خانه
بلاگ
حساب کاربری

دریاچه خال‌خالی کانادا؛ یک نمایش ناب از زیبایی‌های طبیعت

دریاچه خال‌خالی کانادا؛ یک نمایش ناب از زیبایی‌های طبیعت
تاریخ انتشار: 1402/5/17

در جای جای این کره خاکی، از اعماق دره‌ها تا اوج آسمان، دیدنی‌های حیرت‌انگیز و بسیار جذابی وجود دارند که انسان را شگفت‌زده کرده و به تفکر وا می‌دارند. یکی از این جاذبه‌های زیبا و دیدنی، دریاچه‌ای کوچک و آرام، اما در عین حال منحصر به فرد است که با نام دریاچه خالدار یا خال‌خالی (Spotted Lake) شناخته می‌شود. دریاچه خال‌‌خالی کانادا زیبا و افسانه‌ای، در کشور کانادا و در میان دو دره اوکانگان و سیمیلکامین واقع شده و می‌توان گفت چیزی شبیه به یک جاذبه ناشناخته و یکی از شگفتی‌های قابل توجه در جهان است که تحت عنوان “جادویی‌ترین مکان در کانادا” شناخته می‌شود.

اگر علاقه‌مند هستید تا با دریاچه خال‌خالی کانادا که یکی از کشفیات شگفت‌انگیز بشر بر روی کره زمین است، آشنا شوید و از رمز و راز آن سر در بیاورید، با ما در این مقاله از توریک همراه باشید تا با هم به دنیای یکی از نقاط پر رمز و راز زمین سفری داشته باشیم.

دریاچه‌ی خالدار، شگفتی طبیعت کانادا

شمال غربی اقیانوس آرام مملو از شگفتی‌های طبیعی خیره‌کننده است. کوه‌های مرتفع برآمده و آب و هوای دل‌انگیز، دلایلی هستند که چنین منطقه‌ای با فضای سبز و چشم‌اندازی بی‌نظیر را به وجود می‌آورند. بنابراین، جای تعجب نیست که چرا در میان بریتیش کلمبیا یکی از عجیب‌ترین دریاچه‌های کانادا وجود دارد!! دریاچه خالدار کانادا، در بین دو دره Similkameeno و  Okanagan در قاره آمریکای شمالی، کشور کانادا و ایالت بریتیش کلمبیا واقع شده است و سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند، چرا که عده زیادی علاقه دارند تا از این پدیده طبیعی شگفت‌انگیز دیدن کنند.

پس از این که از میان بی‌شمار تپه‌ و کوه مرتفع عبور کرده و به میان دره‌های گفته شده رسیدیم، یک حصار که تابلویی بر روی آن نصب شده به چشم می‌خورد که بر روی آن نوشته شده Spotted Lake، به معنای دریاچه خال‌خالی.

در اطراف این منطقه، همیشه تعداد زیادی از عکاسان و توریست‌ها وجود دارند که در حال تصویر‌برداری از این دریاچه عجیب و در عین حال زیبا هستند. با نگاه کردن به دریاچه خال‌خالی، به عنوان پدیده‌ای خارق‌العاده، انسان ناخودآگاه یاد فیلم‌های فرا‌واقعی افتاده و آن چه را که می‌بیند را نمی‌تواند باور کند. دریاچه خالدار کانادا، یک دریاچه به رنگ‌های سبز و آبی و نقره‌ای است که عمق کمی داشته و تقریبا  1.7 کیلومتر نیز وسعت دارد. این دریاچه، به صورت درون ریز بوده و هیچ منشا خارجی ندارد.

لازم به ذکر است که دریاچه خال‌خالی کانادا، دریاچه‌ای حفاظت شده است و دولت تابلویی در اطراف آن نصب کرده که در آن توضیح می‌دهد که این منطقه از نظر زیست محیطی و فرهنگی بسیار مهم و حساس است تا گردشگران به هنگام بازدید از آن، دقت لازم را داشته باشند.

تاریخچه دریاچه‌ی خال‌خالی

تاریخچه دریاچه‌ی خال‌خالی

دریاچه خال خالی، مانند هر مکان دیدنی نادر و قدیمی دیگری در جهان، برای مردمان بومی منطقه بسیار حائز اهمیت و خاص است. حتی در میان عده‌ای از مردم، کماکان برخی باور‌های ماورایی و جادویی نیز وجود دارد. در محل قرارگیری دریاچه خال‌خالی کانادا، قبیله‌ای وجود دارد که قدمتی سه هزار ساله دارد و مانند هر قبیله‌ دیگری برخری عقاید و اداب و رسوم خاص خود را دارند. این قبیله، Okanagan نام دارد که مدت‌های طولانی در این منطقه ساکن بوده‌اند و در رابطه با این دریاچه عقاید خاص خود را دارند.

نه تنها در میان مردم این قبیله، بلکه در اغلب جاهای دنیا، چشمه‌های آب گرم برای ساکنان بومی آن اهمیت فراوان داشته و دیدگاه‌های درمانی به آن وجود داشته است. دریاچه خالدار کانادا نیز، سال‌های زیادی نقش درمانی را برای مردم بومی این منطقه ایفا می‌کرده است. به همین دلیل اغلب اوقات در این دریاچه شنا و حتی حمام می‌کردند. اما حالا سال‌های زیادی است که مردم این قبیله از این منطقه رفته و اکنون بازمانده‌ها در دره Osoyoos که منطقه‌ای محافظت شده است، ساکن هستند.

برای مردم بومی منطقه Osoyoos نیز، این منطقه بسیار عجیب و غریب و پر رمز و راز است و برخی مردم کماکان بر این باورند که این دریاچه مکان مقدس و شفا‌بخشی است. در حال حاضر نیز این دریاچه را Kliulk می‌نامند. البته الان دیگر امکان شنا کردن در این دریاچه وجود ندارد، چرا که از سوی دولت کانادا، حفاظت شده و یک حصار به دور آن کشیده شده است. مردم بومی‌ منطقه این اعتقاد را دارند که هر یک از رنگ‌ها و خال‌های دریاچه، یک خاصیت درمانی متفاوت و منحصر به فرد دارند و هر حوضچه آن نیز از قدرتی ویژه برخوردار است. در سال‌های گذشته در اطراف دریاچه خالدار، تعدادی کتیبه‌ و سنگ‌های قدیمی حجاری شده کشف شد که به قبیله Okanagan تعلق داشتند.

به مدت 40 سال زمین‌های اطراف دریاچه خالدار، ملک شخصی یک خانواده کانادایی بود که تصمیم گرفتند از این دریاچه به عنوان یک چشمه آب گرم استفاده کنند. اما این تصمیم از سوی قبیله بومی منطقه با اعتراض شدیدی رو به رو شد و این خانواده نیز از این کار صرف نظر کردند. در نهایت پس از سال‌های طولانی بحث و جدل پیرامون دریاچه بین خانواده مورد نظر و دوستداران و بومیان منطقه، در نهایت در سال 2001، دولت فدرال زمین‌هایی که به نفع مردم کشور اوکاناگان در کانادا بود را، با قیمت زیادی از این خانواده خریده و آن‌ها را در اختیار گرفت.

در طول جنگ جهانی اول نیز، مردم از مواد معدنی این دریاچه برای ساخت مهمات جنگی استفاده می‌کردند. این مواد معدنی توسط کارگران چینی حفاری می‌شد که روزانه تا 1 تن نمک از طریق آن استخراج می‌کردند و نمک استخراج شده به کارخانه‌های مهمات کانادایی ارسال میشد. پیش از غارت این مواد معدنی، مردم می‌گفتند که دریاچه تنوع رنگ و زیبایی بیشتری داشته است. یک نکته دیگر راجع به دریاچه این است که چند سال قبل، یک محقق با کسب اجازه از دولت کانادا، تحقیقاتی را بر روی دریاچه انجام داد و اظهار کرد که سطح این دریاچه، شباهت بسیار زیادی به سطح مریخ دارد. البته این اظهار نظر، مخالفان و موفقان زیادی داشته است.

علت ظاهر عجیب و غریب دریاچه خال‌خالی

ممکن است برایتان این سوال پیش آید که اصلاً چرا این دریاچه چنین شکل و شمایلی دارد و چه عاملی باعث به وجود آمدن آن شده است؟ اینکه این دریاچه چگونه به وجود آمده است، بدون شک یک موضوع زمین شناسی تخصصی است، اما در مورد دلایل شکل ظاهری آن، همان طور که گفته شد دلایل شیمیایی مطرح هستند. البته در گذشتگان دور مردم محلی، باور‌ها و قصه‌هایی را برای شکل ظاهری دریاچه مطرح می‌کردند که امروزه با پیشرفت علم می‌دانیم که این دلایل، افسانه‌ای بیش نیستند و مواد معدنی غلیظ و حجم زیادی از نمک باعث به وجود امدن این خال‌ها بر روی دریاچه شده‌اند.

در واقع، دریاچه خال‌خالی کانادا در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان، شکل و ظاهری معمولی دارد اما شور و قلیایی بودن دریاچه باعث شده تا با تابش آفتاب در فصل تابستان، آب دریاچه تبخیر شده و مواد معدنی بر کف دریاچه ظاهر شوند و غلظت آن‌ها بالا برود. در نتیجه نیز، مواد معدنی و نمک موجود در دریاچه شروع به کریستالی شدن کرده و تعادل شیمیایی دریاچه از بین می‌رود. در نتیجه، هر یک از مواد معدنی موجود در دریاچه در کنار یکدیگر، یک حوضچه رنگی کوچک را به وجود می‌آورند که بر روی دریاچه مانند یک پوشش خالدار رنگی دیده می‌شود.

بهترین زمان بازدید از دریاچه خالدار کانادا

بهترین زمان بازدید از دریاچه خالدار کانادا

همان طور که اشاره شد، دریاچه خا‌ل‌خالی کانادا در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان، ظاهری معمولی و شبیه به دیگر دریاچه‌ها دارد. بنابراین تنها در فصل تابستان می‌توان خال‌های آن را مشاهده کرد. به همین دلیل، اگر تصمیم دارید تا برای دریافت ویزای توریستی کانادا اقدام کرده و سفری به این کشور داشته باشید، بهترین زمان فصل تابستان، از اوایل ماه جولای تا سپتامبر است. در اوایل ماه جولای، سطح آب دریاچه به کم‌ترین میزان خود رسیده و دریاچه مملو از خال‌های کوچک و بزرگ زیبا و شگفت‌انگیز می‌شود.

بدون تردید، با خواندن این مطلب، علاقه‌مند شده‌اید تا سفری به کشور کانادا داشته و از این دریاچه‌ی شگفت‌انگیز دیدن کنید. شرکت گردشگری توریک می‌تواند مرجع مناسبی برای همراهی شما در این سفر باشد. چرا که با مراجعه به توریک، می‌توانید ویزای کشور کانادا و همچنین ویزای توریستی کشور‌های دیگر را به ساده‌ترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *