خانه
بلاگ
حساب کاربری

شهرهای توریستی ارمنستان؛ ۷ شهر، ۷ شگفتی

شهرهای توریستی ارمنستان؛ ۷ شهر، ۷ شگفتی
تاریخ انتشار: 1402/11/18

ارمنستان کشوری در همسایگی ایران است که به دلیل میراث تاریخی و فرهنگی قدیمی خود یکی از باستانی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. این کشور کوچک در چهارراه اروپا و آسیا واقع شده است و از شمال با گرجستان، از غرب با ترکیه، از جنوب و جنوب غربی با ایران و از شرق با جمهوری آذربایجان همسایه است. شهر‌های توریستی ارمنستان مملو از مکان‌های باستانی و بناهای تاریخی فوق‌العاده زیبا است که کاوش در آن‌ها می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. ارمنستان همچنین دارای فرهنگ غنی، غذاهای لذیذ و مردم محلی فوق‌العاده خونگرم است. اگر قصد سفر به این کشور شگفت انگیز را دارید، انتخاب بسیار خوبی کرده‌اید. در ادامه این مقاله، ما به معرفی شهرهای توریستی ارمنستان که هر کدام جاذبه‌های زیادی را ارائه می‌دهند، می‌پردازیم.

 

ایروان؛ پایتخت ارمنستان

ایروان؛ پایتخت ارمنستان - شهرهای توریستی ارمنستان

Yerevan

اگر برای اولین بار به ارمنستان سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم از پایتخت آن یعنی شهر ایروان شروع کنید. ایروان مهم‌ترین شهر ارمنستان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان، که منشا آن به قرن هفتم بازمی‌گردد، است. این شهر به دلیل رنگ سنگ‌هایی که در معماری آن به کار رفته است، به عنوان شهر صورتی شناخته می‌شود، زیرا شهر تحت رژیم شوروی در حال توسعه بود.

این شهر چیزهای زیادی برای ارائه به مهمانان خود دارد، از کافه‌ها و رستوران‌های زیبا گرفته تا چندین موزه تاریخی و خانه اپرا. شما می‌توانید در طول سفر خود با تور ایروان، کتابخانه Matenadaran، گالری ملی ارمنستان و در موزه Tsitsernakaberd (مجموعه یادبود نسل کشی ارامنه) که بر روی تپه‌ای در قسمت غربی ایروان واقع شده است، در تاریخ باستانی این سرزمین غوطه‌ور شوید. ایروان به طور کلی آب و هوایی معتدل دارد و بهترین زمان سفر به آن، ماه‌های می و ژوئن یا اواخر سپتامبر و اکتبر می‌باشد. علاوه بر این، فرودگاه زوارتنوتس ایروان، فرودگاه اصلی و داخلی ایروان است که در آن پرواز‌های بین‌‌المللی به ارمنستان انجام می‌شود.

 

گیومری؛ پایتخت فرهنگی ارمنستان

گیومری؛ پایتخت فرهنگی ارمنستان - شهرهای توریستی ارمنستان

Gyumri

گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان است که معمولاً به عنوان پایتخت فرهنگی کشور شناخته می‌شود، زیرا بسیاری از فیلم‌های ارمنی قرن بیستم در اینجا فیلمبرداری شده‌اند. گیومری شهر بسیار زیبایی است که حال و هوای تاریخی قوی دارد. این شهر به عنوان یک مرکز فرهنگی دارای چندین موزه قابل توجه از جمله خانه موزه هوانس شیراز، گالری خواهران اسلمازیان و موزه مهر مکرتچیان است.

ساختمان‌های سیاه شهر حال و هوای بی نظیری به آن بخشیده‌اند. این سبک معماری به قرن نوزدهم باز می‌گردد، زمانی که این شهر به نام شاهزاده خانم روسی الکساندرا فیودورونا، الکساندروپل نامیده می‌شد. گیومری چندین کلیسا زیبا نیز دارد. یکی از آنها کلیسای Yot verk است که در کنار میدان Vardanants واقع شده است.

 

 

دیلیجان؛ شهری با طبیعت بی‌نظیر

دیلیجان؛ شهری با طبیعت بی‌نظیر - شهرهای توریستی ارمنستان

Dilijan

دیلیجان یکی دیگر از شهر‌های ارمنستان است که گردشگران معمولاً به دلیل طبیعت خیره کننده و آرامش محیطی، آن را سوئیس ارمنستان می‌نامند. دیلیجان یک شهر آبگرم است که در میان جنگل‌ها و کوه‌ها احاطه شده است.

این شهر علاوه بر اینکه یک مقصد مسافرتی محبوب در بین مردم محلی است، به یکی از مراکز آموزشی و مالی کشور نیز تبدیل شده است. به عنوان مثال، بانک مرکزی ارمنستان، مرکز تحقیقات پولی بزرگ خود را در اینجا تأسیس کرده است. اگر از کسی بپرسید “محل معروف دیلیجان چیست؟” «پارک ملی دیلیجان با پرز لیچ» به معنی دریاچه پاک را معرفی می‌کند. همچنین می‌توانید زیپ لاینی که از روی دریاچه می‌گذرد را هم امتحان کنید. دیلیجان چندین صومعه قدیمی نیز دارد. هاغارتسین و گوشاوانک از جمله آنها هستند که اگر به سنت مسیحی ارمنستان علاقه دارید قطعا ارزش دیدن را دارند.

 

شهر معنوی ارمنستان؛ وغارشاپات

شهر معنوی ارمنستان؛ وغارشاپات - شهرهای توریستی ارمنستان

Vagharshapat

اگر به اطراف ارمنستان سفر می‌کنید، وغارشاپات که با نام اچیمیادزین نیز شناخته می‌شود، شهری است که باید از آن دیدن کنید. نام این شهر به معنای «جایی که عیسی نازل شد» است. این مرکز معنوی چهارمین شهر بزرگ ارمنستان و محل اقامت کلیسای حواری ارمنی است.

اچمیادزین به ایروان بسیار نزدیک است، بنابراین می‌توان یک تور یک روزه در آنجا داشت. علاوه بر این، این شهری است که میزبان برخی از برجسته‌ترین مکان‌های میراث جهانی یونسکو در ارمنستان می‌باشد.

کلیسای جامع اچمیادزین توسط سنت گرگوری روشنگر در سال 301 تأسیس شد که کلیسای مادر نامیده می‌شود. توصیه می‌کنیم به دروازه‌ها و محراب روباز در ورودی کل مجموعه نیز توجه کنید. اچمیادزین کلیساهای قدیمی زیادی دارد، مانند کلیسای سنت هریپسیمه و کلیسای سنت گایان که قدمت هر دو به قرن هفتم بازمی‌گردد. حتما زمانی را برای بازدید از مرکز فرهنگی ماچاننتز که یک موزه، گالری، رستوران و سازمان خیریه است نیز احتصاص دهید.

 

جرموک؛ شهری با آب جادویی

جرموک؛ شهری با آب جادویی - شهرهای توریستی ارمنستان

Jermuk

شهر جرموک که به معنی آبفشان است مرکز و منبع آب معدنی در ارمنستان می‌باشد. این شهر با داشتن آب و هوای فوق‌العاده و هوای تازه، گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جهان به خود جذب می‌کند. معروف‌ترین قسمت این مکان، آبشار جرموک است که 2080 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

پیشنهاد می‌کنیم بازدید از طناب راه، جایی که می‌توانید زیبایی شهر را در مقیاس کامل از بالا مشاهده کنید را از دست ندهید. این شهر را آب جادویی می نامند، زیرا آب معدنی جرموک فواید پزشکی مستندی را ارائه می‌دهد. این باور وجود دارد که در زمان‌های قدیم آهوی زخمی در منطقه جرموک وجود داشت که خود را به آب انداخت و بلافاصله شفا یافت. اینگونه بود که گوزن نماد این شهر شد. به نظر ما جرموک یک گزینه عالی برای توقف در طول سفرتان با تور ارمنستان است.

 

وانادزور؛ تجربه آرامش

وانادزور؛ تجربه آرامش - شهرهای توریستی ارمنستان

Vanadzor

وانادزور شهری زیبا در شمال ارمنستان است که برای هر کسی که می‌خواهد از خیابان های شلوغ شهرهای دیگر ارمنستان فرار کند، یک خلوتگاه طبیعی عالی است. این شهر جذابیت بسیار آرامی دارد و فضای سرسبزی بر اطراف آن حاکم است.

وانادزور دارای بناهای تاریخی باقی مانده از دوران شوروی و فواره‌های رقصنده فراوان است. همچنین، موزه هنرهای زیبا که بیش از 1700 اثر هنری را در خود جای داده است و شامل مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و دیگر اشکال هنرهای تزئینی است، زندگی و تاریخ محلی ارمنستان را به تصویر می‌کشد.

از دیگر مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به کلیسای ارتدکس روسیه، موزه زمین شناسی لری پامبک و باغ گیاه شناسی وانادزور اشاره کرد. علاوه بر این جاذبه‌ها، وانادزور مکانی عالی برای شرکت در رفتینگ رودخانه، پیاده‌روی، کوه‌نوردی و سایر فعالیت‌های مرتبط با طبیعت است.

 

شهر عجیب گوریس

شهر عجیب گوریس - شهرهای توریستی ارمنستان

Goris

گوریس که در جنوب ارمنستان واقع شده است، شهری است که به عنوان شهر و شهرک از آن یاد می‌شود. در این شهر با مکان‌های دیدنی غیرعادی و عجیبی روبرو خواهید شد. زمانی که در گوریس هستید، به شما توصیه می‌کنیم در شهرهای اطراف آن نیز گشت بزنید و جذابیت جنوبی ارمنستان را هم تجربه کنید.

کلیسای سنت گریگوری روشنگر، طراحی شده توسط یک معمار ایتالیایی-ارمنی یک جاذبه بسیار جالب در این شهر است. موزه زمین شناسی که مجموعه گسترده‌ای از آثار باستانی دوران‌های مختلف را در خود جای داده است نیز دیگر مکانی است که می‌توانید در این شهر از آن بازدید کنید. همچنین، خانه‌های غار گوریس قرون وسطی، مکان خوبی برای مشاهده چگونگی ایجاد مسکن توسط ساکنان اولیه در شهر است. گوریس که در یک منطقه مرتفع واقع شده است، زمستان‌های بسیار سرد برفی و تابستان‌های بسیار گرم دارد.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *