خانه
بلاگ
حساب کاربری

کارناوال ریو؛ از جشن سامبا تا آشنایی با سنت‌ها

کارناوال ریو؛ از جشن سامبا تا آشنایی با سنت ها - توریک
تاریخ انتشار: 1401/11/19

کارناوال ریو یک نمایش سراسر شادی و هیجان است که هر ساله در ریودوژانیرو برگزار می‌شود. این کارناوال بزرگ‌ترین جشن در جهان است که هر گردشگری باید از نزدیک ببیند. مگر می‌شود که از علاقه‌مندان به گردشگری باشید ولی نام این کارناوال به گوش‌تان نخورده باشد؟  این جشن بزرگ که در جهان نظیر ندارد، محبوبیت بسیار زیادی در بین توریست‌های دنیا  دارد. به طوری که در همان ابتدا تمام جایگاه‌های آن رزرو می‌شود.  بنابراین اگر دیر بجنبید ممکن است از تجربه هیجان‌انگیزی که در این کارناوال به شرکت کنندگان منتقل می‌شود، محروم شوید.

اگر دوست دارید بدانید که در کارناوال ریو چه اتفاقی رخ می‌دهد، این مقاله برای شما تهیه شده است. آن را از دست ندهید.

 


قصد سفر به ریودوژانیرو رو داری؟ همین حالا برای ویزای برزیل اقدام کن!

 

 

تاریخچه کارناوال ریو

تاریخچه کارناوال ریو

 

برای اینکه بفهمید که کارناوال ریودوژانیرو چیست و از کجا آمده، باید درباره تاریخچه آن بدانید.

تا  قرن ۱۹ میلادی در ریودوژانیرو جشنی برگزار می‌شد که از فرهنگ پرتقالی‌ها اقتباس شده بود. این جشن شامل شوخی‌های خطرناک پرتقالی، و آب بازی بوده و هدف مشخصی پشت آن نبود. در اواسط قرن ۱۹ بود که عده‌ای از افراد که بیشتر آن‌ها از جوانان برزیلی بودند، لباس‌های خاص و با رنگ‌های متنوع را بر تن کردند.  آن‌ها با همین لباس‌ها به صورت دسته جمعی به خیابان رفته و صداها و آواز‌های خاصی را همراه با موسیقی سامبا را با صدای بلند می‌خواندند. بعد از مدتی خبر ابن کار جوانان، در کل برزیل پیچید و استقبال غیرقابل باوری از آن شد. به همین دلیل، از آن به بعد تعداد افرادی که در این حرکت دسته جمعی شرکت می‌کردند بیشتر شد. به حدی که جمعیت میلیونی شده و هر بار یک راهپیمایی بزرگ برگزار می‌شد. در دوران بعد از جنگ جهانی اول، رونق این راهپیمایی بیشتر شد و یک جورایی در فرهنگ مردم برزیل جا باز کرد. در سال ۱۹۲۸ مدرسه‌ای با هدف آموزش موسیقی سامبا، شروع به فعالیت کرد. دانش آموزان این مدرسه اغلب افراد معروفی بودند که کارناوال‌های مختلف را مدیریت می‌کردند.

این افراد در مدرسه سامبا وظیفه برگزاری جشن‌ها و همینطور تهیه لوازم مورد نیاز را بر عهده داشتند.

چند سال بعد، مدارس متعددی دیگری نیز تأسیس شد. هدف از تاسیس این مدرسه، ایجاد یک رقابت برای انتخاب بهترین موسیقی سامبا بود. بعد از این که یک هیئت داوری برای این رقابت‌ها به وجود آمد، کارناوال ریو، به یک جشنواره رسمی تبدیل شد. با گذشت زمان تغیراتی در آن ایجاد شده و چیزهای جدیدی به آن اضافه شد تا این کارناوالی که امروزه در برزیل برگزار می‌شود، به وجود بیاید. باید بدانید که این جشنواره برای مردم برزیل بسیار مهم و با ارزش است وخون آن‌ها را به جوش می‌آورد. به طوری که روی تیم‌ مورد علاقه خود در کارناوال ریو، مثل یک تیم فوتبال، تعصب دارند.

اگر ویزای برزیل را بگیرید و به این کشور، سفر کنید، امکان شرکت در کارناوال منحصر به فردی را دارید که در هیچ کجای جهان نظیرش را نخواهید دید.

 

تاریخ برگزاری کارناوال ریودوژانیرو

تاریخ برگزاری کارناوال ریودوژانیرو

 

کارناوال ریو یکی جشنواره معروف در سراسر دنیا است که اگر در زمان برگزاری آن به برزیل سفر می‌کنید، باید خودتان را برای شرکت در آن، آماده کنید.  قدمت کارناوال ریودوژانیرو  به سال ۱۷۲۳ میلادی برمی‌گردد. این جشنواره قدیمی که نماد فرهنگی پرتقالی‌های مقیم برزیل است، همه ساله در ماه فوریه برگزارمی‌شود.

برگزاری این جشن بزرگ در دوران کرونا کمی با تاخیر برگزار می‌شد. اما قرار است در سال ۲۰۲۳ هم این جشنواره با همان شکوه و عظمت سابق برگزار شود تا گردشگران جهان را از یک سال انتظار، خلاص کند.

کارناوال ریو که میلیون‌ها گردشگر را شیفته خود کرده است، هر سال حدود ۲ میلیون نفر را به برزیل می‌کشاند.

در سال ۲۰۲۳ قرار است این کارناوال از روز جمعه ۱۷ فوریه تا روز شنبه ۲۵ فوریه (28 بهمن تا 6 اسفند 1401) برگزار شود.

 

در کارناوال ریو 2023 چی میبینیم؟

در کارناوال ریو 2023 چی میبینیم؟

 

حالا که کمی درباره کارناوال ریودوژانیرو اطلاعات به دست آورید، حتما دوست دارید که بدانید در این کارناوال با شکوه چه اتفاقاتی می‌افتد که باعث محبوبیت آن تا به این اندازه شده است؟

در ابتدا باید چند  اقدام مقدماتی انجام شود. به این صورت که ملکه و شاه در نمایش با برگزاری آیین‌های خاص، کلید شهر را تحویل می‌گیرند. بعد از آن است که جسشنشروع شده و یک گروه در صحنه مشغول راهپیمایی می‌شوند. البته این راهپبمایی‌ها خیلی مقدماتی است و هنوز مانده تا به نمایش اصلی و هیجان انگیز کارناوال ریو برسیم.  بعد از دو روز، افرادی که به نوعی جزو استادان موسیقی سامبا هستند، شروع به راهپیمایی در صحنه می‌کنند‌. در حالی که قرار است این راهپیمایی‌ها در ۶ مرحله دیگر هم برگزار شوند. برای انجام اجرای اصلی، استادیوم پاسارلادوسومبا به عنوان محل برگزاری آن در نظر گرفته شده است. جایی که در یک چشم برهم زدنی، همه جایگاه‌های vip آن رزرو می‌شود. ناگفته‌نماند که این استقبال در حالی صورت می‌گیرد که قیمت این جایگاه‌ها بسیار بالا است. بعد از همه اینها، نوبت به اجرای گروه‌های بزرگ می‌رسد که شامل ۲ دسته ۶ نفره می‌شوند. هر یک از این دو دسته در یک روز از کارناوال ریودوژانیرو راهپیمایی خواهند کرد

در مرحله بعدی گروه‌های ۴۰ نفره شروع به آوازخوانی می‌کنند. این گروه‌های ۴۰ نفره هنگام رقص، لباس‌های مخصوصی به تن می‌کنند که نماد برخی از موضوعات آشنا برای جهانیان است. لباس‌هایی که دارای طراحی لباس سرخ پوست‌ها، دزدان دریایی و دلقک‌ها هستند. مطمئنا این را دیگر نمی‌دانستید که یکی دیگر از طراحی‌هایی که در لباس‌های این افراد استفاده می‌شود، طرح و نقش حیوانات مختلف است که باعث خاص شدن کارناوال می‌شود. شاید مغزتان سوت بکشد اگر بگوییم که تعداد همه ابن گروه‌های ۴۰ نفره که رقص می‌کنند و آواز می‌خوانند، در مجموع به ۶۰ هزار نفر می‌رسد.

 

 

مرحله بعدی یک رقابت جذاب است که با گرفتن ویزای توریستی و سفر به برزیل می‌توانید ببینید. در این مرحله از کارناوال ریو، هر یک از مدرسه‌های سامبا که در جشنواره حضور دارند، باید با استفاده از موسیقی و رقص، به بیان یک موضوع ویژه بپردازد. رنگ لباس اعضای هر کدام از این مدارس سامبا میز با هم فرق دارد. آن‌ها با این لباس‌های رنگارنگ، به روی صحنه می‌آیند. پشت سر آن‌ها هم مدیر مدرسه وارد می‌شود. بعد از اینکه افراد  خوشامدگویی به داوران را تمام کردند، گروه‌ دیگری نیز باید وارد صحنه شوند. این گروه زنانی هستند که پا به سن گذاشته‌اند و لباس مخصوصی به نام بایان را می‌توانید بر تن آن‌ها ببینید. بعد از این زنان مسن، نوبت به ورود گروه ۴ هزار نفره راهپیمایی می‌رسد. این افراد در حین راهپیمایی به آواز خوانی، موسیقی سامبا و رقص و پایکوبی می پردازند.

در آخرین مرحله از کارناوال ریو، وقت بررسی تمام اجرا‌ها و دادن امتیاز به آن‌ها می‌رسد. این کار باید توسط هیأت داوران انجام بگیرد. در واقع داوران باید به موارد مختلفی توجه کنند تا بتوانند با امتیاز‌دهی درست، برنده را اعلام کنند. از جمله مواردی که داوران باید با توجه به آن‌ها، به گروه‌ها و مدرسه‌های سامبا امتیاز بدهند، می‌توان، هارمونی، ریتم موسیقی، راهپیمایی، رژه و رقص را نام برد. انتظار مردم برای اعلام برنده‌ها توسط داوران، از لحظاتی است که ضربان قلب‌تان را بالا می‌برد. بعد از اینکه برندگان مشخص شدند، باز هم یک نمایش اجرا می‌شود. مجریان این نمایش همان برندگان رقابت هستند. در واقع کسانی که در این رقابت بسیار بزرگ، قرنده شده‌اند، کسانی هستند که می‌توانند دوباره اجرا های دل‌نشین خود را روی صحنه بیاورند تا با روح و روان مردم بازی کنند. در نهایت کارناوال ریو به پایان می‌رسد و شما باید این دلتنگی را تا یک سال بعد تحمل کنید. البته این فقط شما نیستید که دلتنگ کارناوال ریودوژانیرو می‌شود‌ بلکه بسیاری از گردشگران، همین حس را دارند.

 

هزینه بلیط کارناوال ریو

هزینه بلیط کارناوال ریو

 

کارناوال ریو به قدری محبوب و جذاب است که افراد حاضرند برای شرکت و تماشای آن، هزینه‌های کلان بپردازند. با این حال شما می‌توانید با رعایت یک نکته، هزینه‌های خود برای شرکت در این کارناوال را تا حد غیرقابل انکاری کاهش دهید. اگر بلیط کارناوال را به صورت آنلاین از داخل ایران رزرو کنید، هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. اما اگر به صورت حضوری بخواهید این کار را انجام دهید، هزینه‌های شما افزایش می‌یابد و در حقیقت جیب‌تان خالی می‌شود.

اگر رزرو بلیط را به شرکت دیگری هم بسپارید همین اتفاق می‌افتد. مثلاً اگر از متصدی هتل بخواهید برای‌تان بلیط رزرو کند، متحمل هزینه‌های کمرشکن می شوید.

بنابراین اگر به فکر جیب مبارک‌تان هستید کار رزرو بلیط کارناوال ریو را به صورت آنلاین انجام دهید.

مثل همه کسانی که وقت سفارت انگلیس و سایر کشور‌های پیشرفته را می‌گیرند، ویزای توریستی برزیل هم باید شما را به همان اندازه خوشحال کنید. چرا که علاوه بر تفریحات متنوع، می‌توانید در چنین جشنواره‌ای با این عظمت شرکت کنید و حالش را ببرید. با اینکه هزینه بلیط کارناوال ریودوژانیرو تا حدی بالا است، اما ارزش شرکت در آن و تجربه شادی  هیجان  در آن، ارزشش را دارد. آیا اینطور نیست؟ شما کدام یک از کارناوال‌های برزیل را بیشتر می‌پسندید؟

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *