خانه
بلاگ
حساب کاربری

جا ماندن از پرواز و اقدامات ضروری بعد از آن

اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟
تاریخ انتشار: 1403/2/5

جاماندن از پرواز کابوس وحشتناکی است که حتی فکر کردن به آن‌هم می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. تا حالا این سؤال برایتان پیش آمده که اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟ آیا راه‌حلی برای این مشکل دارید و می‌دانید که چه اقداماتی باید پس از دست دادن پرواز انجام دهید؟

پاسخ این سؤال ساده است. اولین کاری که باید انجام دهید، تماس با شرکت هواپیمایی و مطلع کردن آن‌ها است. اما اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان یک پرواز جایگزین انتخاب کرد با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کارهایی که باید پس از جاماندن از پرواز انجام دهید

اگر به هر دلیلی از پرواز خود جامانده‌اید و اکنون بلاتکلیف هستید و نمی‌دانید چه‌کار باید بکنید، بهتر است خونسردی خودتان را حفظ کنید و به‌جای رفتارهای خشن و ناراحت‌کننده، اوضاع را مدیریت کنید. تمام کارهایی که در صورت جاماندن از پرواز می‌توانید انجام دهید را در ادامه مشاهده می‌کنید.

با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید

  • اگر بلیت هواپیمای خود را از شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های مسافرتی و سایت‌های فروش بلیت هواپیما تهیه کرده‌اید، باید در صورت جاماندن از پرواز به آن‌ها اطلاع دهید.
  • در این مواقع می‌توانید از قانون دو ساعت استفاده کنید. البته این یک قانون رسمی نیست. اما تمام ایرلاین‌ها برای مسافرانی که با ارائه دلایل موجه ثابت کنند که چرا از پرواز خود جامانده‌اند، دو ساعت فرصت می‌دهد در همان روز پرواز کنند.
  • درصورتی‌که شرکت هواپیمایی مربوطه در همان روز یک پرواز دیگر داشته باشد به مسافر این امکان را می‌دهد تا در قبال پرداخت هزینه اضافه، یک صندلی در هواپیمای بعدی رزرو کند و به مقصد موردنظر برسد؛ بنابراین حتی اگر تصور می‌کنید که تا زمان پرواز فرصت کوتاهی مانده و شما نمی‌توانید به پرواز برسید، حتماً به فرودگاه بروید و این مورد را به اطلاع متصدیان ایرلاین و مأموران فرودگاه برسانید تا بتوانید از این قانون استفاده نمایید.
  • با هتل مقصد تماس بگیرید. اگر در شهر یا کشور مقصد هتل رزرو کرده‌اید، بهتر است از قبل به آن‌ها اطلاع دهید و به‌خاطر اینکه برای استفاده از خدمات هتل حضور ندارید، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید. در صورت لزوم رزرو اتاق را کنسل کنید.

یک پرواز جایگزین انتخاب کنید

مهم‌ترین کاری که در صورت جاماندن از پرواز باید انجام دهید، پیگیری برای خرید و رزرو بلیت یک پرواز جایگزین است. شاید برنامه شما تا حدی به هم بریزد، اما چاره دیگری نیست.

  • حتماً باید فهرست بلیط‌های موجود جستجو کنید و نزدیک‌ترین پروازی که می‌توانید انتخاب کنید را پیدا کنید.
  • بهتر است در این‌گونه مواقع فرودگاه را ترک نکنید. زیرا ممکن است پروازهای بعدی جای خالی داشته باشند یا شخص دیگری باشد که از پرواز جامانده باشد و شما بتوانید از صندلی او استفاده نمایید.
  • درصورتی‌که موفق به رزرو پرواز جدید شدید، می‌توانید به منزل برگردید و برای پرواز بعدی سر موقع در فرودگاه حاضر باشید. اما اگر فرصت کافی برای انجام این کار ندارید در فرودگاه بمانید و با اعضای خانواده خود تماس بگیرید.
  • صحبت‌کردن با اعضای خانواده می‌تواند کمی از فشار عصبی شما را بکاهد و حتی می‌توانید از آن‌ها برای رزرو بلیت برای پرواز بعدی کمک بگیرید. زیرا گاهی اوقات وقتی افراد تحت‌فشار هستند، نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند و عملکرد مناسبی ندارند.

آرامش خود را حفظ کنید و به منزل برگردید

اگر موفق به رزرو پرواز جایگزین به فاصله دو ساعت دیگر نشدید، بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و به منزل برگردید. درصورتی‌که در شهر دیگری مسافر هستید، باید یک محل اقامت مانند هتل انتخاب کنید تا بتوانید چند ساعت استراحت کنید و شرایط خودتان را بسنجید و تصمیم درستی بگیرید.

چه‌کار کنیم که از پرواز جا نمانیم؟

چه‌کار کنیم که از پرواز جا نمانیم؟

در بخش قبل راهنمایی‌های لازم برای جاماندن از پرواز را عنوان کردیم. اما در این قسمت می‌خواهیم یک سری از نکات را به شما بگوییم که در صورت دانستن آن‌ها هیچ‌وقت از پرواز جا نمی‌مانید.

به‌موقع در فرودگاه حاضر باشید

بهتر است یک ساعت قبل از پروازهای داخلی و ۳ ساعت قبل از پروازهای خارجی در فرودگاه حضور داشته باشید. در صورت امکان به‌صورت آنلاین چک این را انجام دهید. چک این به معنی دریافت کارت پرواز و انجام کارهای اداری قبل از سفر است.

اطلاعات مربوط به آدرس فرودگاه و ترمینال پرواز را از ایرلاین بگیرید

گاهی اوقات در فرودگاه‌های بین‌المللی بزرگ چندین ترمینال وجود دارد و همین امر ممکن است باعث ازدست‌دادن پرواز شود؛ بنابراین بهتر است اطلاعات کامل مربوط به ورودی و خروجی فرودگاه‌ها، ترمینال مربوط به پرواز و فاصله آن‌ها تا گیت ورودی را در نظر بگیرید.

قوانین و حقوق مسافران در صورت جاماندن از پرواز

در صنعت گردشگری و هواپیمایی کشور، مسافرانی که از پرواز جا می‌مانند باید اطلاعات کافی درباره قوانین سازمان هواپیمایی داشته باشند. باتوجه‌به مان جاماندن از پرواز، این مسافران به دودسته تقسیم می‌شوند.

  • مسافر نو شو No-show

به مسافرانی نو شو گفته می‌شود که حتی برای گرفتن کارت پرواز هم به فرودگاه نرسیده‌اند و متأسفانه از پرواز جامانده‌اند.

  • مسافر نو گو Go -No

این دسته از مسافران هم افرادی هستند که کارت پرواز گرفته‌اند، اما به هر دلیلی نتوانسته‌اند سوار هواپیما شوند و از پرواز جامانده‌اند. بررسی شرایط مسافران بستگی به این دارد که از کدام دسته باشند و دلیل جاماندن آن‌ها از پرواز چه باشد. علاوه بر این‌ها قوانین دیگری هم هستند که در ادامه مشاهده می‌کنید.

قوانین مربوط به بلیط‌های سیستمی

درصورتی‌که مسافر بلیت سیستمی را از شرکت‌های هواپیمایی و بدون واسطه خریده باشد، می‌تواند از مزایای آن استفاده کند و به‌عنوان یک مسافر نو شو بلیت خود را مسترد کند. البته مبلغ زیادی از هزینه پرداخت شده به‌عنوان جریمه کسر می‌شود. اما مابقی آن به‌حساب بازمی‌گردد. گاهی اوقات بعضی از شرکت‌های هواپیمایی درخواست کنسلی را قبول نمی‌کنند و هزینه‌ای را به مسافر برنمی‌گردانند. اما بعضی از شرکت‌های هواپیمایی مانند ماهان هستند که اگر مسافران ۳۰ دقیقه قبل از پرواز یا بعد ازدست‌دادن پرواز درخواست کنسلی را ثبت کنند، باید ۶۰% از مبلغ پرداختی را به‌عنوان جریمه بپردازند.

توجه: قوانین در شرکت‌های هواپیمایی مختلف با یکدیگر فرق دارد؛ بنابراین بهتر است شما از قبل قوانین استرداد بلیت هواپیما در سایت شرکت هواپیمایی یا شرکت‌های چارترکننده را مطالعه نمایید.

قوانین مربوط به بلیط‌های چارتری

اغلب شرکت‌های چارترکننده قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای دررابطه‌با استرداد بلیت دارند و مسافران امکان پس‌دادن و کنسل‌کردن بلیط‌های چارتری را ندارند. به این صورت هزینه‌ای که برای بلیت پرداخته‌اند، سوخت می‌شود.

قوانین مربوط به‌جاماندن از پروازهای خارجی

متأسفانه، قوانینی که دررابطه‌با پروازهای خارجی وجود دارند نسبت به پروازهای داخلی دشوارتر هستند. ازآنجاکه هزینه‌ای که برای بلیت پروازهای خارجی می‌پردازید، خیلی بالاتر است توصیه می‌کنیم چند ساعت قبل از پرواز برنامه‌ریزی کنید و در فرودگاه حاضر باشید تا ناچار نشوید بلیت خود را کنسل کنید. قوانین پروازهای خارجی به این دلیل دشوار است که اغلب پروازها غیرمستقیم هستند و مسافران ناچار هستند در طول مسیر در کشورهای دیگری توقف داشته باشند؛ بنابراین اگر یک پرواز خود را از دست دهند، سایر پروازها نیز به‌صورت خودبه‌خود از دست می‌رود! اگر از پرواز خارجی جا ماندید، برای رزرو پرواز جایگزین زمان ویزای توریستی خود را نیز در نظر بگیرید که از آن نگذرد!

نکته مهم: گاهی اوقات مسافران برای تاریخ خاصی ویزای ترانزیت می‌گیرند و اگر از آن پرواز جا بمانند، مجدداً باید برای درخواست ویزای ترانزیت اقدام کنند و این اتفاق واقعاً ترسناک و ناراحت‌کننده است.

مطمئن باشید با انجام این کارها هیچ‌وقت پروازتان را از دست نمی‌دهید و برنامه‌ریزی‌های لازم را از قبل انجام می‌دهید.

در صورت جاماندن از پروازهای غیرمستقیم چه کنیم؟

در صورت جاماندن از پروازهای غیرمستقیم چه کنیم؟

اگر شما یک پرواز خارجی غیرمستقیم را خریداری کرده‌اید و قرار است در چند کشور مختلف توقف داشته باشید، باید به‌موقع برای گرفتن کارت پرواز و سوارشدن به هواپیمای بعدی آماده باشید. درصورتی‌که به هر دلیلی در نیمه‌راه از سوارشدن به پرواز جا ماندید:

  • باید هرچه سریع‌تر این مشکل را با ایرلاین مربوطه مطرح کنید و راه دیگری را برای رسیدن به مقصد پیدا کنید.
  • اگر چمدان‌های شما هم در پرواز ازدست‌رفته باشد، می‌توانید برای پیگیری به مسئولان ایرلاین اطلاع دهید تا بتوانید در کشور مقصد بارهای خودتان را تحویل بگیرید.
  • هرچه سریع‌تر این مشکل را اطلاع دهید، رسیدن به چمدان و بارهایتان سریع‌تر انجام می‌شود.
  • توجه داشته باشید که حتماً باید مدارک پرواز مربوطه را نگه دارید و برای دریافت وسایل خودتان به مسئولان فرودگاه ارائه دهید.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت توریک تلاش کردیم با ارائه راهکارها و قوانین مربوط به‌جاماندن از پرواز به این سؤال پاسخ دهیم که اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم. ما یک پیشنهاد راحت‌تر داریم. آن‌هم این است که به‌جای پیداکردن راه چاره به فکر پیشگیری باشید و درست برنامه‌ریزی کنید تا از پرواز جانمانید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *