خانه
بلاگ
حساب کاربری

کاخ کرملین در محاصره! آیا تاریخ در مسکو تکرار می‌شود؟

کاخ کرملین در محاصره! آیا تاریخ در مسکو تکرار می‌شود؟
تاریخ انتشار: 1402/4/3

پادشاهان سلسله رودیک زمانی که در سال 1487، کاخ کرملین را تاسیس کردند، نمی‌دانستند که قرار است روبان تاسیس یکی از پرماجراترین ساختمان‌های جهان را پاره کنند. کاخ کرملین شاهد برخی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخی جهان بوده است. این کاخ از حمله ناپلئون به روسیه تا انقلاب 1917 و نابودی تزارها حضور داشته است.

حالا که بحث کرملین، این کاخ پیر پرحاشیه دوباره داغ شده، بیایید به این بهانه کمی درباره تاریخچه و اتفاقاتی که سازه قدیمی در طول تاریخ از سرگذرانده است، حرف بزنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، تا انتهای این مطلب از آژانس توریک همراه باشید.

 

 

کاخ کرملین کجاست؟

کاخ یا ارگ کرملین، قلعه‌ای تاریخی است که در قلب مسکو، مشرف بر رودخانه مسکوا، باغ الکساندرا و میدان سرخ قرار داد. این ارگ، چهار قصر، چهار کلیسا، دیوار کرملین و تعداد برج تشکیل شده است. این کاخ قبلاً اقامتگاه تزار بود و اکنون اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه است. این کاخ به‌عنوان یک موزه هم شناخته می‌شود تا جایی که در سال 2017 حدود 3 میلیون بازدیدکننده داشته است.

 

کاخ کرملین چه زمانی متولد شد؟

کاخ کرملین چه زمانی متولد شد؟

 

از هزاران سال قبل از میلاد بر روی تپه کرملین استحکاماتی وجود داشته است. در قرن یازدهم اسلاوها این تپه را تصرف کردند و آنجا را پایتخت خود کردند. بقایایی از آن، در حفاری‌های باستان‌شناسان پیدا شده است. این منطقه در سال 1156 توسط پرنس یوری دولگروکی توسعه پیدا کرد اما در سال 1237 مغول‌ها آن را نابود کردند. بازسازی مجدد کرملین در سال 1339 با چوب بلوط صورت گرفت. جالب است بدانید تا قرن چهاردهم به این منطقه گراد می‌گفتند و از کلمه کرملین اولین بار در سال 1331 استفاده شد.

 

پیتر پایتخت را به مسکو انتقال می‌دهد

در سال‌های 1320 تا 1330 پیتر تصمیم گرفت پایتختش را از کی یف (پایتخت اوکراین کنونی) به مسکو انتقال دهد. او برای اینکه بتواند حمایت کلیسا را داشته باشد، پایتختش را به کلیسا منصوب کرده بود بنابراین باید کلیساهایی هم در این محل بسازد.

بنابراین کلیسای اعظم دورمیشن (۱۳۲۷) برج زنگ کلیسای سنت جان کلیماکوس (۱۳۲۹)، صومعه کلیسای ناجی تجلی (۱۳۳۰) و کلیسای اعظم فرشته مقرب (1333) ساخته شد. تا قرن بیستم همه این کلیساها نابود شده بودند و فقط کلیسای ناجی تجلی باقی مانده بود که آن هم توسط استالین خراب شد.

در بازسازی مجدد کرملین توسط دمیتری، برای اینکه ارگ در برابر حمله تاتارها مستحکم باشد، دیوارهایی که با چوب بلوط ساخته شده بود را با دیوارهای سنگی تعویض کردند که این استراتژی موفق عمل کرد. پسر دیمیتری دوران خود را در صلح گذراند اما کلیساهایی به این مجموعه اضافه کرد.

 

 

 

تزارها برای زندگی به کرملین رفتند

تزارها برای زندگی به کرملین رفتند

 

در سال 1475 زمانی که پرنسس کبیر، ایوان سوم بر روسیه حکم‌رانی می‌کرد، تصمیم گرفت برای نشان دادن قدرت و عظمتش کرملین را بازسازی کند. بنابراین از مشهورترین معماران رنسانس ایتالیا یعنی افرادی همچون  آنتونیو سولاری و مارکو رافو دعوت کرد که برای انجام این کار به روسیه بیایند. این‌گونه شد که در سال ۰۸–۱۵۰۵، بلندترین سازه شهر ساخته شد.

روند ساخت و ساز این کاخ در ادامه حکومت تزارها هم ادامه داشت. برای مثال یک خندق پهن ۳۰ متری دور این کاخ کشیدند که در زمان حکومت ایوان مخوف، برفراز آن یک کلیسا ساخته شد. در سال 1610 این کاخ به مدت 2 سال به تصرف نیروهای لهستانی – لیتوانیائی در آمد تا اینکه اولین تزار سلسله رومانوف دوباره این کاخ را پس گرفت.

تزار الکسیس نیز بخش‌هایی را به این کاخ اضافه کرد. پس از این مرگ این تزار، مسکو وارد آشوب‌ شد و فقط پیتر توانست از این آشوب جان سالم به در ببرد. او پس از این اتفاق از کرملین متنفر شده بود بنابراین، سه دهه بعد پایتختش را به سن پترزبورگ انتقال داد.

تا سال 1773، کرملین به دست فراموشی سپرده شده بود تا اینکه کاترین کبیر تصمیم گرفت به این کاخ بازگردد. او شروع به بازسازی کاخ کرد اما پس از مدتی به خاطر کمبود بودجه ساخت و ساز متوقف شد. مت ووی کازاکف پس از گذشت چند سال این بازسازی را تمام کرد. از آن پس از بخشی از این کاخ را به‌عنوان محل کار اصلی رئیس‌جمهور مورد استفاده قرار ‌گرفت.

در سال 1812 ناپلئون (امپراتورر فرانسه) به روسیه حمله کرد و توانست کرملین را تصرف کند. زمانی که می‌خواست از مسکو فرار کند، دستور داد کل بنای کرملین را نابود کنند. بنابراین بخش‌های زیادی از این کاخ در آتش سوخت. انفجارات مربوط به این آتش‌سوزی سه روز ادامه داشت.

الکساندر اول در سال‌هایی که از حکومتش باقی مانده بود بخش‌هایی از این کاخ را بازسازی کرد. نیکاس اول هم تغییراتی در این کاخ ایجاد کرد اما پس از آن دیگر تا انقلاب روسیه در سال 1917 تغییری در این بنا ایجاد نشد.  البته به جز یادمان الکساندر دوم.

 

بلشویک‌ها به کرملین می‌آیند

پس از انقلاب 1917، لنین به کرملین نقل مکان کرد. او در این کاخ یک اتاق شخصی داشت که حالا به موزه تبدیل شده است. از آنجایی که لنین دوست نداشت چیزی از یادگارهای دوره تزاری دور و برش باشد، تزئینات را تا حد زیادی تغییر داد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در بحبوبه انقلاب مردم روسیه کرملین را محاصره کردند. تزار و خانواده‌‍‌اش از کاخ فرار کردند اما در نهایت توسط انقلابیون دستگیر شده و کشته شدند.

 

پوتین در کرملین زندانی می‌شوند

کاخ کرملین در طول‌ سال‌هایی که از عمرش می‌گذرد، حوادث تاریخی زیادی را دیده است. بارها تخریب شده و بارها آن را نو ساخته‌اند. این بار هم در یک کودتای شبه نظامی این کاخ در محاصره قرار گرفته است. این کودتا ویزای روسیه و دیگر مسائل دیپلماتیک و داخلی، بر روی کاخ کرملین هم تاثیر می‌گذارد. باید دید بازی سیاسیت این بار چه سرنوشتی را برای این بنای قدیمی و دوست داشتنی تدارک دیده است.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *