خانه
بلاگ
حساب کاربری

همه چیز درباره حمل حیوانات خانگی با هواپیما

همه چیز درباره حمل حیوانات خانگی با هواپیما  
تاریخ انتشار: 1402/6/20

اگر حیوان خانگی دارید، حتما زمان‌هایی که می‌خواهید به مسافرت بروید، دچار این دغدغه می‌شوید که حیوان خانگی خود را کجا و پیش چه کسی بگذارید زیرا هیچکس دوست ندارد که حیوان خانگیش را از خود دور کند و در طول سفر نگرانش باشد. مخصوصا اگر سفرتان خارجی و برای مدت طولانی‌تری باشد، این دغدغه پررنگ‌تر هم خواهد بود.

در شرایطی که شما در صدد گرفتن ویزای یک کشور مانند ویزای استرالیا هستید، شاید یکی از بزرگترین دغدغه‌های شما دوری و شرایط حیوان خانگی دوست داشتنی‌تان باشد، پس شاید پس از دانستن شرایط حمل حیوانات خانگی با هواپیما، پت عزیزتان بتواند راهی سفر با شما شود!

اما جای نگرانی نیست زیرا قوانینی برای بردن حیوانات خانگی با هواپیما به هرجا که می‌خواهید سفر کنید، وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید با حیوانات خود همسفر شوید. در این مطلب از آژانس توریک قصد داریم این قوانین را بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

قوانین شرکت‌های هواپیمایی برای حمل حیوانات خانگی

اگرچه تعدادی قانون کلی درباره حمل حیوانات خانگی در همه جای دنیا وجود دارد اما باز هم هر شرکت هواپیمای ممکن است قوانین مخصوص خود را دنبال کند. این قوانین بسته به اینکه کشور مبدا و مقصدتان کجاست ممکن است متفاوت باشد.

مثلا اگر قصد دارید حیوان خانگی خود را از طریق شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مانند ماهان جابه‌جا کنید باید بدانید که برای حمل حیوان با هواپیمایی ماهان محدودیت حداکثر دو قلاده سگ یا گربه و ۱۰ عدد پرنده تزیینی و ممنوعیت حمل حیوانات پرخاشگر، بیمار، حیوان با بوی تند، حیوان با ظاهر ناسازگار با سفر هوایی و حیوانات بسیار گران‌قیمت نیز در این شرکت هواپیمایی وجود دارد.

همچنین در برخی از هواپیمایی‌ها ممکن است برخی از حیوانات به‌دلیل مشکلات سلامتی، نژاد خاص و… اجازه ورود به هواپیما را نداشته باشند. این هم یک دلیل دیگر برای اینکه قبل از خرید بلیط با مسئولین آن شرکت هواپیمایی که قصد دارید بلیط خود را از آنجا تهیه کنید، مشورت نمایید. یعنی یا باید قبل از تهیه بلیط با شرکت هواپیمایی مربوط تماس بگیرید یا از طریق وبسایتش قوانین مربوط به حمل حیوانات خانگی را مطالعه نمایید تا دچار مشکل نشوید.

 

 

 

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

 

اگر می‌خواهید حیوان خانگی خود را با هواپیما حمل کنید باید مدارک زیر را همراه داشته باشید تا در فرودگاه به مشکل نخورید:

  • شناسنامه یا گذرنامه حیوان
  • فرم مخصوص درخواست انجام امور موجود زنده
  • برگه پرداخت کرایه حمل
  • گواهی معتبر بهداشتی بین‌المللی از دامپزشکی دولتی کشور مبدا (یا مقصد) صادر می‌شود.
  • تایید کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه

جالب است بدانید که حتی اگر خودتان همراه با حیوان خانگیتان در پرواز شرکت دارید، باید او را در سالن دریافت بار فرودگاه تحویل دهید و در فرودگاه مقصد تحویل بگیرد. توجه داشته باشید که گواهی معتبر بهداشتی بین‌المللی برای حمل حیوانات در مسیرهای داخلی لازم نیست و فقط همراه داشتن آن در سفرهای خارج از کشور ضرورت دارد.

 

شرایط حمل حیوانات خانگی با هواپیما

شرایط حمل حیوانات خانگی با هواپیما

 

اگر قصد حمل حیوان خانگی خود را با هواپیما دارید، شرایط و قوانین آن به شرح زیر است:

  • باید حداقل 24 ساعت قبل از سفر با فرودگاه مبدا تماس بگیرید تا اگر مشکل یا نیاز ویژه‌ای وجود دارد، اطلاع پیدا کنید.
  • باید از دفاتر فروش بلیط هواپیما کد AVIH را دریافت نمایید.
  • برای سفرهای خارجی، حداقل ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه قبل از پرواز و برای سفرهای داخلی، حداقل ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید؛ زیرا پذیرش حیوان خانگی و تحویل آن به بخش باربری زمان‌بر است.
  • اگر قرار است بچه سگ یا گربه با هواپیما حمل شود، باید حداقل ۱۰ هفته از تولد آنها گذشته باشد (بعضی کشورها ممکن است حداقل سن ۱۲ هفته را در نظر بگیرند).
  • تعداد حیواناتی که می‌توانید در پرواز حمل کنید، محدود است. بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی ایران، هر مسافر می‌تواند حداکثر ۲ قلاده سگ یا گربه یا ۱۰ قطعه پرنده تزئینی را حمل کند.
  • حداکثر چند ساعت قبل از پرواز، به حیوان غذای سبک بدهید تا در طول پرواز اذیت نشود.
  • در پروازهای بیشتر از ۲ ساعت، حتماً آب و غذا به میزان کافی برای حیوان فراهم کنید.
  • توجه داشته باشید که برخی از شرکت‌های هواپیمایی ممکن است به حیوانات پرخاشگر، بیمار، حیوانات با بوی تند و ظاهری ناسازگار اجازه ورود به هواپیما را ندهند.
  • همه حیواناتی که قرار است با هواپیما حمل شوند، باید قفس داشته باشند. این قفس باید دارای ابعاد مناسبی باشد، به انداز کافی محکم باشد و منافذ تهویه هم داشته باشد. اگر پت شما ممکن است نیش بزند و گاز بگیرد، مسئولین فرودگاه باید مطلع شوند. روی قفس باید برچسب اطلاعات حیوان و نشانی و شماره مسافر نوشته شده باشد.

هزینه حمل حیوانات با هواپیما

همانطورکه بالاتر هم گفته شد، هزینه حمل حیوانات با هواپیما به صورت همراه مسافر در ایرلاین‌های داخلی براساس وزن حیوان و محفظه ‌آنها محاسبه می‌شود. هزینه اضافه بار بسته به نوع حیوان خانگی متفاوت است و به صورت زیر محاسبه می‌شود:

پرندگان خانگی: (وزن پرنده + وزن قفس) × ۴ = مجموع وزن اضافه بار (کیلوگرم)

حیوانات خانگی: (وزن حیوان + وزن قفس) × ۲ = مجموع وزن اضافه بار (کیلوگرم)

هزینه حمل حیوانات خانگی، جدا از هزینه بار مجاز رایگان مسافر در هر مسیر پروازی محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر، حتی اگر مسافر باری به همراه خود نداشته باشد، موظف است هزینه حمل حیوان را به عنوان کرایه حمل AVIH پرداخت کند. هزینه کارگزاری نیز به هزینه حمل اضافه می‌شود. در پروازهای بین‌المللی، هزینه اضافه بار براساس تعرفه کشور مقصد محاسبه می‌شود. درمقابل، هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما به صورت غیر همراه (کارگو) بسیار مقرون به صرفه‌تر است و از طریق پایانه‌های باربری فرودگاه تعیین می‌شود.

حمل حیوان با هواپیمایی ماهان

حمل حیوان با هواپیمایی ماهان در پروازهای داخلی از طریق پایانه کارگو (بارنامه) و در پرواز خارجی با تحویل حیوان در کانتر مبدا و تحویل آن در سالن دریافت جامه دان در مقصد قابل انجام است.

حمل حیوان از طریق کارگو به این صورت است که حیوان مورد نظر در پایانه باربری برای حمل حیوان تحویل گرفته شده و در پایانه مقصد به فرد مورد ذکر در بارنامه تحویل داده خواهد شد.

مدار مورد نیاز برای حمل حیوان با هواپیمایی ماهان

مدارک حمل حیوان در شرکت هواپیمایی ماهان شامل فرم درخواست و مدارک حیوان، مدارک واکسیناسیون و بهداشت معتبر، تاییدیه کتبی قرنطینه و رسید پرداخت هزینه‌های حمل هیوان با هواپیما است.

شرایط پذیرش حیوان در پرواز ماهان

موارد زیر اصلی ترین شرایط پذیرش حیوان در پرواز ماهان است:

  • دریافت کرد AVIH  برای رزرو پرواز.
  • مراجعه حضوری مسافر برای پرواز بین‌المللی در فرودگاه و تحویل حیوان حدود سه ساعت قبل از پرواز
  • استفاده از تجهیزات مورد تایید هواپیمایی ماهان.
  • امکان حمل پرندگان با شرایط خاص با هواپیمایی ماهان ممکن نیست.

هزینه حمل حیوان با هواپیمایی ماهان چقدر است؟

هزینه حمل پرندگان شامل چهار‌برابر وزن پرنده و قفس و هزینه حمل سایر حیوانان، دو‌برابر وزن حیوان و قفس است.

حمل حیوان خانگی با قطار و اتوبوس

حمل حیوان خانگی با قطار و اتوبوس

با قطار و اتوبوس نمی‌توان حیوانات خانگی را جابه‌جا کرد. درواقع قوانین شرکت‌های ریلی و همچنین شرکت‌های اتوبوس‌رانی امکان حمل حیوانات حتی حیوانات خانگی را به مسافران نمی‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید پت خود را از راه جاده‌ای جابه‌جا کنید باید از خودروی شخصی استفاده نمایید.

کلام آخر

در این مطلب درباره حمل و نقل حیوانات خانگی با هواپیما و شرایط و هزینه‌های حمل آن حرف زدیم. بنابراین اگر می‌خواهید پت خود را هم با خود به سفر ببرید و نگران این موضوع هستید، مطالعه این مطلب توریک می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

البته باید بدانید که ای قوانین شامل حال همه کشورها نمی‌شود. مثلا اگر می‌خواهید ویزای انگلیس، قطر و بحرین و همچنین ویزای امارات را بگیرید باید بدانید که این کشورها اجازه ورود حیوان خانگی از طریق هواپیما را نمی‌دهند و بنابراین جابه‌جایی حیوانات باید از طریق Cargo صورت بگیرید.

اگر نکته دیگری درباره حمل حیوانات خانگی با هواپیما وجود دارد، آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *