خانه
بلاگ
حساب کاربری

شرایط کنسلی پروازهای خارجی چیست؟

کنسلی پروازهای خارجی
تاریخ انتشار: 1403/2/2

شرایط کنسلی پروازهای خارجی و داخلی با هم متفاوت است و به دلیل متوسط هزینه بالاتر و قوانین سختگیرانه تر، استرداد بلیط و جریمه آن با چالشهای بیشتری به نسبت کنسلی پروازهای داخلی برخوردار است.   شرکت‌های هواپیمایی با توجه به نوع بلیط هواپیما، کلاس پروازی، زمان استرداد و موارد دیگر، مبلغی را به‌عنوان جریمه کنسلی بلیط هواپیما تعیین می‌کنند. اگر به هر دلیلی ناچار شده‌اید پرواز خود را کنسل کنید، اما از قوانین مربوط به کنسلی بلیط هواپیما و مراحل آن چیزی نمی‌دانید، با مجله توریک همراه باشید تا با ارائه راهنمای جامع روش‌ها، چالش‌ها و مراحل کنسل کردن پروازهای خارجی آشنا شوید.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما خارجی

کنسل کردن پروازهای خارجی نسبت به پروازهای داخلی کمی دشوارتر است. چراکه برای انجام این کار باید با قوانین‌ ایرلاین‌های خارجی آشنا باشید. البته بعضی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی مانند ماهان و ایران ایر هستند که پروازهای خارجی را هم پوشش می‌دهند. ولی به‌طورکلی درصد جریمه برای کنسلی پروازهای خارجی با یکدیگر تفاوت دارد. تمام ایرلاین‌ها یک سری قوانین عمومی دارند که به شرح زیر است.

  • کنسل کردن بلیط در هر یک از آژانس‌های هواپیمایی مستلزم پرداخت مبلغی به‌عنوان جریمه است. هرچند این مبلغ با توجه به زمان کنسلی بلیط تغییر خواهد کرد.
  • در صورت خرید بلیط سفر از طریق آژانس‌های هواپیمایی، کنسلی بلیط نیز از طریق همین آژانس‌ها باید صورت بگیرد.
  • بعضی از آژانس‌های هواپیمایی امکان کنسلی اینترنتی یا تلفنی بلیط هواپیما را میسر نموده‌اند.
  • قوانین مربوط به کنسلی بلیط‌های سیستمی در بلیط هواپیما درج شده است.
  • امکان کنسل کردن بلیط‌های چارتری وجود ندارد.
  • مسافران باید زمان تعیین شده برای کنسلی بلیط از طرف ایرلاین مربوطه را رعایت کنند.
  • محاسبه رقم کنسلی بلیط با توجه به کلاس پروازی، توسط شرکت هواپیمایی با روش‌های خاصی تعیین خواهد شد.
  • پس از کسر مبلغ جریمه هزینه بلیط به حسابی واریز می‌شود که خرید از طریق آن انجام شده باشد.
  • هزینه کنسلی بلیط در پروازهای خارجی معمولاً یک مبلغ ثابت است و تقریباً معادل ۳۰ تا ۵۰ دلار است.
  • درصد جریمه در پروازهای خارجی بر اساس نوع کلاس پروازی، نوع بلیط، شناسه نرخی و زمان استرداد تعیین خواهد شد.
  • در پروازهای خارجی اگر بلیط‌های سیستمی را تهیه کنید، لزوماً استرداد آن قطعی نیست. بنابراین اگر حین جستجوی پرواز با عباراتی چون Non Refundabll مواجه شدید، بدانید که این بلیط قابلیت استرداد ندارد.
  • ممکن است شرکت‌های هواپیمایی خارجی بعد از کسر جریمه، مبلغ باقیمانده را یک تا دو ماه بعد برای مسافران واریز کنند.

مراحل کنسل کردن پروازهای خارجی

درصورتی‌که قصد کنسل کردن پروازهای خارجی را دارید، باید مراحل لازم برای استرداد بلیط را انجام دهید. درصورتی‌که از طریق آژانس‌های مسافرتی اقدام به خرید بلیط هواپیما خارجی نموده باشید، برای استرداد نیز باید از طریق همین آژانس‌ها اقدام کنید تا بتوانید بلیط پرواز خود را مسترد یا جابجا نمایید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است.

  1. ورود به سایت فروش بلیط هواپیما

اگر از طریق سایت‌های فروش آنلاین اقدام به خرید بلیط پرواز خارجی نموده‌اید، باید از طریق حساب کاربری خود در این سایت‌ها برای کنسل کردن بلیط ثبت درخواست نمایید.

  1. تکمیل اطلاعات

در پنل کاربری بخشی مربوط به کنسل کردن بلیط پرواز وجود دارد که کاربران می‌توانند از طریق آن دلایل کنسل کردن بلیط را مشخص کنند و گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند. در ادامه با تکمیل اطلاعات مربوطه در کادرهای مشخص شده، می‌توانند درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنند.

  1. دریافت هزینه بلیط

سیاست‌هایی که هر شرکت هواپیمایی برای تعیین مبلغ جریمه در نظر می‌گیرد، متفاوت است. اما این قوانین هنگام خرید بلیط به مسافران اعلام می‌گردد. بعضی از ایرلاین‌های خارجی هستند که ۱ تا ۲ ماه بعد هزینه بلیط را به حساب مورد نظر واریز می‌کنند. اما بعضی از ایرلاین‌ها امکان بازگشت مبلغ ندارند و مسافران حتماً باید یک بلیط دیگر برای پرواز با این ایرلاین را انتخاب کنند و از آن استفاده نمایند.

شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما خارجی

هر ساله شرایط مربوط به کنسلی بلیط هواپیما خارجی و داخلی توسط سازمان هواپیمایی کشور به‌صورت رسمی اعلام می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی داخلی پایبند این قوانین هستند. درصورتی‌که مسافران بخواهند پروازهای خارجی خود را کنسل کنند، باید این شرایط را در نظر بگیرند.

  • درصورتی‌که مسافران به خاطر مشکلات خود پرواز را لغو کنند، شرکت هواپیمایی بر اساس سیاست‌های خود مبلغی را به‌عنوان جریمه کسر می‌کند. اما اگر کنسلی به خاطر تأخیر یا مشکلات شرکت هواپیمایی باشد، مسئولیت آن به عهده شرکت است.
  • درصد جریمه برای بلیط‌هایی که نرخ غیر سیستمی دارند، متفاوت است و شرایط کنسل کردن آن‌ها نیز فرق می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از خرید بلیط به این موارد توجه داشته باشید و اطلاعات دقیق را هنگام امضای قرارداد مطالعه نمایید.
  • درصورتی‌که مسافری به‌صورت هم‌زمان دو بلیط پرواز از آژانس‌های مختلف خریداری کرده باشد و به‌اصطلاح داپلیکیت انجام داده باشد، باید یکی از پروازها را به انتخاب خود کنسل کند و جریمه آن را نیز بپردازد.
  • مسافرانی که تاریخ ویزای آن‌ها در حال اتمام است، باید برای کنسل کردن بلیط به این نکته توجه داشته باشند.
  • هر مسافر باید شخصاً برای کنسلی بلیط سیستمی و باطل کردن آن اقدام کند و فرد دیگری نمی‌تواند برای مسافران دیگر درخواست استرداد بلیط نماید.

کنسلی پروازهای خارجی

تفاوت کنسلی بلیط هواپیما داخلی و خارجی

در ابتدای بحث اشاره شد که کنسل کردن بلیط پروازهای خارجی کمی دشوار است. زیرا این شرکت‌های خارجی هستند که قوانین استرداد بلیط را تعیین می‌کنند و معمولاً قوانین سختگیرانه‌ای دارند.

در پروازهای خارجی، مسافران حداقل باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از پرواز، برای کنسلی بلیط پروازهای خارجی اقدام کنند و درخواست خود را ثبت کنند. در غیر این صورت نمی‌توانند انتظار بازگشت هزینه بلیط را داشته باشند!

در این قسمت به بررسی نحوه کنسلی بلیط در سه ایرلاین معتبر خارجی می‌پردازیم.

کنسلی بلیط در ترکیش ایرلاین

برای کنسل کردن بلیط پرواز در این ایرلاین که متعلق به کشور ترکیه است، باید با توجه به زمان پرواز، نوع کلاس پروازی و زمان خرید بلیط به سایت Turkishairlines مراجعه نمایید.

قوانین کنسلی و استرداد بلیط در ترکیش ایرلاین

  • درصورتی‌که ۶۰ روز مانده به پرواز یا دقیقاً پس از رزرو، برای استرداد بلیط ترکیش اقدام کنید، نیازی به پرداخت جریمه نیست.
  • اگر در ۵۹ روز یا ۱۵ روز باقی‌مانده به پرواز، بلیط خود را کنسل نمایید، مبلغ ۳۹ دلار بر اساس هزینه‌های سال ۱۴۰۲ از هزینه خرید کسر می‌شود.
  • دو روز قبل از پرواز از ساعت ۱۲ ظهر، دیگر امکان کنسل کردن بلیط‌های ترکیش ایرلاین وجود نخواهد داشت.

کنسلی بلیط در ایرلاین امارات

ایرلاین امارات چهارمین شرکت هواپیمایی بزرگ در کل جهان است که پروازهای متعددی را به کشورهای مختلف انجام می‌دهد. وب‌سایت emirates نیز برای مشاهده قوانین کنسلی پرواز در اختیار مسافران است.

کنسلی بلیط در فلای دبی

در هواپیمایی فلای دبی که متعلق به امارات است، قوانین کنسلی در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر بوده است.

  • تمام پروازهای فلای دبی از ۲۴ ساعت قبل از پرواز، قابلیت استرداد ندارند.
  • در صورت تغییر تاریخ بلیط توسط مسافران تا ۲۴ ساعت پیش از پرواز، جریمه کنسلی برای هر سگمنت ۵۰ دلار خواهد بود.
  • جریمه کنسلی بلیط از ۲۴ ساعت پیش از پرواز، ۱۲۰ دلار برای هر سگمنت در نظر گرفته می‌شود.

برای مشاهده تفاوت درصد جریمه‌ها و شرایط کنسلی پرواز در ایرلاین‌های داخلی و خارجی در این قسمت شرایط کنسلی بلیط در سه ایرلاین معتبر داخلی را نیز بررسی می‌کنیم.

کنسلی پروازهای خارجی

قوانین کنسلی بلیط در ایران ایر

  • جریمه کنسلی بلیط تا ساعت ۱۲ ظهر و سه روز پیش از پرواز، ۳۰% کل مبلغ است.
  • اگر سه ساعت قبل از پرواز تا ۳۰ دقیقه قبل، مسافران اقدام به کنسلی بلیط کنند، باید ۶۰% از مبلغ پرداختی برای خرید بلیط را به‌عنوان جریمه به شرکت بدهند.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما سپهران

  • استرداد بلیط تا ۴۸ ساعت پیش از پرواز، ۳۰% کل مبلغ است.
  • میزان جریمه از ۲۴ تا ۱۲ ساعت قبل از پرواز، ۵۰% مبلغ کل است.
  • درصورتی‌که مسافران ۱۲ ساعت مانده به پرواز، بلیط خود را کنسل کنند، باید ۷۵% از مبلغ را به‌عنوان جریمه بپردازند.

قوانین کنسلی در هواپیمایی ماهان

  • در شرکت هواپیمایی ماهان اگر از زمان صدور تا ۱۲ ظهر سه روز پیش از پرواز، مسافران بلیط خود را کنسل کنند، میزان جریمه ۳۰% خواهد بود.
  • هزینه کنسلی سه ساعت قبل از پرواز، ۴۰% است.
  • از ۳ ساعت تا ۳۰ دقیقه مانده به پرواز، جریمه ۷۰% است.

توجه: در ایرلاین های داخلی، بعد از کسر مبلغ جریمه، هزینه باقیمانده به مدت ۷۲ ساعت بعد به حساب مسافران واریز می‌شود.

چه زمانی برای استرداد بلیط خود اقدام کنیم؟

میزان جریمه کنسلی یکی از مواردی است که باعث نگرانی مسافران پروازهای خارجی می‌شود. گاهی اوقات ممکن است علیرغم میل باطنی، مسافران ناچار به استرداد بلیط هواپیما شوند. در این‌گونه مواقع آشنایی با قوانین استرداد بلیط در هر ایرلاین ضروری است. درصورتی‌که بلیط خود را از شرکت خدمات گردشگری توریک خریداری کرده‌اید، می‌توانید جهت دریافت اطلاعات کامل و نحوه استرداد بلیط با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *