خانه
بلاگ
حساب کاربری

بلک فرایدی 2023 | تاریخچه جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی 2023 | تاریخچه جمعه سیاه چیست؟
تاریخ انتشار: 1402/8/14

بلک فرایدی یکی از رسومات کشور آمریکا است که همه ساله پس از مراسم روز شکرگزاری برگزار می‌شود. بلک فرایدی که اغلب قبل از کریسمس و سال نو برگزار می‌شود، همه فروشگاه‌ها و برندهای مطرح محصولات و اجناس خود را با تخفیف‌های شگفت‌انگیزی به فروش می‌رسانند.

بلک فرایدی که در دهه‌های اخیر بسیار محبوب شده است، در بسیاری دیگر از کشورها نیز رواج یافته است و بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و حضوری در اغلب کشورها، کالاهای خود را با تخفیف بالایی ارائه می‌کنند. در این مقاله از آژانس توریک همراه ما باشید تا با تاریخچه بلک فرایدی و زمان آن بیشتر آشنا شوید!

 

بلک فرایدی و تعطیلات میلیون دلاری در جهان!

بلک فرایدی چیست؟ طبق رسم و رسومات و فرهنگ آمریکایی‌ها اولین روز پس از روز شکرگزاری در ایالات متحده، بلک فرایدی نام دارد که امروزه در سراسر جهان شهرت یافته است و به عنوان روزی برای خرید کالاها با تخفیفات شگفت‌انگیز شناخته می‌شود.

در تعطیلات پس از عید شکر گزاری تا دوشنبه سایبری، بیشترین میزان خرید و فروش کالاها انجام می‌شود که تحت عنوان تعطیلات میلیون دلاری نیز شناخته می‌شود. طبق اطلاعات به دست آمده، در این دوره و با گسترش تبادل اطلاعات در رسانه‌های اجتماعی، فروش محصولات و کالاها به صورت حضوری و اینترنتی چندین برابر می‌شود.همانطور که گفتیم از حراج بلک فرایدی تا دوشنبه سایبری، رکورد فروش کالاها در بسیاری از کشورها شکسته می‌شود، اما دوشنبه سایبری چیست؟

دوشنبه سایبری اولین دوشنبه پس از شروع تخفیفات بلک فرایدی است که در آن فروشگاه‌های آنلاین مشهوری مانند آمازون، ای‌بی، علی‌بابای ‌چین و والمارت کالاهای خود را با تخفیفات شگفت‌انگیزی به کاربران ارائه می‌کنند. فروشگاه‌های آنلاینی مانند آمازون نیز در دو روز از سال یعنی جمعه سیاه و دوشنبه سایبری تخفیفات ویژه دارند.

 

 

تاریخچه بلک فرایدی!

تاریخچه بلک فرایدی!

 

در حالی که بسیاری از مردم معتقدند اصطلاح جمعه سیاه یا بلک فرایدی، به معنای “نشان دادن سود” می‌باشد، اما در واقع اینطور نیست. از لحاظ تاریخی، رنگ سیاه با روزهای پر استرس اقتصادی همراه بوده است. اولین بلک فرایدی در سال 1869 پس از آن که جی گولد سرمایه‌دار و جیمز فیسک تلاش کردند بازار طلا را به هم بزنند، رخ داد که در نهایت منجر به وحشت مالی و فروپاشی بازار شد. 60 سال بعد، در 29 اکتبر 1929، سقوط دیگری در بازار سهام که سه شنبه سیاه نامیده می‌شود، رخ داد.

حدود چندین سال بعد، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی فیلادلفیا از جمعه سیاه برای توصیف روز بعد از شکرگزاری استفاده کردند، زیرا آنها مجبور بودند در شیفت‌های 12 ساعته در ترافیک‌های وحشتناک کار کنند. مردمی که برای خرید تعطیلات خود به شهر هجوم می‌آوردند و گاهی اوقات این روز با بازی فوتبال سالانه ارتش و نیروی دریایی مصادف می‌شد. این اصطلاح در میان خریداران و بازرگانان فیلادلفیا رایج شد و از آنجا در سراسر کشور مطرح شد.

دهه 1980 میلادی اصطلاح بلک فرایدی را به شکلی که امروز می‌شناسیم، به ارمغان آورد. در حالی که عبارات سیاه و قرمز در دنیای تجارت برای توصیف سود و زیان استفاده می‌شد ( رنگ سیاه برای سود و رنگ قرمز برای زیان استفاده می‌شد)، این روز با افزایش سودآوری فروشگاه‌ها، به یکی از شلوغ‌ترین روزهای خرید سال در دهه 1980 و پس از آن تبدیل شد!

 

 

آیا بلک فرایدی در کشورهای دیگر نیز برگزار می‌شود؟

آیا بلک فرایدی در کشورهای دیگر نیز برگزار می‌شود؟

 

با وجود اینکه تاریخچه بلک فرایدی از آمریکا شروع شد، اما در سال‌های اخیر در بسیاری دیگر از کشورها نیز گسترش یافت، به‌طوری که در سال 2018، بیش از 100 کشور در تخفیفات بلک فرایدی شرکت کردند که کشور ما نیز در این لیست قرار دارد. برخلاف تصور بسیاری از افراد که اظهار دارند بلک فرایدی فرهنگی مختص به جامعه آمریکایی است، اما در کشورهای آسیایی نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و گروه علی بابای چین که یکی از مشهورترین فروشگاه‌های آنلاین در آسیا است، آمار بیشترین تخفیفات و فروش کالاها را در این روز به خود اختصاص داده است.

بلک فرایدی ترکیه نیز شامل حراجی‌ها و تخفیفات شگفت انگیز در بسیاری از فروشگاه های حضوری و اینترنتی است که با استقبال بسیاری از مردم مواجه شده است و برندهای فست فشنی مانند زارا، پول اند بیر، برشکا و … نیز شامل این تخفیفات می‌شود. اما بهتر است بدانید که برندهای لوکسی مانند گوچی، شنل، هرمس و … که جزو برندهای مطرح دنیا هستند، در تخفیفات بلک فرایدی شرکت نمی‌کنند، چرا که اعتقاد دارند محصولات خود را باید تنها به قشر ثروتمند جامعه ارائه کنند.

اگر شما هم می‌خواهید از بلک فرایدی استانبول بهره مند شوید و کالاهای باکیفیتی را در این روز با قیمتی استثنایی خریداری کنید، برای رزرو ارزان‌ترین تور استانبول می‌توانید به وب سایت گردشگری توریک مراجعه کرده و یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

 

بلک فرایدی 2023 چه زمانی است؟

بلک فرایدی 2023 چه زمانی است؟

 

بلک فرایدی چه روزی است؟ اولین روز پس از روز شکرگزاری در آمریکا، جمعه سیاه یا بلک فرایدی نامیده می‌شود و تاریخ بلک فرایدی 2023، روز 24 نوامبر امسال خواهد بود که شروع رسمی هفته سایبری است که تا جمعه آینده ادامه دارد. در این روز بیشتر فروشگاه‌ها در کشورهای مختلف و از جمله کشور ما شامل تخفیفات شگفت انگیزی می‌شوند که می‌توانید کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار ارزان خریداری کنید.

اگر شما هم می‌خواهید بلک فرایدی امسال به دبی یا سایر کشورهای خارجی سفر کنید، برای دریافت ویزای توریستی خود و یا رزرو تور موردنظر، به وب سایت مجموعه گردشگری توریک مراجعه کنید!

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *