خانه
بلاگ
حساب کاربری

گم شدن چمدان در فرودگاه؛ پیدا کردن آرامش وسط آشوب

گم شدن چمدان در فرودگاه؛ پیدا کردن آرامش وسط آشوب
تاریخ انتشار: 1402/3/28

سفر کردن علی‌رغم لذت بخش بودن، ممکن است با اتفاقات و مسائلی همراه باشد. یکی از اتفاقاتی که ممکن است به هنگام سفر و در فرودگاه رخ دهد، گم شدن چمدان است. گم شدن چمدان در فرودگاه، اتفاقی نادر اما امکان پذیر است. بنابراین به عنوان یک مسافر باید آماده این اتفاق بوده و بدانید که چطور آن را مدیریت کنید.

در ادامه این مقاله از توریک، اقداماتی که به هنگام گم شدن چمدان در فرودگاه باید انجام دهید توضیح داده شده است تا بتوانید در چنین شرایط پر‌استرسی، آرامش خود را حفظ کرده و چمدان خود را پیدا کنید. با ما همراه باشید.

 

چگونگی گم شدن چمدان در فرودگاه

 

همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، گم شدن چمدان در پرواز و فرودگاه اتفاقی است که ممکن است رخ دهد. بدون شک گم شدن چمدان اتفاق ترسناکی است. چرا که نمی‌دانید وسایل شخصی، بارها و وسایل بعضاً مهمی که در چمدان داشته‌اید در کجا به سر می‌برند. از طرفی دیگر در شهر یا کشور دیگری قرار دارید و نمی‌دانید که چطور می‌توانید چمدان خود را پس بگیرید و یا اصلا امکان پیدا شدن چمدانتان وجود دارد یا نه!

برخی از خطوط هوایی به شما اجازه می‌دهند تا چمدان‌های چک‌شده خود را از اپلیکیشن شرکت هواپیمایی ردیابی کنید، که این می‌تواند راهی عالی برای کنترل چمدان‌هایتان در حین سفر باشد. توصیه می‌شود در چنین شرایطی به محض اینکه متوجه شدید چمدانتان گم شده است، شرکت هواپیمایی خود را بیابید، به مسئولین مربوطه گزارش داده و ادعای خود را ثبت کنید.

علاوه بر گم شدن چمدان، اتفاقات دیگری مانند شکستن چمدان در پرواز و همچنین گم شدن وسایل در فرودگاه نیز ممکن است رخ دهد که اتفاقات طبیعی هستند. از انجایی که این اتفاقات ممکن است برای هر مسافری رخ دهد، در ادامه راهکارهای اساسی برای زمان‌هایی که چمدان و وسایلتان در فرودگاه گم شده عنوان کرده و بیان می‌کنیم که چطور باید رفتار کرده و استرس خود را کنترل کنید.

 

 

به هنگام گم شدن چمدانمان در فرودگاه، چه کار کنیم؟

به هنگام گم شدن چمدانمان در فرودگاه، چه کار کنیم؟

 

در ابتدا، باید مطمئن شوید که که چمدانتان واقعاً گم شده است. سپس طبق توصیه‌های زیر عمل کنید.

 

هنگام گم شدن چمدان در فرودگاه صبور باشید!

 

رویه‌های مربوط به بررسی چمدان‌ها در فرودگاه می‌تواند در مراکز بزرگ بسیار پیچیده باشد، بنابراین انتظار 30 یا حتی 45 دقیقه برای چمدان‌ها کاملاً طبیعی است. چمدان‌ها می‌توانند از یک پرواز به صورت نوبتی بیایند، بنابراین این که چمدان شما در ابتدا نرسیده است، لزوماً به معنای گم شدن آن نیست.

صبر و شکیبایی در این شرایط بسیار مهم است. اگر چمدان شما از ریل تعیین شده خود خارج نشود، احتمال کمی وجود دارد که در جای دیگری تخلیه شده باشد. بنابراین، توصیه می‌کنیم نگاهی گذرا به ریل‌های دیگر بیندازید تا ببینید آیا چمدانتان آنجاست یا نه. همچنین ممکن است در دفتر شرکت هواپیمایی یا محل نگهداری دیگری قرار داشته باشد.

البته چنین چیزی نباید اتفاق بیفتد، اما بهتر است قبل از گزارش مفقود شدن چمدان خود به خطوط هوایی، این موارد را دوباره چک کنید. در این میان، اگر قصد سفر و دریافت ویزای کشور‌های مختلف جهان را دارید، می‌توانید از طریق توریک، شرکت گردشگری ارائه دهنده خدمات مختلف ویزا اقدام کنید.

 

در صورت گم شدن چمدان آرامش خود را حفظ کنید!

 

اگر اقدامات مرحله اول را انجام داده‌اید و هنوز نتوانسته‌اید چمدان خود را پیدا کنید، وقت آن است که به شرکت هواپیمایی خود این موضوع را اطلاع دهید. اما پیشنهاد می‌کنیم به دلیل شرایط پر‌استرسی که تجربه می‌کنید، قبل از انجام این کار، یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

زمانی که در یک وضعیت ذهنی آرام قرار گرفتید، وقت آن است که وارد عمل شده و اقدامات لازم برای پیدا کردن چمدانتان را انجام دهید. در وهله اول پس از گم شدن چمدانتان در فرودگاه، به بخش اشیاء گم شده فرودگاه مراجعه کرده و گم شدن چمدان خود را به مسئولین آن اطلاع داده و درخواست کنید که چمدانی با مشخصات گفته شده گم شده است تا در میان چمدان‌های گم شده دیگر، آن را جستجو کنند.

این امکان وجود دارد که چمدان شما با پرواز بعدی وارد فرودگاه شده و یا اشتباهی به یک فرودگاه دیگر فرستاده شده باشد. در این شرایط به احتمال زیاد در چند روز آینده، چمدانتان به شما تحویل داده خواهد شد.

 

 

نحوه گزارش چمدان گم شده در فرودگاه

نحوه گزارش چمدان گم شده در فرودگاه

 

قسمت فعالیت شرکت هواپیمایی که آخرین پرواز شما را انجام داده است، پیدا کنید. اگر کل سفر شما در یک خط هوایی واحد بوده است، این کار باید ساده باشد. با این حال، اگر در طول سفرتان با بیش از یک شرکت هواپیمایی ارتباط داشته‌اید، این موضوع باید با شرکت حامل عملیاتی آخرین پرواز شما در میان گذاشته شود، چرا آن شرکت هواپیمایی در نهایت مسئول تحویل چمدانتان به شما بوده است.

 

در مورد چمدان گم شده خود به نماینده شرکت هواپیمایی اطلاع دهید

 

پس از اینکه فهمیدید کجا باید مفقود شدن چمدانتان را گزارش دهید، به نماینده شرکت مربوطه اطلاع دهید که چمدان شما به دستتان نرسیده است. کپی برچسب چمدانی را که هنگام تحویل گرفتن آن دریافت کرده‌اید را ارائه دهید و از نماینده بخواهید اطلاعات شما را جستجو کند. از طرف دیگر، می‌توانید در صورت امکان، وضعیت چمدان خود را در برنامه شرکت هواپیمایی نیز به طور فعال بررسی کنید. در این مرحله ممکن است متوجه شوید که چمدان شما در مسیر و یا در فرودگاه دیگری است و نگرانی‌تان رفع می‌شود.

 

گزارش چمدان گم شده خود را ثبت کنید

 

اگر نماینده شرکت هواپیمایی مربوطه نمی‌تواند اطلاعاتی در مورد محل نگهداری چمدانتان به شما ارائه دهد، باید گزارشی و شکایتی مبنی بر اینکه چمدانتان گم شده، ارائه دهید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، هر گونه اطلاعاتی را که می‌توانید در مورد چمدان و برنامه‌های سفرتان، از جمله اندازه، رنگ و جنس چمدان و برچسب شناسایی آن، ارائه کنید.

گم شدن چمدان در پرواز خارجی سخت‌تر از گم شدن چمدان در پرواز‌های داخلی می‌باشد چرا که ایرلاین مورد نظر به دلیل تغییر کشور مسافر، به سختی می‌تواند با او ارتباط بگیرد. حتماً در گزارش آدرس و اطلاعات تماستان را وارد کرده و شماره تلفن میز چمدان گمشده و همچنین نوع مرجع یا شماره رهگیری را نیز دریافت کنید. ذکر این نکنه ضروری است که حتماً فرم PIR را تا زمان تحویل گرفتن چمدانتان نزد خود نگه دارید.

فرم PIR، همان فرم شکایتی است که شما انجام داده‌اید و در واقع یک مدرک مهم برای اثبات حرف شما به حساب می‌آید. البته بسیاری از خطوط هوایی در سیستم‌های خود اطلاعات را برای ردیابی آسان دارند، اما اگر چمدان شما در یک فرودگاه کوچک با فناوری کمتر مفقود شود، این امر ممکن نیست.

از آنجایی که بیشتر چمدان‌ها شبیه به هم هستند، در این میان توصیه می‌کنیم در سفر‌های بعدی، یک ویژگی متمایز‌کننده به چمدانتان اضافه کنید، مانند بستن یک روبان رنگارنگ در امتداد دسته‌ها برای متمایز کردن کیف مشکی خود از سایر چمدان‌های مشکی.

 

 

از شرکت هواپیمایی سوال کنید که چه مواردی را به عنوان خسارت پوشش خواهد داد

 

در حین ارسال گزارش، حتماً از شرکت هواپیمایی مربوطه سوال کنید که در صورت عدم پیدا شدن چمدانتان، مایل است چه چیزی را برای غرامت به شما ارائه دهد و تا چه حد به شما بازپرداخت خواهد کرد. مسئولی که گزارش چمدان گم شده را به او ارائه می‌کنید، باید بتواند دستورالعمل‌هایی را برای شرکت حامل مشخص شده به شما ارائه دهد، از جمله اینکه آیا واجد شرایط بازپرداخت هر گونه هزینه بار چک شده‌ای که پرداخت کرده‌اید هستید یا خیر.

ایرلاین‌ها بر طبق وظیفه، باید خسارت گم شدن چمدان در فرودگاه را به شما پرداخت کنند. به این صورت که بخشی از هزینه‌های سفر مسافر خسارت دیده را بر عهده می‌گیرند تا به نحوی قسمتی از خسارات وارد شده به او را جبران کنند. در صورتی که پس از گم شدن چمدان در فرودگاه و گذشت سی روز، چمدانتان پیدا نشده و به شما تحویل داده نشد، ایرلاینی که با آن پرواز کرده بودید وظیفه دارد غرامت چمدان و محتویات داخل آن را به شما پرداخت کند.

البته این غرامت به صورت وجه نقد نیست و اغلب به صورت ارائه تخفیف در پرواز های بعدی برای شما پرداخت می‌شود. در صورتی که ایرلاین مورد نظر مسئولیت قصور خود را نپذیرد و زیر بار پرداخت غرامت نرود، در مقابل سایر وسایل شما خسارت پرداخت خواهد کرد که این خسارت نه طبق قیمت اصلی اشیای گم شده در چمدان، بلکه بر اساس وزن تقریبی چمدان محاسبه و به شما پرداخت خواهد شد.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *