خانه
بلاگ
حساب کاربری

در صورت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور چه کنیم؟

در صورت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور چه کنیم؟ - توریک
تاریخ انتشار: 1401/11/11

پاسپورت یک مدرک ضروری است که برای خروج از کشور به آن نیاز دارید. گم شدن پاسپورت در اثر سهل انگاری و مشغله‌های ذهنی، مخصوصاً در ایران زیاد اتفاق می‌افتد. شما به عنوان یک گردشگر، نباید این موضوع را نادیده بگیرید و به سادگی از کنار آن رد شوید. چون در صورت وقوع چنین اتفاقی، احتمال سوء استفاده از پاسپورت گم شده شما وجود دارد. در این صورت کارتان خیلی بیخ پیدا می‌کند. به همین جهت است که باید بلافاصله برای باطل کردن پاسپورت و صدور المثنی اقدام نمایید.

با این مطلب از آژانس توریک همراه شوید تا به شما بگوییم که در صورت گم شدن پاسپورت چه کارهایی لازم است که انجام دهید.

 

اگر در سفر پاسپورتمان گم شد چه‌کار کنیم؟

اگر در سفر پاسپورتمون گم شد چیکار کنیم؟

 

وقتی در طول سفر یک دفعه متوجه شوید که پاسپورت‌تان گم شده است، ممکن است به شدت نگران شده و دچار استرس شوید. البته حق دارید! چون مفقودی پاسپورت در خارج از کشور دردسر‌های زیادی برای شما می‌تراشد. شما برای خروج از کشوری که در آن اقامت دارید باید پاسپورت خود را ارائه کنید. علاوه بر آن باید احتمال سوء استفاده از پاسپورت را در نظر گرفته و برای جلوگیری از این اتفاق، اقدام کنید.

در این بخش با شما درباره کارهای لازم برای باطل کردن پاسپورت صحبت خواهیم کرد. پس به خواندن ادامه دهید تا در چنین مواقعی، دست و پای خود را گم نکرده و با آرامش این مشکل را حل کنید.

 

 

 

مراحل درخواست پاسپورت المثنی:

 

۱. مراجعه به سفارت کشور خود در کشور مقصد پس از گم شدن پاسپورت

مراجعه به سفارت کشور خود در کشور مقصد پس از گم شدن پاسپورت

 

به محض اینکه متوجه مفقود شدن پاسپورت شدید، باید بدون هیچ کار اضافه‌ای سفارت را از این اتفاق با خبر کنید. مهم نیست که چه مدت از گم شدن پاسپورت شما می‌گذرد. با اطلاع دادن به سفارت، می‌توانید پاسپورت المثنی دریافت کنید. برای  همین است که در زمان سفر به هر کشوری باید اول آدرس دقیق سفارت کشور خودتان در آنجا را پیدا کنید.

اما اگر بعد از گم شدن پاسپورت، آدرس سفارت را نمی‌دانید، باید به پلیس مراجعه و آدرس را بگیرید. یادتان باشد که باید همه مدارک خودتان را به سفارت تحویل دهید تا یتوانید گذرنامه المثنی بگیرید. در این صورت علاوه بر تعیین دقیق زمان خروج شما از آن کشور، ویزای جدید نیز سریع‌تر صادر خواهد شد.

 

۲. تحویل دادن مدارک لازم هنگام گم شدن پاسپورت

تحویل دادن مدارک لازم هنگام گم شدن پاسپورت

 

حالا که گم شدن پاسپورت خود را به سفارت اطلاع داده‌اید، باید مدارکی مثل عکس، مدارک شناسایی و… را تحویل دهید. در صورت وجود کپی از پاسپورت بهتر است آن را نیز همراه‌تان داشته باشید. وقتی وقت سفارت هر کشوری که در آن حضور دارید را رزرو می‌کنید، فرم‌های مختلفی به شما داده می‌شود که باید پر کنید.

پس داشتن کپی مدارک یا عکس از آن‌ها در تلفن همراه‌تان به شما در پر کردن فرم‌ها و ثبت اطلاعات به صورت دقیق کمک می‌کند. البته شرایط ارائه مدارک و صدور المثنی پاسپورت و ویزای توریستی دبی و همینطور ویزای سنگاپور ممکن است متفاوت از دیگر کشور‌ها باشد.

 

۳. صادر شدن گذرنامه المثنی

صادر شدن گذرنامه المثنی - گم شدن پاسپورت

 

وقتی گم شدن پاسپورت را به سفارت گزارش داده و با ارائه مدارک مورد نیاز، فرم‌ها را پر کردید، حالا نوبت به صدور پاسپورت جدید می‌رسد. این کار معمولا خیلی زمان نمی‌برد و نهایتا تا ۲ روز بعد از گزارش و پر کردن فرم، پاسپورت جدید را دریافت خواهید کرد.

گاهی ممکن است که زمان بازگشت شما کمتر از  مدت زمانی باشد که باید برای صدور پاسپورت جدید، صبر کنید. در این صورت به شما پاسپورت اضطراری یا اورژانسی ارائه خواهد شد. اما با استفاده از این پاسپورت تنها می‌توانید به کشور خودتان برگردید و بعد از آن، ویزای اورژانسی اعتبار خود را از دست داده و باید در همان کشوری که حضور دارید، برای دریافت پاسپورت جدید اقدام کنید. اگر این اتفاق بی‌افتد مطمئنا شما از نگرانی در می‌آیید و می‌توانید بدون فکر و خیال و نگرانی از این بابت، از ادامه سفرتان لذت ببرید. البته این بار باید چهار چشمی مراقب پاسپورت‌ جدید باشید تا دیگر گم نشود.

 

 

 

نکات مهم برای جلوگیری از مفقودی پاسپورت

برای پیشگیری از گم شدن پاسپورت لازم از نکاتی را که در ادامه به شما می‌گوییم، رعایت کنید. در این صورت دیگر نیازی به اتلاف وقت گران‌بهای‌تان در سفارت برای صدور پاسپورت جدید ندارید. قبل از هر چیزی باید یک نسخه کپی از پاسپورت تهیه کنید و آن را همراه خودتان داشته باشید. مخصوصا در زمان رفت و آمد در شهر می‌توانید به جای پاسپورت اصلی، کپی آن را با خود ببرید. هر چند در حین تردد در شهر، همراه داشتن پاسپورت ضروری نیست. پس با سپردن آن به صندوق امانات هتلی که در آن اقامت می‌کنید، دیگر نگران گم شدن پاسپورت نخواهید بود.

یکی از نکات دیگری که باید برای پیشگیری از مفقودی پاسپورت در خارج از کشور به آن توجه کنید، مراقبت از وسایل‌تان در برابر سارقان است. در هر کشوری ممکن است سارق یا سارقانی برای سرقت کیف پول شما نقشه بکشند. اگر پاسپورت شما نیز در کیف یا ساک‌تان باشد به همراه پول‌ها دزدیده خواهد شد. این موضوع به همین سادگی نیست. سارقان ممکن است با استفاده از پاسپورت گم شده، از شما اخاذی کرده و یا به هر نحوی از مدارک شما سو استفاده کنند.

برای جلوگیری از این اتفاق باید از همراه داشتن چمدان و کیف‌های بزرگ خودداری و از کیف‌های کوچک استفاده کنید. اگر بیمه مسافرتی شما، گم شدن پاسپورت را هم پوشش دهد، می‌توانید در صورت مفقودی، از این امتیاز هم استفاده کنید.

0 1
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سهیلا گفت:

    پاسپورتم گم شده ولی میخواهم پاسپورت جدید بیگیرم حالا اگر پاسپورت جدید گرفتم پاسپورت گم شده من اگر پیدا شد میتوانم استفاده کنم؟