خانه
بلاگ
حساب کاربری

برج پیزا کجاست و چرا کج است؟!

برج پیزا کجاست و چرا کج است؟!
تاریخ انتشار: 1402/3/22

برج پیزا، Torre Pendente di Pisa، از معروف‌ترین برج‌های تاریخی جهان و یکی از اصلی‌ترین نماد‌های کشور ایتالیا است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان از آن بازدید می‌کنند. با نگاه کردن به این برج تاریخی، احساس می‌کنید هر لحظه امکان سقوط آن وجود دارد.

به عبارت بهتر، این برج بیشتر به دلیل شکل ظاهری کجی که دارد در جهان شناخته می‌شود و قرن‌هاست که گردشگران را با شیب خاص خود جذب می‌کند. در ادامه این مطلب از آژانس توریک قصد داریم علاوه بر معرفی برج پیزا به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین بناهای تاریخی در جهان، دلیل کج بودن آن را نیز شرح دهیم. با ما همراه باشید.

 

معرفی برج پیزا

برج کج پیزا، با نام ایتالیایی Torre Pendente di Pisa، یک بنای قرون وسطایی در شهر پیزا کشور ایتالیا است که به دلیل کج بودنش معروف است و از نماد‌های مهم و شناخته شده کشور ایتالیا به شمار می‌آید. شهر پیزا که برج پیزا در آن قرار دارد، شهری در مرکز ایتالیا، در ناحیه توسکانا است که در حدود فاصله 6 مایلی از دریای لیگوریا و 50 مایلی غرب فلورانس واقع شده است.

شهر پیزا توانست از فروپاشی امپراتوری روم جان سالم به در برد و مرکز شهری اصلی توسکانی باقی بماند. این شهر با بهره‌برداری از نیروی دریایی و محصولات و بازارهای منطقه حاصلخیز توسکانی، در قرن یازدهم احیا و به یک مرکز تجاری پررونق تبدیل شد. برج پیزا که در این شهر قرار دارد، برجی 56 متری است که به دلیل کج شدن ناخواسته‌اش مشهور است و نزدیک به 200 سال طول کشید تا ساخته شود و پنج سال بعد نیز شروع به کج شدن کرد.

برج پیزا در کدام  کشور و شهر است؟

پاسخ سوال برج پیزا در کدام کشور و شهر است بسیار ساده است. برج پیزا در کشور ایتالیا و شهر پیزا قرار دارد. پیزا نام شهری در ایتالیا است که در توسکانی (مرکز ایتالیا) واقع شده است. در شهر پیزا به جز برج پیزا، تعداد بسیار زیادی بنای تاریخی مانند کلیسا، کاخ‌ها و پل وجود دارد و همچنین دانشگاه قرن دوازدهم میلادی پیزا و مدرسه عالی نرمال پیزا که توسط ناپلئون تاسیس شد هم در آن قرار دارد.

چرا برج پیزا کج است؟

شاید سوال چرا برج پیزا کج است مهم ترین دلیل معروف شدن این برج در سطح جهان است.

به طور کلی، برج پیزا به دلیل خاک سست و ته نشین شدن پایه‌های برج که باعث شد 5.5 درجه (حدود 4.5 متر) به سمت عمود متمایل شود، کج شد. پس از اطلاع از این موضوع، معمار این برج اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام داد اما به دلایل شرایط جنگی شهر پیزا در آن زمان، ادامه این اقدامات و همچنین ساخت برج برای مدت زمان زیادی متوقف شد.

به سوال چرا برج پیزا کج است پاسخ دادیم و در ادامه به این مورد بیشتر خواهیم پرداخت. اگر علاقه دارید تا به کشور ایتالیا سفر کرده و از برج پیزا دیدن کنید، در قدم اول باید به اخذ ویزای ایتالیا اقدام کنید. برای این کار می‌توانید از توریک، شرکت گردشگری اخذ کننده ویزای کشور‌های مختلف کمک بگیرید.

 

مشخصات برج پیزا

مشخصات برج پیزا

 

همان طور که گفته شد، برج پیزا یکی از برج‌های شناخته شده در جهان و از نمادهای اصلی کشور ایتالیا به شمار می‌آید که حدود 56 متر ارتفاع داشته و بین قرن‌های 12 و 14 میلادی ساخته شده است.

از اصلی‌ترین سوالات پیرامون برج پیزا این است که برج پیزا چرا کج است؟!برج پیزا، بر روی خاک رس ماسه‌ای ساخته شده بود و با شروع ساخت‌و‌ساز در طبقه سوم، شروع به کج شدن کرد.

بلافاصله ساخت و ساز متوقف شد و سال‌ها بعد از سر گرفته شده و طبقات باقی مانده با انحنای مخالف شیب ساخته شد. این واقعیت وجود دارد که برج پیزای ایتالیا هرگز مستقیم نبوده است، چرا که حتی طبقات پایینی هم کج شده‌اند. بعد‌ها مشخص شد که علت شیب به وجود امده در برج، به دلیل ترکیب ضعیف خاک و نرم و آبرفتی بودن آن است که نتوانسته وزنه‌های سنگین برج را تحمل کند.

داخل برج پیزا به چه شکل است؟

در داخل این برج دو اتاق وجود دارد که هر دو آن‌ها بدون سقف هستند. یکی از این اتاق‌ها در پایه برج قرار دارد و به دلیل نقش برجسته‌ای از ماهی که بر روی آن به تصویر کشیده شده است، به نام Sala del Pesce (اتاق ماهی) شناخته می‌شود.

تصویر داخل برج پیزا:

داخل برج پیزا

اتاق دیگری در طبقه هفتم قرار دارد و ناقوس را تشکیل می‌دهد. طبقه همکف این برج را می‌توان به لطف یک دهانه در مرکز دید و با بالا رفتن از سه پله به بالای آن رسید.‌

 

آیا این احتمال وجود دارد که برج پیزا سقوط کند؟

در دهه‌های آخر قرن بیستم، برج پیزا با افزایش عمده زاویه شیب مواجه شد که خطر فروریختن آن را به وجود آورد. به لطف اقداماتی که از سال 1990 تا 2001 به طول انجامید، شیب برج کاهش یافته و به سطح دو قرن قبل باز گردانده شد. در ماه مارس 2008، برج با شیب تقریباً 4 درجه به سطح نهایی استحکام رسید.

به گفته کارشناسان، این شیب برج را برای حداقل سه قرن دیگر امن نگه می‌دارد و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد به یکی از معرف‌ترین بناهای تاریخی ایتالیا دسترسی داشته و از آن بازدید کنند.

 

برج پیزا به چه دلیل ساخته شد؟

برج پیزا به چه دلیل ساخته شد؟

 

از سوالات مهم درمورد برج پیزا این است که برج پیزا در کدام کشور است، چرا کج است و به چه دلیل ساخته شده است. همان طور که گفته شد، برج پیزا برجی تاریخی در شهر پیزای کشور ایتالیا است که بخشی از پروژه بزرگ برای به رخ کشیدن پیروزی‌های نظامی و عظمت شهر پیزا بود. در حدود سال 1000، شهر پیزا یکی از چهار جمهوری دریایی بود که ناوگان کشتی‌هایی را هم برای حفاظت از خود و هم برای حمایت از شبکه‌های تجاری گسترده در سراسر دریای مدیترانه ساخت و به آنها نقش اساسی در جنگ‌های صلیبی داد.

با این کار، شهرت و قدرت پیزا به تدریج در طول سال‌ها افزایش یافت، زیرا آنها درگیر درگیری‌های نظامی و قراردادهای تجاری مختلف شدند. در تأسیسات برجسته خود، آنها بسیاری از شهرها را غارت کردند و امتیازات زیادی از جمله مصونیت از مالیات به آنها اعطا شد. این امر اعتبار و ثروت آنها را افزایش داد و تصمیم بر این شد که آنها این را با ساختن یک مجموعه کلیسای جامع بزرگ به نام “the Square of Miracles” نشان دهند.

این طرح شامل کلیسای جامع، گورستان و برج ناقوس بود. امروزه این مجموعه با نام Piazza dei Miracoli (میدان معجزات) شناخته شده و از بهترین مجموع‌ های معماری در جهان به شمار می‌آید . برج کج پیزا قرار نبود مهم‌تر از ساختمان‌های همسایه‌اش باشد، اما طبیعتاً کج بودن آن، این برج را منحصر به فرد و بسیار معروف کرد.

 

 

داستان ساخت و ساز و علت کج شدن برج پیزا

در حالی که بحث‌های زیادی بر سر هویت واقعی معمار سازنده برج وجود داشته است، اما این جیووانی دی سیمون است که نام او عمدتاً برای طراحی این سازه شگفت‌آور مطرح می‌شود. داستان برج پیزا و ساخت آن، مانند هزاران بنای دیگر شروع شد اما متفاوت از ان‌ها ادامه پیدا کرد. ساخت‌و‌ساز برج پیزا در 9 آگوست 1173 آغاز شد و تا 1178 ادامه یافت. اما خیلی زود به هنگام ساخت طبقات سوم آن آشکار شد که ساختمان شروع به کج شدن کرده است. اولین بار زمانی که سه طبقه از هشت طبقه برج ساخته شده بود، سیمون تلاش کرد از اجزای کمی کوچکتر در سمت کوتاه برای جبران کجی استفاده کند، با این حال وزن طبقات اضافی تنها باعث فرو رفتن بیشتر بنا و خم شدن بیشتر آن شد.

نتیجه‌گیری شد که وجود خاک آبرفتی نرم در یک طرف پی ساختمان‌ها باعث کج شدن برج به دلیل زمین ضعیف و ناپایدار آن شده است. عنصری که نشان میداد از همان ابتدا این طرح ایراد داشت. دی سیمون بدون اینکه قادر به رفع مشکل یا ساخت دیگر بنا باشد، پروژه را متوقف کرد و متعاقباً ساخت و ساز این برج برای تقریباً یک قرن متوقف شد، چرا که شهر پیزا درگیر نبرد با جنوا، لوکا و فلورانس بود.

 

 

همان طور که اشاره شد، به هنگام ساخت طبقه سوم برج و زمانی که بنای برج به چیزی حدود ۱۲ متر رسید، سازندگان متوجه شدند که برج کج است. علت کج بودن برج پیزا وزن زیاد طبقات بود که منجر به فرو رفتن بیشتر بنا و کج شدن آن شده بود. پس از توقف یک ساله ساخت برج پیزا، از دسامبر 1233، ساخت برج با تلاش برای ادامه ساخت و ساز و در عین حال جبران کج شدن برج ادامه یافت. به عنوان مثال، در سال 1272، تحت نظر معمار دی سیمون، مهندسان طبقات بالایی را با یک طرف بلندتر از طرف دیگر ساختند و به همین دلیل است که برج منحنی است.

در نهایت کار برج با ساخت آخرین طبقه آن و قرار دادن یک ناقوس در آن توسط معماری به نام پیزانو در سال ۱۳۷۲ پایان یافت. نکته جالبی که درمورد این برج وجود دارد این است  که علیرغم ساختار ناپایدارش، این برج هنوز پا برجا است و از جنگ‌ها و بلایای طبیعی جان سالم به در برده است. اعتقاد بر این است که از سال 1280 حداقل چهار زمین لرزه در منطقه پیزا رخ داده است، اما برج کج که ظاهراً آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد، مستحکم باقی مانده است. مهندسان به این نتیجه رسیده‌اند که این نتیجه تعامل دینامیکی خاک و ساختار است که برج را قادر می‌سازد تا در برابر لرزش مقاومت کند.

 

اقداماتی برای بقای برج پیزا

اقداماتی برای بقای برج پیزا

 

در طی سال‌ها تلاش‌هایی برای اصلاح کج شدن برج صورت گرفت. برخی از آنها مشکل را بدتر کردند و در دهه 1990 این نگرانی وجود داشت که برج به طور کلی فرو بریزد. با این حال، تا می 2008 بود که اعلام شد که حرکت برج برای اولین بار در تاریخ متوقف شده است. این به لطف درخواست کمک جهانی دولت ایتالیا در سال 1964، برای جلوگیری از واژگونی برج بود. در پاسخ این کمک، یک گروه چند ملیتی متشکل از ۱۳نفر از معماران، ریاضیدانان و مهندسان در جزایر آزور گرد هم آمدند تا روش‌های مختلف برای تثبیت برج را ارائه کنند.

این تیم توسط کارشناس مهندسی بریتانیایی جان بورلند رهبری می‌شد. در طول این دوره، برج از سال 1990 تا 2001 به روی عموم بسته شد. ناقوس‌ها برای کاهش وزن از بالای برج برداشته شدند و کابل‌های محکمی در اطراف سطح سوم برج و چندین صد متر دورتر نصب شدند تا پشتیبانی بیشتری ایجاد کنند. راه حل انتخاب شده با حذف 38 متر مکعب خاک از زیر انتهای مرتفع، برج را به زاویه ایمن‌تر راست کرده و با موفقیت 45 سانتی‌متر برج را صاف می‌کرد.

تیم به راه حلی دست یافت که میل برج را تا حدود نیم درجه کاهش می‌داد و آن کاهش تنش در بنایی ساختمان و تثبیت پایه‌های آن بود. در روشی که به عنوان استخراج خاک شناخته می‌شد نیز، مهندسان یک سری تونل را در ضلع شمالی برج حفر کردند و مقدار کمی از خاک را حذف کردند. کابل‌های فولادی هم به بازگرداندن آن به موقعیت اولیه کمک کردند. برای این منظور حدود 2 بار خاک باید استخراج می‌شد تا پایه‌ها درست شوند. تیم پروژه همچنین دریافت که برج در زمستان بیشتر کج می‌شود، زیرا در هنگام بارندگی، سطح ایستابی سمت شمالی بالاتر از جنوب بود و این ضلع شمالی را بیشتر کج می‌کرد.

بنابراین مهندسان زهکشی حفر کردند تا آب بتواند به چاه‌ها برود.کار تکمیل شده در سال 2001 باعث شد برج 38 سانتی متر صاف شود و از آن زمان نیز به راست شدن ادامه داده است. از سال  نیز2001، بازدید از برج برای عموم امکان‌پذیر شد. در حال حاضر مهندسان بر این باورند که این برج برای حداقل 200 سال آینده امن است.

اگر تا به اینجای مقاله با ما همراه بودید و علاقه‌مند شدید تا به کشور ایتالیا سفر کرده و از برج پیزا بازدید کنید، در قدم اول باید ویرای این کشور را دریافت کنید. برای این منظور می‌توانید به سایت توریک، شرکت گردشگری فعال در حوزه ارایه خدمات مختلف ویزا مانند اخذ ویزای کشور‌های مختلفی چون ویزای کانادا، ویزای امریکا، ویزای استرالیا، برزیل، ویزای انگلیس و دیگر کشور‌ها مراجعه کنید.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *