خانه
بلاگ
حساب کاربری

راهنمای جامع آزمون PTE و استفاده‌های آن

آزمون PTE
تاریخ انتشار: 1402/11/21

آزمون PTE مخفف عبارت Pearson Test of English بوده که یکی از آزمون‌های شناخته‌شده و بین‌المللی برای زبان انگلیسی است و نتایج آن توسط بسیاری از مؤسسات و دانشگاه‌های جهان و نیز برخی کشورها برای اهداف مهاجرتی پذیرفته می‌شود.

این آزمون مهارت افراد غیربومی را در زبان انگلیسی می‌سنجد که به طور حضوری و آنلاین و نیز به‌صورت کامپیوتری انجام می‌شود. تست پی‌تی‌ای مهارت‌های عمیق زبان را ارزیابی نمی‌کند و صرفاً برای سنجش توانایی‌های اولیه در درک این زبان به کار می‌رود.

مزایای آزمون PTE

آزمون پی‌تی‌ای مزایا و ویژگی‌هایی دارد که باعث تفاوت آن با سایر آزمون‌های بین‌المللی شده است. برخی از این ویژگی‌های مهم عبارت‌اند از:

اعلام نتیجه فوری: نتایج این آزمون، یک یا نهایتاً پنج‌روز بعد از برگزاری آن اعلام می‌شود.

نتایج واقعی و منصفانه: طراحی این آزمون به‌گونه‌ای است که در هر مرکز آن، منصفانه‌ترین و واقعی‌ترین نتایج را کسب خواهید کرد.

تعداد بالای آزمونها و مراکز برگزاری: PTE در بیش از ۵۰ کشور دنیا و در ۳۶۵ روز سال برگزار می‌شود.

تأکید بر مهارت‌های روزمره: این آزمون بر اساس مهارت‌های آکادمیک و روزمره زبان انگلیسی طراحی شده است و درصورتی‌که مدرک آن را با نمره خوب کسب کنید، می‌توانید به‌راحتی در کشورهای انگلیسی‌زبان زندگی و تحصیل کنید.

نتایجی قابلاعتماد و عادلانه: آزمون PTE به‌صورت آنلاین و کامپیوتری برگزار می‌گردد و در آن از اثر انگشت، سؤالات تصادفی و امضای دیجیتالی استفاده می‌شود که دقت بالا و سنجش عادلانه را به دنبال دارد. بررسی پاسخ‌ها و امتیازدهی نیز به‌صورت دیجیتالی و بدون اشتباه صورت می‌گیرد.

ارسال نامحدود و رایگان نتیجه به دانشگاهها: نتیجه آزمون و نمرات خود را می‌توانید به‌صورت رایگان و بدون محدودیت به دانشگاه‌های مختلف ارسال کنید.

مؤثر در دریافت ویزا: توسط مدرک PTE می‌توانید جهت اقامت و تحصیل در کشورهای استرالیا و نیوزیلند درخواست اخذ ویزا کنید.

دریافت پذیرش دانشگاه‌ها: آزمون PTE توسط بسیاری از دانشگاه‌های جهان تأیید شده است و نتیجه آن برای پذیرش در بسیاری از مؤسسات بزرگ جهان مانند مؤسسات کانادا، نیوزیلند، استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مورد قبول واقع شده است. از جمله مهم‌ترین این مؤسسات می‌توان به هاروارد و ییل اشاره کرد.

علاوه بر دانشگاه‌های بزرگ و متعدد در سراسر جهان، مدرک PTE توسط وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و کارفرمایان در ۱۱۷ کشور هم مورد قبول است و مهارت در زبان انگلیسی را اثبات می‌کند.

انواع آزمون  PTE

آزمون PTE جنرال

آزمون PTE جنرال برای ارزیابی میزان توانایی فرد آزمون‌دهنده در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در شرایط واقعی طراحی شده است و درگذشته به‌عنوان شورای پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی در شهر لندن شناخته می‌شد. ازآنجایی‌که این آزمون فقط میزان بهبود زبان انگلیسی را می‌سنجد، تنها چند کشور نمره عمومی آن را جهت‌پذیرش قبول می‌کنند.

شرایط آزمون PTE جنرال

آزمون پی‌تی‌ای جنرال، شرایط خاصی ندارد و هر کسی در هر سنی می‌تواند در آن شرکت کند.

آزمون PTE آکادمیک

آزمون PTE آکادمیک، معروف‌ترین نوع آزمون پی‌تی‌ای است که نمره آن مطابق استانداردهای بین‌المللی زبان انگلیسی تعریف شده و از آن برای انواع هدف‌های مهاجرتی استفاده می‌شود. این آزمون مهارت‌های انگلیسی افراد را در شرایط واقعی و محیط‌های آکادمیک ارزیابی می‌کند و به‌صورت کامپیوتری و حضوری برگزار می‌شود. تمام سؤالات موجود در این آزمون از منابع معتبر بوده و بر اساس موقعیت‌های واقعی است؛ بنابراین معیارهای واقعی مهارت در زبان انگلیسی را بر اساس استانداردهای جهانی ارزیابی می‌کند.

ساختار آزمون PTE آکادمیک

ساختار آزمون پی‌تی‌ای آکادمیک طوری است که توانایی شما در زبان انگلیسی را در شرایط واقعی ارزیابی می‌کند و هر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی لیسنینگ، ریدینگ، اسپیکینگ و رایتینگ را می‌سنجد. تفاوت اصلی ساختار این آزمون با دیگر آزمون‌های معتبر این است که بخش اسپیکینگ و رایتینگ با هم ارزیابی می‌شوند.

مدت‌زمان آزمون PTE آکادمیک

مدت‌زمان آزمون پی‌تی‌ای آکادمیک به‌طورکلی ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه است. هر سه بخش این آزمون در یک روز سنجش می‌شوند و مدت‌زمان هر بخش به این صورت است:

  • اسپیکینگ و رایتینگ: ۵۴ تا ۶۷ دقیقه
  • ریدینگ: ۲۹ تا ۳۰ دقیقه
  • لیسنینگ: ۳۰ تا ۴۳ دقیقه

شرایط آزمون PTE آکادمیک

شرط اصلی شرکت در این آزمون، داشتن سن قانونی و بالای ۱۸ سال است. درصورتی‌که سن داوطلب زیر ۱۸ سال باشد، اخذ رضایت‌نامه از والدین ضروری است.

آزمون PTE آکادمیک آنلاین

آزمون PTE آکادمیک آنلاین، برای مواقعی است که نمی‌توانید در یک مرکز آزمون حاضر شوید و در خانه یا هر فضای آرام و مناسبی تصمیم به تکمیل این آزمون دارید.

آزمون آنلاین همانند آزمون حضوری در مراکز آن است و از همان محتوا، امتیاز و قالب پیروی می‌کند. لازم به ذکر است که PTE آکادمیک آنلاین در حال حاضر برای دریافت ویزا به کار نمی‌رود و فقط توسط برخی کشورها مورد قبول است.

برای انجام آزمون آنلاین، به یک سیستم، اینترنت قوی، هدست سیمی و میکروفن نیاز دارید. نتیجه نهایی آن هم تا ۴۸ ساعت به دست شما خواهد رسید.

آزمون PTE

آزمون PTE Home

آزمون PTE Home یکی دیگر از آزمون‌های پی‌تی‌ای است که جهت دریافت ویزای خانوادگی و شهروندی در انگلستان و نیز تمدید آن به کار می‌رود. مدت‌زمان این آزمون نیز حدود ۳۰ دقیقه است.

آزمون PTE Home – A1

این آزمون فقط برای سنجش مهارت‌های اسپیکینگ و لیسنینگ (صحبت‌کردن و گوش‌دادن) طراحی شده است و نتیجه آن به شکل “قبول‌شده” یا “ردشده” به دست شما می‌رسد.

بعد از اینکه در آزمون ثبت‌نام کردید باید در مرکز موردتأیید حاضر شوید و به سؤالات مختلف آزمون در قالب مکالمه، تکرار جمله و توصیف تصویر در مدت‌زمان ۲۰ تا ۳۲ دقیقه پاسخ دهید.

آزمون PTE Home – A2

آزمون PTE Home – A2 مخصوص افرادی است که مقیم انگلستان هستند و قصد تمدید ویزای A1 خود را دارند. این تست ۳۰ الی ۳۳ سؤال دارد که به‌صورت کامپیوتری و در مدت‌زمان حداکثر ۲۵ دقیقه انجام می‌شود.

آزمون PTE Core

آزمون PTE Core جدیدترین نوع آزمون پی‌تی‌ای است که برای مهاجرت یا کار در کانادا استفاده می‌شود و مانند PTE Academic هر چهار مهارت لیسنینگ، ریدینگ، اسپیکینگ و رایتینگ را مورد ارزیابی قرار می‌دهد با این تفاوت که محتوای آن برای مطالب غیرآکادمیک است. این آزمون اواخر سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد و افرادی که تمایل به اخذ ویزای کانادا و اقامت در این کشور دارند، می‌توانند در این تست شرکت کنند.

آزمون PTE کودکان و نوجوانان

این آزمون مخصوص ارزیابی توانایی کودکانی است که انگلیسی را به‌عنوان یک زبان خارجی یاد می‌گیرند.

شرایط آزمون PTE کودکان و نوجوانان

مهم‌ترین شرط این آزمون، محدوده سنی کودکان است که باید بین ۷ تا ۱۲ سال باشد.

لیست مراحل و نحوه ثبت‌نام در PTE

  1. به وب‌سایت رسمی PTE بروید و وارد بخش “ایجاد حساب کاربری” شوید.
  2. اطلاعات شخصی خود در پاسپورت را وارد کرده و یک حساب ایجاد کنید.
  3. پس از اتمام این فرایند، تا دو روز آینده ایمیلی حاوی اطلاعات لازم برای ورود به سایت برای شما ارسال می‌شود.
  4. مجدد وارد سایت PTE شوید. “ورود به سیستم” را بزنید و اطلاعات ایمیل شده را وارد کنید.
  5. روی “برنامه زمان‌بندی آزمون” بزنید و بر اساس موقعیت خود، مرکز آزمون و تاریخ مناسب را انتخاب کنید.
  6. پس از تأیید موارد ذکرشده، چند سؤال پرسیده می‌شود.
  7. بعد جهت رزرو نهایی، پرداخت کامل را انجام دهید.
  8. در نهایت پس از اتمام مراحل، ایمیلی حاوی نکات مهم مانند محل و زمان برگزاری آزمون و شرایط آن برای شما ارسال خواهد شد.

هزینه آزمون PTE

ازآنجاکه آزمون PTE در ایران انجام نمی‌شود؛ بنابراین هزینه کلی این تست برای ایرانیان شامل مبلغ خود آزمون و هزینه سفر به کشورهای همسایه می‌شود. البته هزینه PTE در مراکز و کشورهای مختلف نیز با هم فرق دارد؛ برای مثال:

  • در ترکیه ۸۸۰ لیر است که در صورت ثبت‌نام با تأخیر، برابر با ۱۱۰۰ لیر می‌شود.
  • در شهر باکو $۱۷۰ است که در صورت ثبت‌نام با تأخیر به $۲۱۲.۵ می‌رسد.
  • در عراق $۲۱۷ است و هزینه Late booking (ثبت‌نام با تأخیر) $۲۷۱.۲۵ است.
  • در امارات ۹۹۹ درهم بوده که در صورت تأخیر در ثبت‌نام برابر با ۱۲۴۸.۷۵ درهم می‌شود.

نحوه نمره‌دهی آزمون PTE

نمره‌دهی آزمون PTE توسط رایانه و به طور هم‌زمان با آزمون صورت می‌گیرد. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است که پاسخ‌های داوطلبان با علامت‌گذاری ممتحن خبره تطابق داشته باشد. برای اطمینان هر چه بیشتر، ممتحنین هزاران سؤال را نمره داده و جهت ارزیابی آزمون، در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌دهند. این یعنی آزمون شما فقط توسط یک ممتحن سنجش نمی‌شود و با دانش صدها ممتحن و میلیون‌ها پاسخ گذشته قیاس می‌شود تا حداکثر دقت و عدالت برقرار باشد.

محاسبه امتیاز کلی PTE

آزمون پی‌تی‌ای ۶ سطح دارد که سطح و مهارت داوطلبان را بر اساس چهار مهارت گوش‌دادن، خواندن، صحبت‌کردن و نوشتن تعیین می‌کند. این ۶ سطح عبارت‌اند از:

  • A1 (مبتدی)
  • A2 (ابتدایی)
  • B1 (متوسط)
  • B2 (متوسط – متوسط)
  • C1 (پیشرفته)
  • C2 (ماهر)

محاسبه نمره آزمون PTE آکادمیک

نمرات آزمون PTE آکادمیک، با مقیاس جهانی انگلیسی و مهارت در گوش‌دادن، خواندن، صحبت‌کردن و نوشتن ارزیابی می‌شود. این مقیاس از امتیاز ۱۰ تا ۹۰ است.

تاریخ آزمون  PTE

باتوجه‌به اینکه تعداد دفعات برگزاری آزمون پی‌تی‌ای در سال بسیار زیاد است، داوطلبان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رسمی این آزمون تاریخ مناسب و مدنظر را انتخاب کنند و بر اساس آن آماده شوند.

مدت اعتبار آزمون  PTE

به‌طورکلی به جز نوع آکادمیک این آزمون، سایر آزمون‌های PTE انقضا ندارند و تا آخر عمر داوطلب معتبر هستند.

مدت اعتبار PTE  آکادمیک

اعتبار نمره پی‌تی‌ای آکادمیک ۲ سال است که به طور خودکار تا دو سال از طریق وب‌سایت قابل‌مشاهده و استعلام است. البته در استرالیا اعتبار این آزمون ۳ سال است تا دانشجو فرصت درخواست اقامت دائم را داشته باشد.

منابع آزمون PTE

آزمون PTE توسط مؤسسه Pearson برگزار می‌شود و منابع آن هم متعلق به این مؤسسه است. به‌طورکلی از منابع اصلی این آزمون می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کتاب The Official Guide to PTE Academic: در این کتاب تمام مراحل آزمون پی‌تی‌ای با جزئیات تشریح شده است.
  • کتاب PTE Practice Tests Plus: این کتاب شامل حجم انبوهی از نمونه سؤالات لازم و پاسخ‌های آن‌ها جهت آمادگی برای آزمون است.
  • کتاب PTE Academic Test Builder: این کتاب متعلق به مؤسسه MacMillan است و شامل انبوهی از نمونه سؤالات و نکات تکمیلی است.
  • کتاب‌های Contemporary Topics، Focus on Vocabulary و Destination نیز از دیگر منابع PTE هستند.

چند بار می‌توان در آزمون PTE شرکت کرد؟

دفعات شرکت در این آزمون نامحدود است و از این بابت جای نگرانی ندارد.

جمع‌بندی

به‌طورکلی می‌توان گفت آزمون  PTE یکی از آزمون‌های بین‌المللی برای زبان انگلیسی است که به رسمیت شناخته شده و می‌تواند اقامت، کار و تحصیل در بسیاری از کشورها را برای افرادی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نیست امکان‌پذیر سازد. شرکت و ثبت‌نام در این آزمون محدودیت خاصی ندارد و به‌راحتی از طریق وب‌سایت آن انجام می‌شود؛ بنابراین در صورت تمایل به کسب مدرک و دریافت ویزا با اهداف مهاجرتی مختلف، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید و با مسافرت به یکی کشورهای همسایه و حضور در مرکز آزمون، این تست را تکمیل کنید و دراسرع‌وقت نتیجه آن را دریافت نمایید.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *