج می‌دهد، بلکه به زنگ نزدن آهن در طول سال‌ها نیز کمک می‌کند.

 

 

۱۱. چراغ‌های درخشان بر روی برج ایفل دارای حق کپی رایت هستند!

نورپردازی برج ایفل برای اولین بار در سال 1985 با افزودن 336 نورافکن زرد و نارنجی انجام شد، اما نمایش نور‌های درخشان این برج که اکنون معروف است، متشکل از 20000 چراغ است که برای اولین بار در شب سال نوی 1999 آسمان شب پاریس را روشن کرد. در حالی که خود برج در مالکیت عمومی است، اما نور و درخشش‌های آن همچنان تحت قانون فرانسه، تحت حمایت قانون کپی رایت هستند. البته این تنها در مورد تصاویری که برای استفاده حرفه‌ای از برج گرفته شده‌اند صدق می‌کند.

 

 

۱۲. یک بار شامپاین در بالای برج ایفل وجود دارد

یک بار شامپاین در بالای برج ایفل وجود دارد

 

مورد دیگر از حقایق برج ایفل وجود یک بار در بالای آن است. اگر به اندازه کافی شجاع هستید که به بالای برج ایفل بروید، می‌توانید در بار شامپاینی که در بالا‌ترین نقطه برج قرار دارد، نوشیدنی بنوشید. در این بار می‌توانید در عین تماشای چشم‌اندازی از منظره شهر، به صرف نوشیدنی‌های مختلف نیز پرداخته و نهایت لذت ببرید.

 

 

 

۱۳. زمانی برج ایفل فروخته شد!

یکی از باورنکردنی‌ترین راز‌های برج ایفل، این است که این برج یک بار فروخته شده است! یک کلاهبردار به نام ویکتور لوستیگ به عنوان مردی که برج ایفل را نه یک بار بلکه دو بار فروخت، برای همیشه در تاریخ کشور فرانسه ثبت شد. او با گروهی از فروشندگان ضایعات فلزی ملاقات کرد و آنها را متقاعد کرد که دولت آماده است برج ایفل را به عنوان قراضه بفروشد و او برای نظارت بر فروش انتخاب شده است.

تعدادی از این دلالان استدلال‌های او را باور کردند، اما تنها با یکی از آنها یعنی آندره پواسون، به توافق رسید. معامله موفقیت‌آمیز بود و پواسون مبلغی را که لوستیگ برای برج ایفل درخواست می‌کرد را همراه با مبلغی اضافی به عنوان رشوه پرداخت کرد. پس از کلاهبرداری، لوستیگ از فرانسه به اتریش گریخت.

 

 

۱۴. مقدار فلز و نیروی کار استفاده شده در برج بسیار زیاد بود

مقدار فلز و نیروی کار استفاده شده در برج بسیار زیاد بود

 

آیا می‌دانید تقریباً چه مقدار مواد و نیروی کار در ساخت برج ایفل دخیل بوده است؟ بیش از 7000 تن متریک آهن پوکه برای تولید 18000 قطعه آهن فرفورژه که ساختار برج را تشکیل می‌دهند، استفاده شده است. علاوه بر این، میلیون‌ها پرچ، مهره، پیچ، مهره و تن رنگ نیز برای ساخت آن به‌کار برده شده و بیش از 300 نیروی کار نیز شبانه روز کار می‌کردند تا پروژه را به اتمام برسانند.

 

۱۵. تنها دو سال، دو ماه و پنج روز طول کشید تا برج ایفل کامل شود!

یکی دیگر از حقایق برج ایفل که باید بدانید این است که کل این پروژه دو سال، دو ماه و پنج روز طول کشید تا تکمیل شود. به عبارتی، ساخت و ساز آن در 26 ژانویه 1887 آغاز شد و در 31 مارس 1889 به پایان رسید که زمان بسیار قابل توجهی برای کنار هم قرار دادن چنین پروژه بزرگی بود.

 

 

۱۶. ارتفاع برج ایفل تغییر می‌کند!

یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد برج ایفل تغییر ارتفاع آن است. ارتفاع اولیه برج ایفل 300 متر (985 فوت) بود، اما به دلیل مقدار فلز مورد استفاده که پدیده طبیعی انبساط حرارتی را تجربه می‌کند، سازه در طول زمستان به دلیل انقباض منقبض می‌شود و در تابستان منبسط می‌شود، اما زیبایی آن این است که بیش از 5-7 اینچ (15 سانتی‌متر) در یک زمان منبسط نمی‌شود. در آخرید اندازه‌گیری در فوریه 2023، برج ایفل 330 متر (1083 فوت) اندازه داشت.

 

 

۱۷. برج ایفل در طول سال‌ها تغییر رنگ داده است

برج ایفل در طول سال‌ها تغییر رنگ داده است

 

یکی دیگر از حقایق برج ایفل که ممکن است برایتان جالب باشد این است که رنگ برج ایفل از زمان ساخته شدن تغییر کرده است. برج باید به طور دوره‌ای رنگ‌آمیزی شود که این کار با دست انجام می‌شود تا برج در برابر تأثیرات ماشین‌های سنگین محافظت شود. هنگامی که برج در سال 1889 ساخته شد، پوشش اولیه برج ایفل قرمز آجری/قرمز ونیزی بود. پس از آن، در سال 1892 به رنگ اخرایی مایل به قهوه‌ای، در سال 1899 به رنگ زرد، در سال 1907 به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد و از سال 1968 نیز به طور رسمی به رنگ قهوه‌ای یا همان برنزی درآمد.

 

 

 

۱۸. برج ایفل نه از فولاد بلکه از آهن ساخته شده است

بر خلاف تصور عموم، برج ایفل از آهن ساخته شده است و از نه فولاد. آهن مورد استفاده در ساخت این برج از آهنگری پومپی در شرق فرانسه تهیه شده است. اگر تا به اینجای مقاله با ما همراه بودید و به سفر به پاریس و بازدید از برج ایفل علاقه‌مند شدید، کافی است به توریک، آژانس گردشگری معتبر فعال در زمینه ارائه خدمات متعدد ویزا، مانند اخذ ویزای کشور‌های مختلف است مراجعه کرده و در کم‌ترین زمان ممکن ویزای خود را دریافت کنید.

 

 

۱۹. این بنا به مراتب کپی شده است

این بنا تکرار شده‌ترین بنای تاریخی در جهان است

 

از آنجایی که برج ایفل به عنوان یکی از شگفتی‌های معماری جهان شناخته می‌شود، مردم سراسر جهان را برای ساختن یک کپی از آن ترغیب کرده است. چرا که شبیه این برج را در کشور‌هایی چون چین، ژاپن، ایالات متحده آمریکا (لاس وگاس و اوهایو)، ماکائو، یونان و تگزاس می‌توان یافت. بیشتر این برج‌ها با تغییر در اندازه یا طراحی، شبیه به یکدیگر هستند.

 

 

۲۰. در زیر برج ایفل یک پناهگاه نظامی وجود دارد!

از میان تمام حقایق برج ایفل، این مورد می‌تواند جذاب‌ترین باشد که در زیر برج ایفل، یک پناهگاه نظامی وجود دارد. به این صورت که یک ورودی در نزدیکی ستون جنوبی سازه به یک پناهگاه نظامی مخفی زیرزمینی در زیر برج ایفل منتهی می‌شود. گفته می‌شود فرانسوی‌ها زمانی که آلمانی‌ها فرانسه را اشغال کرده‌ بودند، از این پناهگاه استفاده می‌کردند. این مکان در نهایت به یک موزه کوچک تبدیل شد که در حال حاضر نیز می‌توان از آن بازدید کرد.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *