خانه
بلاگ
حساب کاربری

هوشمندترین شهرهای جهان: از دبی تا توکیو

هوشمندترین شهرهای جهان: از دبی تا توکیو
تاریخ انتشار: 1402/2/10

هوشمندترین شهرهای جهان کدام‌ها هستند؟ فناوری دنیای ما را متحول کرده است، وظایف پیچیده را ساده کرده و به سرعت موانع بین شهرهای توسعه یافته و در حال توسعه را از بین برده است. برخی از شهرها در جهان آمادگی بیشتری نسبت به سایرین برای آینده فناوری دارند، و این ممکن است به دلیل برنامه‌های هوشمند آنها، تلاش آنها برای دسترسی جهانی به اینترنت یا مناسب بودن زیرساخت‌ها برای تولید نرم‌افزارهای دیجیتال باشد.

در این راهنما از آژانس گردشگری توریک به معرفی هوشمندترین شهرهای جهان می‌پردازیم که عملکرد فعلی و مسیر آینده تعدادی از آن‌ها بر اساس دسترسی به اینترنت در مدارس، کیفیت پهنای باند، اقتصاد دیجیتال و توسعه نرم افزار و چند رسانه‌ای رتبه بندی شده‌ است.

 

۱. شهر مدرن توکیو

شهر مدرن توکیو - هوشمندترین شهرهای جهان

 

آسمان ‌خراش‌های سر به فلک کشیده، تابلوهای نئونی درخشان، معماری معاصر و خیابان‌های شلوغ مملو از جدیدترین فناوری‌ها، توکیو را به یکی از مدرن‌ترین و هوشمندترین شهرهای جهان تبدیل کرده‌ است. توکیو که یک ابرقدرت در فناوری تولید گوشی‌های هوشمند، روباتیک و اتومبیل است، به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. این شهر با سرمایه گذاری در یک صحنه نوظهور پر از متفکران جوان با ایده‌های بزرگ، با روندهای مدرن همگام می‌شود.

یک استارت ‌آپ مستقر در توکیو حلقه‌ای ایجاد کرده است که از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند متصل می‌شود و می‌تواند پرداخت الکترونیکی را انجام دهد. قدم زدن در خیابان‌های جذاب توکیو می‌تواند شما را به ملاقات با یک ربات در خیابان، پیدا کردن بلندترین برج جهان یا وارد شدن به یک فروشگاه الکترونیکی با ارتفاع شش طبقه هدایت کند.

اگر شما هم قصد دارید این شهر مدرن و هوشمند را از نزدیک ببینید، برای دریافت ویزای ژاپن میتوانید به وب سایت رسمی توریک مراجعه کرده و از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

 

۲. سنگاپور

سنگاپور - هوشمندترین شهرهای جهان

 

نخست وزیر لی کوان یو بیش از 30 سال کشور را رهبری کرد و مسئول تبدیل سنگاپور به یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان است. این ایالت پر از آسمان ‌خراش‌های شیشه‌ای و معماری مدرن است. برای مثال هتل SkyPark، بخشی از جاذبه‌های دیدنی این شهر مدرن است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در این شهر فضاهایی در سراسر جزیره برای بسیاری از پارک‌ها و مناطق سبز و پایدار ایجاد شده است.

سنگاپور با دارا بودن دولتی مردم دوست، اقتصادهای دوستدار تجارت، سیستم آموزشی درجه یک، قوانین سخت‌گیرانه در مورد جرم و جنایت و صحنه هنری پر رونق به یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین شهرهای جهان تبدیل شده است. با دریافت ویزای سنگاپور و سفر به این شهر جذاب، می‌توانید تجربه‌ای به یاد ماندنی از سفر به یکی از هوشمندترین و پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا به دست آورید.

 

۳. استونی

استونی - هوشمندترین شهرهای جهان

 

استونی در سال 1991 از روسیه استقلال یافت، اما با وجود اینکه آغاز انقلاب تکنولوژیک را از دست داد، به سرعت زمان از دست رفته را جبران کرد. در واقع، این کشور به سمت نوآوری جهش کرد. اگرچه پایتخت تالین از نظر ظاهری شبیه به سیلیکون ولی کالیفرنیا نیست، اما صحنه‌ای استارتاپی برای رقابت با آن دارد.

به هر حال، استونی شهری است که اسکایپ و بولت شروع به کار کردند. در اوایل سال 2002، دولت استونی یک شبکه وای فای رایگان نصب کرده بود که اکثر مناطق پرجمعیت را پوشش می‌داد، و رای گیری الکترونیکی در سال 2007 در آن رایج شد. در سال 2012 در استونی راه‌اندازی شد و امروزه به عنوان یکی از شهرهای پیشرفته جهان شناخته می‌شود.

 

۴. هلسینکی

هلسینکی - هوشمندترین شهرهای جهان

 

هلسینکی با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، پیشرفت اجتماعی و معماری مدرن اسکاندیناوی خود گام‌های روشنی را برای تبدیل شدن به یک شهر پیشرفته و مدرن برداشته است. اتصال به اینترنت در این شهر هیچوقت قطع نمی‌شود زیرا هلسینکی، توسعه یافته‌ترین شهر فنلاند، دارای مناطق وای فای رایگان در سراسر شهر است.

از نظر فرهنگی، فنلاند در زمینه مرخصی زایمان و پدری و به رسمیت شناختن مشارکت مدنی همجنس‌گرایان که در سال 2002 به قانون تبدیل شد، سال‌ها جلوتر از بسیاری از کشورها بوده است. هلسینکی همچنین دارای هشت دانشگاه و حتی مدارس بیشتر در محدوده شهر خود است. همچنین معماری‌های مدرن و ساختمان‌های شیک در سطح این شهر به محبوبیت هرچه بیشتر آن افزوده است.

 

 

۵. شانگهای

شانگهای - هوشمندترین شهرهای جهان

 

شانگهای با جمعیت انبوه بیش از 14 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر چین و یکی از بزرگ‌ترین مناطق شهری در جهان است. در طول چند دهه گذشته، یک مرکز مالی عظیم در شانگهای ایجاد شده است تا با برترین‌های جهان رقابت کند. در حال حاضر، این شهر رهبر اصلی اقتصاد جهانی است و به عنوان یکی از شهرهای هوشمند جهان شناخته می‌شود.

منطقه اقتصادی پودونگ برای سرمایه گذاری‌های خارج از کشور ایجاد شده است و در جذب سرمایه‌های خارجی و ایجاد توسعه اقتصادی بیشتر در شانگهای موفق بوده است. معماری شیشه‌ای آسمان‌ خراش‌های مدرن در این شهر خودنمایی می‌کنند و در شب، نورهای درخشان آن‌ها تماشایی به نظر می‌رسند.

برای سفر به این شهر زیبا و دریافت ویزای توریستی چین می‌توانید جاذبه‌های متنوع گردشگری شانگهای را از نزدیک ببینید.

 

 

۶. سئول، شهر غول‌های فناوری

سئول - هوشمندترین شهرهای جهان

 

سئول زمانی شهری جنگ زده بود که در اثر جنگ کره به کلی ویران شده بود، اما امروزه این شهر یکی از پیشرفته‌ترین و هوشمندترین شهرهای جهان است. پس از جنگ کره، تعداد زیادی از مردم از مناطق روستایی به سئول نقل مکان کردند، که منجر به ایجاد ساختمان‌هایی با سرعت ساخت بالا بدون تمرکز بر زیبایی‌ شناسی شد. این شهر دارای صحنه‌های هنری پر رونق، موزه‌های عالی و خوبی است.

معماری طراحی شده  همچنین عشق به زندگی شبانه در سئول به چشم می‌خورد. سئول نیروگاه اقتصادی کره جنوبی است که 21 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را فراهم می‌کند. سئول که محل زندگی غول‌های فناوری مانند سامسونگ و ال‌جی است، یک طرح شهر هوشمند مانند دبی را راه‌اندازی کرده است. در این شهر مدرن دستگاه‌های هوشمند در اختیار خانواده‌های کم درآمد قرار داده می‌شود و هدف آن اتصال همه افراد به شبکه‌های بی‌سیم پرسرعت شهر است.

این شهر با فناوری پیشرفته و دوربین‌های مداربسته هوشمند است که می‌توانند هرگونه سرقت و آزار و اذیت‌های خیابانی را شناسایی کند و از این رو امنیت بسیار بالایی برای شهروندان خود فراهم می‌کند.

 

 

۷. سانفرانسیسکو

سانفرانسیسکو - هوشمندترین شهرهای جهان

 

سانفرانسیسکو مرکز نوآوری فناوری آمریکا و یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان از نظر اجتماعی است. صدها شرکت فناوری، از رهبران صنعت مانند اپل، فیس‌بوک، گوگل و توییتر گرفته تا مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌های در حال تغییر، در این جامعه نوآور مستقر هستند. سایر مؤسسات فناوری مانند مؤسسه تحقیقاتی ایمز ناسا نیز در فرانسیسکو آمریکا واقع شده‌اند.

این شهر مملو از افراد مبتکر و خلاق 20 و 30 ساله است که استارتاپ‌ها آن‌ها را جذب می‌‌کنند. فرانسیسکو علاوه بر اینکه در لیست مدرن‌ترین و هوشمند‌ترین شهرهای جهان قرار دارد، با دارا بودن آب و هوای معتدل و بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری متنوع، مقصد بسیاری از توریستان و مهاجران نیز می‌باشد.

 

 

۸. لندن، از مدرن‌ترین شهرهای دنیا

لندن - هوشمندترین شهرهای جهان

 

لندن از گذشته تا به امروز در لیست محبوب‌ترین و‌ مدرن‌ترین شهرهای جهان بوده است، اما تحولات اخیر آن را به یکی از پیشرفته‌ترین و هوشمندترین شهرهای جهان نیز تبدیل کرده است. پس از سقوط امپراتوری، لندن دوباره به عنوان یک اقتصاد جهانی ظاهر شد. اگرچه بخش بزرگی از معماری شاخص این شهر تاریخی است، اما اخیراً آسمان‌ خراش‌های بسیاری در سطح این شهر زیبا ایجاد شده‌اند.

جمعیت متراکم این شهر توسط شبکه گسترده‌ای از قطارها به هم متصل شده است. بر اساس نظرسنجی کیفیت زندگی مرسر از سال 2012، ساکنان لندن بالاترین کیفیت زندگی را در بریتانیا داشتند و لندن به دلیل کیفیت زیرساخت‌هایش که بر اساس تامین برق، در دسترس بودن آب، خدمات ارتباطی و عمومی و حمل و نقل بود در رتبه ششم قرار گرفت.

اگر شما نیز قصد سفر و یا مهاجرت به این شهر هوشمند و در عین حال زیبا و تاریخی را دارید، برای دریافت ویزای انگلیس و گرفتن وقت سفارت می‌توانید به وب سایت رسمی توریک مراجعه کرده و از کارشناسان این مجموعه راهنمایی بخواهید.

 

 

۹. هنگ کنگ

هنگ کنگ

 

هنگ کنگ که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است، به عنوان یک منطقه خودمختار موفق چین توسعه یافته است. معماری مدرن با نسبتی از پارک‌های حفاظت شده کشور متعادل شده است. در خارج از شهر، می‌توانید سواحل زیبا و مسیرهای کوهستانی را مشاهده کنید و جاذبه‌های دیدنی آن را از نزدیک ببینید.  هنگ کنگ در دهه 1970 به یک نیروی بزرگ جهانی تبدیل شد و از جایگاهی به عنوان یکی از بخش‌های مالی پیشرو در جهان برخوردار است.  هنگ کنگ که به عنوان یکی از شهرهای پیشرفته جهان شناخته می‌شود،

حمل ‌و نقل عمومی آن در سطح بالایی قرار دارد و تقریباً کل جمعیت آن توسط قطارها، اتوبوس‌ها، ترامواها و کشتی‌های آن در سطح شهر تردد می‌کنند. اگرچه آلودگی هوا مشکل بزرگی است که این شهر هنوز نتوانسته بر آن غلبه کند اما با این حال مردم آن بالاترین امید به زندگی را دارند.

 

۱۰. پکن

پکن - هوشمندترین شهرهای جهان

 

پکن یکی دیگر از شهرهای هوشمند جهان است که اقتصاد آن تا حد زیادی از مدل صنعتی گذشته است.  اقتصاد این شهر اکنون 77 درصد مبتنی بر خدمات است که عمدتاً در حوزه مالی، خرده‌ فروشی و فناوری اطلاعات است.  دره سیلیکون چین Zhongguancun در شمال غربی شهر است که هم استارت آپ‌ها و هم غول‌های فناوری تاسیس شده مانند لنوو، گوگل و دفتر مرکزی تحقیقات چینی جدید مایکروسافت را در خود جای داده است.

 

 

۱۱. دبی

دبی - هوشمندترین شهرهای جهان

 

دبی در واقع مرکز فناوری (به ویژه فناوری اطلاعات) در خاورمیانه است که محل استقرار شرکت‌های جهانی مانند هیولت پاکارد، اوراکل و آی‌بی‌ام است و به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. این شهر سرمایه گذاری زیادی روی فناوری کرده است، حتی در ساخت درختان نخل هوشمند با شارژرهای تلفن با انرژی خورشیدی و هات اسپات های Wi-Fi.

این شهر پرآوازه همچنین پروژه شهر هوشمند دبی را  در یک محیط هوشمند کاملا یکپارچه در آینده راه‌اندازی کرد. دبی علاوه بر برخورداری از جدیدترین فناوری‌ها و امکانات هوشمندی که در اختیار شهروندان خود قرار داده است، جاذبه‌های دیدنی بی‌شماری دارد که مورد توجه گردشگران خارجی می‌باشد.

 

۱۲. میلان

میلان - هوشمندترین شهرهای جهان

 

میلان، نیروگاه اقتصادی ایتالیا، بیشتر به خاطر صنعت مد و بانکداری خود شناخته شده است. این شهر علاوه بر معماری بی‌نظیر خود و کلیساها و بناهای تاریخی متعدد، میزبان نمایشگاه‌های متعدد فناوری پیشرفته و حتی میزبان نمایشگاه جهانی 2015 نیز بوده است و در لیست هوشمندترین شهرهای جهان قرار دارد. این شهر همچنین در بخش و در زمینه بیوتکنولوژی پیشرو است.

 

۱۳. مادرید

اگرچه بارسلونا مرکز صنعتی اولیه اسپانیا است، اما مادرید تمرکز زیادی بر تولید با فناوری پیشرفته و نوین دارد. ترکیبی از نیروی کار با تحصیلات عالی و مقر بسیاری از شرکت‌های چندملیتی اسپانیایی در این شهر، مادرید را به یکی از قطب‌های فناوری اروپا تبدیل کرده است.

مادرید علاوه بر اینکه یکی از قطب‌های فناوری اروپاست، با تاریخ غنی و جاذبه‌های گردشگری متعدد خود شناخته می‌شود و در تمامی فصول سال میزبان گردشگران از سراسر جهان است.

 

 

۱۴. سیدنی

سیدنی - هوشمندترین شهرهای جهان

 

سیدنی که بزرگترین شهر در سراسر اقیانوسیه است، پایه‌ای قوی در فناوری، عمدتاً در تولید بیوتکنولوژی و فناوری پیشرفته دارد که 11 درصد از تولید اقتصادی آن را تشکیل می‌دهد.  سیدنی یکی از هوشمندترین شهرهای جهان است که از نظر دسترسی به اینترنت در آموزش رتبه پنجم جهانی را دارد که به طور گسترده در سیستم مدارس شهری آن در دسترس است.

 

۱۵. تورنتو

تورنتو - هوشمندترین شهرهای جهان

 

اگرچه صنعت فناوری در سراسر کانادا رونق گرفته است، اما تورنتو پیشرو آن و یکی از بهترین شهرهای فناوری در آمریکای شمالی است و از نظر تعداد مشاغل فناوری در رتبه پنجم قرار دارد، درست پس از واشنگتن دی سی، سیاتل، سیلیکون ولی و بوستون.  در سطح جهانی، این شهر از نظر داشتن یک اقتصاد دیجیتالی آماده و یکپارچه در رتبه هشتم قرار دارد و شاهد رشد مشاغل فناوری است که منجر به کاهش بیکاری در کانادا شده است.

 

۱۶. مسکو

روس‌ها که نخستین افرادی بودند که اولین انسان‌ها را به فضا فرستادند، در علم و فناوری کامپیوتر نیز مهارت زیادی دارند.  تاکنون، مسکو در ایجاد نسخه‌هایی از شرکت‌های غربی، مانند Yandex و VKontakte، معادل روسی گوگل و فیس‌بوک، سرآمد بوده است. این روزها، این شهر در صنعت فناوری نانو پیشرو است و در حال تبدیل شدن به یکی از هوشمندترین شهرهای جهان می‌باشد.

 

۱۷. برلین

برلین - هوشمندترین شهرهای جهان

 

برای چندین دهه، برلین مرکز اصلی پیشرفت‌های فناوری پزشکی بوده است، و این به دلیل ایجاد قدیمی‌ترین سیستم مراقبت‌های بهداشتی جهانی در جهان توسط آلمان بوده است. برلین که یکی از شهرهای هوشمند جهان است، به‌ ویژه بر فناوری پاک و فن‌آوری بالا تمرکز دارد که توسط نیروی کار جوان و با تحصیلات عالی و مهارت‌‌های مهندسی قوی این کشور تقویت می‌شود.

 

۱۸. شیکاگو

شیکاگو - هوشمندترین شهرهای جهان

 

از بین تمام شهرهای موجود در لیست پیشرفته‌ترین و هوشمندترین شهرهای جهان، شیکاگو یکی از شهرهایی است که به ارتقای رشد در بخش فناوری اختصاص داده شده است. دولت این شهر در حال تلاش برای مشارکت عمومی و خصوصی است و قصد دارد دانش آموزان خود را به مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت در زمینه های مبتنی بر فناوری مجهز کند.

در اکتبر 2015، این شهر برنده یک کمک هزینه فدرال شد تا هر کلاس درس را با پهنای باند پرسرعت و Wi-Fi تجهیز کند، تا دوره‌های علوم کامپیوتر را به یک شرط فارغ التحصیلی برای دانش آموزان تبدیل کند.

 

۱۹. نیویورک

نیویورک - هوشمندترین شهرهای جهان

 

بیشتر مردم، نیویورک را به بانکداری مرتبط می‌دانند تا فناوری، اما کوچه سیلیکون این شهر بیش از 7.3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ریسک ‌پذیر در فناوری‌های پیشرفته جمع‌آوری کرده است. این شهر حتی در حال ارتقاء گسترده ارتباطات از راه دور فیبر نوری است و هدف آن تبدیل شدن به مهم‌ترین پایتخت فناوری جهان است که عمدتاً توسط Cornell Tech در حال پیشرفت پشتیبانی می‌شود.

 

۲۰. استکهلم

استکهلم - هوشمندترین شهرهای جهان

 

استکهلم که سریع‌ترین مرکز فناوری در اروپا در حال رشد است، پایتخت استارتاپ اروپا است. در حالی که بیشتر کشورهای دیگر اروپا از سال 2008 در رکود مالی به سر می‌برند، سوئد شاهد رشد شتابان بوده است که عمدتاً به لطف اقتصاد پایدار و نیروی کار با تحصیلات عالی است.

استکهلم با جمع آوری 15 درصد از کل سرمایه گذاری در بخش فناوری اروپا، محل پرورش برخی از شناخته شده‌ترین سوپراستارهای فناوری مانند نیکلاس زنستروم از اسکایپ، مارتین لورنتسون از Spotify و دانیل اک از μTorrent است.

 

۲۱. بنگلور

هند - هوشمندترین شهرهای جهان

 

بنگلور یکی دیگر از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان است که به دلیل روحیه نوآورانه مردم، رشد فوق العاده‌ای را در بخش فناوری اطلاعات خود نشان داده است. کشورهای غربی به دلیل کیفیت بالای کار تولید شده با نیروی کار ارزان‌تر، شرکت‌هایی مانند دل و لینکدین را به بنگلور برون سپاری کردند و این به ایجاد میلیون‌ها شغل برای مهندسان هندی کمک کرده است.

امروزه، پارک فناوری محبوب Bagmane در بنگلور، مجموعه‌ای از دفاتر، کارخانه‌ها و موسسات تحقیقاتی، فراتر از یک مرکز برون سپاری حرکت می‌کند.  تعداد شرکت‌های داخلی در این شهر در حال افزایش است زیرا استعدادهای محلی شروع به تولید ایده‌های بزرگ خود کرده‌اند و خودشان کارآفرینان بزرگی در سطح فناوری شده‌اند. شهر بنگلور اکنون مسئول بیش از نیمی از صنعت پیشرفته بیوتکنولوژی هند است.

به نظر شما هوشمندترین شهر دنیا کدام است؟ جای کدام کشور در این لیست خالیست؟

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *