خانه
بلاگ
حساب کاربری

ویزای فرودگاهی چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ آنچه باید بدانید!

ویزای فرودگاهی چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ آنچه باید بدانید!
تاریخ انتشار: 1403/3/5

ویزا یکی از مدارک ضروری برای رزرو تور خارجی و ورود به کشورهای دیگر است. اما بعضی از کشورها هستند که با پاسپورت ایرانی ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند. یعنی این ویزا در فرودگاه یا مرز زمینی آن کشور صادر می‌شود و جزو ویزاهای کوتاه مدت، مانند ویزای توریستی است. اما کدام یک از کشورها برای ایرانیان ویزای بدو ورود صادر می‌کنند؟ شرایط اخذ این نوع ویزا چیست؟ در ادامه با مجله گردشگری توریک همراه باشید.

شرایط اخذ ویزای فرودگاهی

ویزای بدو ورود یا ویزای on Arrival، برخلاف دیگر انواع ویزا، نیازی به ارائه درخواست قبل از سفر ندارد. اما این ویزا هم دارای شرایط و مدارک مربوط به خودش است.

  • ویزای فرودگاهی با اهداف توریستی و گردشگری، دیدار با افراد خانواده، درمان‌های پزشکی و شرکت در کنفرانس یا بستن قراردادهای تجاری صادر می‌شود.
  • متقاضیان باید هنگام رسیدن به مرز کشور مقصد درخواست خود را ثبت کنند و هزینه ویزا را بپردازند.
  • به دلیل اینکه در فصل‌های شلوغ صف‌های طولانی برای گرفتن ویزا بسته می‌شود، بهتر است متقاضیان از قبل به‌صورت آنلاین درخواست ویزای خود را به مراجع معتبر در کشور مقصد ارسال کنند تا تأییدیه ویزا به فرودگاه برسد. به این صورت نیازی به منتظر ماندن در صف‌های طولانی نیست.

قوانین اخذ ویزای بدو ورود

قوانین مربوط به ویزای فرودگاهی در هر کشور می‌تواند متفاوت باشد. البته یک سری قوانین عمومی وجود دارد که در همه کشورهای یکسان است. این قوانین عبارت‌اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • مشخص کردن مدت زمان اقامت متقاضی در کشور مقصد
  • ارائه برنامه سفر متقاضی
  • پرداخت هزینه ویزای بدو ورود

توجه: هزینه ویزای فرودگاهی بر اساس واحد پول کشور مقصد و به‌صورت نقدی دریافت می‌شود. بهتر است اطلاعات لازم در این زمینه را قبل از سفر دریافت نمایید. زیرا ممکن است با توجه به مقصد، امکان پرداخت هزینه ویزا از طریق مستر کارت و کارت‌های اعتباری نیز وجود داشته باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای فرودگاهی

صدور ویزای فرودگاهی در کشور مقصد انجام می‌شود. اما متقاضیان باید مدارک زیر را برای دریافت ویزای بدو ورود ارائه کنند.

  • عکس متقاضی: 2 قطعه 3.5 در 4.5 دارای شرایط پاسپورت با پس زمینه سفید
  • پاسپورت معتبر: دارای حداقل یک سال اعتبار و دو صفحه خالی
  • کپی ویزاهای قبلی
  • فرم درخواست ویزای فرودگاهی: تکمیل شده و امضا شده دعوت‌نامه رسمی: در صورت موجود بودن
  • واچر هتل یا مدارک اقامت
  • بیمه نامه مسافرتی
  • بلیط رفت و برگشت
  • نامه گردش‌ حساب بانکی برای سه ماه آخر (حساب در بعضی از کشورها مورد نیاز است.)

نکته: فرم درخواست ویزا در کشور مقصد به مسافران داده می‌شود.

مدت زمان پاسخ‌دهی به درخواست ویزای فرودگاهی

دریافت ویزای فرودگاهی زمان زیادی لازم ندارد. متقاضیان می‌توانند پس از ورود به کشور مقصد در عرض ۱۰ دقیقه ویزای فرودگاهی خود را دریافت کنند. البته گاهی اوقات به خاطر بالا بودن تعداد متقاضیان و پایین بودن سرعت کار افسری که به پرونده‌های ویزا رسیدگی می‌کند، ممکن است دریافت ویزای فرودگاهی چندین ساعت طول بکشد. چنانچه فردی پرونده امنیتی داشته باشد یا مدارک ناقص ارائه کرده باشد، ممکن است برای دریافت ویزا به مشکل بربخورد.

اعتبار ویزای فرودگاهی چقدر است؟

مدت اعتبار ویزای فرودگاهی معمولاً ۱۴ تا ۳۰ روز است. اما بعضی از کشورها سیاست‌های متفاوتی برای صدور ویزا دارند و ممکن است مدت اعتبار ویزا در این کشورها ۹۰ روز باشد.

مراحل دریافت ویزای فرودگاهی

مراحل اخذ ویزای فرودگاهی پس از رسیدن به فرودگاه‌های مقصد یا مرزهای زمینی انجام می‌شوند. این مراحل عبارت‌اند از:

تهیه و تحویل مدارک

هر کشور دارای مدارک خاصی برای صدور ویزای on Arrival است. بنابراین قبل از رسیدن به فرودگاه این مدارک را آماده کنید و همراه خودتان داشته باشید.

مراجعه به بخش تعیین شده برای صدور ویزای فرودگاهی

متقاضیان پس از ورود، باید به پیشخوان یا غرفه‌ای که برای صدور ویزای بدو ورود در نظر گرفته شده، مراجعه کنند. گاهی اوقات در بخش ایست بازرسی و پس از بررسی پاسپورت، ویزای فرودگاهی هم صادر می‌شود.

پرداخت هزینه صدور ویزا

مرحله بعدی پرداخت هزینه ویزای فرودگاهی است. زمانی که متقاضیان مدارک لازم را تحویل دهند، تأییدیه اداره مهاجرت نیز از آن‌ها دریافت می‌شود و نوبت به پرداخت هزینه به‌صورت نقدی می‌شود.

صدور ویزای فرودگاهی

آخرین مرحله مربوط به صدور ویزا می‌شود. درصورتی‌که متقاضیان در فرودگاه یا گذرگاه‌های مرزی منتظر بمانند می‌توانند ویزای خود را دریافت کنند و به کشور وارد شوند. این ویزا یک برچسب است که روی صفحات پاسپورت زده می‌شود. ویزا دارای اطلاعاتی مانند تاریخ انقضا، مدت زمان اعتبار، نام دریافت کننده و نوع ویزا است.

لیست کشورهایی که با پاسپورت ایرانی ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند

در جدول زیر می‌توانید لیست کشورهایی را ببینید که برای مسافران ایرانی ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند.

نام کشور مدت زمان اعتبار ویزای فرودگاهی
موریتانی ۳۰ روز
مواریتوس ۱۴ روز
موزامبیک ۳۰ روز
نپال ۱۵۰ روز
عمان ۳۰ روز
پالائو ۳۰ روز
روواندا ۳۰ روز
ساموا ۹۰ روز
سیرالئون ۳۰ روز
سوریه ۹۰ روز
تیمور لسته ۳۰ روز
توگو ۱۵ روز
تووالو ۳۰ روز
زیمباوه ۹۰ روز
مالدیو ۳۰ روز
بروندی ۳۰ روز
قطر ۳۰ روز
کامبوج ۳۰ روز
کیپ ورد ۳۰ روز
جزایر کومور ۴۵ روز
جیبوتی ۹۰ روز
گینه بیسائو ۹۰ روز
لبنان ۳۰ روز
ماکائو ۳۰ روز
ماداگاسکار ۹۰ روز
بولیوی ۹۰ روز

لازم به ذکر است ویزاهایی مانند ویزای عمان، ویزای کامبوج، ویزای نپال و ویزای قطر هم به صورت فرودگاهی و هم الکترونیکی یا لیبلی صادر می‌شود. همچنین ویزای کشور آذربایجان نیز جز ویزاهای فرودگاهی بود که به تازگی از این لیست خارج شده است.

شرایط تمدید ویزای فرودگاهی

بعضی از افراد هستند که پس از پایان اعتبار ویزای بدو ورود، مجدداً می‌خواهند در کشور مقصد بمانند. این افراد باید ویزای خود را تمدید کنند و درخواست تمدید ویزا را برای اداره مهاجرت در کشور مقصد ارسال نمایند.

  • در بعضی از کشورها به‌هیچ‌وجه اجازه تمدید ویزا وجود ندارد.
  • در برخی از کشورها به‌راحتی ویزای فرودگاهی تمدید می‌شود.
  • بعضی از کشورهای توریست پذیر نیز در مواقع اضطراری ویزای فرودگاهی را تمدید می‌کنند و از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند می‌شوند.

دلایل ریجکتی ویزای فرودگاهی

اگر تصور می‌کنید که سخت‌گیری برای صدور ویزای فرودگاهی وجود ندارد و این ویزا ریجکت نمی‌شود، باید بگوییم که این تصور اشتباه است!

درصورتی‌که متقاضیان مدارک لازم برای اخذ ویزای فرودگاهی را نداشته باشند، ویزای آن‌ها ریجکت می‌شود.

توجه: هزینه‌هایی که این ریجکتی به دنبال دارد، بسیار سنگین‌تر از ویزای لیبل‌دار و یا ویزای الکترونیکی است. زیرا شما هزینه سفر را پرداخت کرده‌اید و به کشور مقصد رفته‌اید. اما به دلیل اینکه نمی‌توانید ویزا بگیرید، اجازه ورود را پیدا نمی‌کنید. بنابراین باید با اولین پرواز به کشور خود برگردید و تا یک سال دیگر هم اجازه سفر به آن کشور را پیدا نخواهید کرد.

کلام آخر

فهرست کشورهایی که برای هم‌وطنان ایرانی ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. مدت زمان اعتبار این ویزاها با توجه به شرایط کشور مقصد متفاوت است. برای دریافت این ویزا نیازی به ارائه درخواست از قبل نیست و متقاضیان می‌توانند پس از رسیدن به کشور مقصد، ویزای خود را بعد از ارائه مدارک و پاسپورت معتبر، دریافت کنند.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *