خانه
بلاگ
حساب کاربری

کریسمس در استانبول با بوقلمون شکم‌پر!

کریسمس در استانبول با بوقلمون شکم‌پر!
تاریخ انتشار: 1402/10/5

کریسمس در استانبول همانند دیگر شهرهای اروپایی با شکوه زیادی برگزار می‌شود. مردم استانبول جشن‌ها و مراسم‌های جالبی به هنگام کریسمس اجرا می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به مراسم‌های مذهبی در کلیساها، رقص و پایکوبی در کلاب‌ها و جشن و آتش‌بازی در سطح شهر اشاره کرد. مردم ترک در شب‌های کریسمس برای داشتن سالی پررونق و خوب، رسوم جالبی مثل بازکردن شیر آب در نصفه‌شب یا پرت‌کردن انار دارند.

زمان تقویمی جشن کریسمس در استانبول

کریسمس در استانبول، هم‌زمان با سایر کشورها  در ۲۵ دسامبر جشن گرفته می‌شود. دسامبر ماه آخر سال‌های میلادی است که با اتمام آن سال جدید آغاز می‌شود. درواقع کریسمس جشن آغاز سال نو نیست؛ اما تزئين شهر و جشن‌وسرور در استانبول، از ۲۴ دسامبر شروع شده و تا اولین روز از ماه ژانویه که آغاز سال جدید است ادامه پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید این مراسم را از دست ندهید بهتر است قبل از ۲۴ دسامبر اقدام به رزرو تور ترکیه کنید.

 

روز تعطیل رسمی مربوط به کریسمس در استانبول چه تاریخی است؟

۱ ژانویه تنها روز تعطیل در ایام کریسمس در شهر استانبول است. ۲۵ دسامبر که تاریخ اصلی کریسمس در این کشور است، به‌عنوان تعطیل رسمی شناخته نشده است؛ اما بااین‌حال مردم ترکیه در این روز از سال مرخصی می‌گیرند و همراه با خانواده مشغول جشن و شادی می‌شوند.

تزیینات کریسمس ترکی

مردم ترکیه در سال جدید یک درخت همیشه‌سبز مانند کاج یا صنوبر را توسط اشیای گوناگونی مانند ریسه‌های رنگی، روبان‌ها، سیب، آب‌نبات‌های عصایی و هدایای مختلف تزیین می‌کنند و اعتقاد دارند که بابانوئل در سال جدید برای مردم و به‌خصوص کودکان هدایایی می‌آورد که زیر درخت کاج پنهان می‌کند. مردم ترکیه به این درخت کاج تزیینی، “Yilbaşi ağaci” می‌گویند. سنت نیکلاس یا بابانوئل در یکی از شهرهای ترکیه به نام پاتارا به دنیا آمد و اسقف شهر میرا بود. سنت نیکلاس به بخشندگی و کمک به فقرا معروف بود و داستان بابانوئل و هدایای او از این شخص الهام گرفته شده است.

حال و هوای شهر استانبول در کریسمس

رزرو تور استانبول در زمان کریسمس تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما می‌سازد. چرا که این شهر در کریسمس حال و هوای باشکوهی به خود می‌گیرد. اگر شب‌ها در خیابان‌های استانبول قدم بزنید حس و حال شگفت‌انگیزی تجربه خواهید کرد که ناشی از آتش‌بازی‌های چشم‌نواز، موسیقی‌های زیبای خیابانی و دریافت هدایای مختلف از غریبه و آشنا است. در شب‌های کریسمس در نقاط مختلفی از شهر، بابانوئل‌هایی مشاهده می‌شوند که در حال دادن هدیه و شکلات به کودکان هستند و فضای شهر را گرم و صمیمی می‌کنند.

برنامه‌های اصلی شب کریسمس تقریباً از ساعت ۱۹:۳۰ شروع می‌شود و در برخی مناطق مانند تنگه بسفر زیباترین نورپردازی‌ها و نمایش‌ها دیده می‌شوند.

شلوغ‌ترین محله‌های استانبول در کریسمس

شلوغ‌ترین محله‌های استانبول در کریسمس

شلوغ‌ترین و پرهیاهوترین خیابان‌ها و محله‌های استانبول در کریسمس عبارت‌اند از: میدان تکسیم، خیابان استقلال، کادیکوی، نیشانتاشی و بشیکتاش.

حضور در جشن و تفریحات کریسمس در استانبول

علاوه بر گشت‌وگذار و شرکت در مراسم‌های سطح شهر می‌توانید از تفریحات دیگر شب‌های کریسمس در استانبول استفاده کنید.

جشن‌های کریسمس استانبول در کلاب‌ها

برخی افراد تمایل دارند شب کریسمس را در کلاب‌های گرم و پرشور سپری کنند. درصورتی‌که به پارتی‌های جوانان که شامل موسیقی‌های پاپ ترکی است علاقه دارید، می‌توانید کریسمس را در Hayal Kahvesi Aqua Florya بگذرانید. اگر تمایل دارید که شب کریسمس را در مکانی دنج به سر ببرید، فلوریا در کنار دریای مرمره می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. Dorock XL در منطقه معروف کادیکوی، محلی مناسب برای کسانی است که دوست دارند به مرکز شهر نزدیک‌تر باشند. در Dorock XL مردم با حضور دی‌جی و موسیقی‌های مهیج به استقبال سال نو می‌روند.

رزرو سفر دریایی در استانبول در شب کریسمس

برخی از مردم برای جشن‌های سال نو، سفرهای دریایی و تورهای قایق را رزرو می‌کنند. درواقع ترکیه به‌عنوان کشوری که در مرز بین دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد، امکان قایق‌سواری بین قاره‌های آسیا و اروپا را فراهم می‌کند که این قایق‌سواری‌ها، زیبایی کریسمس را بیشتر می‌کنند. تورهای قایق در شب‌های کریسمس ترکیه شامل گزینه‌های جذاب زیادی می‌شوند که بیشتر آنها دارای غذای گرم و تازه، تنقلات، دسرها و نیز موسیقی، رقص و پایکوبی هستند.

مسابقه بخت‌آزمایی در کریسمس استانبول

مسابقه بخت‌آزمایی از تفریحات پرهیجان مردم ترکیه در شب کریسمس است. بلیط‌های این بخت‌آزمایی‌ها توسط خود دولت به فروش می‌روند و نزدیک تحویل سال از طریق قرعه‌کشی برنده بخت‌آزمایی مشخص شده و جایزه ۸ میلیون‌دلاری را دریافت می‌کند. قرعه‌کشی این مراسم به طور مستقیم از تلویزیون ترکیه پخش می‌شود.

مراسم کلیساهای استانبول در شب کریسمس

مراسم کلیساهای استانبول در شب کریسمس

تمام کلیساهای موجود در استانبول در شب کریسمس مراسم‌هایی دارند که می‌توان در آن‌ها شرکت کرد. با اینکه دین مردم ترکیه اسلام است؛ اما افراد مسیحی هم در این کشور کم نیستند و کلیساهای زیادی در ترکیه وجود دارد. مراسم کلیساهای استانبول در شب کریسمس مانند جشن و شادی خیابانی اهمیت زیادی دارد.

مراسم عشای ربانی

مراسم عشای ربانی یکی از هفت آیین مقدس و هفت راز مسیحیت است که نوعی مراسم سپاسگزاری و نیایش خدا به شمار می‌آید. این مراسم ریشه در آخرین شام حضرت مسیح با حواریون دارد و شامل سه شاخه مذهبی به نام‌های پروتستان، کاتولیک و ارتدوکس است که با هم تفاوت دارند. از موارد مهم در مراسم عشای ربانی وجود نان و شراب و غذا است که به یاد شام آخر حضرت مسیح با حواریون در اختیار دعاگویان قرار می‌گیرد. مراسم عشای ربانی در کریسمس، مراسمی مهم در استانبول به شمار می‌آید.

مراسم کریسمس در کلیسای سنت آنتونی آو پادوا

کلیسای سنت آنتونی آو پادوا شب ۲۴ دسامبر مراسم عشای ربانی را برگزار می‌کند. این کلیسا برای پیروان مذهب کاتولیک بوده و از کلیساهای بسیار مهم در ترکیه به‌شمار می‌رود. کلیسای سنت آنتونی به دلیل داشتن سقف‌های بلند و ساخت‌وساز زیبا که در سال‌های دور انجام شده است، یک اثر تاریخی باارزش و زیبا محسوب می‌شود که باعث جذب بیشتر مردم در شب کریسمس می‌شود.

آدرس کلیسای سنت آنتونی، منطقه بی‌اغلو، خیابان استقلال و شماره ۱۷۱ است.

 

مراسم کریسمس در کلیسا یادبود کریمه

از ساعت ۷ صبح روز ۲۵ دسامبر، نوعی مراسم دینی که شبیه مراسم‌های انگلستان دارای رقص و شادی است، در کلیسا یادبود کریمه در محله بی‌اغلو انجام می‌شود. کلیسای یادبود کریمه یکی از کلیساهای مهم و قدیمی در استانبول است که به کلیسای انگلستان مشهور است و در شب کریسمس هم مراسم عشای ربانی برگزار می‌کند.

محل دقیق کلیسای یادبود کریمه در انتهای خیابان Serdar-I Ekrem در گالاتا است.

 

خرید در استانبول در کریسمس

خرید در استانبول در کریسمس

استانبول مراکز خرید بزرگ و زیادی دارد که روزهای قبل از کریسمس محصولات زیبا به همراه تخفیف خوب را در اختیار مردم می‌گذارند. یکی از ارزان‌ترین مراکز خرید استانبول، بازار سنتی آن است. این بازار با اینکه در محله‌ای مسلمان‌نشین و میان دو مسجد قدیمی و بزرگ قرار دارد؛ اما یکی دو روز قبل از کریسمس تخفیف خوبی روی اجناس خود می‌گذارد. درصورتی‌که می‌خواهید به مراکز خرید بروید از بازبودن آن مطمئن شوید؛ زیرا برخی مراکز خرید برای مراسم شب کریسمس تعطیل می‌شوند.

به‌طورکلی برای خریدهای طولانی سال نو، مراکز خرید بسیار مناسب هستند؛ زیرا دارای رستوران‌ها و نیز شهربازی‌های کوچکی برای کودکان هستند. توجه داشته باشید که خریدهای شب کریسمس در استانبول همواره وجود دارند؛ اما بهتر است برای شرکت در مراسم‌ها و آتش‌بازی‌های آخر شب، خریدهای خود را قبل از ساعت ۸ شب تمام کنید.

 

مرکز خرید مارینا ویاپورت

مرکز خرید ویاپورت مارینا که در منطقه ساحلی tuzla و تفرجگاه ساحلی ویاپورت قرار دارد، بهترین و خاص‌ترین برندهای دنیا را در خود جای داده است. ویاپورت به دلیل قرارداشتن کنار دریای زیبای مرمره گردشگران زیادی را هم به خود جذب می‌کند. از جمله محصولاتی که در مرکز خرید مارینا ویاپورت عرضه می‌شود؛ می‌توان به لباس‌های برند، جواهرات، چرم، وسایل خانه و… اشاره کرد. مارینا ویاپورت از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز بوده و به فروش محصولات خود می‌پردازد.

مرکز خرید استانبول مال

مرکز خرید استانبول مال، مجتمعی بزرگ با چهار طبقه است که در هر یک از طبقات آن، مغازه‌ها و فروشگاه‌های وسیعی قرار گرفته است. استانبول مال در منطقه باشاک‌شهر و محله محمودبی قرار دارد.

مرکز خرید استانبول مال انواع مختلفی از محصولات موردنیاز مردم را می‌تواند فراهم کند؛ بنابراین اگر قصد خرید لباس زنانه، مردانه، بچگانه، کیف و کفش، اکسسوری‌ها، لوازم‌خانگی، جواهرات و بدلیجات و انواعی از محصولات دیگر را دارید، استانبول مال می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد. این مرکز خرید از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌کند.

مرکز خرید ایستینه پارک استانبول

ایستینه پارک استانبول، مرکز خریدی بزرگ و دارای بهترین مارک‌های جهانی است که حداقل ۳۰۰ مغازه، چندین کافه و رستوران، سالن تئاتر و سینمای بی‌نظیری دارد. علاوه بر مغازه‌های متعدد و زیبا، یک بازار مواد غذایی هم در این مرکز خرید وجود دارد. ایستینه پارک در محله پینار استانبول واقع است و ساعت کاری آن هم از ۱۰ صبح الی ۱۰ شب در نظر گرفته شده است.

زمان حراج کریسمس در استانبول

تقریباً تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌های استانبول در دو هفته پایانی دسامبر تخفیف قابل‌توجهی روی محصولات خود می‌گذارند. اگرچه برخی مناسبت‌ها مانند بلک‌فرایدی تخفیف‌های بیشتری از روزهای کریسمس دارند؛ اما باز هم خریدکردن در دو هفته پایانی سال بسیار مناسب بوده و ارزش دارد. اگر اهل خریدکردن هستید توصیه می‌شود در روزهای کریسمسی حتماً به این کار اقدام کنید.

بلک‌فرایدی در واقع آخرین جمعه سال میلادی است و میزان تخفیف‌ها در این روز به ۷۰ تا ۹۰ درصد می‌رسد. حراج محصولات از بلک‌فرایدی آغاز می‌شود و تا چند روز پس از شروع سال جدید ادامه پیدا می‌کند. البته درصد تخفیفات بعد از بلک‌فرایدی به حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

کنسرت‌های کریسمس در استانبول

کنسرت‌های کریسمس در استانبول بسیار معروف هستند و این شهر هرساله خوانندگان و نوازندگان زیادی را از سراسر جهان جذب می‌کند تا کنسرت‌های باشکوهی را در شب‌های کریسمس به مردم هدیه کند و نیز گردشگران زیادی هم جذب کند. توجه داشته باشید که در زمان‌های نزدیک به کنسرت، فروش بلیت صورت نمی‌گیرد و بهتر است از قبل بلیت کنسرت‌های ترکی را خریداری کنید.

 

غذای مخصوص استانبول در کریسمس

غذای مخصوص استانبول در کریسمس

غذای مخصوص مردم استانبول در کریسمس نیز نباید دست‌کم گرفته شود. مردم استانبول چند غذای ویژه برای شب‌های کریسمس در نظر گرفته‌اند که به گردشگری غذا هم مربوط می‌شود.

 

بوقلمون شکم‌پر

بوقلمون شکم‌پر مهم‌ترین و اصلی‌ترین غذای شب کریسمس در استانبول است که بیشتر خانواده‌های ترک در شب کریسمس این غذا را می‌پزند و دور هم میل می‌کنند. اگر قصد دارید این غذای خوشمزه را در شب کریسمس سفارش دهید، می‌توانید به رستوران‌های بزرگی مانند هانکار، حاجی عبدالله و جهانگیر که این غذا را سرو می‌کنند بروید. بهتر است سریع و قبل از اتمام غذا سفارش خود را ثبت کنید.

کیک مخصوص کریسمس

کیک مخصوص استانبول، نوعی کیک شکلاتی است که با مربای تمشک پر شده است و از جمله غذاهای خوشمزه استانبولی در شب کریسمس است. این کیک در بیشتر کافه‌های خیابان استقلال سرو می‌شود و می‌توانید سفارش دهید و از آن لذت ببرید.

تاماله

تاماله از غذاهای محبوب و معروف دیگر استانبول در شب کریسمس به شمار می‌رود که با گوشت کباب پخته می‌شود و به همراه ترجاس که نوعی نان فرانسوی است، میل می‌شود.

گوشت سینه گاو، ماهی‌دودی و مرغ سرخ‌شده از جمله غذاهای گران دیگر برای شب کریسمس محسوب می‌شوند که می‌توان آنها را از رستوران هتل شانگری‌لا، واقع در بشیکتاش سفارش داد.

 

رسم‌ورسوم کریسمس به سبک ترک‌ها

ترک‌ها رسم‌ورسوم جالب و خاصی در روزهای کریسمس دارند. یکی از رسوم عجیب ترک‌ها در شب سال نو، پرت‌کردن انار یا پاشیدن نمک به در خانه‌ها است. مردم ترکیه اعتقاد دارند که پرت‌کردن انار باعث خوش‌یمنی و پاشیدن نمک نیز باعث افزایش مال و ثروت در سال نو می‌شود.

یکی دیگر از سنت‌های جالب مردم ترک برای سال جدید، بازکردن شیر آب در نیمه‌های شب است. آنها معتقدند که این کار، سالی پر از خوش‌شانسی و شادی را برای آنها فراهم می‌کند. همچنین مردم ترکیه با قدم‌زدن در شب سال نو می‌خواهند سالی پر از مسافرت و گردش برای خود به ارمغان بیاورند. یکی دیگر از رسوم جالب ترک‌ها باز کردن قفلی در نیمه‌شب به‌منظور رسیدن به ثروت است.

 

آب‌وهوای استانبول در کریسمس

آب‌وهوای استانبول در کریسمس به‌اندازه کشورهای اروپایی سرد نیست و چیزی بین ۵ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. البته دمای هوا شب‌هنگام به زیر صفر درجه نیز می‌رسد. اگر می‌خواهید برای کریسمس به استانبول مسافرت کنید و از مراسم و امکانات جذاب این شهر لذت ببرید، با خود لباس‌های گرم و لوازم موردنیاز و مخصوص بارندگی را به همراه داشته باشید تا دچار مشکلات احتمالی نشوید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *