خانه
بلاگ
حساب کاربری

بلیط چارتر چیست؟ پرواز هواپیما چارتری به چه معناست؟

بلیط چارتر
تاریخ انتشار: 1403/2/1

یکی از کلمات آشنا و پرکاربرد در حوزه سفرهای هوایی بلیط چارتر است. اما واقعاً بلیط و پرواز چارتر چیست و چه فرقی با بلیط‌ و پروازهای معمولی دارد؟ با مجله گردشگری توریک همراه باشید زیرا می‌خواهیم به بررسی تمام موارد در مورد بلیط چارتر و پروازهای چارتری ارزان بپردازیم.

همه‌چیز درباره بلیط چارتر

کلمه چارتر یعنی دربست کرایه کردن. اما در صنعت گردشگری و حوزه سفرهای هوایی به آن دسته از بلیط‌هایی که توسط شرکت‌های خاص خریداری می‌شوند و با قیمت‌های ارزان‌تر به مسافران اجاره داده می‌شوند، تیکت یا همان بلیط چارتری گفته می‌شود.

زمانی که آژانس‌های مسافرتی یا اشخاص حقیقی هزینه لازم برای اجاره کردن بخش یا تمام صندلی‌های هواپیما را به یک ایرلاین می‌پردازند و آن‌ها را برای مدت خاصی اجاره می‌کنند به این کار چارتر کردن گفته می‌شود. علاوه بر آژانس‌ها، ادارات دولتی و ادارات خصوصی هم می‌توانند بلیط‌های هواپیما را برای کارکنان خود چارتر کنند.

چارتر کردن پرواز شبیه خرید عمده است و افرادی که بخواهند در هزینه‌های خرید بلیط هواپیما صرفه‌جویی کنند، این کار را انجام می‌دهند.

چارتر کننده و چارتر دهنده به چه کسانی گفته می‌شود؟

به آژانس‌ها، ادارات دولتی و خصوصی یا اشخاصی که تمام صندلی‌های یک پرواز یا بخشی از آن را اجاره می‌کنند، چارتر کننده می‌گویند.

ایرلاینی که صندلی‌های پرواز خود را به چارتر کننده، اجاره می‌دهد با نام چارتر دهنده شناخته می‌شود.

انواع بلیط چارتر هواپیما

بلیط چارتر هواپیما بر اساس زمان و بر اساس ظرفیت صندلی‌ها به دودسته تقسیم می‌شود. البته بلیط‌های چارتر انواع دیگری هم دارند که عبارت‌اند از:

بلیط چارتری بر اساس ظرفیت

بلیط های چارتر بر اساس زمان پرواز شامل موارد زیر است.

سیت چارتر Seat Charter

زمانی که فقط بخشی از صندلی‌های یک پرواز چارتر می‌شوند و بخشی از ظرفیت صندلی‌ها به‌صورت معمولی به فروش می‌روند به آن سیت چارتر گفته می‌شود.

فول چارتر Full Charter

هنگامی‌که یک شرکت تمام صندلی‌های یک پرواز را چارتر کند به آن فول چارتر می‌گویند.

بلیط چارتری بر اساس زمان

گاهی اوقات بلیط‌های چارتری بر اساس زمان تقسیم‌بندی خواهد شد. درواقع سه نوع بلیط هواپیما چارتر ارزان وجود دارد که بر اساس زمان فروش قابل تقسیم‌بندی است.

پرواز چارتر بلاک Block

این نوع از بلیط دارای یک تاریخ مشخص برای رفت و یک تاریخ مشخص برای پرواز برگشت است. بنابراین امکان خرید بلیط چارتر فقط در تاریخ‌هایی که شرکت مشخص می‌کند، وجود دارد.

پرواز چارتر شناور

مدت‌زمان فروش این نوع از بلیط‌ها شناور است. یعنی شرکت چارتر کننده می‌تواند برای سه ماه بهار تمام صندلی‌های یک پرواز یا بخشی از آن‌ها را چارتر کند. بنابراین در طول این سه ماه بلیط‌هایی که به فروش می‌روند، جزو بلیط‌های چارتری ارزان هستند و محدودیت زمانی ندارند. حتی امکان خرید تور با بلیط‌های چارتری در این زمان فراهم می‌شود.

 پرواز چارتر بک تو بک Back to Back

این نوع از بلیط‌های چارتری فقط در فواصل زمانی مشخص برای فروش گذاشته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال شرکت چارتر کننده بلیط‌هایی که به مقصد کیش هستند را فقط در این صورت به فروش می‌رسانند که تاریخ برگشت حداکثر دو هفته پس از پرواز باشد.

بلیط چارتر

مزیت پرواز چارتری نسبت به پرواز سیستمی چیست؟

خیلی از افراد بلیط‌های چارتری را با نام بلیط لحظه آخری چارتری می‌شناسند و به خاطر ارزان بودن این نوع از بلیط‌ها، تلاش می‌کنند زمانی را برای خرید اقدام کنند که بلیط‌های چارتری موجود است. مزیتی که پرواز چارتری نسبت به پرواز سیستمی دارد این است که بلیط‌های این پرواز با قیمت کمتری نسبت به بلیط‌های سیستمی به فروش می‌رسند.

یکی دیگر از مزایایی که بلیط‌های چارتری دارند این است که ازنظر دارا بودن امکانات کاملاً شبیه بلیط‌های سیستمی هستند و خدماتی که در طول پرواز در اختیار مسافران قرار داده می‌شود، هیچ تفاوتی با مسافران پرواز سیستمی ندارد.

تفاوت بین پرواز چارتر و پرواز سیستمی چیست؟

پروازهای چارتری و پروازهای سیستمی ازنظر برنامه زمانی، هزینه بلیط و شرایط سنی با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت ازنظر شرایط سنی

هنگام خرید بلیط‌های سیستمی، گروه‌های سنی مختلف قیمت‌های متفاوتی را بابت بلیط می‌پردازند. سه گروه سنی برای خرید بلیط‌های سیستمی تعریف شده است که شامل بزرگ‌سالان، کودکان و نوزادان می‌شود. خرید بلیط برای نوزادان تا کودکان ۲ ساله رایگان است و فقط باید پول بیمه پرداخت شود. اما از کودکانی که سن آن‌ها بین ۲ تا ۱۲ سال باشد، مبلغی کمتر از بزرگ‌سالان دریافت می‌شود. درصورتی‌که هنگام خرید بلیط‌های چارتری فرقی نمی‌کند که خریداران از چه گروه سنی باشند. بهای بلیط برای تمام افراد یکسان است.

تفاوت ازنظر برنامه پرواز

زمان پرواز برای بلیط‌های سیستمی از ابتدا تا انتهای سال مشخص است و خریداران می‌توانند از چند ماه قبل برای خرید بلیط اقدام کنند. درصورتی‌که زمان پرواز بلیط‌های چارتری، همان‌طور که قیمتشان تغییر می‌کند در طول سال، متغیر است.

تفاوت ازنظر امکان استرداد

هنگام خرید بلیط‌های چارتری مشتریان امکان استرداد و بازگشت بلیط را ندارند. مگر در مواردی خاص و در ایرلاین‌های محدود. اما امکان استرداد بلیط‌های سیستمی در ساعات نهایی باقیمانده تا پرواز هم وجود دارد.

 تفاوت ازنظر فروشنده بلیط

بلیط‌های چارتری فقط توسط شرکت‌های چارتر کننده به فروش می‌روند. اما بلیط‌های سیستمی توسط نمایندگی‌های معتبر و خود شرکت‌های هواپیمایی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

تفاوت ازنظر هزینه بلیط

اصلی‌ترین تفاوتی که بین بلیط‌های سیستمی و چارتری وجود دارد، هزینه بلیط است. معمولاً بلیط‌های سیستمی هرچه زودتر خریداری شوند، دارای قیمت مناسب‌تری هستند و اگر مسافران بخواهند در ساعت‌های نهایی باقیمانده تا پرواز، بلیط خود را تهیه کنند، ناچار می‌شوند قیمت‌های بالاتری بپردازند. اما در مورد بلیط‌های چارتری، معمولاً قیمت این بلیط‌ها به‌صورت کلی نسبت به بلیط‌های سیستمی ارزان‌تر است. زیرا شرکت چارتر کننده این بلیط‌ها را به‌صورت عمده و با قیمت کمتری خریداری کرده است. در ضمن اگر فصل پیک سفر نباشد، قیمت بلیط در روزهای باقیمانده به پرواز و ساعت‌های پایانی کمتر است و گاهی اوقات بلیط‌هایی که در ۲۴ ساعت نهایی به فروش می‌رسند، قیمت‌های بسیار نازلی دارند و تحت عنوان بلیط‌های لحظه آخری عرضه می‌شوند.

برای درک بهتر تفاوت هزنیه بلیط سیستمی و چارتری، هزینه سفر به دبی در اردیبهشت 1403 با بلیط سیستمی ماهان در مقایسه با چارتری ماهان بین 1 الی 5 میلیون تومان گرانتر است.

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری

بهترین زمان برای خرید بلیط‌های چارتری زمان‌های کم سفر است. زمان‌هایی که تقاضا برای خرید بلیط هواپیما کاهش پیدا می‌کند، مسافران می‌توانند بلیط‌های چارتر را با قیمت‌های بسیار ارزان خریداری کنند. به‌هرحال شرکت چارتر کننده از قبل صندلی‌های پرواز را اجاره کرده و هزینه آن را هم پرداخته است.

بنابراین ناچار است تمام بلیط‌ها را به فروش برساند. به همین خاطر در مواقعی که زمان پرواز فرامی‌رسد، قیمت بلیط‌ها کاهش پیدا می‌کند و اگر مسافران از طریق سایت‌های اینترنتی یا شماره تماس شرکت‌های چارتر کننده بتوانند اطلاعات مربوط به فروش بلیط را به دست بیاورند، می‌توانند با بهترین قیمت‌ها بلیط موردنظر خود را خریداری نمایند.

بلیط‌های چارتر داخلی ارزان‌تر هستند یا بلیط‌های چارتر خارجی؟

بسیاری از مسیرهای پرطرفدار در کشور خودمان دارای بلیط‌های ارزان چارتری هستند. به‌عنوان‌مثال شهرهایی چون مشهد، بندرعباس، شیراز، کیش و اصفهان جزو مقاصد پرطرفداری هستند که اغلب مواقع بلیط چارتری برای این مسیرها وجود دارد. خوشبختانه برای پروازهای خارجی نیز امکان خرید بلیط چارتر وجود دارد.

به‌عنوان‌مثال مسیرهای پرطرفداری چون تهران – استانبول، تهران – تفلیس و تهران – دبی در اکثر فصل‌های پر سفر سال، بلیط چارتری ارزان دارند. اما طبیعتاً قیمت بلیط‌های داخلی نسبت به بلیط‌های خارجی ارزان‌تر است. زیرا پروازهای خارجی را ایرلاین‌های خارجی انجام می‌دهند و قطعاً هزینه‌هایی که بابت بلیط دریافت می‌کنند، گران‌تر است.

بلیط چارتری در کدام شرکت‌های هواپیمایی به فروش می‌رسد؟

خوشبختانه با توجه به استقبال خوبی که از بلیط‌های چارتری در سال‌های اخیر شده است، تمام ایرلاین‌های داخلی، بلیط‌های خوش قیمت چارتری را در مسیرهای مختلف عرضه می‌کنند. بعضی از این ایرلاین‌ها که در کشور معروف هستند، عبارت‌اند از:

  • کیش ایر
  • ماهان
  • ایران ایر
  • قشم ایر
  • زاگرس
  • تابان
  • کاسپین

توجه: نکته مهمی که باید درباره خرید بلیط چارتر به آن توجه داشته باشید، خرید این بلیط‌ها از چارتر کننده‌های اصلی است. گاهی اوقات شرکت‌های اصلی چارتر کننده، صندلی‌های هواپیما را به شرکت دیگری اجاره می‌دهند. در این‌گونه مواقع مسافران به خاطر بی‌برنامه بودن و آشفتگی پروازها دچار مشکلاتی می‌شوند و نمی‌توانند سر ساعت مقرر پرواز خود را انجام دهند. به همین خاطر بهتر است از مراجعی بلیط چارتر تهیه کنید که معتبر هستند و خودشان به‌عنوان چارتر کننده اصلی با ایرلاین مربوطه قرارداد بسته‌اند.

بلیط و پرواز چارتری بخریم یا سیستمی؟

با توجه به افزایش هزینه‌ها و قیمت بلیط هواپیما یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که مسافران به آن توجه می‌کنند هزینه بلیط است. بلیط های سیستمی دارای قیمت‌های از پیش تعیین شده‌ای هستند که تغییر نمی‌کند. اما بلیط‌های چارتر و لحظه آخری در روزهای باقیمانده تا پرواز با قیمت‌های بسیار استثنایی و ارزان به فروش می‌روند. در این نوشتار از توریک تمام هر چیزی که باید درباره بلیط های چارتری بدانید، عنوان کردیم.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *