خانه
بلاگ
حساب کاربری

آیا با ویزای توریستی کانادا می‌توان کار کرد؟!

آیا با ویزای توریستی کانادا می‌توان کار کرد؟!
تاریخ انتشار: 1402/9/8

کار کردن با ویزای توریستی در کانادا غیرقانونی است. اگر با ویزای توریستی در کانادا حضور دارید و قصد کار کردن دارید، ابتدا باید برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید. همچنین لازم به ذکر است که  تا زمانی که ویزای کاری خود را دریافت نکرده اید، نباید در هیچ شغلی در کانادا مشغول به کار شوید و باید منتظر دریافت ویزای کاری خود بمانید.

آیا استثنایی برای کار کردن ایرانیان با ویزای توریستی در کانادا وجود دارد؟

خیر، ایرانیان نمی‌توانند با ویزای توریستی کانادا در این کشور مشغول به کار شوند.اگر دولت کانادا متوجه این عمل غیرقانونی‌ شما شود، شما را یک مانع برای به حداقل رساندن آماربیکاری شهروندان کانادا می‌داند و سریعا ویزای توریستی شما را باطل می‌کند و شما از کشور کانادا اخراج می‌شوید که این امر سبب می‌شود حتی در آینده هم شانس دریافت ویزای کاری کانادا برای‌ شما کاهش پیدا کند. پس اگر قصد کار در این کشور دارید بهتر است یکی دیگر از انواع ویزای کانادا مثل ویزای کار یا ویزای استارتاپ کانادا را بگیرید.

عواقب کار در کانادا بدون مجوز معتبر

کار کردن در کانادا بدون داشتن مجوز کار معتبر به کار سیاه در کانادا معروف است. کار سیاه در کانادا نه تنها درآمدی در سطح معمول نداشته و شما نمی‌توانید از پس هزینه‌های سفر به کانادا برآیید بلکه با عواقب زیادی همراه است و ممکن است شما را از کمترین حقوق قانونی خود(حق بیمه و…) محروم ‌سازد.

اگر دولت کانادا متوجه شود شما بدون مجوز کار معتبر مشغول به کار هستید، مجازات‌های زیر را برای شما در نظر می‌گیرد:

  • دیپورت از کانادا
  • دو سال حبس در زندان
  • مجازات کیفری برای کارفرما(احتمال لغو مجوز‌های کاری کارفرما)
  • جریمه نقدی(از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دلار کانادا)

چرا کار با ویزای توریستی در کانادا ممنوع است؟

دولت کانادا به ۵ دلیل اصلی زیر، کار با ویزای توریستی را ممنوع کرده است:

۱. دولت کانادا به منظور به حداقل رساندن آمار بیکاری شهروندان کانادا اقدام به ممنوعیت کار با ویزای توریستی در کشور کانادا کرده است.

۲. اگر دولت کانادا اجازه کار با ویزای توریستی را بدهد برخی ازافراد با سواستفاده از ویزای توریستی در کانادا مشغول به کارغیر قانونی می‌شوند که شناسایی و دستگیری این افراد برای دولت کانادا بسیارسخت و چالش برانگیز خواهد بود.

۳. هنگامی که شما با ویزای توریستی به صورت غیرقانونی در کانادا مشغول به کار می‌شوید ممکن است ازکمترین حقوق قانونی خود محروم شوید و در واقع:

  • برای کار دستمزد کمتری دریافت می‌کنید
  • حق الزمه یا پورسانتی به شما داده نمی‌شود
  • کارفرما شما را بیمه نمی‌کند
  • کار در شرایط ناامن و امنیت پایین صورت می‌گیرد

۴. دولت کانادا بخشی از درآمد خود را از طریق توریست‌ها به دست می‌آورد.اگر توریست‌ها به جای خرج کردن پول هنگام سفر در کانادا مشغول به درآمدزایی در این کشور باشند، بر روی اقتصاد دولت کانادا تاثیر منفی گذاشته می‌شود.

۵. افراد باید طبق ویزای توریستی خود که صرفا برای مقاصد تفریحی و گردشگری است به کانادا سفرکنند.اگر افراد از ویزای خود استفاده غیرقانونی داشته باشند یکپارچگی سیستم مهاجرت کانادا را دچار اختلال می‌کنند و به مرور زمان مهاجرت‌ها با اهداف غیرقانونی در کشور کانادا افزایش می‌یابد.

آیا امکان تغییر ویزای توریستی به ویزای کاری برای ایرانیان وجود دارد؟

آیا امکان تغییر ویزای توریستی به ویزای کاری برای ایرانیان وجود دارد؟

خیر، این امکان وجود ندارد. اما دولت کانادا تصمیم گرفته است برای جلوگیری از کمبود نیروی کاری خود work permit (ورک پرمیت ) را به ایرانیان ارائه دهد. خبر خوب این است که دولت کانادا تصمیم گرفته است درخواست ایرانیان را نسبت به سایر درخواست‌ها در اولویت قرار بدهد.

شما برای دریافت work permit باید در حوزه‌ای که سابقه کار دارید و قصد دارید در این زمینه در کانادا مشغول به کار شوید از کارفرمای کانادایی خود جاب‌آفر (دعوت‌نامه رسمی از کارفرما) بگیرید که داشتن جاب‌آفر برای کار در کانادا الزامی است.

اما خوشبختانه با توجه به قانون جدید اقامت کانادا که در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۲ در کانادا تصویب شد، ایرانیان می‌توانند درخواست open work permit (ورک پرمیت باز) بدهند.شما با داشتن open work permit برای مجوز کارخود دیگر نیازی به داشتن جاب‌آفر از کارفرما ندارید.

این قانون شامل کسانی  که از تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۳ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ که با ویزای توریستی وارد کانادا شوند و درخواست تغییر ویزای توریستی به ویزای کاری خود را ثبت کنند، می‌شود.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *