خانه
بلاگ
حساب کاربری

این غذاهای لهستانی رو حتما باید تست کنی!

این غذاهای لهستانی رو حتما باید تست کنی! - توریک
تاریخ انتشار: 1401/10/25

تصورتان از کشور لهستان چیست؟ آیا فکر می‌کنید لهستان فقط به خاطر جاذبه‌های گردشگری که دارد، مورد توجه توریست‌ها و گردشگران قرار گرفته است؟ بهتر است بدانید که غذاهای لهستانی نیز دلیلی برای محبوبیت این کشور اروپایی در بین گردشگران و توریست‎ها هستند. پس در ادامه با آژانس توریک همراه باشید تا خوشمزه‌ترین و معروف‌‎ترین غذاهای لهستانی را بشناسید.

 


قصد سفر به لهستان رو داری؟ همین حالا برای ویزای لهستان اقدام کن!

 

 

معروف‌ترین غذاهای لهستان

همانطور که می‌دانید امتحان کردن غذاهای جدید یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر است. به همین دلیل سفر به لهستان بدون چشیدن غذاهای لهستانی، خالی از لطف است.

معروف‌ترین غذاهای این کشور عبارتند از:

 

  • سوپ روسول (Rosol)
  • پیروگی (Pierogi)
  • دلمه کلم پیچ یا گوومکی (Gołąbki)
  • بیگوس (Bigos)
  • سوسیس کابانوس (Kabanos)
  • سوپ ژورک (Zurek)
  • کوپیتکا (Kopytka)
  • سوپ خیارشور (Pickle Soup)
  • کروکت لهستانی (Krokiety)

 

در ادامه توضیحی در مورد هرکدام از این غذاهای لذیذ خواهیم داد.

 

۱. سوپ روسول (Rosol)

 

سوپ روسول (Rosol) - غذاهای لهستانی

Rosol

 

اول از همه غذای ملی لهستان را به شما معرفی می‌کنیم. سوپ روسول تا حدودی مانند سوپ نودل مرغ است. گفته می‌شود که خوش‌مزه بودن این غذا به دلیل مواد اولیه تازه‌ی آن است. این سوپ مدل گیاهی‌ هم دارد که افراد گیاه‌خوار نیز بتوانند طعم بی‌نظیر آن را امتحان کنند. در مدل گیاهی سوپ روسول، به جای آب مرغ از کره استفاده می‌کنند و از گوشت مرغ در این سوپ استفاده نمی‌کنند.

یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای لهستان، سوپ روسول است که آن را در مراسم‌های مهم مانند ازدواج سرو می‌کنند. مردم بومی این کشور، سوپ روسول را به دلیل مقوی بودن آن، درمان قطعی برای سرماخوردگی می‌دانند. اگر تصمیم گرفتید تا به این کشور زیبا سفر کنید حتما این سوپ لذیذ را به عنوان پیش غذا و یا وعده‌ی غذایی سبک امتحان کنید.

 

 

 

۲. پیروگی (Pierogi)

 

پیروگی (Pierogi) - غذاهای لهستانی

Pierogi

 

اگر به ورشو (پایتخت لهستان) سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیروگی را امتحان کنید. پیروگی یکی از خوشمزه‌ترین و مشهورترین غذاهای لهستانی به شمار می‌رود. این غذا نوعی پیراشکی و یا دامپلینگ است که بسیار در میان کشورهای اروپای شرقی مرکزی مانند لهستان بسیار رایج است. برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه، مواد پیروگی را درون خمیر قرار داده و از یک طرف آن خمیر را تا می‌کنند. سپس برای این که پیروگی به خوبی بپزد، آن را داخل آب جوش قرار داده و بعد آن را به عنوان پیش غذا و یا غذای اصلی سرو می‌کنند.

در هر کشوری داخل این پیراشکی را متناسب با ذائقه و سلیقه‌ی آن کشور پر می‌کنند. ولی مواد داخل پیروگی به طور معمول از سیب زمینی، گوشت چرخ کرده، پنیر و بعضی اوقات میوه پر می‌شود. این پیراشکی را با خامه‌ی ترش، کره، سبزیجات متنوع، پیاز داغ و مواد مختلف سرو می‌کنند تا آن را مزه‌دار کنند.

 

 

۳. دلمه کلم پیچ یا گوومکی (Gołąbki)

 

دلمه کلم پیچ یا گوومکی (Gołąbki) - غذاهای لهستانی

Gołąbki

 

دلمه کلم پیچ نیز از محبوب‌ترین غذاهای این کشور به شمار می‌رود. به این غذا گوومکی نیز گفته می‌شود. برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه و لذیذ، ابتدا برگ‌های کلم را به خوبی می‌پزند و سپس داخل آن‎ها را گوشت چرخ کرده، پیاز داغ و برنج پر می‌کنند. در این غذا از گوشت گاو و بوقلمون و غیره استفاده می‌شود. برای خوشمزه‌تر شدن این غذ از سس گوجه به عنوان چاشنی استفاده می‌کنند.

این غذا انواع مختلفی دارد و در شهرهای لهستان، همچنین در رستوران‎های آن ممکن است طعم و مدل متفاوتی داشته باشد.

۴. بیگوس (Bigos)

 

بیگوس (Bigos) - غذاهای لهستانی

Bigos

 

این غذای معروف و خوشمزه از گوشت ریز شده، قارچ، کلم پیچ خرد شده و مواد دیگر تهیه می‌شود. در زبان انگلیسی به بیگوس، خوراک شکارچی گفته می‌شود. بیگوس فقط در لهستان تهیه نمی‌شود، بلکه در کشورهای بلاروس، اوکراین و لیتوانی نیز بسیار محبوب است. برای خوشمزه‌تر شدن این غذا، در کنارش از سس تند گوجه فرنگی استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که این غذا را از چند روز قبل درست می‌کنند چون هر چه می‌گذرد این غذا خوش طعم‌تر می‌شود.

 

۵. سوسیس کابانوس (Kabanos)

 

سوسیس کابانوس (Kabanos) - غذاهای لهستانی

Kabanos

 

یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین سوسیس‌ها در کشور لهستان، یوسی کابوس است که شکل دراز و باریکی دارند و خشک شده است. این سوسیس‌ از گوشت‌های متنوعی تهیه می‌شود. برای اینکه سوسیس‌های کابانوس طعم بهتری داشته باشند، آن‌ها را دودی می‌کنند. طول این سوسیس‌های دراز حدود 60 سانتی‌متر و عرض آن‌ها 1 سانتی‌متر است. اگر به لهستان رفتید و هوس ساندویچ خوشمزه‌ای کردید، این سوسیس را به همراه گوجه و پنیر امتحان کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

در مواد اولیه‌ی بسیاری از غذاهای لهستانی نیز، مانند و سوپ و خوراک‌های متنوع از این سوسیس استفاده می‌شود.

 

 

 

۶. سوپ ژورک (Zurek)

 

سوپ ژورک (Zurek) - غذاهای لهستانی

Zurek

 

از دیگر غذاهای محبوب این کشور می‌توان به سوپ ژورک اشاره کرد. این سوپ در مراسم های ویژه مانند جشن ایستر پخت می‌شود. سوپ ژورک به طور معمول، در وعده‌ی صبحانه سرو می‌شود. این سوپ از آرد چاودار، کالباس و تخم مرغ تهیه می‌شود.

 

 

۷. کوپیتکا (Kopytka)

 

کوپیتکا (Kopytka) - غذاهای لهستانی

Kopytka

 

این غذا در کشورهای لهستان، لیتوانی و بلاروس سرو می‌شود و نوعی دامپلینگ سیب زمینی است و می‌توان گفت شبیه به غذای گنوچی ایتالیا نیز می‌باشد. برای تهیه‌ی این غذا، ابتدا تکه‌های سیب زمینی را به طور کامل می‌پزند و آن‌ها را با آرد مخلوط می‌کنند تا به شکل خمیر درآید. در بعضی مناطق تخم مرغ نیز به آن اضافه می‌کنند. سپس خمیر به دست آمده را به صورت تکه تکه برش داده و آن را داخل آب جوش قرار می‌دهند تا پزد.

کوپیتکا دو مدل شور و شیرین دارد. کوپیتکای شیرین به شکر، دارچین و کره سرو شده و کوپیتکای شور با بیکن، پنیر و پیاز داغ سرو می‌شود.

 

 

۸. سوپ خیارشور (Pickle Soup)

 

سوپ خیارشور (Pickle Soup) - غذاهای لهستانی

Pickle Soup

 

اگر به غذاهای ترش علاقه‌‎مند هستید و از خیارشور در غذایتان استقبال می‌کنید، حتماً این سوپ لذیذ را امتحان کنید. مردم لهستان به حدی به خیارشور علاقه دارد که حتی سوپ آن را نیز درست می‌کنند. ترکیبات این سوپ لذیذ خیارشور، آب مرغ، سیب زمینی و شوید است.

در بعضی از منطقه‌ها در این سوپ خامه، هویج، سیر، فلفل و سفیده تخم مرغ نیز می‌ریزند.

 

 

۹. کروکت لهستانی (Krokiety)

 

کروکت لهستانی (Krokiety) - غذاهای لهستانی

Krokiety

 

کروکت رول‎‌‌های کوچکی هستند که درون آن‌ها با مواد مختلف پر شده و سپس آن‌ها را سرخ می‌کنند. کشورهای زیادی کروکت را متناسب با ذائقه و سلیقه‌ی خود سرو می‌کنند. در لهستان این غذا از خمیری بسیار نازک که مانند کرپ است تهیه می‌شود. داخل آن نیز با گوشت، کلم، قارچ و غیره پر می‌شود.

در کل کلم در بین مردمان لهستانی بسیار محبوب است. این رول‌ها را در ابتدا کمی تفت می‌دهند، سپس آن‌ها را برشته و سرخ می‌کنند تا طلایی رنگ شود. بعضی‎‌‌ها نیز کراکت را ابتدا داخل پودر سوخاری به خوبی غلت می‌دهند و سپس آن‌ها را سرخ می‌کنند تا خوشمزه‌تر و ترد شود.

 

 

ذائقه غذایی مردم لهستان

 

ذائقه غذایی مردم لهستان

 

مردم کشور لهستان، در برنامه غذایی خود به حد زیادی از انواع مختلف شکلات استفاده می‌کنند و به شکلات بسیار علاقه‌‎مند هستند. خوردن میوه در بین مردم لهستان زیاد رایج نیست ولی لیمو و گلابی را به صورت کم و بیش مصرف می‌کنند.

پر‌مصرف‌ترین و محبوب‌ترین سبزیجات در بین مردم لهستانی عبارتند از:

 

  • هویج
  • گل کلم
  • گوجه ‌فرنگی
  • فلفل دلمه‌ای

 

همچنین از لبنیات نیز به طور متوسط استفاده می‌کنند ولی رتبه‌ی کمترین مصرف مواد غذایی در میان مردمان لهستانی، به گوشت و فرآورده‌های آن و همچنین مواد غذایی گروه غلات می‌رسد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله لیستی از غذاهای خوشمزه و لذیذ لهستانی را برای شما جمع‌آوری کردیم تا در سفر خود به این کشور زیبا، غذاهای محبوب این منطقه را بشناسید و آن‌ها را امتحان کنید. در صورتی که تصمیم به اقدام برای دریافت ویزای کشور لهستان گرفته‌اید، انجام کارهای صدور ویزا را به توریک بسپارید.

این مجموعه که از یک تیم قوی و متخصص در زمینه صدور ویزای توریستی تشکیل شده است، همه خدمات مربوط به صدور ویزا، پیک ویزا و پاسپورت و … را انجام می‎دهد. فرقی ندارد قصد سفر به کجا را داشته باشید، توریک همراه شماست.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *