خانه
بلاگ
حساب کاربری
هوشمندانه سفر کن! خرید آنلاین تور در توریک

فهرست مطالب

ویزای استارتاپ کانادا (شرایط، مدارک و مراحل اخذ ویزا)

ویزای استارتاپ کانادا
تاریخ انتشار: 1402/9/13

ویزای استارتاپ کانادا مخصوص کار آفرینانی است که می­خواهند به کانادا سفر کنند و یک کسب و کار جدید را در این کشور ایجاد کنند. برای اینکه بتوانید این ویزا را دریافت کنید باید کسب و کاری را بوجود بیاورید که بتواند به اقتصاد کانادا کمک کند و باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید برای شهروندان این کشور شود. در ادامه در مورد شرایط دریافت این نوع ویزا و مزایای دریافت آن خواهیم کرد.

شرایط دریافت ویزای استارتاپ کانادا

برای اینکه بتوانید ویزای استارتاپ در کشور کانادا را دریافت کنید، هم شما و هم شرکتی که قصد راه اندازی آن را دارید باید دارای شرایط مختلفی باشند که این شرایط در ۴ دسته مختلف قرار می ‌گیرند. این شرایط عبارتند از:

شرایط متقاضی

داشتن نامة حمایتی از طرف شرکت های سرمایه گذار در کانادا برای اثبات توانایی تامین هزینه های لازم برای شروع یک استارتاپ

داشتن حداقل نمره ۵ در آزمون آیلتس

داشتن تمکن مالی کافی برای حمایت از خود و خانواده‌تان به مدت حداقل ۶ ماه

داشتن حداقل یک سال تحصیل دانشگاهی

نداشتن سوء پیشینه و مشکلات پزشکی مشکل ساز برای کشور کانادا

شرایط استارتاپ

1: تطابق استارتاپ با قوانین کسب و کار در کانادا

2: داشتن حداقل ۱۰ درصد از حق رأی مرتبط با سهام شرکت

3: داشتن حداقل ۵۰ درصد از حق رأی مرتبط با سهام شرکت در صورتی که چند متقاضی مختلف می­خواهند از یک شرکت استارتاپ مشترک برای دریافت ویزا استفاده کنند.

4: حضور فعال متقاضی در کانادا برای مدیریت استارتاپ

5: انجام همه اقدامات مربوط به استارتاپ از داخل کانادا

6: ثبت کردن استارتاپ در خود کشور کانادا

شرایط مدرک زبان

برای اینکه بتوانید ویزای استارتاپ کانادا را دریافت کنید باید به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشید و در آزمون های تعیین سطح این زبان ها نمره قبولی بگیرید. آزمون های مورد نظر برای زبان انگلیسی CELPIP General و IELTS General هستند و آزمون های مورد نظر برای زبان فرانسوی هم TCF Canada و TEF Canada می­باشند. حداقل نمره ای که باید در هر کدام از این آزمون ها دریافت کنید ۵ است.

شرایط تمکن مالی

یکی دیگر از شرایط دریافت ویزای استارتاپ داشتن تمکن مالی کافی کانادا برای تامین هزینه های زندگی در این کشور است. حداقل میزان تمکن مالی لازم به صورت پول نقد برای دریافت این نوع ویزا را می­توانید در جدول زیر مشاهده کنید که مربوط به سال ۲۰۲۴ است.

تعداد افراد خانواده مبلغ (دلار کانادا)
1 13757
2 17127
3 21055
4 25564
5 28994
6 32700
7 36407

هزینه های لازم برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا

برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا باید هزینه هایی را به دولت این کشور بپردازید که در جدول زیر این هزینه ها آورده شده ‌اند. البته این موضوع هم قابل توجه است که هزینه های مذکور تنها باید به دولت کانادا پرداخت شوند و برای دریافت نامه حمایتی از سازمان های سرمایه گذار هم باید هزینه‌های خاصی را پرداخت کنید که می­تواند بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار باشد . دلیل پرداخت این هزینه ها به سازمان های سرمایه گذار این است که بتوانید در کلاس‌ های آموزشی شرکت کنید، تجربیات لازم را دریافت کنید و ارتباطات بیشتری را برای پیدا کردن سرمایه گذاران و شرکای مالی به دست بیاورید.

ویزای استارتاپ کانادا هزینه به دلار کانادا
اقامت دائم متقاضی 2140
اقامت دائم همسر متقاضی 1365
اقامت دائم فرزندان 230
انگشت نگاری 85

چرا کانادا یکی از بهترین کشورها برای راه اندازی استارتاپ باشد؟

برخی از دلایلی که باعث می­شوند کشور کانادا یکی از بهترین کشور های برای شروع یک استارتاپ باشد عبارتند از:

  • سیاست های حمایتی دولت
    دولت کانادا حمایت زیادی را از شرکت های استارتاپ می­کند و سالانه بودجه زیادی را به این شرکت ها اختصاص می­دهد. برای مثال این دولت تنها در سال ۲۰۲۲ حدود ۳/۱ میلیارد دلار را به این شرکت ها اختصاص داده است و علاوه بر آن امتیازاتی مثل معافیت از مالیات را هم در اختیار این شرکت ها قرارمی­دهد.
  • نیروی انسانی مستعد
    این کشور دارای نیروی انسانی با استعداد و فراوانی است که می­توانند به توسعه و پیشرفت شرکت های استارتاپ کمک زیادی بکنند. برای مثال هر ساله حدود ۵۰ هزار نفر در این کشور از رشته های STEM فارغ التحصیل می‌­شوند که می‌توانند پتانسیل بالایی را به شرکت های استارتاپ اضافه کنند.طبق آمار سال ۲۰۲۳ این کشور دارای رتبه دهم در شاخص رقابت پذیری استعداد ها بین کشور های جهان است.
  • اقتصاد قدرتمند
    کانادا دارای یکی از اقتصاد های قدرتمند در دنیا است و اقتصاد این کشور هر ساله در حال رشد و پیشرفت بیشتر است. برای مثال اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۷/۵ درصد رشد کرده است و تنها در بخش فناوری حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد تولید کرده است.
  • روابط تجاری قوی
    از آنجایی که کانادا دارای روابط تجاری خوبی با کشور های قدرتمند دنیا است، شروع یک استارتاپ در آن می‌تواند دسترسی به بازار جهانی را راحت کند. این کشور دارای توافق نامه تجارت آزاد با حدود ۵۰ کشور است که این موضوع می­‌تواند باعث شود بودجه قرار گرفته در اختیار شرکت های استارتاپ هم بالاتر برود.
  • محیط امن و پایدار
    کانادا کشوری بسیار امن به شمار ‌می­رود و سیستم قانونی کارآمد این کشور باعث می­شود که احتمال بروز آسیب های مختلف به کسب و کار شما پایین باشد. طبق آمار سال ۲۰۲۳ این کشور دارای رتبه ششم در شاخص صلح جهانی است.
  • کیفیت بالای زندگی
    کانادا دارای یکی از بالاترین امتیازات از نظر کیفیت زندگی در میان کشور های مختلف دنیا است. به این معنی که سیستم های آموزشی، بهداشتی -درمانی، آموزش و پرورش و سایر سیستم های دولت این کشور بسیار کارآمد هستند. این موضوع باعث می‌ شود که افراد با استعداد و ماهر بیشتری به زندگی در این کشور علاقه مند شوند و در نتیجه پتانسیل پیشرفت شرکت های استارتاپ بالاتر برود.
  • استقبال از مهاجران
    کانادا یکی از کشور هایی است که در حوزه مهاجرت سخت گیر نیست و در صورتی که یک فرد خارجی دارای استعداد و مهارت کافی برای خدمت به اقتصاد این کشور باشد، با مهاجرت او به کانادا معمولا مخالفت نمی­شود.
  • محیط راه اندازی مقرون به صرفه
    هزینه های ایجاد یک شرکت استارتاپ در کشور کانادا می­تواند بسیار کمتر از هزینه لازم برای همین کار در کشور هایی مثل آمریکا باشد و در واقع برای شروع شرکت خود در این کشور نیاز به بودجه اولیه زیادی نخواهید داشت. یکی از دلایل این موضوع این است که هزینه زندگی در کانادا از برخی کشور ها کمتر است و در نتیجه می­توانید هزینه بیشتری را به توسعه شرکت خود اختصاص دهید.
  • ارتباط و همکاری قوی بین استارتاپ ها
    شرکت های استارتاپ کشور کانادا دارای ارتباط سازنده ای با یکدیگر می­‌باشند و این موضوع می­تواند به شما در توسعه شرکت خود کمک کند. در واقع شرایط مناسب حاکم در این کشور برای همکاری شرکت های استارتاپ و به اشتراک گذاری ایده های مختلف بین آنها باعث می­شود که کانادا محل خوبی برای شروع یک استارتاپ باشد.
  • اعطا ی ویزا به همراهان
    یکی از مزایا ی دریافت ویزای استارتاپ کانادا این است که همه اعضا ی خانواده فرد متقاضی هم می­توانند برای دریافت ویزای این کشور درخواست دهند. البته این مورد تنها در صورتی صادق است که فرد متقاضی از اعضا ی کلیدی شرکت استارتاپ محسوب شود. برای مثال اگر همسر فرد متقاضی بخواهد ویزای کاری کانادا را دریافت کند یا اینکه فرزندان او برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند، محدودیتی وجود نخواهد داشت.

دریافت ورک پرمیت قبل از ارائه درخواست دریافت ویزای استارتاپ

برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را در کشور کانادا راه اندازی کنید ممکن است لازم باشد که به این کشور سفر کنید و مدتی را به کار در این کشور بپردازید. در واقع قبل از اینکه بتوانید ویزای استارتاپ کانادا را دریافت کنید لازم خواهد بود که برای دریافت ورک پرمیت این کشور اقدام کنید. برای دریافت ورک پرمیت باید شرایط مختلفی مثل دریافت نامة حمایتی را برآورده کنید و هزینه های لازم را هم بپردازید. هزینه های دریافت ورک پرمیت کشور کانادا در جدول زیر بیان شده اند.

هزینه‌های درخواست ورک پرمیت کانادا

هزینه ورک پرمیت ویزای استارتاپ کانادا هزینه (دلار کانادا)
هزینه متقاضی اصلی ورک پرمیت بسته + انطباق کارفرما 385
همسر متقاضی ورک پرمیت باز 255
فرزندان بالای 18 سال ورک پرمیت باز 255
فرزندان بین 3 تا 5 سال ویزای توریستی 100
انگشت نگاری برای متقاضیان بالای 14 سال برای هر نفر 85

مراحل ثبت نام برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا

برای دریافت ویزای استارتاپ کشور کانادا باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که این مراحل ممکن است در نگاه اول پیچیده به نظر برسند اما آنها را برای شما توضیح خواهیم داد. این مراحل عبارتند از:

مرحله 1: اولین مرحله شما باید اید استارتاپ خود را آماده کنید. ایده ای که می­خواهید آماده کنید باید نوآورانه باشد، بر پایه تکنولوژی عمل کند و نیاز به آن در سراسر دنیا وجود داشته باشد. در صورتی که ایده شما چنین شرایطی را نداشته باشد نمی­توانید سرمایه گذاری لازم را برای عملی کردن آن پیدا کنید.

مرحله 2: ­بعد از اینکه ایده شرکت خود را پیدا کرده و ارائه دادید، در صورتی که درخواست شما با موفقیت مواجه شود می­توانید نامه حمایتی یک سازمان سرمایه گذار را دریافت کنید. در این مرحله نامة حمایتی دریافت شده به همراه تعهد نامه توسط شرکت سرمایه گذار برای اداره مهاجرت کانادا ارسال می­شود.

مرحله 3:  شما باید مدارک لازم برای درخواست دریافت ویزای استارتاپ کانادا را جمع آوری کنید و به اداره مهاجرت ارسال کنید تا بررسی های لازم انجام شود.

مرحله 4: ­در این مرحله که ‌می­توانید بین ۳ تا ۶ ماه طول بکشد پاسخ درخواست خود را دریافت خواهید کرد. در صورتی که درخواست شما قبول شود اداره مهاجرت به بررسی پروژه ارائه شده توسط شما خواهد پرداخت.

­مرحله 5: در مرحله بعدی سازمان هایی غیر از اداره مهاجرت هم در مورد شما و پروژة مد نظرتان شروع به جمع آوری اطلاعات می­کنند. نتیجه بررسی های انجام شده توسط این سازمان ها در نهایت به اداره مهاجرت منتقل می­شود.

مرحله 6: ­در مرحله نهایی در صورتی که اطلاعات ارائه شده به اداره مهاجرت مورد موافقت این اداره قرار بگیرند با درخواست شما برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا موافقت می­شود و می­توانید به این کشور سفر کنید.

ویزای استارتاپ کانادا

دریافت ویزای استارتاپ کانادا برای چه افرادی مناسب نیست؟

در صورتی که از سرمایه کمی برای شروع استارتاپ خود برخوردار هستید این نوع ویزا به هیچ وجه برای شما مناسب نیست. یکی از شرایط اصلی دریافت ویزای استارتاپ کانادا این است که از سازمان های سرمایه گذار نامه حمایتی دریافت کنید. برای دریافت این نامه هم باید سرمایه زیادی داشته باشید و در صورتی که سرمایه شما در شروع کار کم باشد احتمال دریافت نامة حمایتی به شدت کاهش پیدا می­کند.

 

دلایل احتمالی ریجکت شدن درخواست دریافت ویزای استارتاپ کانادا

برخی از دلایلی که می­توانند باعث ریجکت درخواست ویزای کانادا برای استارتاپ شود عبارتند از:

A: قانع کننده نبودن بیزینس پلن ارائه شده توسط شما برای مدیریت شرکت خود

B: نداشتن تجربه کافی شما در حوزه فعالیت شرکت استارتاپ

C: عدم وجود مدارک اثبات کننده همکاری شما با سرمایه گذاران و شرکای مالی

D: جدی نبودن شما در پیگیری پروندة خود

E:داشتن سوء پیشینه کیفری

F: داشتن برخی مشکلات پزشکی

G: نداشتن تمکن مالی کافی

سازمان های سرمایه گذار کانادایی برای دریافت نامه حمایتی

همان طور که گفته شد برای دریافت نامة حمایتی لازم است که به یکی از سه سازمان سرمایه گذار در کشور کانادا درخواست دهید که این سازمان ها عبارتند از:

سرمایه گذاران ریسک پذیر (Venture Capital Funds)

سازمان سرمایه گذاران ریسک پذیر دارای شرکت های زیر مجموعه مختلفی است که می ‌توانید بر اساس نوع شرکت استارتاپ خود برای دریافت نامة حمایتی به هر کدام از آنها درخواست دهید. برخی از بزرگترین شرکت های زیر مجموعة سازمان سرمایه گذاران ریسک پذیر در کانادا عبارتند از:

  • BDC Venture Capital
    این شرکت با سرمایه حدود ۴/۳ میلیارد دلاری می­تواند در صورتی که استارتاپ شما در یکی از زمینه های فناوری، فناوری پاک، مراقبت های بهداشتی و علوم زیستی فعالیت می­کند به شما نامه حمایت دهد.
  • Inovia Capital
    این شرکت که دارای سرمایه ۹/۱ میلیارد دلاری است، در بیش از ۲۰۰ شرکت سرمایه گذاری کرده و حدود ۱۰ میلیارد دلار هم از این سرمایه گذاری ها سود کرده است و به همین دلیل می­تواند گزینه خوبی برای درخواست دریافت نامة حمایتی باشد.
  • OMERS Ventures
    این شرکت که نوعی صندق بازنشستگی محسوب می­شود دارای سرمایه ۸/۱ میلیارد دلاری است. اگر استارتاپ شما در یکی از حوزه های فناوری پاک، خدمات مالی و مراقبت های بهداشتی فعالیت می­کند این شرکت می­تواند برای شما ایده آل باشد.
  • Real Ventures
    این شرکت که دارای سرمایه ۲/۱ میلیارد دلاری است تمرکز خود را بر روی شرکت هایی می­گذارد که در مراحل اولیه رشد خود هستند و پتانسیل زیادی را برای پیشرفت و توسعه دارند. اگر استارتاپ شما در حوزه فناوری است این شرکت می­تواند گزینه خوبی برای شما باشد.
  • Golden Ventures
    این شرکت که دارای سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری است هم می­تواند گزینه خوبی برای درخواست دریافت نامة حمایتی باشد. در صورتی که شرکت شما در حوزه پیدا کردن راه حل های نوآورانه برای حل مشکلات دنیای واقعی فعالیت می­کند این شرکت می­تواند برای شما بسیار مناسب و ایده آل باشد.
  • Chrysalix Venture Capital
    این شرکت با سرمایه ۶۰۰ میلیون دلاری برای شرکت هایی که در حوزه های علوم زندگی و مراقبت های بهداشتی فعالیت می­کنند مناسب است. شرکت های توسعه دهنده داروهای جدید و سازندة دستگاه های پزشکی هم

می­توانند این شرکت را برای درخواست دریافت نامة حمایتی در نظر داشته باشند.

  • MaRS Innovation
    این شرکت می­تواند به عنوان واسطه عمل کند و استارتاپ شما را به سهامداران و سرمایه گذاران مختلف متصل کند‌. در واقع این شرکت به طور مستقیم برای شما نامة حمایتی ارسال نخواهد کرد اما در صورتی که برای آن نمونه کار بفرستید می­تواند سرمایه گذاران مختلفی را برای استارتاپ شما پیدا کند.
  • Breakthrough Energy Ventures
    این شرکت با سرمایه حدود ۱ میلیارد دلاری هم تمرکز زیادی بر سرمایه گذاری در شرکت های در حال رشد دارد. در صورتی که استارتاپ شما در حوزه پیدا کردن راه حل برای تغییرات آب و هوایی فعالیت می­کند این شرکت ‌می­تواند بهترین گزینه شما برای درخواست دریافت نامة حمایتی باشد.
  • TCG Ventures
    این شرکت که سرمایه ۷۰۰ میلیون دلاری دارند تمرکز خود را بر روی شرکت های استارتاپی قرار می­دهد که توانایی ایجاد تحول در عملکرد صنایع مختلف را دارند. ارائه ایده های نوآورانه برای این شرکت اهمیت زیادی دارد و احتمال موافقت با درخواست دریافت نامة حمایتی را بالا می­برد.

سرمایه گذاران فرشته (Angel Investor groups)

سازمان سرمایه گذاران فرشته دارای گروه های مختلفی است که زیرمجموعة این سازمان حساب می­شوند و می­توانید برای دریافت نامة حمایتی به آنها در خواست دهید. چند مورد از این گروه ها عبارتند از:

  • شبکه فرشتگان برگ افرا (MLA)
    این گروه بزرگ ترین و فعال ترین گروه زیر مجموعة سرمایه گذاران فرشته محسوب می­شود و سابقه سرمایه گذاری در بیش از ۲۰۰ شرکت مختلف را دارد . در صورتی که استارتاپ شما در حوزه های نرم افزار، سخت افزار و فناوری پاک فعالیت می­کند این گروه برای شما مناسب خواهد بود.
  • شبکه فرشته مثلث طلایی (GTAN)
    این گروه هم برای شرکت های فعال در حوزه های نرم افزار، سخت افزار و علوم زیستی گزینه مناسبی به شمار می‌رود. این گروه در شهر انتاریو به فعالیت های خود می‌پردازد.
  • شبکه سرمایه گذاران فرشته یورک (YAI)
    این گروه هم که در شهر تورنتو به فعالیت های خود می­پردازد، می‌تواند برای استارتاپ هایی که در حوزه های تولید محصولات مصرفی و سخت افزار­ها فعالیت می­کنند مناسب و ایده آل باشد.
  • Anges Québec
    این گروه به عنوان بزرگترین زیرمجموعة سرمایه گذاران فرشته در کبک شناخته می­شود در حدود ۲۵۰ شرکت سرمایه گذاری کرده است. این شرکت می­تواند برای افرادی که قصد دارند کسب و کار خود را به کبک ببرند گزینه مناسبی به شمار می­رود.
  • شبکه فرشته پایتخت (CAN)
    این گروه هم که در شهر های اتاوا و انتاریو فعال است می­تواند برای استارتاپ های فعال در حوزه های فناوری پاک ایده آل باشد. درخواست به این گروه برای شرکت های استارتاپی که در مراحل اولیه توسعه خود هستند هم توصیه می­شود.
  • Brampton Angels
    این گروه هم می­تواند برای شرکت های فعال در حوزه های نرم افزار، سخت افزار و تولید محصولات مصرفی گزینه مناسبی به شمار برود. همانطور که از نام این گروه پیداست در شهر برامپتون به فعالیت های خود می­پردازد.
  • شبکة فرشته گرجی (GAN)
    این گروه که فعالیت های خود را در شهر انتاریو دنبال می­کند هم‌ می­‌تواند برای شرکت های استارتاپی که در مراحل اولیه توسعه خود هستند مناسب باشد.
  • شبکه فرشته نیاگارا (NAN)
    این گروه هم یکی دیگر از گروه های فعال در انتاریو است که از شرکت های فعال در حوزه های نرم افزار و سخت افزار حمایت می­کند.
  • HaloHealth
    این گروه که در شهر تورنتو فعالیت می­کند، می­تواند برای شرکت هایی که در حوزه مراقبت های بهداشتی عمل می­کنند مناسب باشد و درخواست دریافت نامة حمایتی چنین شرکت هایی را با احتمال بیشتری قبول کند‌.
  • Keiretsu Forum Canada
    این گروه دارای شعبه های مختلفی در شهر های تورنتو، واترلو و حتی لندن است و تمرکز خود را بر روی حمایت از شرکت هایی قرار می‌دهد که در حوزه فناوری های پاک فعالیت می‌کنند.

انکوباتور­ها

انکوباتور­ها هم یکی دیگر از دسته سازمان هایی هستند که ‌می­توانید بر دریافت نامة حمایتی از آنها حساب باز کنید. برخی از بهترین انکوباتور­های موجود در کشور کانادا عبارتند از:

  • Communitech
    این مرکز که در انتاریو واقع شده است می­تواند علاوه بر حمایت های مالی، پشتیبانی ها و امکانات مختلف دیگری را هم در اختیار شرکت های استارتاپ قرار دهد. برای مثال ‌می­تواند موجب افزایش دسترسی آنها به شبکه های مختلف شود یا اینکه آنها را به سرمایه گذاران دیگر هم متصل کند‌. این مرکز در بحث سرمایه گذاری دارای یک سابقه بسیار درخشان است و توانسته به پیشرفت و توسعه شرکت های زیادی کمک کند.
  • MaRS Discovery District
    این مرکز هم یکی دیگر از مرکز های حاضر واقع در تورنتو است که می‌تواند حمایت های زیادی را از شرکت های استارتاپ داشته باشد. این مرکز بر شرکت هایی که در حوزه های علوم زیستی، علوم بهداشتی و فناوری پاک فعالیت می­کنند تمرکز بیشتری دارد و می‌توان امکان دسترسی چنین شرکت هایی را به سرمایه گذاران مختلف بیشترکند.
  • DMZ
    این مرکز هم که برای حمایت خود از شرکت های استارتاپ فعال در حوزه فناوری معروف است در تورنتو قرار دارد. این مرکز می­تواند علاوه بر حمایت های مالی، راهنمایی های لازم برای پیشرفت را در اختیار شرکت های استارتاپ قرار دهد و امکان ارتباط آنها به سرمایه گذاران بیشتری را هم فراهم کند. شرکت هایی که توسط این مرکز حمایت می­شوند معمولا موفق هستند و دست آوردهای قابل توجهی را به همراه دارند.
  • Montreal Impact Hub
    این مرکز که در کبک قرار دارد برای شرکت هایی استارتاپ فعال در حوزه های اجتماعی گزینه مناسبی به شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌­­­­‌رود. این مرکز هم ‌می‌تواند امکان افزایش ارتباط بین چنین شرکت هایی را با سرمایه گذاران و شرکای مالی افزایش دهد و احتمال پشتیبانی از آنها را بالا ببرد.
  • Launch Academy
    این مرکز که در نوا اسکوشیا واقع شده است از مراکزی به شمار می‌‌‌رود که تمرکز خود را بر حمایت شرکت هایی قرار می‌دهند که در مراحل اولیة توسعه قرار دارند. بسیاری از شرکت هایی که از طریق این مرکز به سرمایه گذاران و شرکای مالی متصل شده اند موفقیت زیادی را کسب کرده اند و توانسته ‌اند رشد و پیشرفت زیادی را تجربه کنند.

ویزای استارتاپ کانادا

مراحل دریافت نامه حمایتی برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا

برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا حتما باید یک نامة حمایتی یا support letter را از یکی از سرمایه گذاران داخلی کانادا داشته باشید. این نامه را می ‌توانید از از سه سازمان مختلف تهیه کنید که این سازمان ها شامل سرمایه گذاران فرشته، سرمایه گذاران ریسک پذیر و انکوباتورها هستند. برای اینکه نامة حمایتی را از یکی این شرکت های سرمایه گذاری نام برده شده دریافت کنید باید مراحل مختلفی را طی کنید که این مراحل عبارتند از:

1: آماده کردن یک ارائه کوتاه از بیزینس پلن خود برای مدیریت شرکت استارتاپ

2: ارسال درخواست خود به یکی از شرکت های مورد نظر

3: شرکت در مصاحبة تدارک دیده شده توسط یکی از سازمان ها

4: امضا­­ی قرارداد با یکی از سازمان ها در صورت موافقت با درخواست شما

5: پرداخت هزینه های لازم برای شرکت در کلاس های آموزشی برگزار شده توسط سازمانی که با آن توافق کرده‌ای .

6: دریافت نامه حمایتی

 

نحوه نظارت دولت کانادا بر فعالیت سازمان های سرمایه گذار به وسیله فرآیند peer review

دولت کانادا برای اینکه اعتبار نامه های حمایتی ارائه شده به شرکت های استارتاپ توسط سازمان های سرمایه گذار را بررسی کند از فرآیندی به نام peer review استفاده می­کند که این فرآیند توسط پلیس مخفی کانادا انجام می­شود. پلیس مخفی هم شامل دو سازمان مختلف NACO و CVCA است که به ترتیب بر فعالیت سازمان های سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذاران ریسک پذیر نظارت می­کنند.

فرآیند peer review معمولا زمانی اتفاق می­افتد که افسر ویزا به روابط بین شرکت شما و سازمان سرمایه گذار مشکوک شود. در این شرایط پلیس مخفی توافق نامه های بین شما و این سازمان ها را بررسی می­کند تا از قانونی بودن آن اطمینان حاصل شود. در این شرایط سازمان سرمایه گذار باید به پلیس مخفی دسترسی های لازم را بدهد تا توافق های ایحاد شده به طور کاملا شفاف بررسی شوند. فرآیند peer review می‌تواند به طور تصادفی و رندوم هم اتفاق بیافتد.

برخی از مواردی که در طی فرآیند peer review بررسی می‌شوند عبارتند از:

  • ماهیت تعهدات وضع شده بین متقاضی و سازمان سرمایه گذار
  • اطمینان از ثبت شدن استارتاپ در کانادا
  • اطمینان از رعایت ساختار های قانونی سهام
  • اطمینان از متمرکز بودن استارتاپ بر روی ایده های دارای پتانسیل رشد
  • اطمینان از شرکت متقاضی در برنامه های آموزشی برگزار شده توسط سازمان سرمایه گذار
  • اطمینان از قرار داشتن مالکیت معنوی و مادی استارتاپ تحت حفاظت های لازم

 

آمار های قابل توجه در مورد شرکت های استارتاپ کانادایی

برخی از آمارهای قابل توجه در مورد شرکت های استارتاپ در کشور کانادا عبارتند از:

  • بیش از ۳۰۰۰ شرکت استارتاپ در کشور کانادا قرار دارند.
  • بیشتر شرکت های استارتاپ در منطقه تورنتو – واترلو قرار دارند.
  • سرمایه ای به ارزش حدود ۳/۶ میلیارد دلار توسط استارتاپ های کانادایی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ جذب شده است.
  • دو مورد از بهترین حوزه های فعالیت برای شرکت های استارتاپ در کانادا فناوری های فضایی و تهیه آب پاک هستند.
  • شرکت Steel River Group دارای سریع ترین رشد بین شرکت های استارتاپ در کشور کانادا است و در طی دو سال رشد ۸۶۶۲ داشته است.
  • تنها ۱۰ درصد از استارتاپ های ایحاد شده در کانادا را می­توان به عنوان استارتاپ های موفق شناخت.
  • با ارزش ترین استارتاپ حال حاضر جهان ، استارتاپی به نام ANT است که دارای ارزشی با حدود ۷۵ میلیارد دلار است.

 

چالش های راه اندازی شرکت های استارتاپ در کانادا

همه استارتاپ های حاضر در سراسر جهان معمولا با چالش یکسانی مواجه هستند و به طور کلی می‌توان گفت که مشکلات موجود در همه دنیا مشابه هستند. برخی از بزرگترین چالش ها برای شرکت های استارتاپ مواردی مثل جذب مشتری و فروش در بازار های اشباع شده هستند. طبق آمار و گفته های شرکت های استارتاپ مختلف مواردی مثل جذب و حفظ استعداد ها، نوآوری مداوم و مدیریت جریان نقدینگی از دیگر چالش هایی هستند که در راه استارتاپ ها قرار دارند.

 

مهمترین موارد تهدید کننده موفقیت شرکت های استارتاپی کانادا

رقابت یکی از بزرگترین تهدیدات برای شرکت های استارتاپی به شمار می‌رود که در مراحل اولیه توصیه خود قرار دارند. طبق آمار می‌توان گفت رقابت بین شرکت هایی که محصولات مشابه را تولید می­کنند احتمال موفقیت استارتاپ ها را حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر آن مواردی مثل تغییرات سریع شرایط بازار، مقررات داخلی و کمبود منابع مالی می‌توانند از بزرگترین تهدیدات برای موفقیت شرکت های استارتاپی به شمار بروند.

چالش هایی که شرکت های واقع شده در بریتانیا و آمریکا­ی شمالی با آنها مواجه هستند با چالش های سایر کشور ها کمی متفاوت است. طبق آمار گفته می‌شود که حدود ۵۰ درصد شرکت های استارتاپ حاضر در این مناطق با پیدا کردن نیروی انسانی با استعداد و ماهر مشکل دارند. برای مقایسه این عدد در میان شرکت های استارتاپ های حاضر در کشور های اروپایی (به جز بریتانیا) تنها ۲۷ درصد است.

 

درصد احتمال شکست خوردن راه اندازی یک شرکت استارتاپ در کانادا

همة شرکت های استارتاپی که در دنیا شروع به فعالیت می‌کنند محکوم به موفقیت نیستند و بسیاری از آنها قبل از اینکه بتوانند شروع به تولید درآمد کنند شکست می­خورند. به طور کلی می‌توان گفت که حدود ۹۰ درصد شرکت های استارتاپ به هیچ وجه موفقیت را به چشم نمی­بینند که این مقدار در صنایع و حوزه های مختلف متفاوت است. برای مثال نرخ شکست در میان استارتاپ های فعال در حوزه اطلاعات ۶۳ درصد و همین عدد در استارتاپ های فعال در ساخت و ساز ۵۱ درصد برآورد شده است. کمترین نرخ شکست برای شرکت هایی است که در حوزه مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی فعالیت می­کنند که تنها ۴۰ درصد احتمال شکست آنها وجود دارد.

 

بزرگترین شرکت های استارتاپی شکست خورده در کانادا

بزرگترین استارتاپی که تاکنون به شکست مواجه شده است شرکت پخش ورزشی LeSports بوده است. این شرکت با وجود بهره مندی از سرمایه حدود ۷/۱ میلیارد دلاری با شکست مواجه شد. شرکت های Solyndra و Arriveo در رتبه های بعدی شکست قرار دارند که دارای سرمایه های ۲/۱ و ۱ میلیارد دلاری بوده اند.

 

تعریف اصطلاحات نا آشنا در فرآیند دریافت ویزای استارتاپ کانادا

در فرآیند دریافت ویزای استارتاپ کانادا ممکن است با عبارات و اصطلاحاتی مواجه شوید که درک آنها کمی دشوار باشد. برخی از این اصطلاحات عبارتند از:

گواهینامه تعهد یا Commitment certificate

زمانی که درخواست شما توسط یک سازمان سرمایه گذار با موافقت مواجه
می‌شود و این سازمان قبول می­کند که به شما نامة حمایتی بدهد، یک گواهینامة تعهد هم باید توسط همین سازمان برای اداره مهاجرت ارسال شود. این گواهینامة تعهد شامل مشخصات استارتاپ شما و اعضای گروهی است که می­خواهید به همراه آنها برای شروع شرکت خود اقدام کنید. اطلاعات دیگری مثل مفاد توافق نامه شما با سازمان سرمایه گذار هم در این تعهد نامه آورده می­شوند.

اعضا ی کلیدی و غیر کلیدی

زمانی که گروهی از افراد برای ایجاد یک استارتاپ اقدام می­کنند، این افراد به دو گروه اعضای کلیدی و غیر کلیدی تقسیم بندی می‌شوند. منظور از اعضای کلیدی افرادی است که به هیچ وجه نمی­توان آنها را از پروژه مورد نظر جدا کرد. برای مثال فردی که ایده اصلی توسعه شرکت را داده است از اعضای اصلی محسوب می‌شود. منظور از اعضای غیر کلیدی هم افرادی است که پروژه بدون آنها هم قابل اجرا خواهد بود.

در صورتی که درخواست دریافت ویزای استارتاپ اعضای کلیدی گروه به هر دلیلی رد شود به شکل خودکار درخواست سایر اعضا هم رد خواهد شد. حتی اگر درخواست دریافت ویزای یکی از افراد وابسته به اعضای کلیدی هم رد شود درخواست همة اعضا با مخالف روبرو خواهد شد. برای مثال اگر درخواست همسر یا فرزند یکی از اعضای کلیدی رد شود به طور کلی شروع پروژه امکان پذیر نخواهد بود.

 

شرکت های استارتاپ کانادایی دارای بیشترین سرعت رشد

چهار مورد از شرکت های استارتاپ با بیشترین سرعت رشد در کشور کانادا عبارتند از:

Steel River Group

این استارتاپ که یک شرکت خط لوله و ساخت و ساز به شمار می­رود بیشترین مقدار رشد را بین همه استارتاپ های حاضر در کانادا داشته است. این شرکت در بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ رشد ۸۶۶۲ درصدی را تجربه کرده است که این عدد نشان دهنده پیشرفت چشم گیر این استارتاپ است‌.

Tru Earth

دومین استارتاپ موفق در بین استارتاپ های کانادایی این شرکت است که در حوزه تولید مواد شوینده سازگار با محیط زیست فعالیت می‌کند. این شرکت هم توانسته در طول دو سال رشد ۸۴۰۸ درصدی را ثبت کند.

Pinnacle Logistics Solutions

این شرکت با رشد ۸۲۵۷ درصدی در طول دو سال در رتبه سوم استارتاپ های موفق در کانادا قرار می گیرد.

Lendingarch Financial

این مورد هم چهارمین شرکت استارتاپ موفق در کانادا به شمار می‌رود که توانسته در طول دو سال رشد ۶۶۳۳ درصدی را ثبت کند.

ویزای استارتاپ کانادا

شرکت های استارتاپ کانادایی دارای بیشترین سرمایه

شرکت استارتاپ Coveo دارای بیشترین سرمایه فعال بین همه استارتاپ های حاضر در کانادا به شمار می­رود که در کبک قرار دارد و دارای حدود ۳۳۹ میلیون دلار سرمایه است. بعد از این شرکت، استارتاپ Nuvey با ۳۳۰ میلیون دلار سرمایه فعال در رتبه دوم سرمایه دار ترین شرکت های استارتاپ کانادا قرار می‌گیرد.

 

نمونه های موفق شرکت های استارتاپ کانادایی  

برخی دیگر از استارتاپ های بسیار موفق در کانادا عبارتند از:

  • Fellow
    این شرکت که در انتاریو قرار دارد در حوزه نحوة بهبود مدیریت جلسات فعالیت می­کند و دارای سرمایه ۵/۳۰ میلیون دلاری است.
  • Shakepay
    این شرکت که در کبک قرار دارد دارای سرمایه حدود ۸/۲۰ میلیون دلاری است توانسته است در طراحی اپلیکیشن های خرید و فروش بیت کوین موفقیت های زیادی را به دست آورد.
  • Nomic
    این شرکت که در سال ۲۰۱۷ در مونترال شروع به فعالیت کرده است دارای سرمایه ۱۸ میلیون دلاری است و در حوزه تشخیص و درمان بیماری های مختلف به وسیله فناوری های مربوط به DNA فعالبت می­کند.
  • Xandar Kardian
    این شرکت هم که در سال ۲۰۱۷ در شهر تورنتو تاسیس شده است در حوزه نظارت بر ترافیک فعالیت می­کند و دارای سرمایه ۷/۱۳ میلیون دلاری است.
  • Sonic Incytes
    این شرکت فعال در بریتیش کلمبیا توانسته بعد از تاسیس خود در سال ۲۰۱۶ حدود ۶/۱۰ میلیون دلار سرمایه را جمع آوری کند . این شرکت در حوزه پزشکی و فناوری سونوگرافی به فعالیت می‌پردازند و توانسته پیشرفت چشم گیری را داشته باشد.

 

سوالات متداول ویزای استارتاپ کانادا

سرمایه گذاری های لازم برای شروع شرکت های استارتاپ را سازمان های سرمایه گذار تامین می‌کنند با این وجود لازم است که فرد متقاضی هم دارای سرمایه اولیه ای برای دریافت نامه حمایتی باشد. برای مثال در صورتی که سرمایة شرکت شما را یکی از سازمان های سرمایه گذار ریسک پذیر تامین می­کند باید حداقل ۲۰۰ هزار دلار سرمایه داشته باشید و در صورتی هم که یکی از گروه های سرمایه گذار فرشته حامی مالی شما می‌شود باید حداقل ۷۵ هزار دلار را فراهم کنید. دریافت نامة حمایتی از انکوباتورها نیازمند سرمایة اولیه نیست اما به طبع درخواست شما باید توسط این مراکز مورد موافقت قرار بگیرد.
به طور کلی نمی­توان مدت یکسانی را برای فرآیند دریافت ویزای استارتاپ کانادا مشخص کرد و مدت زمان دریافت این نوع ویزا می‌تواند تحت تاثیر موارد مختلفی مثل حجم کاری اداره مهاجرت باشد. با این وجود می‌توان گفت که فرآیند دریافت این ویزا نهایتا دو سال طول خواهد کشید.
بله، برای اینکه بتوانید ویزای استارتاپ کانادا را دریافت نکنید حتما باید معاینات پزشکی لازم را پشت سر بگذارید . انجام معاینات پزشکی توسط اعضای خانواده شما هم در صورتی که می‌خواهید آنها را با خودتان ببرید الزامی است. فرآیند تست مدیکال ویزای کانادا شامل مواردی مثل تکمیل کردن پرسشنامه سوابق پزشکی، انجام معاینات پزشکی و انجام آزمایشات مختلف است که همه این موارد باید مورد تایید یک پزشک معتمد سفارت کانادا قرار بگیرند.
خیر، بعد از اینکه متقاضی موفق شد ویزای استارتاپ کانادا را دریافت کند و وارد این کشور شود هیچگونه الزامی وجود ندارد که شرکت استارتاپ خود را فعال کند. در واقع دولت کانادا در مورد این موضوع فشاری را بر روی متقاضی وارد نخواهدکرد.
به طور کلی بیشتر استارتاپ های حاضر در کشور کانادا در حوزه فناوری و ارتباطات راه دور فعالیت می­کنند که ۶۳/۲۳ درصد کل استارتاپ های حاضر در کانادا را تشکیل می‌دهند. شرکت های فعال در حوزه های امور مالی و امور بهداشتی و درمانی هم، هر کدام با ۲۷/۱۰ درصد از رایج ترین شرکت های استارتاپ فعال در کانادا هستند.
بله، می‌توان از دو یا چند سازمان سرمایه گذار هم برای حمایت مالی شرکت استارتاپ استفاده کرد اما یکی از این سازمان ها باید به عنوان حامی اصلی شما معرفی شود. در این شرایط همه سازمان های سرمایه گذار باید به طور مشترک برای شما نامة حمایتی و گواهینامة تعهد را صادر کنند و برای بررسی به اداره مهاجرت ارسال کنند.
طبق آمار سازمان سرمایه گذاران خطر پذیر در کانادا تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۱ با ۴۱۴ شرکت استارتاپ جدید قرارداد بسته‌اند و حدود ۳/۶ میلیارد دلار کانادا بوده را به حمایت از این شرکت ها اختصاص داده ‌اند که این مقدار نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته است. رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۱۹ بوده که در آن حدود ۳/۴ میلیارد دلار کانادا توسط این این سازمان برای‌ حمایت از شرکت های استارتاپ پرداخته شده است.
طبق آمار سال ۲۰۱۷ بیشترین تعداد شرکت های استارتاپ در منطقه تورنتو - واترلو فعالیت می­کنند که شامل ۲۱۰۰ تا ۲۷۰۰ استارتاپ فعال است. بعد از این منطقه می‌توان به شهر های مونترال، ونکوور، کلگری و آلبرتا هم اشاره کرد که به همراه تورنتو - واترلو پنج منطقه برتر از نظر تعداد شرکت های استارتاپ را تشکیل می­دهند.
متوسط مبلغ سرمایه گذاری شده در شرکت های استارتاپ کانادایی بیشتر از متوسط جهانی است و در واقع اگر استارتاپ خود را به این کشور ببرید از حمایت های مالی بیشتری برخوردار خواهید بود. البته اینکه تا چه حد در استارتاپ شما سرمایه گذاری شود می­تواند به اینکه در چه منطقه ای به فعالیت خود می ‌پردازید هم وابسته باشد. برای مثال متوسط مبلغ سرمایه گذاری شده در استارتاپ های حاضر در منطقه تورنتو - واترلو حدود ۵۰۰ هزار دلار کانادا است.
یکی دیگر از راه های تامین بودجه برای شرکت های استارتاپ، مراجعه به پلتفرم های تامین مالی جمعی است. طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۲۰ این پلتفرم ها توانسته اند حدود ۶۰ میلیون دلار کانادا را برای حمایت از استارتاپ های مختلف فراهم کنند. پیش بینی می­شوند که این مقدار در سال ۲۰۲۴ به حدود ۵/۸۵ میلیون دلار کانادا هم برسد.
به طور کلی می‌توان شرکت های استارتاپ را در انواع حوزه های کاری و صنایع مختلف پیدا کرد اما برخی از انواع استارتاپ ها دارای شانس موفقیت بیشتری هستند و احتمال اینکه سرمایه گذاری بیشتری را به خود جذب کنند هم بیشتر است. شرکتهای فعال در حوزه ابتکار برای تامین آب پاک از موفق ترین انواع استارتاپ به شمار می‌روند که در پنج سال گذشته رشد ۲۵ درصدی را داشته اند.
یکی دیگر از حوزه های موفق در ایجاد شرکت های استارتاپ، شرکت های فعال در فناوری فضایی هستند. طبق آمار تا سال ۲۰۱۹ فقط سرمایه گذاری انجام شده توسط سازمان سرمایه گذاران ریسک پذیر در شرکت های فعال در این حوزه حدود ۲۷/۲ میلیارد دلار بوده است. شرکت های استارتاپ فعال در حوزه تولید اسنک های مختلف مثل میان وعده های ارگانیک، بدون گلوتن و  کم کالری هم رشد زیادی را داشته اند و می‌توانند سرمایه زیادی را به خود جذب کنند.
به طور کلی صدور ویزای استارتاپ کانادا به شکل محدود انجام می‌شود و طبق مصوبه سال ۲۰۱۲ در هر سال اجازه صدور بیشتر از ۲۷۵۰ ویزای استارتاپ به هیچ وجه وجود ندارد. البته این عدد در سالیان اخیر این عدد دچار کاهش و افزایش های زیادی شد. برای مثال در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰۰ مورد کاهش پیدا کرد و در سال ۲۰۲۳ به ۳۵۰۰ مورد رسید.
0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *