خانه
بلاگ
حساب کاربری

وثیقه خروج از کشور چیست و مبلغ آن چقدر است؟

وثیقه خروج از کشور
تاریخ انتشار: 1403/2/6

یکی از وظایفی که برای آقایان در کشور ما در نظر گرفته شده است، دوره خدمت وظیفه عمومی یا سربازی است. اگر به سن 18 سال رسیده باشید و بخواهید از کشور خارج شوید، باید مجوز خروج از کشور دریافت کنید. وثیقه خروج از کشور همان مجوزی است که با استفاده از آن می‌توانید برای مدت زمان مشخصی از کشور خارج شوید. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که مبلغ آن چقدر است؟ در این مقاله با مجله گردشگری توریک همراه ما باشید تا پاسخ سوالات خود را در این مورد بگیرید.

وثیقه خروج از کشور چیست؟

اگر از آن دسته افراد مشمول خدمت سربازی هستید، در صورت نیاز به دریافت ویزا و خروج از کشور با محدودیت روبرو می‌شوید! هنگام خروج از کشور، به شما مجوز لازم داده نمی‌شود و نمی‌توانید از کشور خارج شوید. البته سازمان‌های مربوطه راه‌حلی هم برای افرادی که کارت پایان خدمت ندارند، درنظر گرفته است. این راه‌حل، همان وثیقه خروج از کشور است و افرادی که معافیت تحصیلی دارند، به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وثیقه خروج از کشور مبلغی مشخص وجه نقد است که مشمولات خدمت نظام وظیفه عمومی باید پرداخت کنند. البته به جای وجه نقد، می‌توانید از ضمانت‌نام بانکی استفاده کنید تا مجوز خروج از کشور برای شما صادر شود. افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند اما هنوز به خدمت نرفته‌اند، با کمک وثیقه خروج از کشور می‌توانند برای مدت زمان مشخصی از کشور خارج شوند. البته همه افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند!

شرایط لازم برای استفاده از وثیقه خروج از کشور عبارتند از:

  • عدم غیبت سربازی
  • داشتن معافیت تحصیلی و وضعیت تحصیلی مشخص
  • داشتن سنوات اولیه یا سنوات ارفاقی (دارای مجوز)
  • ارائه گواهی اشتغال به خدمت برای دانش‌آموز و مجوز خروج موقت از کشور برای دانشجویان
  • در صورت اتمام تحصیل (فارغ‌التحصیل، انصراف، اخراج و ترک تحصیل منجر به اخراج) زمان مهلت معرفی یک ساله رد نشده باشد

در صورت داشتن این شرایط، با وثیقه خروج از کشور به راحتی می‌توانید کشور را ترک کنید. البته باید حواستان باشد که در مدت زمان مشخص به کشور بازگردید تا بتوانید وثیقه خود را دریافت کنید.

وثیقه خروج از کشور

انواع وثیقه خروج از کشور کدام هستند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید، این است که انواع وثیقه خروج از کشور کدام هستند؟ در این بخش لیست انواع وثیقه خروج از کشور را آورده‌ایم تا ببینید که امکان خروج از کشور را دارید یا نه.

 

نوع سفر هدف
علمی شرکت در کنفرانس، همایش علمی، انجام سفرهای مطالعاتی و تحصیل در مقاطع تکمیلی
زیارتی زیارت عتبات عالیات در کشورهای عراق و سوریه – انجام مناسک حج در عربستان
سیاحتی سیاحت، گردش و ملاقات اقوام ساکن در خارج از کشور
مطالعاتی انجام تحقیق یا آزمایش با هدف پیشرفت تحصیلی (دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری)
ورزشی حضور در اردوهای تدارکاتی تیم های باشگاهی و ملی، مسابقات رسمی برگزار شده در خارج از کشور
پیگیری درمان معالجه بیماری

با توجه به نوع سفر خود، به راحتی می‌توانید از انواع مجوزهای خروج از کشور را دریافت کنید.

مبلغ وثیقه خروج از کشور در سال 1403 چقدر است؟

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید، مبلغ وثیقه خروج از کشور است. در واقع افراد می‌خواهند بدانند که باید چقدر وثیقه بگذراند تا با انواع ویزا بتوانند از کشور خارج شوند. میزان وثیقه خروج از کشور در جدول زیر آمده است:

نوع سفر میزان وثیقه در سال 1403
علمی  15 میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی
زیارتی  3 میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی
سیاحتی 30 میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی
مطالعاتی 8 میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی

(برای دوره‌های مشترک 15 میلیون تومان)

ورزشی تضمین مراجعت مشمول به مبلغ 30 میلیون تومان از سوی وزارت ورزش و جوانان

با پرداخت وثیقه به سازمان مربوطه می‌توانید مجوز خروج از کشور بگیرید! البته لازم به ذکر است که اگر در مدت زمان متناسب با نوع وثیقه به کشور بازگردید، مبلغ وثیقه به حساب شما برگردانده می‌شود.

حداکثر مدت زمان استفاده از وثیقه خروج از کشور

میزان وثیقه برای اهداف مختلف متفاوت است و لازم است بدانید که حداکثر زمان آن هم فرق می‌کند. در واقع دولت برای هر نوع وثیقه مدت زمان مشخصی تعیین کرده است که فرد موردنظر باید در همان مدت زمان، به کشور باز گردد. در جدول زیر حداکثر مدت زمانی که فرد می‌تواند به کشورمان برگردد، آمده است:

نوع سفر مدت مجاز وثیقه
علمی حداکثر 30 روز (جهت ارائه مقالات و کنفرانس‌ها)
حداکثر 45 روز (جهت کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی)
زیارتی حداکثر 180 روز (مخصوص اساتید و مبلغین)
حداکثر 30 روز (مخصوص دانشجویان و طلاب علوم دینی)
حداکثر 60 روز (مخصوص کاروان‌های زیارتی)
سیاحتی حداکثر 20 روز (برای دانشجویان 30 روز)
مطالعاتی شش ماه (کارشناسی ارشد)
یک سال (دکتری)
ورزشی مهلت قانونی با در نظر گرفتن شرایط مسابقات ورزشی
پیگیری درمان با توجه به میزان طول درمان (قابل تمدید)

در صورتی که در مدت زمان مشخص شده به کشور بازنگردید، مبلغ وثیقه از سوی سازمان نظام وظیفه ضبط می‌شود و قابل اعتراض نخواهد بود.

نحوه پرداخت وثیقه خروج از کشور چگونه است؟

متقاضیان خروج از کشور با استفاده از سامانه سخا (sakha.epolice.ir) پس از تکمیل مشخصات هویتی می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. در این درخواست، باید نوع و تاریخ خروج از کشور را مشخص کنید. پس از آن، به راحتی می‌توانید مبلغ وثیقه را به صورت آنلاین پرداخت کنید. پس از پرداخت یک کد رهگیری به شما داده می‌شود و می‌توانید برای اخذ گذرنامه اقدام کنید.

تعداد دفعات مجاز خروج از کشور برای مشمولین سربازی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مورد خروج از کشور مشمولان خدمت وظیفه پیش می‌آید، این است که تعداد دفعات مجاز خروج از کشور چقدر است؟

هیچ‌گونه محدودیتی از سوی معاونت وظیفه در این مورد وجود ندارد. تنها مسئله‌ای که باید دقت کنید، این است که اگر در سفرهای قبلی، در زمان مشخص شده به کشور بازنگشته باشید علاوه بر ضبط وثیقه، ممنوع‌الخروجی خواهید شد. در این صورت امکان اعتراض وجود ندارد.

وثیقه خروج از کشور

امکان خروج از کشور مشمولان غایب وجود دارد؟

اگر از جزء آن دسته افرادی هستید که در زمان مقرر خودتان را به سازمان وظیفه عمومی برای گذراندن خدمت سربازی معرفی نکرده باشید، مشمول غایب محسوب می‌شوید. در این صورت ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که امکان خروج از کشور برای شما وجود دارد و مبلغ وثیقه آن چقدر است؟

واقعیت این است که معاونت وظیفه عمومی برای افرادی که در زمان مقرر خدمت سربازی خود را نگذرانده باشند و هیچ‌گونه معافیتی هم در این زمان نداشته باشند، امکان خروج از کشور صادر نمی‌کند. در این صورت باید خدمت سربازی خود را بگذرانند تا با گرفتن گذرنامه، امکان خروج از کشور به صورت قانونی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

نتیجه‌گیری

هر کشور قوانین خاص خود را دارد! یکی از قوانینی که در کشور ما وجود دارد، گذراندن خدمت سربازی است. در صورتی که سربازی نرفته باشید، با محدودیت‌های مختلفی روبرو می‌شوید که یکی از آن‌ها، خروج از کشور است. در واقع سازمان وظیفه عمومی به شما اجازه خروج از کشور را بدون داشتن کارت پایان خدمت نمی‌دهد. البته اگر معافیت تحصیلی داشته باشید، امکان استفاده از وثیقه خروج از کشور وجود دارد. در این مقاله هر چیزی که لازم است در مورد وثیقه خروج از کشور بدانید را بررسی کردیم. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *