خانه
بلاگ
حساب کاربری

ویزای تحصیلی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

ویزای تحصیلی و هر آنچه باید درباره آن بدانید
تاریخ انتشار: 1403/2/29

ویزای تحصیلی یکی از انواع ویزا است و به‌نوعی از مدرک گفته می‌شود که کشور مقصد برای متقاضی صادر می‌کند تا به‌واسطه‌ی آن بتواند برای مدت تعیین شده در آن کشور تحصیل کند، بدون آنکه به ویزای دیگری نیاز داشته باشد.

به‌طورکلی ویزای تحصیلی به‌صورت کوتاه‌مدت صادر می‌شود. کشور مقصد برای صدور این ویزا در ابتدا اقدام به بررسی مدرک پذیرش شما از یکی از مؤسسات عالی آن کشور می‌کند و سپس بر اساس قوانین مربوط به صدور ویزای تحصیلی تصمیم می‌گیرد که آن را برای متقاضی صادر بکند یا خیر.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی

شرایط دریافت ویزا هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. علاوه بر امتیازهای مشخصی مانند سابقه کاری مربوط با رشته تحصیلی موردنظر، موارد زیر اصولی هستند که به طور معمول میان تمام کشورها یکسان است:

پذیرش در یکی از مؤسسات عالی کشور مقصد

برای دریافت ویزا، باید حتماً در قدم اول نامة پذیرش از یکی از دانشگاه‌های کشور مقصد را داشته باشید. برای این کار هم نیاز دارید که رشته تحصیلی مدنظر خود را انتخاب کنید و برای دانشگاه‌هایی که آن درس را تدریس می‌کنند درخواست‌نامه پذیرش بفرستید.

توانایی مالی

توانایی پرداخت هزینه‌های مربوط به تحصیل در طول مدت زندگی در کشور مقصد. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن و …. است.

مدرک معتبر زبان

داشتن مدرک معتبر زبان، شرکت در آزمون‌های بین‌المللی مانند GRE و IMAT و همچنین شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها در صورت نیاز.

نداشتن GAP تحصیلی

گپ تحصیلی فاصله‌ای هست که میان اتمام آخرین‌ترم تحصیلی یک مقطع تا اقدام برای اپلای وجود دارد. این فاصله نباید زیاد باشد. درصورتی‌که چنین فاصله‌ای وجود دارد، باید در هنگام درخواست دادن برای اپلای بتوانید آن را توجیه کنید. به همین علت باید این فاصله را با انجام‌دادن فعالیت‌هایی مانند یادگیری زبان، یادگیری مهارت‌های تخصصی و مواردی ازاین‌قبیل پر کنید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی

مراحل اخذ ویزای تحصیلی

مراحل اصلی دریافت ویزای تحصیلی کشورهای خارجی به ترتیب زیر است:

اقدام برای برنامه تحصیلی

پیش از اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی باید در یک برنامه معتبر تحصیلی ثبت‌نام کنید و از دانشگاه مقصد Admission Letter دریافت کنید.

جمع‌آوری مدارک

زمان اقدام برای درخواست ویزا به مدارک زیادی نیاز خواهید داشت. بسیار مهم است که همة این مدارک را از قبل آماده کرده باشید و برای ترجمه به دارالترجمه تحویل داده باشید. فرایند ترجمه‌کردن رسمی مدارک بسیار مهم است و باید در دارالترجمه‌های رسمی و مشخصی انجام شود تا مدارک اعتبار داشته باشند.

پرداخت هزینه‌های مربوط به ویزا و تعیین وقت سفارت

پس از آماده‌سازی مدارک، باید به سایت سفارت کشور مقصد مراجعه کرده و برای درخواست ویزای تحصیلی درخواست دهید. در مرحله بعد فرم‌های مربوطه را پرکرده و بارگذاری می‌کنید. سپس هزینه‌های ثبت درخواست را پرداخت کرده و وقت مصاحبه خود را تعیین می‌کنید.

شرکت در مصاحبه

حتماً در زمانی که برای مصاحبه خود تعیین کردید در محل مصاحبه حاضر شوید. توجه داشته باشید علاوه بر اینکه تعیین زمان مجدد مصاحبه بسیار سخت و در شرایطی غیرممکن است، هزینه تعیین وقت سفارت نیز برگشت داده نمی‌شود. درصورتی‌که در زمانی که مشخص کردید نمی‌توانید در کنسولگری حاضر شوید، نیاز است تا چند روز قبل از وقت خود به سایت سفارت مراجعه کرده و وقت خود را تغییر دهید.

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای تحصیلی

به‌طورکلی مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی بین کشورهای مختلف متفاوت است. بااین‌وجود بخشی از مدارک که بین اکثر کشورها یکسان است در ادامه بررسی شده‌اند:

پاسپورت معتبر

داشتن پاسپورتی که اعتبار موردنظر کشور مقصد را داشته باشد اولین و یکی از اصلی‌ترین مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی است. برخی از کشورها از متقاضی پاسپورتی می‌خواهند که تا پایان دوره تحصیلی اعتبار داشته باشد. توجه داشته باشید درصورتی‌که اعتبار پاسپورت شما هنگام درخواست برای ویزا تمام شده و برای دریافت پاسپورت جدید اقدام کردید، نیاز است که هم پاسپورت قدیمی و هم پاسپورت جدید خود را به‌عنوان مدرک تحویل دهید. همچنین پاسپورت شما حداقل باید ۲ صفحه خالی جهت مهر ویزای تحصیلی داشته باشد.

مدرک پذیرش تحصیلی

نامه پذیرش یا Admission Letter یکی از مدارک مهمی هست که باید به باقی اسناد خود ضمیمه کنید.

مدرک شناسایی

شناسنامه، ترجمه رسمی شناسنامه، ۲ کپی از شناسنامه از مدارک شناسایی اصلی هستند.

عکس

چند قطعه عکس که با استانداردهای سفارت مقصد گرفته شده است.

بیمه سلامت

درصورتی‌که سفارت مقصد کشور شما درخواست بیمه سلامت داشته باشد، نیاز است تا مدارک سلامتی خود را نیز ضمیمه کنید.

ترجمه مدارک تحصیلی قبلی

دیپلم، مدرک کارشناسی، مدرک کارشناسی‌ارشد و باقی مدارک تحصیلی در صورت وجود باید تحویل داده شود. باتوجه‌به زبان کشور مقصد، باید اقدام به ترجمه مدارک تحصیلی خود بکنید و به سفارت تحویل دهید.

فرم اپلیکیشن ویزا

فرم اپلیکیشن ویزا شامل اطلاعاتی مانند اطلاعات شخصی، مقصد تحصیلی، اطلاعات پاسپورت و … است که باید به سفارت تحویل دهید.

اثبات تمکن مالی

برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز دارید ثابت کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های خود در طول تحصیل در کشور مقصد را دارید. برای اثبات توانایی اقتصادی خود می‌توانید مدارکی از گردش مالی حساب و سندهای ملک و زمین را در صورت وجود نشان دهید. یکی دیگر از راه‌های اثبات تمکن مالی این است که یکی از وابستگان شما در کشور مقصد تمام هزینه‌های شما را در طول مدت تحصیل به عهده بگیرد.

انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه یا SOP یکی از اسناد اصلی ای است که باید همراه مدارک خود تحویل دهید. انگیزه‌نامه سندی است که هدف شما از تحصیل در کشور مقصد را مشخص می‌کند. از مواردی که در انگیزه‌نامه مطرح می‌شود عبارت‌اند از:

  • پیشینه تحصیلی
  • هدف از تحصیل در کشور مقصد
  • حرفه‌ها
  • مهارت‌ها و تخصص‌ها

رزومه یا CV

در متن رزومه شما باید به فعالیت‌های مختلفی که در طول زندگی انجام داده‌اید و مرتبط با رشته تحصیلی است صحبت کنید. بیان موقعیت اجتماعی، سوابق کاری و فعالیت‌های تحصیلی از نقاط قوت رزومه است.

مدرک زبان معتبر

درصورتی‌که زبان کشور مقصد شما انگلیسی نیست، نیاز است که شرکت در آزمون زبان مختص کشور مقصد خود را در نظر داشته باشید. اما درصورتی‌که قصد دریافت مدرک زبان انگلیسی را دارید باید به شرکت در یکی از آزمون‌های رسمی تافل، آیلتس، PTE و دولینگو فکر کنید. متناسب با کشوری که می‌خواهید برای آن اقدام کنید باید یکی از این چهار آزمون را برای شرکت انتخاب کنید.

قوانین اخذ ویزای تحصیلی

قوانین اخذ ویزای تحصیلی

  • هنگام استفاده از ویزای تحصیلی تنها می‌توانید به‌صورت پاره‌وقت کار کنید. (محدودیت زمانی مشاغل نیمه‌وقت ۲۰ ساعت در هفته است.)
  • به جز در موارد ضروری باید در تمامی کلاس‌های درسی شرکت کنید.
  • درصورتی‌که بورسیه تحصیلی دریافت کرده‌اید، باید حداقل نمره معدل GPA را در طول تحصیل خود داشته باشید.
  • پس از اتمام ویزای تحصیلی باید از کشور مقصد خارج شوید.
  • با استفاده از ویزای تحصیلی نمی‌توان برای اقامت همیشگی اقدام کرد.

هزینه‌های دریافت ویزای تحصیلی

هزینه‌های دریافت ویزا بسیار متغیر است و بستگی به کشور مقصد دارد. اما به‌طورکلی می‌تواند از ۱۶۰ تا ۱۶۰۰ دلار متغیر باشد.

هزینه ویزای ورودی و اقامتی

هزینه ورودی و اقامتی بسته به کشور مقصد، نوع ویزا و مدت اقامت متفاوت است.

هزینه مصاحبه و مراحل اخذ ویزا

برای تعیین وقت سفارت باید هزینة آن را پیش از روز مصاحبه به کنسولگری پرداخت کنید. در برخی موارد هزینه کنسولگری شامل هزینه‌هایی مانند ترجمه مدارک، ارسال اسناد و آزمون‌های پزشکی نیز می‌شود.

هزینه پروسه‌های قبل از امتحان

قبل از ورود به دانشگاه برخی کشورهای مقصد ممکن است شهریه ترم اول یا هزینه پذیرش را از شما دریافت کنند.

تمدید ویزای دانشجویی

باید توجه داشته باشید درصورتی‌که ویزای تحصیلی شما منقضی شود، باید از کشور مقصد خارج شوید. به همین علت باید ۳۰ روز قبل از تمام‌شدن انقضای ویزا نسبت به تمدید آن اقدام کنید. شما می‌توانید درخواست تمدید ویزای دانشجویی خود را به‌صورت آنلاین و آفلاین ارسال کنید.

ویزای دانشجویی شنگن

محدوده شنگن بخشی از اروپا است که تمامی محدودیت‌های مرزی میان این کشورها لغو شده است. به‌این‌علت تمامی کشورهای عضو حوزه شنگن می‌توانند بدون پاسپورت میان این کشورها سفر کنند. یکی از ویزاهایی که در این منطقه صادر می‌شود، ویزای تحصیلی شنگن است.

با داشتن این ویزا می‌توانید میان کشورهای حوزه شنگن تردد کنید. افرادی که عضو حوزه شنگن نیستند، می‌توانند با دریافت نامه پذیرش تحصیلی و یا دعوت‌نامه‌ای از یکی از دانشگاه‌های این منطقه نسبت به دریافت ویزای تحصیلی شنگن اقدام کنند.

اعتبار ویزای دانشجویی شنگن چقدر است؟

اعتبار ویزای کوتاه‌مدت شنگن معمولاً ۳ ماه در یک بازه زمانی ۶ماهه است. درصورتی‌که شخصی بتواند ویزای تحصیلی شنگن دریافت کند، ویزای آن به‌اندازه طول تحصیل اعتبار خواهد داشت.

به چه صورت می‌توان برای ویزای تحصیلی شنگن اقدام کرد؟

  • انتخاب کشور مقصدی که در حوزة شنگن است.
  • تعیین زمان مناسب اخذ ویزا باتوجه‌به ترم تحصیلی
  • مراجعه به سفارت (حضوری یا آنلاین)
  • پر کردن فرم درخواست ویزای کوتاه‌مدت
  • جمع‌آوری مدارک موردنیاز برای درخواست
  • ارسال فرم درخواست
  • تعیین وقت مصاحبه

بهترین کشورها برای اخذ ویزای تحصیلی

بهترین کشورها برای اخذ ویزای تحصیلی

کانادا

کانادا یکی از مقصدهای محبوب مهاجرت تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا از پرطرفدارترین انواع ویزای کانادا است. سیستم آموزشی برتر، امکانات دانشگاهی متنوع، برنامه‌های مهاجرتی متنوع از دلایل محبوبیت این نوع ویزای کانادا است.

فرانسه

دانشگاه‌های بزرگ و برتر، فرصت‌های خوب و متنوع آموزشی و تنوع رشته‌های تحصیلی از دلایل محبوبیت کشور فرانسه هستند.

ایتالیا

تاریخچه فرهنگی غنی، دانشگاه‌های برتر، برنامه‌های تحصیلی متنوع، ایتالیا را تبدیل به مقصدی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی کرده است. رشته‌های هنری، معماری، طراحی، علوم‌انسانی از دلایل محبوبیت ایتالیا است.

ترکیه

هزینه‌های مناسب زندگی، فرهنگ گسترده، موقعیت جغرافیایی استراتژیک و امکانات دانشگاهی مدرن از دلایل محبوبیت کشور ترکیه است.

کلام آخر

ویزای تحصیلی، دریچه‌ای به سوی دانشگاه‌های برتر، فرهنگ‌های نو و آینده‌ای روشن است. با برنامه‌ریزی و تلاش، این ویزا را دریافت کنید و به رویای خود در دنیای علم و دانش جامه عمل بپوشانید.

شما تجربه اخذ ویزای تحصیلی را داشته‌اید؟ چالش‌های خود را با ما در میان بگذارید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *