خانه
بلاگ
حساب کاربری

سرگردانی در زمان بازدید از قلعه‌های تاریخی دبی

سرگردانی در زمان بازدید از قلعه‌های تاریخی دبی
تاریخ انتشار: 1402/1/21

حتماً آوازه‌ی دبی، این شهر پر زرق و برق به گوشتان خورده و قصد رفتن به این شهر را دارید. دبی یکی از هفت اماراتی است که امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهد و به‌عنوان طلا یا شهر طلا نیز شناخته می‌شود. دبی طی چند سال اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری داشته و توانسته تعداد زیادی گردشگر را از سراسر جهان به خود جذب کند. در حال حاضر نیز به‌عنوان هفتمین شهر پربازدید جهان شناخته می‌شود.

شهر دبی به بازدیدکنندگان هر چیزی را که انتظارش را دارند، اعم از امنیت، تمیز بودن، مدرن بودن و از همه مهم‌تر، دیدنی بودن را ارائه می‌دهد. جاذبه‌های دیدنی و تاریخی دبی، بخش اعظمی از آن را تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده فرهنگ و پیشینه تاریخی این شهر هستند. یکی از چندین بناهای تاریخی دبی برای گردشگرانی که به تاریخ علاقه مند هستند، بدون شک قلعه‌های تاریخی دبی است. در این مطلب از توریک قصد داریم تا به معرفی سه نمونه از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی دبی پرداخته و شما را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

قصد سفر به دبی رو داری؟ همین حالا برای ویزای امارات اقدام کن!

۱- قلعه الفهیدی، از تاریخی‌ترین مکان‌های دبی

قلعه الفهیدی، از تاریخی‌ترین مکان‌های دبی

قلعه الفهیدی

قلعه الفهیدی (حی الفهیدی) را می‌توان مکانی معرفی کرد که با بازدید از آن، می‌توان با بخش بزرگی از تاریخچه این شهر آشنا شد. به این دلیل که قلعه الفهیدی، از قدیمی‌ترین ساختمان‌هایی است که در دبی وجود دارند. قلعه الفهیدی، از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی دبی، در سال ۱۷۸۷ ساخته شده و تا سال ۱۸۹۶میلادی، به‌عنوان دژ دفاعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما امروزه، این قلعه به یک موزه‌ دیدنی تبدیل شده است که تاریخچه این سرزمین را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد.

تاریخچه قلعه الفهیدی

قلعه الفهیدی یکی از مشهورترین جاذبه‌های تاریخی دبی است که نه تنها قدیمی‌ترین ساختمان دبی به شمار می‌آید، بلکه مشهورترین موزه منطقه را نیز در خود جای داده است که روزانه حدود 2000 بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. همان طور که گفته شد، قلعه الفهیدی در ابتدا در سال 1787 ساخته شد و موزه آن نیز به طور رسمی در سال 1971 توسط حاکم دبی افتتاح شد. در طول عمر خود، این قلعه برای اهداف متعددی به کار برده شده است.

هدف اصلی این موزه این روزها نمایش سبک زندگی سنتی در دبی پیش از ورود نفت به آن است. در حال حاضر، قلعه الفهیدی روزانه حدود 2000 بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. به دلیل محبوبیت و اهمیت تاریخی آن، تقریباً در تمام تورهای مصر و دبی، بازدید از قلعه الفهیدی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

جاذبه‌های قلعه الفهیدی دبی

بازدیدکنندگان در این قلعه می‌توانند با پایین آمدن از پلکان مارپیچ واقع در برج جنوب غربی قلعه، وارد اولین گالری قلعه الفهیدی شوند. این گالری شامل بسیاری از مصنوعات مربوط به دهه 1960 است. آثار به نمایش گذاشته شده هم محلی هستند و هم چیزهایی که از طریق تجارت با کشورهای دیگر انباشته شده‌اند را به نمایش می‌گذارند. موزه قلعه الفهیدی را شاید بیشتر به خاطر دیوراماهای شگفت‌انگیزش در ابعاد طبیعی می‌شناسند که پس از عبور از درب مجاور گالری قرار دارند. به عنوان مثال، اولین دیوراما به بازدیدکنندگان این حس را می‌دهد که بر روی عرشه یک کشتی قدیمی که در آن کالاهایی که در نزدیکی بسیاری از رودخانه‌ها و نهرها یافت می‌شد، تخلیه می‌شوند.

بلافاصله پس از این، بازدیدکنندگان با قدم زدن در امتداد دیوراما که شامل خریداران و فروشندگان و حتی طیف گسترده‌ای از صنعتگران، از جمله نجار، خیاط، آهنگر آهن و غیره است، به گذشته بازگردانده می‌شوند. پس از این، بازدیدکنندگان به یک مسجد جذاب می‌رسند. جاذبه بعدی، دیورامای بسیار محبوب بیابان است که به بازدیدکنندگان این احساس را می‌دهد که روزگاری زندگی در بیابان توسط بادیه نشینان چگونه بوده است. این دیوراما شامل حیوانات وحشی، یک شتر و یک چادر بادیه نشین پر از صنایع دستی است که منجر به ایجاد چنین تصوری می‌شود که در زمان سفر کرده‌اید. حالا که با قلعه الفهیدی آشنا شدیم، خیلی سریع به سراغ دومین قلعه بریم.

پیشنهاد می‌شود: موزه دبی؛ کشف گذشته شهر

۲- قلعه الجاهیلی، قلعه‌ای بزرگ با معماری خاص

قلعه الجاهیلی، قلعه‌ای بزرگ با معماری خاص

قلعه الجاهیلی

قلعه الجاهیلی یکی از بزرگترین قلعه های امارات متحده عربی است که نشان دهنده تاریخ و همچنین اهمیت العین برای خاندان حاکم ابوظبی است. در پایان قرن نوزدهم، امارت ابوظبی توسط شیخ زاید بن خلیفه، رهبر قبیله بنی یاس و رئیس خاندان آل فلاح اداره می‌شد. در طول تابستان، حاکمان ابوظبی رطوبت شدید ساحل را برای هوای معتدل‌تر العین با رطوبت کم، زمین حاصلخیز و آب شیرین ترک کردند.

تاریخچه قلعه الجاهیلی

شیخ زاید صاحب مزرعه‌ای در العین بود و دستور ساخت قلعه الجاهیلی را برای کنترل قبایل ساکن در آن منطقه داد. او همچنین از این قلعه به عنوان اقامتگاه تابستانی خود استفاده می‌کرد. کار بر روی قلعه در سال 1891 آغاز شد اما تا سال 1898 تکمیل نشد. هنگامی که شیخ زاید درگذشت، پسر بزرگ او، شیخ خلیفه بن زاید، ترجیح داد که حاکم ابوظبی نشود و در عوض در العین بماند. او با خانواده‌اش در قلعه الجاهیلی زندگی می‌کردند. تاریخچه الجاهیلی تا حدودی نامشخص است، اما در مقطعی، قلعه متروکه شد و از بین رفت.

در اوایل دهه 1950، نیروهای بریتانیایی به العین آمدند و قلعه را در محوطه بزرگتری قرار دادند که مقر منطقه‌ای آنها را تشکیل می‌داد و همچنین پادگان‌ها و ساختمان‌های دیگر به محوطه اضافه شد. این استفاده نظامی از این قلعه، تا حدود سال 1970 ادامه داشت. در سال 1985، کار مرمت اولیه بر روی قلعه انجام شد و در سال 2007 تا 2008، قلعه مجدداً تحت یک پروژه بازسازی بزرگ قرار گرفت و بخش‌هایی مانند فضای یک نمایشگاه دائمی و موقت به آن اضافه شد.

جاذبه‌های قلعه الجاهیلی

اجزای اصلی قلعه الجاهیلی شامل یک قلعه مربعی با دیوارهای بلند و یک برج گرد مجزا است که از چهار طبقه متحدالمرکز متوالی تشکیل شده است. امروزه این قلعه در سه گوشه خود دارای برج‌های استوانه‌ای شکل است و در چهارمین طبقه آن، محل پذیرایی قرار دارد که در آن شیخ از مهمانان خود پذیرایی کرده و کارهای رسمی را انجام می‌داده است. همان طور که اشاره شد، قلعه الجاهیلی، یکی از بزرگترین قلعه‌های امارات متحده عربی است که در اواخر قرن نوزدهم، هم به عنوان نمادی از قدرت و هم به عنوان یک اقامتگاه تابستانی سلطنتی ساخته شد.

قلعه اولیه شامل یک محوطه مستحکم مربع و یک برج مدور چهار طبقه متمایز بود که در اطراف واحه الجاهیلی برای حفاظت از نخل کاران تأسیس شد. امروزه نیز این قلعه در قسمت جنوبی شهر العین نزدیک به موزه قلعه العین، در موقعیت استراتژیکی که منابع آب و زمین کشاورزی در آن وجود دارند، واقع شده است.

کتیبه‌ای در ورودی اصلی این قلعه وجود دارد که بر روی آن نوشته شده است: دری از خیر در باب جلال گشوده می‌شود، جایی که شادی و شادمانی همراه با شکوه و عظمت در آن قرار دارند.

۳- قلعه قصرالحسن، قدیمی‌ترین سازه شهر

قلعه قصرالحسن، قدیمی‌ترین سازه شهر

قلعه قصرالحسن

قلعه قصر الحسن، مکانی است که زمان در آن متوقف شده است. قصرالحسن، قدیمی‌ترین سازه‌ی ایستاده شهر، یک چهره‌ی ساختمانی است که نمادی از کنار هم قرار دادن گذشته و حال است. قصر الحسن، در دهه 1790 ساخته شد و زمانی محل زندگی خاندان حاکم بود. این ساختمان همچنین محل شورای مشورتی ملی بود که توسط مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، بنیانگذار امارات متحده عربی تأسیس شد. قدم زدن در قلعه الحسن که پس از یک دهه حفاظت فشرده و کار مرمتی بسیار ظریف در سال 2018 به موزه تبدیل شد، مانند قدم گذاشتن در یک ماشین زمان است.

جاذبه‌های قلعه قصرالحسن

در بدو ورود به این قلعه، با ساختمان‌های نمادینی رو به رو خواهید شد که کاخ داخلی آن در سال 1795، و کاخ بیرونی، بین سال‌های 1939-1945 ساخته شده‌اند. قصر الحسن به مسیرهای تجاری ساحلی مشرف بود و از جامعه رو به رشد جزیره محافظت می‌کرد. قدم زدن در هر منطقه از قصر الحسن یک تجربه لذت بخش است که باعث می‌شود گردشگران زیادی به آن علاقه مند شوند. با ورود به قصر الحسن، به راحتی می‌توانید چند ساعت از جهان بیرون دور بوده و تاریخ شگفت انگیز امارات متحده عربی را تماشا کنید و همچنین، با مصنوعات 6000 سال پیش آشنا شوید.

گوشه و کنار این سازه باستانی، به افراد حس ماجراجویی می‌دهد! خانه صنعتگران، از مکان‌های دیدنی قلعه الحسن است. اگر به دنیای فرهنگ و صنایع دستی علاقه دارید، خانه صنعتگران در قصر الحسن مکان مناسبی است که در آن می‌توانید با میراث کشور امارات آشنا شوید. در این مکان می‌توانید شاهد این باشید که صنعتگران محلی، آثار هنری زیبا را چگونه ساخته و حتی آنها را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

امروزه، کاخ الحسن به یادبود زنده این کشور در زمان‌های دور و بازتابی بصری از تاریخ ابوظبی تبدیل شده است. سفر به دبی و بازدید از دیدنی‌های مختلف آن من جمله، قلعه‌های تاریخی، کاری است که از انجام دادن آن پشیمان نخواهید شد. برای سفر به این شهر پر مارجرا و زیبا، در وهله اول باید ویزای توریستی این کشور را دریافت کنید. توریک، می‌تواند در فرآیند این کار به شما کمک کند. کافی است به ما اعتماد کرده تا از بهترین خدمات ممکن بهره‌مند شوید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *