خانه
بلاگ
حساب کاربری
هوشمندانه سفر کن! خرید آنلاین تور و ویزا در توریک

فهرست مطالب

استعلام ممنوع الخروجی و رفع آن + بررسی مهم‌ترین دلایل

استعلام ممنوع الخروجی
تاریخ انتشار: 1403/6/24

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است پس از گرفتن ویزای توریستی و رزرو تور خارجی با آن روبرو شوید، ممنوع الخروجی است. دلایل مختلفی برای ممنوع الخروج شدن وجود دارد که با استعلام گرفتن مشخص می‌شود. در این مقاله از توریک قصد داریم به بررسی مهم‌ترین دلایل و نحوه استعلام ممنوع الخروجی بپردازیم تا ببینید که چرا این اتفاق افتاده است و چطور می‌توانید آن را رفع کنید.

ممنوع الخروجی چیست؟

اگر فردی قصد خروج از کشور را داشته باشد، باید از طرف دولت اجازه خروج داده شود. در واقع هنگامی که به گیت خروجی فرودگاه می‌رسید، باید حواستان به این موضوع باشد که اجازه خروج از کشور به شما داده شده باشد و اگر این اجازه به دلایل مختلف داده نشود، شما ممنوع الخروج هستید. حتی اگر تور خارجی رزرو کرده باشد و ویزای توریستی کشور مقصد را نیز گرفته باشید هم نمی‌توانید به صورت قانونی از کشور خارج شوید.

در کشور ما افراد زیر ۱۸ سال بدون اجازه والدین و زنان متأهل بدون اجازه همسر اجازه خروج از کشور را ندارند. البته این دو مورد تنها دلایل کلی هستند و ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد. برای خروج از کشور ابتدا باید استعلام بگیرید. استعلام ممنوع الخروجی از طریق سایت‌های ثبت من، اداره مالیات، میخک، exitban.ssaa، اپلیکیشن تاپ و مراجعه حضوری به اداره گذرنامه ممکن است.

قصد سفر دارید؟ با تکمیل فرم زیر بهترین پیشنهادهای ویزا، هتل و پرواز را دریافت خواهید کرد.


استعلام ممنوع الخروجی از طریق سایت‌های مختلف

اگر قصد مراجعه حضوری به اداره گذرنامه را ندارید، امکان استفاده از چند سامانه ممنوع الخروجی برای استعلام وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سایت پلیس من exitban.ssaa.ir
  • سایت ثبت من my.ssaa.ir
  • سایت اداره مالیات tax.gov.ir
  • سایت میخک mikhak.mfa.gov.ir

استعلام ممنوع‌الخروجی از سایت ثبت من

برای استفاده از سامانه ثبت من، ابتدا وارد سایت آن به آدرس  www.my.ssaa.irشوید. این سایت درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی مربوط به سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور است. سپس با وارد کردن کد ملی، شماره شناسنامه و اطلاعات شخصی می‌توانید استعلام بگیرید. سپس مراحل زیر را طی کنید:

  • ورود به سایت
  • کلیک روی گزینه ثبت من
  • انتخاب گزینه اجرای اسناد رسمی
  • کلیک روی گزینه استعلام ممنوع الخروجی
  • وارد کردن اطلاعات متقاضی
  • دریافت پاسخ استعلام

استعلام ممنوع الخروجی از طریق سایت اداره مالیات

از طریق سایت اداره مالیات هم امکان استعلام وجود دارد. برای این کار وارد سایت www.tax.gov.ir شوید و پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، وضعیت خود را استعلام بگیرید.

استعلام ممنوع الخروجی با سامانه میخک برای افراد خارج از کشور

میخک نام سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی که در کشور است که افراد ساکن در خارج از کشور می‌توانند وضعیت خود را استعلام کنند. این سامانه با آدرس www.mikhak.mfa.gov.ir  در دسترس است.

استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی از پلیس من

یکی دیگر از ساده‌ترین راه‌های استعلام، استفاده از سایت ممنوع الخروجی پلیس من است. برای این کار، با استفاده از کد ملی وارد سایت شوید و از طریق بخش اجرای اسناد رسمی وضعیت خود را بررسی کنید.

استعلام ممنوع الخروجی

استعلام ممنوع الخروجی با اپلیکیشن پلیس‌من و تاپ

در حال حاضر اپلیکیشن پلیس من یکی از اپلیکیشن‌های قابل استفاده برای شهروندان است که می‌توانند از طریق آن استعلام ممنوع الخروجی بگیرند. اپلیکیشن تاپ نیز با ارائه کد ملی، می‌تواند برای هم‌وطنان عزیز شرایط ممنوع الخروجی را استعلام بگیرد.

مراجعه حضوری به اداره گذرنامه

در گذشته استعلام ممنوع الخروجی تنها از طریق روش حضوری و مراجعه به اداره گذرنامه ممکن بود. امروزه کمتر کسی از این روش استفاده می‌کند. زیرا امکان استعلام ممنوع الخروجی از طریق روش تلفنی و اینترنتی میسر شده است. با این حال اگر قصد مراجعه حضوری برای استعلام را دارید، در تهران به خیابان گیشا بروید و سپس به اداره گذرنامه مراجعه کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم به سامانه ثنا مراجعه کنید تا به‌جای منتظر ماندن در صف یا پشت خط تلفن‌های شلوغ، به‌صورت اینترنتی وضعیت خود را استعلام بگیرید.

استعلام ممنوع الخروجی اتباع خارجی

اتباع کشورهای دیگر اگر به هر دلیلی مانند بسته‌های مالی دولت و بانک به کشور خود بدهکار باشند، ممنوع الخروج می‌شوند. در چنین شرایطی باید حتماً بدهی خود را به صورت کامل پرداخت کنند. در غیر این صورت مطابق قانون و به دستور مقام قضایی کشور با آن‌ها برخورد می‌شود.

دلایل ممنوع الخروجی

ممنوع الخروجی دلایل مختلفی دارد و ممکن است به هر دلیلی مانند بدهکاری، محکومیت کیفری یا نداشتن کارت پایان خدمت امکان خروج از کشور را نداشته باشید. در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی مهم‌ترین دلایل ممنوع الخروجی بپردازیم تا به صورت مختصر با آن آشنا شوید.

ممنوع الخروجی مالیاتی

افرادی که در کشور فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند و به خاطر عدم پرداخت به‌موقع مالیات، جزو بدهکاران مالیاتی محسوب می‌شوند، نمی‌توانند از کشور خارج شوند.

  • میزان بدهی مالیاتی برای افراد حقیقی: ۱۰۰ میلیون ریال
  • میزان بدهی مالیاتی برای افراد حقوقی: بین ۵ میلیارد ریال تا ۲۰ درصد از مقدار اصلی سرمایه آن‌ها
  • میزان بدهی مالیاتی برای افراد حقیقی تولیدی: ۲ میلیارد ریال.

نکته: افرادی که بدهی مالیاتی دارند و ممنوع الخروج هستند، می‌توانند به خاطر سفرهای زیارتی یا درمانی در سال، فقط یک‌بار از کشور خارج شوند.

ممنوع الخروجی سربازی

سربازان مشمول درصورتی‌که دوران خدمتشان تمام نشده باشد و کارت پایان خدمت نداشته باشند، نمی‌توانند از کشور خارج شوند و به‌عنوان سرباز فراری محسوب می‌شوند.

ممنوع الخروجی قضائی

دو دسته از افراد هستند که در کشور ما جزو ممنوع الخروجان قضایی محسوب می‌شوند.

  • زنان که برای خروج از کشور به اجازه پدر و همسر خود نیاز دارند.
  • افراد زیر ۱۸ سال نیز بدون دریافت مجوز قانونی از والدین خود نمی‌توانند کشور را ترک کنند.

ممنوع الخروجی کیفری

در حال حاضر بسیاری از افراد مهم و سرشناس مانند فوتبالیست‌ها و بازیگران در کشور ما دچار مشکلی به نام ممنوع الخروجی کیفری هستند. دلیل اصلی ممنوع الخروجی این افراد این است که دولت فکر می‌کند، خروج آن‌ها از کشور مخالف مصالح جمهوری اسلامی است!

ممنوع الخروجی سوء شهرت

بعضی از افراد هستند که در خارج از کشور سابقه کلاهبرداری، دزدی و تکدی گری دارند. این افراد جزو کسانی هستند که به خاطر ممنوع الخروجی سوء شهرت اجازه خارج شدن از کشور را پیدا نمی‌کنند.

ممنوع الخروجی اجرائیات ثبت

افرادی هستند که بدهی بانکی دارند همچنین برخی دیگر هستند که به خاطر چک‌های برگشتی و عدم پرداخت مهریه همسر خود بعد از متارکه شکایت ثبت شده در اداره اجراییات دارند. این افراد در صورت محکوم شدن و صادر شدن حکم جلب برای آن‌ها، ممنوع الخروج می‌شوند.

استعلام ممنوع الخروجی

نحوه رفع ممنوع الخروجی چگونه است؟

با وجود آن که هنگام ممنوع الخروج بودن نمی‌توانید سفر خارجی داشته باشید، اما باید بدانید که زمان ممنوع الخروجی دائمی نیست! بلکه می‌توانید آن را رفع کنید. برای رفع ممنوع الخروجی ابتدا باید دلیل آن را بررسی کرده و ببینید که چرا این اتفاق افتاده است.
معمولاً اعتبار حکم ممنوع الخروجی ۶ ماه است. اما برای بعضی از افراد، این مدت تمدید می‌شود. درصورتی‌که حکم ممنوع الخروجی شما ثبت شده و این حکم به‌صورت رسمی به شما ابلاغ شده است، ۲۰ روز فرصت دارید تا به حکم مربوطه اعتراض کنید و کارهای لازم برای رفع ممنوع الخروجی را انجام دهید.

شرایط کلی برای رفع ممنوعیت خروج از کشور

اگر ممنوع الخروج هستید، برخی شرایط وجود دارد که برای رفع مشکل باید بدانید:

  • ممنوع الخروجی 6 ماهه صادر می‌شود می‌شود اما اگر از نظر بخش قضایی حکم شما باقی مانده باشد، امکان تمدید مجدد آن وجود دارد.
  • حداکثر تا 20 روز پس از ابلاغیه از سمت دادگاه، امکان اعتراض وجود دارد و می‌توانید نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.
  • در صورت ممنوعیت خروج مالیاتی باید به دادستان انتظامی مالیاتی مراجعه کنید. در این صورت می‌توانید آن را تسویه کنید یا معادل ارزش آن وثیقه نقدی گرو بگذارید.
  • اگر میزان بدهی به دولت زیاد باشد، طبق رای و نظر دادگاه می‌توانید با قسط‌بندی آن ممنوعیت خود را رفع کنید.
  • ایرانیان ساکن خارج از کشور می‌توانند از سامانه میخک اقدام کنند و امور قضایی و حقوق خود را از طریق آن پیگیری و رفع کنند.
  • برای جلوگیری از ضرر و زیان سنگین حتماً از مشاور حقوقی یا وکیل کمک بگیرید تا خسارتی به شما وارد نشود.

لغو ممنوع الخروجی در شرایط خاص ممکن است؟

در صورتی که شرایط خاصی برای شما پیش بیاید، می‌توانید برای یک بار به صورت فوری آن را لغو کنید. مهم‌ترین شرایط خاصی که دولت تعریف کرده است، عبارتند از:

  • سفر حج تمتع: در صورتی که بخواهید سفر حجم تمتع بروید، برای یک بار می‌توانید از دولت اجازه خروج از کشور بگیرید.
  • سفر درمانی: در صورتی که درگیر بیماری خاصی هستید، اجازه دارید یک بار ممنوع الخروجی خود را رفع کنید و برای یک بار، امور درمانی خود را در خارج از کشور انجام دهید.
  • انجام امور تجاری و کاری: در صورتی که به دلیل پرداخت نکردن مالیات ممنوع الخروج هستید، می‌توانید برای یک بار آن را رفع و برای بهبود وضع مالی از کشور خارج شوید.

باز هم پیشنهاد می‌کنیم که حتماً و حتماً قبل از سفر خارجی استعلام ممنوع الخروجی بگیرید تا برنامه‌ریزی شما برای سفر به مشکل نخورد.

رفع ممنوع الخروجی مالیاتی چگونه است؟

افرادی که به خاطر عدم پرداخت مالیات ممنوع الخروج شده‌اند، باید به دادستان انتظامی مالیاتی کشور مراجعه نمایند. سپس بر اساس قانون، بدهی‌های موجود را تسویه کرده و معادل آن وثیقه نقدی ارائه کنند تا امکان خروج از کشور داشته باشند. گاهی اوقات مبلغ بدهی بسیار زیاد است و پرداخت آن به‌صورت یکجا امکان‌پذیر نیست. در این مواقع دادگاه رای به تقسیط بدهی و رفع ممنوعیت فرد می‌دهد.

رفع ممنوع الخروجی در سامانه میخک چگونه است؟

یکی دیگر از روش‌های رفع ممنوعیت خروج از کشور برای هم‌وطنانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، مراجعه به سامانه میخک است. از طریق این سامانه متقاضیان می‌توانند امور حقوقی و قضایی خود را پیگیری نموده و کارهای لازم برای رفع آن را انجام دهند.

چه موقعی باید استعلام ممنوع الخروجی بگیریم؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند حکم ممنوع الخروجی از طریق مراجع قانونی به آن‌ها اعلام می‌شود و اقدامی برای رفع محدودیت خود انجام نمی‌دهند. اما وقتی‌که برای خارج از کشور دچار مشکل می‌شوند، تازه پی به این قضیه می‌برند. بنابراین اگر قصد خروج از کشور را دارید، بهتر است حتماً از روش‌های معرفی شده استفاده نموده و هرچه سریع‌تر وضعیت خود را استعلام بگیرید تا در صورت ممنوع الخروجی برای رفع مشکل فرصت کافی داشته باشید.

مدت‌زمان ممنوع الخروجی چقدر است؟

اعتبار مدت ممنوع الخروجی به‌طورکلی ۶ ماه است. اما اگر دادگاه تشخیص دهد که این حکم باید همچنان پابرجا بماند، می‌تواند به‌صورت مجدد هر ۶ ماه یک‌بار آن را تمدید نماید.

چه اطلاعاتی برای استعلام ممنوع الخروجی نیاز است؟

برای استعلام ممنوع الخروجی اطلاعات هویتی فرد، شماره شناسنامه، کد ملی، شماره تماس و سایر اطلاعات هویتی مورد نیاز است.

استعلام ممنوع الخروجی

استعلام ممنوع الخروجی؛ اقدامی مهم برای سفر خارجی!

بسیاری از افراد زمانی متوسط ممنوع الخروجی می‌شوند که وارد فرودگاه شده‌اند و قصد عبور از گیت را دارند. در چنین شرایطی ممکن است حتی دلیل آن را هم ندارند؛ چرا که استعلام ممنوع الخروجی نگرفته‌اند. اگر شما هم قصد سفر خارجی دارید، پیش از سفر استعلام بگیرید تا برنامه‌ریزی شما دچار مشکل نشود.

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم و چند سایت ممنوع الخروجی را هم بررسی کردیم. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

چطور بفهمیم ممنوع الخروج هستیم؟

با مراجعه به سایت ثبت من و سامانه ثنا می‌توانید استعلام ممنوع الخروجی بگیرید.

برای رفع ممنوع الخروجی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای رفع ممنوع الخروجی ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید و در صورت داشتن بدهی مالیاتی یا مشکلات کیفری اقدامات لازم برای رفع این مشکلات را انجام دهید.

چگونه به قرار ممنوع الخروجی اعتراض کنیم؟

بر اساس ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی، افرادی که حکم رسمی ممنوع الخروجی را دریافت کرده‌اند، ۱۰ تا ۲۰ روز فرصت دارند تا به مراجع قضایی اعتراض کنند.

قصد سفر دارید؟ با تکمیل فرم زیر بهترین پیشنهادهای ویزا، هتل و پرواز را دریافت خواهید کرد.


0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *