خانه
بلاگ
حساب کاربری

استعلام ممنوع الخروجی

استعلام ممنوع الخروجی
تاریخ انتشار: 1403/2/8

استعلام ممنوع الخروجی از وبسایت‌های ثبت من، اداره مالیات، میخک، exitban.ssaa، اپلیکیشن تاپ و مراجعه حضوری به اداره گذرنامه ممکن است. در این مقاله از مجله گردشگری توریک به بررسی تمامی روش‌های استعلام، دلایل ممنوع الخروجی و رفع آن پرداخته ایم.

ممنوع الخروجی چیست؟

زمانی که فردی قصد خروج از کشور را دارد، اما هنگام عبور از گیت متوجه می‌شود که اجازه خارج شدن از کشور به او داده نمی‌شود. به این اتفاق ممنوع الخروجی می‌گویند.

به‌طورکلی در کشور ما افراد زیر ۱۸ سال بدون اجازه والدین خود و زنان متأهل بدون اجازه شوهرشان نمی‌توانند از مرزهای کشور خارج شوند. اما مسافران دیگر هم ممکن است به دلایل گوناگون با این مشکل مواجه گردند.

روش‌های استعلام ممنوع الخروجی

اگر به هر دلیلی جزو افرادی هستید که نمی‌توانید از کشور خارج شوید و این سؤال برایتان مطرح شده که چگونه استعلام ممنوع الخروجی بگیریم، همراه ما بمانید. زیرا قرار است روش‌های حضوری و آنلاین استعلام ممنوع الخروجی را در این قسمت معرفی کنیم.

سایت ثبت من

با استفاده از خدمات سامانه ثبت من، وارد کردن کد ملی، شماره شناسنامه و اطلاعات شخصی خود می‌توانید، استعلام ممنوع الخروجی بگیرید. این سایت درواقع درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی مربوط به سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور است.  آدرس  سایت www.my.ssaa.ir  است. درصورتی‌که شما جزو افراد ممنوع الخروج باشید باید به سامانه ثنا مراجعه نمایید و برای دریافت ابلاغیه مربوطه اقدام کنید. مراحل استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی از طریق سامانه ثبت من به شرح زیر است.

  • ورود به سایت
  • کلیک روی گزینه ثبت من
  • انتخاب گزینه اجرای اسناد رسمی
  • کلیک روی گزینه استعلام ممنوع الخروجی
  • وارد کردن اطلاعات متقاضی
  • دریافت پاسخ استعلام

سایت اداره مالیات

برای استعلام ممنوع الخروجی اداره مالیات باید به سایت www.tax.gov.ir مراجعه نمایید و پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، وضعیت خود را استعلام بگیرید.

سایت میخک

سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی که در کشور به‌اختصار با نام میخک شناخته می‌شود، یکی دیگر از سایت‌هایی است که می‌توانید برای استعلام ممنوع الخروجی به آن مراجعه نمایید. آدرس سایت میخک www.mikhak.mfa.gov.ir است.

استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی

ساده‌ترین روشی که می‌توانید از طریق آن متوجه شوید، ممنوع الخروج هستید یا خیر، با کد ملی است. شما می‌توانید وارد سامانه استعلام شوید و کد ملی خودتان را وارد کنید. به این صورت می‌توانید متوجه شوید که ممنوع الخروج هستید یا خیر. سایت  www.exitban.ssaa.ir مخصوص استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی است.

استعلام ممنوع الخروجی

استعلام ممنوع الخروجی با اپلیکیشن پلیس‌من و تاپ

در حال حاضر اپلیکیشن پلیس من یکی از اپلیکیشن‌های قابل استفاده برای شهروندان است که می‌توانند از طریق آن استعلام ممنوع الخروجی بگیرند. اپلیکیشن تاپ نیز با ارائه کد ملی، می‌تواند برای هم‌وطنان عزیز شرایط ممنوع الخروجی را استعلام بگیرد.

مراجعه حضوری به اداره گذرنامه

در گذشته استعلام ممنوع الخروجی تنها از طریق روش حضوری و مراجعه به اداره گذرنامه انجام می‌شد. اداره گذرنامه در خیابان گیشا قرار دارد. اما امروزه کمتر کسی از این روش استفاده می‌کند. زیرا امکان استعلام ممنوع الخروجی از طریق روش تلفنی و اینترنتی میسر شده است. بسیاری از افراد به سامانه ثنا مراجعه می‌کنند و به‌جای منتظر ماندن پشت خط تلفن‌های شلوغ به‌صورت اینترنتی استعلام وضعیت خود را دریافت می‌کنند.

معرفی دلایل ممنوع الخروجی

ممنوع الخروجی دارای انواع مختلفی است و هر کس ممکن است به دلایل مختلفی مانند بدهکاری، محکومیت کیفری یا عدم دریافت کارت پایان خدمت، نتواند از کشور خارج شود. برای اینکه با دلایل ممنوع الخروجی آشنا شوید در این قسمت به معرفی انواع ممنوع الخروجی می‌پردازیم و توضیحاتی را نیز درباره هر یک از این موارد ارائه می‌کنیم.

ممنوع الخروجی مالیاتی

افرادی که در کشور فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند و به خاطر عدم پرداخت به‌موقع مالیات، جزو بدهکاران مالیاتی محسوب می‌شوند، نمی‌توانند از کشور خارج شوند.

  • میزان بدهی مالیاتی برای افراد حقیقی: ۱۰۰ میلیون ریال
  • میزان بدهی مالیاتی برای افراد حقوقی: بین ۵ میلیارد ریال تا ۲۰ درصد از مقدار اصلی سرمایه آن‌ها
  • میزان بدهی مالیاتی برای افراد حقیقی تولیدی: ۲ میلیارد ریال.

نکته: افرادی که بدهی مالیاتی دارند و ممنوع الخروج هستند، می‌توانند به خاطر سفرهای زیارتی یا درمانی در سال، فقط یک‌بار از کشور خارج شوند.

ممنوع الخروجی سربازی

سربازان مشمول درصورتی‌که دوران خدمتشان تمام نشده باشد و کارت پایان خدمت نداشته باشند، نمی‌توانند از کشور خارج شوند و به‌عنوان سرباز فراری محسوب می‌شوند.

ممنوع الخروجی قضائی

دو دسته از افراد هستند که در کشور ما جزو ممنوع الخروجان قضایی محسوب می‌شوند.

  • زنان که برای خروج از کشور به اجازه پدر و همسر خود نیاز دارند.
  • افراد زیر ۱۸ سال نیز بدون دریافت مجوز قانونی از والدین خود نمی‌توانند کشور را ترک کنند.

ممنوع الخروجی کیفری

در حال حاضر بسیاری از افراد مهم و سرشناس مانند فوتبالیست‌ها و بازیگران در کشور ما دچار مشکلی به نام ممنوع الخروجی کیفری هستند. دلیل اصلی ممنوع الخروجی این افراد این است که دولت فکر می‌کند، خروج آن‌ها از کشور مخالف مصالح جمهوری اسلامی است!

ممنوع الخروجی سوء شهرت

بعضی از افراد هستند که در خارج از کشور سابقه کلاهبرداری، دزدی و تکدی گری دارند. این افراد جزو کسانی هستند که به خاطر ممنوع الخروجی سوء شهرت اجازه خارج شدن از کشور را پیدا نمی‌کنند.

ممنوع الخروجی اجرائیات ثبت

افرادی هستند که بدهی بانکی دارند همچنین برخی دیگر هستند که به خاطر چک‌های برگشتی و عدم پرداخت مهریه همسر خود بعد از متارکه شکایت ثبت شده در اداره اجراییات دارند. این افراد در صورت محکوم شدن و صادر شدن حکم جلب برای آن‌ها، ممنوع الخروج می‌شوند.

استعلام ممنوع الخروجی

شرایط رفع ممنوع الخروجی

برای رفع ممنوع الخروجی ابتدا باید مشخص شود که دلیل ممنوع الخروجی چیست. اما بد نیست این نکته را بدانید که زمان ممنوع الخروجی دائمی نیست. معمولاً اعتبار حکم ممنوع الخروجی ۶ ماه است. اما برای بعضی از افراد، این مدت تمدید می‌شود. درصورتی‌که حکم ممنوع الخروجی شما ثبت شده و این حکم به‌صورت رسمی به شما ابلاغ شده است، ۲۰ روز فرصت دارید تا به حکم مربوطه اعتراض کنید و کارهای لازم برای رفع ممنوع الخروجی را انجام دهید.

رفع ممنوع الخروجی مالیاتی

افرادی که به خاطر عدم پرداخت مالیات، ممنوع الخروج شده‌اند. باید به دادستان انتظامی مالیاتی کشور مراجعه نمایند و بر اساس قانون، بدهی‌های موجود را تسویه نموده و یا معادل آن وثیقه نقدی گرو بگذارند تا بتوانند از کشور خارج شوند. گاهی اوقات مبلغ بدهی بسیار زیاد است و پرداخت آن به‌صورت یکجا امکان‌پذیر نیست. در این مواقع دادگاه رأی به تقسیط بدهی و رفع ممنوعیت فرد می‌دهد.

مراجعه به سامانه میخک

یکی دیگر از روش‌های رفع ممنوعیت خروج از کشور برای هم‌وطنانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، مراجعه به سامانه میخک است. از طریق این سامانه متقاضیان می‌توانند امور حقوقی و قضایی خود را پیگیری نموده و کارهای لازم برای رفع آن را انجام دهند.

چه موقعی باید استعلام ممنوع الخروجی بگیریم؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند حکم ممنوع الخروجی از طریق مراجع قانونی به آن‌ها اعلام می‌شود و اقدامی برای رفع محدودیت خود انجام نمی‌دهند. اما وقتی‌که برای خارج از کشور دچار مشکل می‌شوند، تازه پی به این قضیه می‌برند. بنابراین اگر قصد خروج از کشور را دارید، بهتر است حتماً از روش‌های معرفی شده استفاده نموده و هرچه سریع‌تر وضعیت خود را استعلام بگیرید تا در صورت ممنوع الخروجی برای رفع مشکل فرصت کافی داشته باشید.

مدت‌زمان ممنوع الخروجی چقدر است؟

اعتبار مدت ممنوع الخروجی به‌طورکلی ۶ ماه است. اما اگر دادگاه تشخیص دهد که این حکم باید همچنان پابرجا بماند، می‌تواند به‌صورت مجدد هر ۶ ماه یک‌بار آن را تمدید نماید.

چه اطلاعاتی برای استعلام ممنوع الخروجی نیاز است؟

برای استعلام ممنوع الخروجی اطلاعات هویتی فرد، شماره شناسنامه، کد ملی، شماره تماس و سایر اطلاعات هویتی مورد نیاز است.

استعلام ممنوع الخروجی

کلام آخر

بسیاری از افراد قبل از خارج شدن از کشور و در فرودگاه متوجه می‌شوند که ممنوع الخروج شده‌اند و حتی دلیل آن را هم نمی‌دانند. این مشکل می‌تواند به‌صورت کلی برنامه‌های سفر را به هم بریزد. بنابراین اگر نمی‌خواهید درگیر چنین مشکلاتی شوید. توصیه می‌کنیم پیش از سفر از طریق روش‌های اینترنتی یا حضوری برای استعلام ممنوع الخروجی اقدام نمایید تا در صورت لزوم بتوانید کارهای مربوط به رفع ممنوع الخروجی را پیش از سفر به اتمام برسانید.

چطور بفهمیم ممنوع الخروج هستیم؟

با مراجعه به سایت ثبت من و سامانه ثنا می‌توانید استعلام ممنوع الخروجی بگیرید.

برای رفع ممنوع الخروجی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای رفع ممنوع الخروجی ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید و در صورت داشتن بدهی مالیاتی یا مشکلات کیفری اقدامات لازم برای رفع این مشکلات را انجام دهید.

چگونه به قرار ممنوع الخروجی اعتراض کنیم؟

بر اساس ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی، افرادی که حکم رسمی ممنوع الخروجی را دریافت کرده‌اند، ۱۰ تا ۲۰ روز فرصت دارند تا به مراجع قضایی اعتراض کنند.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *